در این مراسم، دکتر خوانساری رئیس پژوهشگاه، در ارتباط با نقش پیشرفت تکنولوژی در زندگی مردم گفت: در دو دهه گذشته یکی از بزرگترین اتفاقات در عرصه زندگی بشر پیشرفت تکنولوژی به خصوص حوزه ICT است که زندگی مردم را مورد تغییر قرار داده است.
وی حضور هوشمندانه در این فضا را تسلط بر فناوریهای پایه دانست و گفت: این کار باعث حفظ استقلال ما در این فضا شده و چارچوبهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما را حفظ میکند.
خوانساری با اشاره به سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته گفت: اهتمام به سالم سازی و مقابله با تسلط بیگانگان و حفظ ارزشهای ایرانی و اسلامی و ممانعت از آسیبهای اجتماعی ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: جویشگر با توجه به اینکه رفع نیازهای مردم در بدو ورود به فضای مجازی، هدایت کاربر را برعهده دارد بسیار مهم است.
رییس پژوهشگاه ICT اظهار داشت: باید شاهد رونق محتوای بومی و هدایت درست باشیم و باید بر ابزارهای کلیدی تسلط داشت و جهت برنامههای ملی کشور از آن بهره برد.
خوانساری با بیان مزیتهای جویشگرهای بومی ادامه داد: نگاهی به فناوریهای نسل آتی مثل اینترنت اشیاء که حجم بالایی از اشیاء پوشیدنی و فضای فیزیکی ما را به هم متصل میکند و موضوع موتور جستجوی ملی، فضای مجازی را برای ما مهم تر میکند.
وی حفظ و توسعه زبان فارسی را نیز دیگر ضرورت وجود موتورهای جستجوی بومی دانست و گفت: رونق حوزه پردازشی، زبان فارسی را برای ما به ارمغان آورده است و برای ما ضروری بود که بتوانیم با حمایتهای مجموعه وزارت ارتباطات برای نیل به اهداف و سیاستهای کلان شورای فضای مجازی گامهای مناسبی برداریم که در سال گذشته سرعت بیشتری یافت و امروزه میتوانیم استفاده تجاری از این موتور جستجوی بومی را شاهد باشیم.
خوانساری ادامه داد: پژوهشگاه حلقه وصل است برای حفظ ارزش و زنجیرههای فناوری را و برای فعالیتهای نوآورانه شرایطی را باید فراهم کنیم تا خدماتی را مبتنی بر این ارایه دهند.
همچنین دکتر یاری مجری طرح جویشگر بومی در سخنانی در زمینه اکوسامانه فضای اطلاعاتی جویشگر گفت: فضای اطلاعات اینترنت محدود به صفحات وب نیست بلکه در بسیاری موارد شامل اطلاعات محلی هم میشود.
وی با اشاره به اینکه تعداد وب سایتهای پر بازدید در ایران را اینگونه بیان کرد که 60 درصد سایتها بازدید در ایران است و از این نظر باید به محتوا نیز توجه داشت.
یاری خبر را پربازدیدترین بخش جستجوی فارسی زبان دانست و گفت: اگر موتورهای جستجوی بومی را روی این خدمات متمرکز کنیم امکان موفقیت افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه گوگل کاربران خاص خود را دارد، افزود: ما هم باید کاربران خاص خود را داشته باشیم و براساس نوع کاربرد به مخاطبان خدمت ارایه داد.
وی با تاکید به تقویت و حمایت از تجمع کنندگان داده بومی گفت: حمایت طرح جویشگر باید به شکلی باشد تا محتوا و جویشگرها با هم توسعه یابند.
یاری ادامه داد: جویشگرها ابعاد مختلفی دارند و باید تمام مسایل را دید و از این رو نقشه راه طرح را در سه گام طراحی کرد.
فاز اول برنامه ریزی است که اخیراً تمام شد و در فاز شروع پروژهها و شکل گیری دستاوردها شده ایم.
وی بازخورد مخاطبان را باعث رشد جویشگر دانست و گفت: وقتی طرح تجاری سازی شد، دیگر حمایت دولت کامل شده است و این موتور جذب صنعت میشود؛ بازار جستجوی ایران بازار پرسودی است که جای کار دارد.
یاری از دریافت 107 پیشنهاد در زمینه طرح جستجوی بومی خبر داد و گفت: 26 شرکت و 22 دانشگاه در این زمینه شرکت کردند که بیش از 50 درصد محصول آماده داشتند پس زمینه فعالیت وجود دارد که با هم مشارکت کنند.
وی در پایان اظهار داشت: 15 درصد طرح انجام شده است و پروژههای مرحله اول 15 پروژه محصول محور بوده است که پارسی جو یکی از آنها است.
در ادامه این برنامه دکتر علی محمد زارع بیدکی، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و مدیر پروژه ملی موتور جستجوگر پارسیجو با اشاره به اینکه نسخه اول پارسی جو در سال ۸۹ با توانمندی یک میلیون جستجو در وب ایجاد شده است، گفت: پس ازهفت سال تلاش نسخه پنجم این جویشگر آبانماه امسال آماده شد و توانستیم بیش از یک میلیارد صفحه را پوشش دهیم.
دکتر زارع بیدکی با اشاره به اینکه ایران پنجمین بازدیدکننده موتور جستجوگر گوگل است، گفت: ایرانیها روزانه بیش از 100 میلیون پرس وجو به موتور جستجوگر گوگل ارسال میکنند
وی شناخت زبان و فرهنگ بومی، ارائه سرویس بومی متناسب نیاز جامعه و دولت الکترونیک و اینترانت داخلی را از مهمترین مزیتهای موتورهای جستجو گر بومی برشمرد.
وی بر لزوم تجاری سازی موتور جستجوگر پارسی جو تاکید کرد و گفت: این موتور با 15 سرویس متنوع درصدد ارائه خدمات مطلوب به کاربران فارسی زبان است.
دکتر زارع بیدکی اضافه شدن سرویس اندروید خبر (خبرجو)، سرویس مکان محور (کافه کجا)، آسانترین سرویس دانلود کشور، سرویس بازار، سرویس جامع آب و هوا و همچنین تغییرات ظاهری این جویشگر ملی را از جمله ویژگیهای نسخه پنجم جستجوگر پارسی جو است.
وی افزود: سرویس مکان محور (کافه کجا) امکان ثبت، بررسی و پیشنهاد مکانهای تجاری و تفریحی را برای کاربران فراهم میکند به طوری که افراد با بررسی نظرها و تجربیات سایر کاربران در استفاده از محصولات و خدمات صاحبان مشاغل قادر خواهند بود انتخابهای بهتری داشته باشند
وی بیان کرد: کاربران این جویشگر با استفاده از سرویسهای دانلود و بازار، قادر خواهند بود تا موارد مورد نظر خود را در اغلب سایتهای معتبر و یا فروشگاه آنلاین ایرانی جستجو و مشاهده کنند.
مدیر پروژه موتور جستجوگر پارسی جو، 29 درصد از کاربران این جویشگر را در 6 ماه اول امسال تهرانی اعلام کرد و گفت: تبریز با 11، مشهد 10 و شیراز و یزد با 9 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
دکتر زارع بیدکی افزود: در این مدت 74 درصد کاربران از طریق سیستم عامل ویندوز به این جویشگر دسترسی پیدا کرده اند و اندروید و ios در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
وی به مرورگرهای استفاده شده برای دسترسی به این جویشگر نیز اشاره کرد و گفت: حدود نیمی از کاربران با مرورگر فایرفاکس، 23 درصد کاربران با کروم و 20 درصد کاربران هم با اینترنت اکسپلورر تواستند از خدمات این جویشگر بومی در 6 ماهه اول امسال استفاده کنند.
همچنین آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه جویشگر بومی یکی از ابزارهای شبکه ملی اطلاعات است، ادامه داد: برای حمایت از جویشگر بومی ضروری است بانکهای اطلاعاتی را در دسترس قرار داد.
وی با تأکید به مشارکت تمام گروهها در این زمینه گفت: مدلهای اقتصادی بومی طراحی کنید تا به مخاطب ایرانی براساس نیاز آن اطلاعات داد.
فیروزآبادی با بیان اینکه جویشگر تنها نیست بلکه شامل کسب و کارها هم میشود ادامه داد: بازار کسب و کار ICT امکان بزرگ شدن تا چهار برابر را دارد.
وی با اشاره به فرصت ایجاد شده در دولت یازدهم گفت: سیاست دولت و شرایط برجام فرصت خوبی است که بازار داخلی را ارتقای سه تا چهار برابری داد و با تصمیمات لازم میتوان این شرایط را به وجود آورد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت در حد سیاستگذاری میتواند حمایت کند و برای آغاز باید در حوزههایی وارد شد که بومی است که بیشتر شامل خدماتی، سرگرمی و جویشگرها میشود.
مهندس جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم عنوان کرد: یک شبکه ملی که دارای استقرار باشد چهار ابزار Browsing، جستجو، سرویس ایمیل و شبکه اجتماعی را دارد و با این ابزار خدمات مناسب به مردم ارایه میکند.
وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر دادهها برای ارزشمند بودن باید مکان محور باشند تا ارزش افزوده اقتصادی فراهم کنند.
وی خاطر نشان کرد: از دو سال گذشته، سیاستهای وزارتخانه طراحی و پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات با حداکثر ظرفیت و سرعت برای نیازهای داخلی کشور بوده است و کمال استقلال است که این چهار ابزار را داشته باشد.
جهانگرد گفت: به طور طبیعی سیاستهای حمایتی نسبت به میزبانی آدرسهایی که مردم ایران از آن استفاده میکنند، افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 60 درصد ترافیک ایران خارج میرود و اگر دیتاسنترها در داخل کشور ایجاد شوند، نیاز جامعه به داخل کشور انتقال داده میشود.
وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات در حال عملیاتی شدن است، گفت: هر نوع خرید الکترونیکی در داخل نشان میدهد که این شبکه شکل گرفته است، اما کامل نشده است و در حال رفتن به این سمت هستیم.
جهانگرد افزود: لینکهای پرظرفیت از آغاز دولت بیش از سه برابر شده است و امیدواریم با سیاستهای آزادی دسترسی و سرمایه گذاری در شبکه زیرساخت کشور پاسخگوی تمام نیازهای کشور در آینده نزدیک باشیم.
جهانگرد گفت: انتظار داریم موتورهای جستجو پاسخگوی نیازهای جامعه باشد به شرطی که با کاربرد و تعامل آن موجب ارتقای آن فراهم شود.