زمان : 01 Mordad 1403 - 16:23
شناسه : 197696
بازدید : 2572
کاخ سفید: بایدن دوره ریاست‌جمهوری خود را کامل خواهد کرد کاخ سفید: بایدن دوره ریاست‌جمهوری خود را کامل خواهد کرد یزدفردا: اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اعلام پایان مشارکتش در رقابت انتخاباتی، قصد استعفای پیش از موعد از سمت خود را ندارد.

به گزارش یزدفردا به نقل از تاس، بیتس در بیانیه‌ای تاکید کرد: «بایدن دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان خواهد رساند.»

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز قصد خود را برای ارائه درخواست نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در نوامبر برگزار شود، مورد تاکید قرار داد.

بیش از ۱۰ جمهوری‌خواه از بایدن خواستند تا یکشنبه ۳۱ تیر پس از اعلام پایان کارزار انتخاباتی خود از قدرت کناره‌گیری کند و اعلام کردند که او، تمایلی به ادامه کمپین انتخاباتی ندارد.

موضع رئیس مجلس نمایندگان

از سویی مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان و سناتور جی دی ونس، نامزد جمهوری‌خواهان برای منصب معاون دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ۵ نوامبر و دیگر قانونگذاران، بایدن ۸۱ساله را به کناره‌گیری از سمت خود ترغیب کردند.

بایدن در بیانیه‌اش عزم خود را برای ماندن در سمتش تا پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ مورد تاکید قرار داد. این درحالی است که دموکرات‌های همکار او ضمن انتقاد از فراخوان‌ها برای استعفای بایدن، آن‌ها را «مضحک» توصیف کردند.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که در سلسله مراتب رسمی پس از کامالا هریس، قرار می‌گیرد، اعلام کرد که بایدن باید «فوراً» استعفا دهد.

جانسون در بیانیه‌ای گفت: «اگر بایدن صلاحیت نامزدی ریاست‌جمهوری را ندارد، باید فوراً استعفا دهد.»

مارکوین مولن، سناتور جمهوری‌خواه نیز از دولت بایدن خواست تا با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده، او را از سمتش برکنار کند.

دولت بایدن، متشکل از مقاماتی که توسط شخص رئیس‌جمهوری انتخاب شده‌اند، بعید است که چنین کاری را انجام دهد.

یک منبع آگاه به «رویترز» اعلام کرد که بایدن تا شامگاه شنبه قصد داشت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ باقی بماند، ولی بعدازظهر یکشنبه به دستیاران ارشد خود اطلاع داد که از این رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند.

از سویی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات نوامبر آینده به «سی‌ان‌ان» گفت که شکست دادن هریس آسان‌تر از شکست دادن بایدن خواهد بود.