در پی انتشار یادداشت اينستاگرامي محمد علی طالبی، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد و نقدی بر یادداشت طالبی معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد توسط حسین صداقت ،معاون سیاسی امنیتی استان در یادداشت جداگانه ای به نقد دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان یزد پاسخ داد که طی مطلب پاسخ محمدعلي طالبي معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار به نامه سرگشاده دبير جامعه اسلامي مهندسين استان يزد منتشر شد و در تازه ترین واکنش دبیر جامعه اسلاامی مهندسین به مطلب معاون سیاسی واکن نشان داد که با هم مرور می کنیم
بسمه تعالی
جناب آقاي طالبي
معاون محترم سياسي استاندار
با سلام مجدد، پاسخ جنابعالي به نامه سرگشاده ام را مطالعه نمودم. ضمن قدرداني از حسن نظر جنابعالي و ارج نهادن به انتقادپذيري و آرزوي بسط اين موضوع در ميان مسئولان دولت تدبير ، قطعاً شما به اين مطلب مهم باور داريد كه آنچه جنابعالي به عنوان نهيب جامعه مدني از آن ياد كرده ايد، نه موضوعي تازه ، بلكه اصلي ريشه دار در آموزه هاي مترقي اسلام ناب محمدي(ص) است كه بخشي از آن تحت عنوان قاعده " النصيحه لائمه المسلمين" مطرح گرديده است و در اين 38 سال حاكميت نظام مقدس جمهوري اسلامي به بركت خون شهيدان گلگون كفن، به معناي واقعي ، فرصت بروز و ظهور يافته است. لذا بنده نيز از همين رهگذر، نامه نخست را تحرير نمودم و با توجه به ابهاماتي كه در پاسخ جنابعالي وجود داشت، نامه دوم را رقم زدم ومايلم ابتدا دو نكته را در خصوص «ضرورت» و «ماهيت» يادداشت و پاسخ شما بيان دارم.
نكته اول درباره «ضرورت» يادداشت اينستاگرامي شما است؛ جناب آقاي طالبي ، انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره خبرگان در بسياري از مناطق كشور، بدون اينكه به دور دوم كشيده شود، به اتمام رسيد و مردم نمايندگان خود را انتخاب نمودند. به نظر حقير، انتشار آن مطلب و واژه گزيني ناصحيح شما، در حالي كه رهبر فرزانه انقلاب و رياست محترم جمهور بر وفاق و همدلي تاكيدات مكرر داشته و استاندار محترم نيز حول آن سخن ها رانده اند و به عنوان مثال، در «بیست و دومین گردهمایی سالیانه فارغالتحصیلان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان استان» فرمودند : "افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه بر طبل اختلاف میکوبند از عوامل دشمن بهحساب میآیند" و باز ايشان در پيام نوروزي خود مرقوم داشتند :" بی شک هرگاه با وحدت کلمه وعشق به یکدیگر و با توکل بخدا دست بدست هم بدهیم، عید درعید و بهار دربهار خواهد بود " بيشتر به بازكردن زخم هاي كهنه و ناسور اختلاف مي ماند كه براي كشورمان، جز دو قطبي شدن عايدي ديگري ندارد. لابد تصديق مي فرماييد كه لازمه تحقق شعار امسال، همدلي و هم زباني است و اصلاً مسئولان بايد در اين زمينه، خود پيشقدم باشند.
نكنه دوم درباره «ماهيت» مطلب منتشر شده شما در سايت «يزد فردا» است كه بيشتر از اينكه پاسخ نامه اينجانب و سئوالات مطرح شده در آن، باشد، نقد برخي از مطالب بود. چراكه اساساً هنوز اين ابهام به قوت خود باقي است كه تعبير مطرودين رأي مردم، به چه كساني اشاره دارد؟! در اين برهه از زمان، احتمالاً مشمولان اين تعبير، از دايره سه گروه ذيل خارج نخواهند بود:
كساني كه به مجلسين راه نيافته اند.
كساني كه از نامزدهاي راه نيافته به مجلس حمايت كرده اند.
كساني كه كلاً از نظر خيل عظيم ملت در راهپيمايي هاي سال 1378 و نهم ديماه سال 1388، مردود شناخته شده اند.
اگرچه بعيد اما چنانچه منظور شما كساني باشند كه رأي نياورده اند؟ از اين بابت متأسف خواهم شد كه متولي انتخابات استان، كساني را كه نقش مهمي در مشاركت مردم در انتخابات داشته اند، بدين نحو، توصيف نموده است.
اگر منظور شما گروه دوم است، باز اين سئوال مطرح مي شود كه منظور شما حاميان كانديداهاي استان يزد است كه به مجلس شوراي اسلامي راه نيافته اند؟! يا حاميان كانديداهاي سراسر كشور را مورد نظر داشته ايد؟ در سراسر كشور، 60درصد راه يافتگان به مجلس، از جريان اصولگراهستند و وضعيت روشن است. لذا چنانچه منظور، فضاي استان بوده، مشخص بفرماييد كدام جريان، مطرود است؛ اصولگرايان كه نامزد مورد حمايتشان به مجلس خبرگان راه يافت و سرجمع آراء نامزدهاي مورد اجماع آنان براي راه يابي به مجلس شوراي اسلامي ، بسيار بالا بود. يا اصلاح طلبان كه سه كرسي بهارستان را براي 4 سال از آن خود كرده اند؟ قطعاً هيچ كدام.
قدرمسلم جنابعالي كه از خانواده معظم شهداييد، با بنده در مورد گروه سوم، هم عقيده ايد. اما آيا از ميان دو گروه سابق الذكر، كسي را مطرود رأي مردم مي دانيد؟
بگذاريد سومين نكته درباره يك موضوع علمي باشد. «واو» در زبانهاي فارسي و عربي انواع مختلفي دارد كه عبارتند از ؛ تفريق، عطف، معدوله، تفخيم،ربط، استبعاد، تقابل، معيت، حاليه، بيان حركت،قسم و استئناف. (رجوع كنيد به 1. دستور زبان فارسي، تأليف انوري و گيوي / 2. مبادي العربيه، تأليف الرشيد الشرطوني) جنابعالي با جمله "دريافتتان از واو عطف نادرست است" تصديق فرموديد كه اين «واو»، عطف است. بد نيست بدانيد كه آن واوي كه به نقش مشترك اشاره مي كند، واو معيت است نه عطف. مثل واو در «زنان و مردان» .
جسارتاً توصيه بنده به شما و همه مسئولين اين است كه در انتشار مطالب خود دقت بفرماييد تا خداي ناكرده، الفاظ و كلماتتان همنشين تعابير و اوصاف نازیبا نگردد. باشد كه همگي در راستاي همدلي و همزباني گام برداريم.
و السلام علي من اتبع الهدي
محمدحسین صداقت
دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان یزد