زمان : 04 Ordibehesht 1395 - 00:15
شناسه : 121371
بازدید : 6023
اخذ اطلاعات شخصي شهروندان از طريق مهندسي اجتماعي اخذ اطلاعات شخصي شهروندان از طريق مهندسي اجتماعي


یزدفردا "سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی"پلیس فتا"رئيس پليس فتا گلستان گفت: مهندسي اجتماعي روشي است كه در آن با استفاده از اصول روانشناسي اجتماعي کاربران را فريب مي دهند تا آنها به دست خودشان اطلاعات مهم و حساس خود را فقط با يک تماس تلفني لو دهند.
به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ"حبيب‌الله رجبلي" در گفت‌وگو با واحد دریافت خبر یزدفردا" با اعلام اين مطلب گفت: اصولا در روش‌هاي مهندسي اجتماعي ايجاد جذابيت و در مرحله بعد ايجاد اعتماد کاذب باعث مي شود، تمايلات و گرايش‌هايي مثل کنجکاوي يا طمع كاري افراد تحريک شود و اطلاعات حساسي مثل اطلاعات کارت هاي بانکي يا رمزهاي عبور يا اطلاعات خصوصي خود را از طريق تلفن در اختيار کلاهبردار قرار دهند كه مورد سوء استفاده قرار مي گيرند.
وي افزود: يکي از روش‌ها، روش تماس صوتي است که در اين روش مجرم خود را به‌عنوان شخصي مورد اعتماد و نماينده موسسه يا شرکتي معتبر معرفي ‌کرده و اطلاعات مهم قرباني را از طريق تلفن دريافت مي‌کند. 
سرهنگ رجبلي اظهار داشت: اخيراً مشاهده شده است، اشخاصي با استفاده از فيشينگ تلفني(تکنيک‌هاي مختلف تخليه اطلاعات از طريق تماس تلفني و ارسال پيامک)، با بکارگيري روش‌هاي مهندسي اجتماعي و استفاده از ترفندهاي مختلف از کاربران مي‌خواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت يا حساب بانکي خود را اعلام کنند. يا بعضا در برخي مواقع با کشاندن افراد به پاي دستگاه عابر بانک به روش هاي مختلف (زدن کد ، انتخاب زبان انگليسي و ..) اقدام به کلاهبرداري از آنها مي نمايند.
همچنين افرادي سودجو از طريق ارسال پيامک‌ و دادن وعده اعطاي جوايز چند ده ميليون توماني به مشترکان تلفن همراه، آنان را دعوت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکي خود نظير شماره کارت، رمز اينترنتي، کد اعتبارسنجي ( CVV2) و تاريخ انقضاي کارت در سايت‌هاي مختلف کرده و از اين طريق اقدام به برداشت از حساب آنان مي‌کنند.
رئيس پليس فتا استان با اشاره به اينكه يکي از سريع‏‌ترين و ارزان‏ترين روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات تخليه تلفني است، گفت: برخي افراد با تقليد صدا، غصب عنوان مراکز دولتي و موجه، پوشش‌هاي شغلي مختلف و ترفندهاي بسيار جالبي اقدام به کسب اطلاعات از ديگران مي‏‏‌نمايند.
وي خاطرنشان كرد: كاربران مواظب باشند، حتي برخي افراد حرفه‌اي نيز ممکن است فريب خورده و ناخواسته اطلاعات ارزشمندي را در اختيار تماس گيرنده قرار ‏دهند؛ پس هرگز به مکالمات تلفني افراد ناشناس اعتماد نکنند.