زمان : 27 Esfand 1397 - 23:56
شناسه : 149831
بازدید : 52903
سرقت برند قديمی در يزد (44) مبانی مالکیت فکری سرقت برند قديمی در يزد (44) یزدفردا: با تصور اینکه شعبه ای دیگر از همان رستوران قدیمی معروف است, انتخاب نمودم .بسیار مشتاق بودم تا طعمی آشنا را در محیطی جدید بچشم اما متاسفانه دیگر آن طعم , طعمی آشنا نبود حتی کیفیت آن نیز به شدت دچار افت شده بود به اندازه ای که دندان من به دلیل وجود یک سنگریزه در غذا شکست و مهم تر از همه اعتماد من به آن برند خدشه دار شد.

 

   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری


چندی پیش تصمیم گرفتم برای صرف صبحانه به رستورانی که اکثریت مردم نیز با آن یک حس نوستالژیک دارند , بروم اما به دلیل ترافیک و شلوغی قسمت مرکزی شهر, رستورانی را  با همان برند و با تصور اینکه شعبه ای دیگر از همان رستوران قدیمی معروف است, انتخاب نمودم .
بسیار مشتاق بودم تا طعمی آشنا را در محیطی جدید بچشم اما متاسفانه دیگر آن طعم , طعمی آشنا نبود حتی کیفیت آن نیز به شدت دچار افت شده بود به اندازه ای که دندان من به دلیل وجود یک سنگریزه در غذا شکست و مهم تر از همه اعتماد من به آن برند خدشه دار شد.
پس از کمی پیگیری متوجه شدم این رستوران صرفا از نام و برند آن رستوران معروف استفاده می نماید و با تمسک به اخذ پروانه کسبی با نام مشابه , خود را نیز مالک آن نام و برند رستوران معروف می داند .سوالات متعددی در این قضیه ی پیش آمده مطرح می شود دلیل گسترش رستوران هایی که فقط نام و برندی شبیه به برندهای معروف را با خود یدک می کشند و یا خود را شعبه ای از آن رستوران مشهور معرفی می نمایند , چیست  و چه کسی مسئول گمراهی مردم  و حتی سلامت و جان مشتریانی است که به دلیل اعتماد به آنجا مراجعه کردند ؟ به راستی مالک اصلی آن نام و برند معروف کیست؟  آیا داشتن پروانه کسبی با نامی مشابه برند معروف , مجوز مالکیت ودلیل استفاده از ان برند می باشد ؟


یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمت کش   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری سرقت برند قديمی در يزد (44)
 اخیرا شاهد آن هستیم که با تغییر الگوهای زندگی مردم جامعه , نه تنها فرهنگ استفاده از رستوران ها افزایش یافته  بلکه بازار رستوران ها و رستوران داری نیز بسیار گرم شده است. با توجه به افزایش علاقه عموم مردم به استفاده از خدمات رستوران ها و استقبال نسبتا زیادی که از انها شده، لذا طبیعی است در این حین افرادی سودجو با روش های غلط و سوء استفاده از نام و برند دیگران سعی در جذب مشتریان رستوران های معروف به سمت رستوران بی کیفیت خود دارند و متاسفانه برخی دیگر نیز به دلیل عدم توجه کافی , سهل انگاری و شاید عدم اطلاعات کافی خود را دچار دردسر نمودند که درخوش بینانه ترین حالت هیچ گونه منفعتی نمی برند و در بدترین وضعیت  بعلت همین بی توجهی مجبور به پرداخت ضررهای هنگفتی شده اند .
این معضل را می توان موج سواری مجانی نامید . در موج سواری مجانی , سودجویان به جای اینکه برای معرفی کالا و خدمات خود , برندی را به صورت سالم و قانونی ایجاد و یا استفاده نمایند از نام، شهرت و محبوبیت یک برند دیگر بدون مجوز استفاده می نمایند. به عبارتی  با توجه به اینکه پروسه برند سازی و تبدیل نمودن یک نام و علامت تجاری به برندی معروف و قابل اعتماد در میان مردم , امری زمان بر و دارای هزینه  می باشد ، سودجویان از این موج به طور مجانی به نفع خود سواری می گیرند و برای سرعت بخشیدن به اهداف خود , سعی بر سوء استفاده از شهرت یک برند دارند. این امر اخیرا بسیار شایع گردیده است به ویژه در مورد آن مجموعه هایی که به یک موفقیت نسبی دست پیدا کردند. مهم نیست رستوران ها از چه نامی برای مجموعه خود استفاده می نمایند اما اگر نتوانند از نام و برند خود  به طور قانونی محافظت کنند , با به سرقت رفتن نام و برندشان  , تمام اعتبار آنها زیر سوال خواهد رفت . طبق قوانین صریح مالکیت فکری ؛ مالک اصلی  برند شخصی می باشد که  نام و علامت خود را مطابق قوانین به ثبت رسانده است و صرفا همان شخص  دارای حقوق انحصاری استفاده از آن برند بوده و می تواند اجازه استفاده از آن را به دیگران اعطا نماید . صدور و اخذ پروانه کسب با نامی مشابه با برند ثبت شده در همان رسته کاری , دلیل برمالکیت و یا محق بودن دارنده پروانه در استفاده از ان نام و برند نیست  و همه افراد علاوه بر اینکه دارای پروانه و مجوزی با نام خانوادگی خود و یا هر نام دیگری از اتحادیه اصناف می باشند , لازم است همان نام را به صورت علامت تجاری به ثبت برسانند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند و امنیت کسب و کار و فعالیت تجاری خود را در آینده تضمین نمایند .هر چند همه اشخاص نسبت به برند خود دارای مسئولیت بوده و باید پلیس برند خود باشد و کلیه اقدامات لازم وقانونی را جهت جلوگیری از سرقت و سواستفاده از برند , جلوگیری از گمراهی مشتریان , حفظ اعتبار و شهرت برند خود  به عمل آورند اما بهتر می باشد ادارات و ارگان های مربوطه  به خصوص اتحادیه های اصناف اقداماتی را جهت ممانعت از صدور و یا تمدید پروانه های کسبی با نامی مشابه برندهای ثبت شده اتخاذ نمایند تا  از ایجاد تصور اشتباه دارنده پروانه کسب در مالکیت بر نام و برند جلوگیری نموده  و نیز مانع ایجاد اختلافات  و طرح دعاوی آتی گردند .


یزدفردا محمد حسین تقوایی زحمت کش   بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری سرقت برند قديمی در يزد (44)


مقالات مرتبط:

 

 حفظ اعتبار برند در برابر سوء استفاده (43)
تاریخ: 12 اسفند 1397 - 23:50



 

 حمایت قانونی مناسب از طرح و بسته بندی کالاها (41)
تاریخ: 09 بهمن 1397 - 23:18



 مروری بر سوء تفاهمی در مورد ثبت جهانی شهر یزد (40)
تاریخ: 04 دی 1397 - 23:48


 
 کلاهبردارانی در شکل موسسات حقوقی و ثبتی در حوزه مالکیت فکری
تاریخ: 19 آذر 1397 - 00:20

 

 
 داستان حضور تاجر کویتی در نمایشگاه یزد و خطر سرقت نامحسوس صنایع دستی(38)
تاریخ: 28 آبان 1397 - 22:46

 

 

 ضرورت داشتن برند جهت صادرات (37)
تاریخ: 21 آبان 1397 - 00:03

 

 حقوق قانونی طراحان مد ولباس (36)
تاریخ: 13 آبان 1397 - 22:48

 

 آیا می دانید شرط حمایت از اختراع، افشای کامل آن است؟ (35)
تاریخ: 16 مهر 1397 - 00:09

 

 ممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34)
تاریخ: 08 مهر 1397 - 23:45

 

 حمایت قانونی از پایگاه داده ها با بهره از حقوق مالکیت فکری (33)
تاریخ: 02 مهر 1397 - 00:07

 

 پیش درآمدی بر حقوق قانونی آواز خوانان ایران (32)
تاریخ: 25 شهریور 1397 - 22:58

 

 نکات کلیدی درباره نحوه ایجاد , اجرا و توسعه ایده استارتاپی(31)
تاریخ: 19 شهریور 1397 - 00:06

 

 اساسی ترین راه حفظ استارتاپ(30)
تاریخ: 05 شهریور 1397 - 01:25

 

 آشنایی با کاسبان حق اختراع یا طرح صنعتی (29)
تاریخ: 07 مرداد 1397 - 23:52

 

  حقوق نشر،عرضه،اجرا و بهره برداری مادی از نرم افزار(28)
تاریخ: 03 تیر 1397 - 23:40

 

 تصورات اشتباه رائج در مورد برند (27)
تاریخ: 21 خرداد 1397 - 00:40

 

 بایدها و نبایدهای علامت تجاری و نام تجاری (26)
تاریخ: 06 خرداد 1397 - 23:34

 

 راه های جلوگیری از اشتباهات رایج علامت تجاری (25)
تاریخ: 30 اردیبهشت 1397 - 23:35

 

 چگونگي ثبت مراحل اختراع (24)
تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 - 23:37

 

 چگونه بدانم اختراعم قابل ثبت می باشد؟ (23)
تاریخ: 16 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 
  اثر و پدیده قابل ثبت و حمایت قانون مالکیت فکری است؟ (22)
تاریخ: 09 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 حقوق مالکیت معنوی عکس توسط قانون کپی رایت محافظت می شود(21)
تاریخ: 27 اسفند 1396 - 23:35

 

 چرا مالکان برند حاج خلیفه رهبر از حق مالکیت انحصاری خود و آبروی یزد دفاع نمی کنند؟ (20)
تاریخ: 20 اسفند 1396 - 23:35

 

 حمايت قانوني از نرم افزارهای رایانه ای زیر چتر حقوق مالکیت فکری (19)
تاریخ: 13 اسفند 1396 - 23:36

 

 آثار ترجمه شده هم شامل حق مالکیت فکری می شود؟(18)
تاریخ: 06 اسفند 1396 - 23:35

 

 آشنایی با مبانی اسرار تجاری به عنوان یکی از مصادیق مالکیت فکری (17)
تاریخ: 23 بهمن 1396 - 23:35

 

  غفلت مالکان برند (16)
تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35

 

 گزارش تصویری: كارگاه آموزشی برند(علامت تجاری) و ويژگی های لازم برای ثبت (15)
تاریخ: 01 بهمن 1396 - 23:35

 

 بي توجهي به اموال فكري ، تهديدي براي شركتها (14)
تاریخ: 24 دی 1396 - 23:35

 

 مجازات های پيش روی ايده دزدی و دستبرد فكری(13)
تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35

 

 نحوه جلوگيري از سرقت اختراع (12)
تاریخ: 26 آذر 1396 - 23:35

 

 ثبت نشان جغرافیائی تنها راه گریز از خطر دست رفتن سرمایه های ملّی ایران(11)
تاریخ: 19 آذر 1396 - 23:35

 

 گزارش تصویری: آشنایی با موسسه حقوقی بیان، مرکز تخصصی در حوزه مالکیت فکری (10)
تاریخ: 12 آذر 1396 - 23:37

 

 برخی از چالشهایی که در ثبت مالکیت فکری ممکن است با آن روبرو می شوید (9)
تاریخ: 05 آذر 1396 - 23:08

 

 چرا برند معروف اكبر جوجه پس از سي سال ابطال ميشود؟ (8)
تاریخ: 23 مهر 1396 - 23:35

 

 
 اهمیت و ضرورت آشنایی با حقوق مالکیت معنوی (7)
تاریخ: 16 مهر 1396 - 23:35

 

 آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6)
تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35

 

 چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43