زمان : 21 Tir 1403 - 16:19
شناسه : 197321
بازدید : 3183
اَجَغه زنی سنتی قدیمی و پابرجا در بافق اَجَغه زنی سنتی قدیمی و پابرجا در بافق یزدفردا: اَجَغه زنی سنتی قدیمی، اما پابرجا در عزاداری بافقی‌ها است که در سال ۱۳۹۵، با شماره ۱۳۰۶ به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش یزدفردا: لیلی رنجبر رییس اداره میراث فرهنگی بافق گفت: ریشه اجغه زنی در اقدام سپاه یزید در دشت نینوا است چرا که هنگام معرفی و بیان اهداف قیام توسط امام حسین (ع)، سپاهیان یزید به دستور بنی‌سعد تکه سنگ‌هایی را برهم زدند تا صدای امام به افراد سپاه نرسد.

او افزود: در واقع عزاداران حسینی از این سنت به نیت یادآوری مظلومیت امام حسین (ع) استفاده می‌کنند.

رنجبر بیان کرد: عزاداران تکه‌های چوبی که به صورت گرد تراشیده شده شبیه سنگ را در دست گرفته و با کوبیدن چوب‌ها به یکدیگر با نوحه‌خوان همراهی کرده و شور دل‌انگیزی را به نوای مداح اضافه می‌کنند.

رییس میراث فرهنگی بافق خاطرنشان کرد: اجغه زنی از روزگاران گذشته تاکنون به ۲ صورت خیابانی و تجمعی رواج داشته است و مردم گاه در یک حسینیه و گاهی نیز در میادین و خیابان‌ها به عزاداری با این شیوه می‌پرداختند. 

گفتنی است سال‌ها قبل هیئت‌های سنگ زنی در روز عاشورا به عزاداری می‌پرداختند، اما امروزه این سنت در دهه اول و در برخی تکایا به ویژه حسینیه خواجه‌ها، حبیب ابن مظاهر و حسینیه سفلی بافق و برخی مناطق روستایی انجام می‌شود.