زمان : 23 Farvardin 1385 - 02:19
شناسه : 1389
بازدید : 2234
مقدمات اجراي طرح گردشگري در استان يزد فراهم شد مقدمات اجراي طرح گردشگري در استان يزد فراهم شد

 مقدمات اجراي طرح گردشگري در استان يزد فراهم شد


معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي‌وگردشگري استان يزد گفت: مقدمات اجراي طرح گردشگري در اين‌استان فراهم شده‌است و طرح يادشده بزودي به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به گزارش واحد دريسافت خبر يزدفردا" اميررضا وزيري افزود: اين طرح با هدف كاهش مهاجرت روستاييان به شهرها انجام مي‌شود.

به‌گفته وي، براي اجراي طرح گردشگري‪ ۲۳‬روستاي تاريخي در نظر گرفته شده است كه با داشتن مشخصات و ويژگيهاي خاص نظير بافت تاريخي، جاذبه‌هاي طبيعي و اماكن مذهبي مي‌توانند به عنوان روستاهاي هدف گردشگري محسوب شوند و با ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي از مهاجرت روستاييان كاسته خواهد شد.

وي اين روستاها را شامل سريزد، هرفته، بندرآباد، فرو، حجت‌آباد، ده‌بالا، طزرجان، بقروئيه، مهرآباد، حسن‌آباد، بيده، فهرج، شمس، مدوار، غربالبيز، نايبند، بنادكوك، اسپهك،اسلاميه، هفتادر، شهراسب، هك و اسفندآباد ذكر كرد.

وزيري با بيان اينكه امكانات و درآمد كم روستاييان از عمده‌ترين عوامل هجوم آنها به شهرهاست،افزود: ايجاد تسهيلات، امكانات و شغل‌هاي درآمد زا در مناطق روستايي نيز در كاهش روند مهاجرت روستاييان نقش موثري دارد.

وي شناخت بهتر جاذبه‌هاي تاريخي، مذهبي و طبيعي روستاهاي نمونه گردشگري، ايجاد اشتغال و درآمدزايي، ايجاد تعامل ميان نسل‌هاي مختلف شهري و روستايي يادآوري آداب و رسوم روستاييان، مرمت و ساماندهي بافتهاي تاريخي و طبيعي، استفاده از آب وهواي مطبوع و توسعه‌فرهنگ سفرهاي كوتاه‌گردشگري و طبيعت‌گردي را از ديگر اهداف اين طرح ذكر كرد.

وزيري معرفي روستاهاي هدف گردشگري به عنوان طرح‌هاي اكوتوريسم بر روي سايتهاي اينترنتي، چاپ بروشور، برگزاري نمايشگاه و تهيه‌كتابچه‌هاي گردشگري روستايي را از ديگر اهداف طرح ياد شده برشمرد.

وي به نقش دهياران روستاها در اين زمينه اشاره كرد و گفت: دهياران ضمن آنكه به عنوان پشتوانه، كمك بزرگي در زمينه‌شناسايي بناهاي تاريخي روستايي مي‌كنند با هماهنگي حافظان ميراث فرهنگي مي‌توانند اهرم مناسبي براي مبارزه با غارتگران ميراث فرهنگي باشند.

از حدود چهار هزارو‪ ۵۰۰‬روستا و آبادي موجود در استان يزد، يكهزارو‪۵۰۰روستا داراي سكنه است

يزدفردا