به گزارش یزدفردا: عزتی با بیان اینکه ۱۰۰ کیلومتر از محور یزد – طبس در استان یزد باید دوبانده شود گفت: ۳۰ کیلومتر آن را تا پایان امسال دوبانده خواهیم کرد و برای کل ۱۰۰ کیلومتر حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: در حال حاضر کل مسیردر استان یزد و خراسان جنوبی ۳۴۰ کیلومتراست که ۱۵۵ کیلومتر آن هیچ گونه قرارداد اجرایی ندارد.
عزتی گفت: با توجه به حجم قرار دادهایی که بسته ایم، اعتباراتی که داریم و حجم مطالبات پیمانکاران نمیتوانیم الان مناقصه جدیدی را در دستور کار قرار دهیم، اما در صورت تامین اعتبار آمادگی برگزاری مناقصه را داریم.
وضعیت قطعات در حال اجرا و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای باند دوم محور یزد - طبس
مدیر کل ساخت و توسعه راههای غرب و مرکز کشور به تشریح وضعیت قطعات در حال اجرا پرداخت و گفت: در حال حاضر قطعاتی که در حال اجرا داریم حد فاصل سه راهی طبس تا خرانق به طول ۴۳ کیلومتر است که ۱۶ کیلومتر از مسیر حد فاصل کیلومتر ۲۷ تا ۴۳ (روستای خرانق) بوده و تا پایان مهرماه امسال به باند دوم اضافه و به بهره برداری خواهد رسید.
عزتی محور دوم را حد فاصل روستای خرانق به طبس به طول ۲۴ کیلومتر عنوان کرد که در سنوات گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته و هم اکنون در حال استفاده است.
وی ادامه داد: محور سوم حد فاصل کیلومتر ۶۸ تا ۸۰ و بخش دوم آن ۱۱۰ تا ۱۲۰ روستای ساغند به طول ۲۳ کیلومتر در حال اجراست که ۱۰ کیلومتر آماده بهره برداری بوده و ۳ کیلومتر ورودی ساغند تا چند روز آینده مورد بهره براری قرار میگیرد.
عزتی گفت: بخشی از قطعه سوم به طول ۳۳ کیلومتر توسط خیرین تامین اعتبار شده و در جای مناسب باید قدردانی ویژه از این خیرین شود.
مدیر کل ساخت و توسعه راههای غرب و مرکز کشور گفت: حدفاصل روستای ساغند تا کیلومتر ۱۲۹ هم آماده آسفالت است که امیدواریم قبل از فصل بارندگی بتوانیم آسفالت آن را انجام دهیم.
عزتی در ادامه افزود: مطالعات مابقی مسیر در محدوده استحفاظی استان یزد حدفاصل کیلومتر ۱۲۹ تا ۱۹۰ در حال اتمام است ولی قرار داد اجرایی برای آنجا نداریم.
مدیر کل ساخت و توسعه راههای غرب و مرکز کشور به وضعیت دوبانده شدن جاده در حوزه استحفاظی خراسان نیز اشاره کرد و گفت: در محدوده خراسان نیز ۱۱ کیلومتر باند دوم اجرا شده و ۴۲ کیلومتر از مسیر در نیز حال اجراست که تا پایان سال ۲۵ کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و مابقی مسیر در استان خراسان جنوبی به طول ۹۵ کیلومتر آماده برگزاری مناقصه است.
عزتی گفت: اعتبار پروژه در دو استان در سال جاری ۱۳۴ میلیارد پیش بینی شده که تا امروز ما یک ریال از اعتبار سال ۱۴۰۳ را دریافت نکردیم.
وی تصریح کرد: با توجه به حجم قرار دادهایی که داریم حدود ۴۵۰ میلیارد تومان قرار داد فقط برای محور یزد – طبس بوده و مطالبات ثبت شده ما ۸۰ میلیارد تومان است که اگر بخواهیم این قطعات در حال اجرا را تکمیل کنیم و قطعاتی که مطالعه آن انجام شده به مناقصه بگذاریم حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با وضعیت اعتباراتی که سالانه در قالب پیوست قانون ابلاغ میشود مطمئنا در زمان کوتاهی نمیتوانیم باند دوم این مسیرها را مورد بهره برداری قرار دهیم.
عزتی گفت: برای حل موضوع اعتبارات نمایندگان مجلس، استاندار، بانکها، شرکتهای معدنی استفاده کننده از مسیرو بهره بردارانی که از مسیر استفاده میکنند باید به کمک ما بیایند.
استفاده از ظرفیت معادن برای حل مشکل بودجه محور یزد - طبس
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اینکه مسیر یزد - طبس دشتی وسیع، بدون کوه، تپه یا لوله گذاری گاز است گفت: متاسفانه وزیر محترم نبود بودجه را علت طولانی شدن این پروژه اعلام کردند، اما قرار شد نماینده ویژه به محل اعزام و گزارش جامعی در این زمینه تهیه شود.
پور دهقان افزود: با وجود ابر معادنی که در این جاده وجود دارد و قانونی که از محل وزارت صنعت تصویب کردیم، ۸ درصد از بهره مالکانه معادن باید در اختیار پروژههای استان قرار گیرد و انشاالله با همراهی استاندار محترم از محل این پول یک عدد بسیار خوبی در اختیار آقای عزتی و همکارانشان قرار خواهد گرفت تا هرچه سریعتر نقدینگی برای انجام پروژه را داشته باشند.
وی به قانون بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد که ۱۰ درصد از درآمدهای معادن انرژی اتمی باید صرف جبران خسارات شود و از استاندار خواست تا گزارش دهند از ۳۰۰ میلیارد تومانی که از انرژی اتمی دریافت شده چند ریال خرج این محور شده است.
پور دهقان گفت: ما پیگیریم که هم ۸ درصد بهره مالکانه شورای معادن را تصویب و به این پروژه تزریق کنیم و هم اینکه تخصیص این اعتبارات گلوبال ملی را پیگیری کنیم که پروژه هر چه سریعتر راه بیفتد.
افزایش ۵۵ درصدی فوتی ها و ۵۶ درصدی مجروحین در حوادث جاده یزد - طبس
فرمانده پلیس راه استان یزد گفت: تردد روزانه در محور یزد - طبس ۱۳ هزار تردد است که ۴۸ درصد مربوط به خودروهای سنگین و ۵۲ درصد مربوط به خودروهای سواری است.
سرهنگ حاجی ده آبادی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۸۰ فقره تصادف رخ داده که تصادفات جرحی ۳۸ فقره با ۶۰ مجروح و تصادفات فوتی ۹ فقره با ۲۵ فوتی بوده که از این تعداد ۴ فقره واژگونی، ۴ فقره تصادف رخ به رخ و ۱ مورد خروج از جاده بوده است.
وی به افزایش تصادفات در این محور اشاره کرد و ادامه داد: تعداد تصادفات فوتی امسال نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش و تعداد متوفیان نیز ۱۴ مورد معادل ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
حاجی ده آبادی بیان کرد: تعداد تصادفات جرحی نیز ۱۴ فقره جرحی معادل ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش و تعداد مجروحین نیز ۳۹ نفر معادل ۵۵ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در روزهای خاص مثل نوروز و شهریور ماه تردد در این مسیرزیاد است و تصادفات رخ به رخ زیادی نیز به وقوع میپیوندد.
نکته قابل توجه اینکه در ۵۵ کیلومتر مسیر دوبانده این جاده ما هیچ گونه تصادفی نداشته ایم و تمام حوادث مربوط به محورهای یک بانده بوده است.