زمان : 30 Farvardin 1388 - 23:37
شناسه : 16354
بازدید : 9680
صاحب نظربودن استاد شایق  در مباحث تفسیر وترجمه بر اهل علم واساتیدوعلمای استان وبعضا علمای کشور پوشیده نیست حجت الاسلام غضنفری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی یزد: صاحب نظربودن استاد شایق در مباحث تفسیر وترجمه بر اهل علم واساتیدوعلمای استان وبعضا علمای کشور پوشیده نیست

یزدفردا "در پی صدور بیانیه 44 نفره نامه سرگشاده دکتر محمدرضا شایق خطاب به امضاء کنندگان بیانیه 44 نفره حامیان مهندس اولیاء در یزد فردا منتشر شد و در واکنش به این نامه سرگشاده یکی از امضاء کنندگان این بیانیه در نامه ای خطاب به دکتر شایق  مطالبی را عنوان نمود که این نامه  خود باعث واکنشهائی شده که تحت عناوین "پاسخ یکی از شاگردان استاد شایق به نویسنده نامه سرگشاده خطاب به استاد شایق "دکتر محمد رضا شایق : اما استعمال عبارت پرخاشگرانه در برابر بیان مستدل و محترمانه ، در ادبیات اصلاحات دور از انتظار نیست "بیانيه 44 تن از شهروندان يزدي و نامه سرگشاده آقاي شايق از نگاه آیینه یزد "استفاده ابزاری از جایگاه دین برای رسیدن به مقاصد سیاسی محکوم به شکست است  "در یزدفردا منتشر شد .

در تازه ترین اظهار نظر استاد غضنفری طی یادداشتی که به یزدفردا ارسال شده است مطالبی را عنوان نموده اند که بدنیست بدون توضیح انتشار یابد "

 باسمه تعالی

اخیرا مطلبی توهین آمیز در سایت یزد فردا(توسط فردی ) برعلیه استاد ارجمند حافظ ومفسر قرآن جناب دکتر شایق درج گردید این جانب به عنوان یک روحانی ومدرس دانشگاه که قریب به دوازده سال است از نزدیک ایشان را می شناسم ،صد ها ساعت با هم بحث داشته ایم، حدود صد جلسه تفسیر قرآن اساتید پای مباحث تفسیری ایشان بوده ام ،دریک گروه آموزشی تدریس داریم وبا طرز تفکر و روحیات ودرجات علمی ایشان آگاهم لازم می دانم نکاتی را عرض کنم .

1-صاحب نظربودن ایشان در مباحث تفسیر وترجمه بر اهل علم واساتید حوزه ودانشگاه وعلمای استان وبعضا علمای کشور پوشیده نیست . لذا اگر در ترجمه یا شرح یک عبارت نهج البلاغه نظری داده اند بدون تخصص نبوده است .ما نباید همیشه عادت کنیم به جمود روی آنچه دیگران گفته اند و غیر آنرا تخطئه کنیم وگرنه باب تدبر و تفکر و اجتهاد را باید بست و این حرف که گذشتگان کسی نگفته دلیل بر بطلان حرف جدید نیست.

اینجانب خود شاهد نظرات تفسیری ایشان بوده ام علیرغم این که برای مفسران قرآن بسیار ارزش قائلند نظر صائب خود را اعلام نموده اند و مورد پذیرش واقع گردیده است.

2-نگارنده مطلب ایشان را به تدبر و تفکر در قرآن دعوت نموده به ایشان توصیه می کنم در بعضی از جلسات ایشان شرکت نمائید یا اگر صلاح نمی دانند حداقل یکی از جزوات علمی ایشان را فقط یک دور مطالعه کنندتا متوجه شوند تفکر و تدبر در سرتاسر زندگی و گفتار و رفتارایشان موج می زند و این ویژگی بارز ایشان است که اهلش می دانند

3-جای بسی تعجب است که هزاران عاشق قرآن در جلسات و هیات ها،هزاران دانشجو،علمای بزرگ ،شیفته ایشان باشند و آن وقت فردی یا عده ای در مورد ایشان چنین بگوید آیا عقل می پذیرد که همه اشتباه می کنند جز نگارنده ؟

4- شایسته است برای انتقاد مودبانه و عالمانه اصول آن که در کتب اخلاقی و دانشگاهی بیان شده لحاظ گردد و برای بصیرت در مسائل سیاسی استمداد از خداوند برای کسب بصیرتی که در سایه تقوا حاصل می شود و اجتناب از دوستانی که همه ی اعمال و رفتار انسان را زیبا جلوه می دهند بسیار موثر است.

5-بیائیم باور کنیم که حق همیشه آن چیزی است که مطابق واقع است و بر اساس دین الهی که خداوند آنرا میزان نامیده می باشد نه آنچه من و دوستانم و خط فکری و سیاسی ما آنرا می پسندد،حق را بگوئیم و بپذیریم گر چه بر علیه خود ما و نزدیکان ما باشد.

اما متاسفانه پیروی از هوای نفس و غرور نه تنها قابلیت هدایت را از انسان سلب می کند بلکه باعث می شود انسان حق را بشناسد و آنرا از روی علم انکار کند

6-نگارنده از استاد سئوال نموده بودند که از طرف چه کسی این حرفها را می زنند:
سئوال ما از ایشان این است که اگر کسی بخواهد حرف خدا را بزند و جلوی انحراف در دین و اضلال مردم را بگیرد آیا باید از کسی اجازه بگیرد؟اما اتهام محکوم کردن امام زمان (عج) و انواع توهین ها به یک مومنی که با جهاد قرآنی خود زمینه ساز فرهنگی ظهور می باشند اجازه نمی خواهد گرچه برای نگارنده این کار امری سهل تلقی شده،ولی در نزد خداوند این کار بهتانی عظیم است.

امیدواریم این مطالب مشمول «قد تبین الرشد من الغی»گردد و مطالب نگارنده با هر قصدی بوده گر چه بسیاری آنرا شر می پندارند اما سبب خیری گردد که در پرتو آن شخصیت و ابعاد مختلف علمی و اخلاقی استاد قدری روشن شود و ما افتخارمان این است که هر کسی با هر خط فکری و هر نوع شخصیتی که کلام انها نشانه آن است از استاد حمایت نکنند و حتی توقع حمایت توقعی بیجاست.
امیدوارم مطالب فوق موجب«و ما زادوهم الا نفورا »نگردد.
خداوندا مرابطین و محافظین مرز های فرهنگی را محافظت فرما و بر عزت و شوکت خادمان قرآن و مروجین سیره اهل بیت بیفزا و آنها را با تاییدات خود موید فرما و کسانی را که همیشه بیدارند و در مقابل انحرافات سکوت نمی کنند و ملاحظه ی پست و مقام و پول را نمی نمایند را یاری فرما و دشمنان حق و حقیقت را هدایت فرما
ضمنا در پایان نامه شما عبارت«من التبع الهدی»را به «من اتبع الهدی »اصلاح فرمائید. والسلام

مجید غضنفری -مدرس و کارشناس قرآن و عترت -دانشگاه آزاد اسلامی یزد

 

گفتنی است :در پی مصاحبه مهندس اولیاء با پارلمان نیوز قبل از سفر رییس جمهور به یزد  واکنشهائی توسط افراد مختلف در جامعه صورت گرفت که تحت عنوان های "در پاسخ به صحبت هاي نماينده مردم"اتهام نماينده مردم يزد به استاندار و فرماندار يزد "همشهري‌هاي خاتمي "-حميد رسايي  :بي احترامي نماينده يزد به مردم دارالعباده ! "-حاشیه های خواندنی از سفر دکتر احمدی نژاد "نماینده مردم باید از مردم دارالعباده یزد عذرخواهی کند "-نماينده بافق :بزرگترين توهين آن است كه بگويند يزدي ها براي ناهار به استقبال آمده بودند "یک یزدی :اقای خاتمی مدعیان یاری و جمهوریت باب توهین به مردم را باز کردند"نماینده مردم تفت و میبد:در استقبال رییس جمهوری دیگر شهرستان ها با سازماندهی قبلی به یزد نیامدند "-علی رغم هذیان گویی ها، یزدی ها سنگ تمام گذاشت"سخن كوتاه هفته نامه جام يزد با مهندس اولياء "-بی مهری به مردم یزد""حضور پرشور و همراه با شعور و كم نظير مردم دارالعباده "جریان سازان وغوغاسالاران در یزد به دنبال چه" وموافقین سخنان نماینده مردم شریف یزد نیز مطالبی را تحت عناوین "تبليغات زودهنگام و گسترده ی انتخاباتی در يزد آغاز شد "تحلیل روزنامه اعتماد از استقبال يزدي ها"-پاسخی به مطلب نماینده مردم باید عذرخواهی "در یزدفردا منتشر شد و در ادامه توزیع بیانیه جمعی از خانواده شهدا (جمعی از اقشار مختلف مردم یزد و"ودر ادامه واکنش نماینده مردم یزد و صدوق تحت عناوین  نماينده اصلاح طلب يزد:مردم قطعاً به خاطر شام و ناهار به استقبال احمدي نژاد نيامده بودند "مهندس اولیاء در در گفتگو ایلنا : در مجموع، دستاوردهای جلسه هیات وزیران را خوب" منتشر شد و خبر شکایت یزدی ها از یک نماینده به دلیل اهانت فاحش اين نماينده به مردم  در رسانه ها منتشر گردید که بیانیه 44 نفره به حمایت از اعتراضات و سخنان مهندس اولیاء نماینده مردم محترم یزد و صدوق صادر و در یزدفردا منتشر شد .

یزدفردا