مدیرعامل سایپا «محسن جهرودی» در رابطه با رُهام گفته است:
«این خودرو از مدرنترین امکانات و قابلیتهای روز برخوردار بوده و از هر نظر توان رقابت با خودروهای خارجی همردهٔ خود در بازار ایران را دارد. این خودرو صد درصد ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. تلاش میکنیم در کمترین زمان ممکن مراحل تست این خودرو را به پایان رسانده و تولید انبوه آنرا آغاز کنیم».
این خودروی جدید که نخستین محصول از سری SP۱۰۰ بهشمار میرود، با سرمایهگذاری شرکت سایپا در زمینه طراحی و ساخت پلتفرم تولید شده است. مدیرعامل سایپا در این مراسم گفت: پلتفرم این خودرو ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است و تلاش میکنیم در کمترین زمان ممکن مراحل تست و کالیبره کردن این خودرو را به پایان رسانده و تولید انبوه آن را آغاز کنیم. محسن جهرودی تصریح کرد: با توجه به تحریمهای یکجانبه آمریکا رویکرد ما تمرکز روی تولید داخل است و تولید این خودروی ایرانی جدید نیز در این راستا صورت میگیرد. وی افزود: تحریمهای آمریکا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اما با توسعه داخلیسازی خودروها محصولات تولیدی از نظر کمی و کیفی در سطح قابلقبولی خواهند ماند.
جهرودی با بیان اینکه قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات تا پایان سال، از هماکنون تامین شده است، خاطرنشان کرد: ما از ابتدای سال و حتی قبل از خروج دولت آمریکا از برجام، شرایط را پیشبینی کرده و با تشکیل ستاد تدابیر ویژه در گروه سایپا قطعات موردنیاز را پیشاپیش تامین کردهایم. وی درباره وضعیت همکاری سایپا با سیتروئن اظهار کرد: سیتروئن فعالیتش را تعلیق کرده که البته متفاوت با خروج از ایران است. با این حال فعالیت شرکت سایپا سیتروئن متوقف نخواهد شد و تولید محصولات فعلی آن ادامه خواهد یافت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: رنو از ایران خارج نشده، بلکه فعالیتش را کاهش داده است که این موضوع نشاندهنده خرد رنو و شناخت این شرکت از بازار داخلی ایران است که پیام خوبی نیز دارد. اگرچه حجم ارسال قطعات محصولات رنو کاهش پیدا کرده اما این شرکت اعلام کرده که از ایران خارج نمیشود.
براساس این گزارش، مدیرعامل سایپا در ادامه سفر خود به شیراز از چند واحد صنعتی که در زمینه تولید قطعه فعالیت میکردند، بازدید کرد. وی در یکی از این بازدیدها افزایش بیدلیل نرخ برخی اقلام و کالاهایی که قیمت آنها ربطی به رشد صعودی ارز ندارند را عامل مهمی در جهت ایجاد فشار بر قطعه سازان و خودروسازان دانست. مدیرعامل سایپا در ادامه تاکید کرد که حمایت دولت و مجلس از خودروسازان باید مورد توجه قرار بگیرد و این حمایتها میتواند سبب افزایش تولید و اشتغالزایی در کشور شود.«رهام» یک خودروی سدان در کلاس C است که پیشتر تستهای ایمنی سه ستاره انکپ (NCAP) را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این خودرو در سه مدل سواری، کراساوور و هاچبک تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
به ادعای مهندسین سایپا، در رهام علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا هم مدنظر بوده است؛ بنابراین ایمنی این خودرو در سطح استاندارهای جهانی بوده و امکان آزمایش آن در مراکز معتبر تست تصادف مثل یورو انکپ وجود دارد. گفته شده رهام میتواند در آزمونهای تصادف این سازمان سه ستارهٔ ایمنی را کسب کند. همانطور که گفته شد، رهام روی پلتفرم جدید سایپا بنام SP100 ساخته شده که از آن بهعنوان اولین پلتفرم داخلی یاد میشود. به همین دلیل هزینهٔ قابلتوجهی برای توسعهٔ این پلتفرم صرف شده تا امکان ساخت اولین خودروی کاملاً ایرانی فراهم گردد. درهرحال اگر این ادعاها صحت داشته باشد میتوان گفت ساخت رهام گام مهمی به سمت جلو در صنعت خودروسازی عقبماندهٔ ایران محسوب میشود.
مشخصات مهم
حجم موتور | 1650 |
تعداد سیلندرها | 4 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 113 |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 154 نیوتون متر |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع جعبه دنده | جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
حداکثر سرعت | 185 |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 0 |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |