زمان : 13 Aban 1394 - 16:06
شناسه : 113555
بازدید : 7881
کادوی کریسمس ایران به دولت اردوغان! / جنجال "بابک زنجانی" در رسانه‎های تاجیکستان بابک زنجانی از 89 تا 94 کادوی کریسمس ایران به دولت اردوغان! / جنجال "بابک زنجانی" در رسانه‎های تاجیکستان
جنجال "بابک زنجانی" در رسانه‎های تاجیکستان

۲۱ دی ۱۳۹۲/مسایل مربوط به بابک زنجانی حدود دو هفته است که رسانه های تاجیکستان را به خود مشغول کرده، بطوری که بیشتر این رسانه ها به دنبال پاسخ این سوال هستند که ˈدو میلیارد و 60 میلیارد دلار گم شدهˈ کجاست؟
 
به گزارش ایرنا، ˈبانک ملی تاجیکستان: سند زنجانی ساختگی استˈ، ˈبابک زنجانی در اوینˈ، ˈسرنوشت شرکت های زنجانی در تاجیکستان چه می شود ˈ، ˈزنجانی از صعود تا سقوط و رقص او در نارکˈ، ˈزوایای بازداشت بابک زنجانیˈ از جمله عناوینی است که رسانه های تاجیکستان در روزهای اخیر به آن پرداخته اند.
 
این مطالب که بطور عمده به نقل از رسانه های ایران در رسانه های تاجیکستان نقل شده، حاوی برخی تحلیل ها در باره بابک زنجانی است.
 
برخی از رسانه های تاجیک در مقالاتی در ارتباط با بابک زنجانی نظام بانکی کشورشان را زیر سوال برده اند.
 
خبرگزاری آسیاپلوس در مقاله ای با یادآوری جعلی بودن سند ارائه شده بابک زنجانی در مورد پرداخت دو میلیارد و 60 میلیون دلار پول نفت به ایران از طریق بانک ملی تاجیکستان، این سوال را مطرح کرده که، چگونه این سند بانک ملی به دست این تاجر ایرانی افتاده است، درحالی که برگه یاد شده سندی عادی نبوده که این تاجر بتواند آن را بسادگی در اختیار داشته باشد.
 
آسیاپلوس با اشاره به اینکه تاکنون بانک ملی تاجیکستان در باره این قضیه به جز یک اظهار کلی، موضع خود را مشخص نکرده است، اضافه شده است: به چه علت بانک ملی تاجیکستان در مورد سندی که بابک زنجانی با نام بانک ملی تاجیکستان آن را به ایران ارایه کرده، تحقیق نمی کند؟ چرا بانک ملی تاجیکستان تلاشی در این رابطه نمی کند و امضای چه کسی بر این سند تقلبی نقش بسته است؟
 
برخی رسانه ها هم نوشته اند: ضروری است بانک ملی تاجیکستان درباره صحت این ماجرا بررسی کند تا جایگاه خود را نزد دولت و حکومت ایران و همچنین کشورهای اروپایی ،کاهش ندهد.
 
تارنمای آزادی نیز به نقل از کارشناس خود نوشت: این مقدار پول را نمی توان در تاجیکستان یا ایران در یک یا دو سال هزینه کرد و گمان نمی رود که این حرکت در نظام بانکی پیش از همه از نظر آمریکا پنهان مانده باشد.
 
ˈظفر عبداللهˈ تحلیل گر این تارنما می افزاید: این قضیه بقدری پیچیده است که تنها خود زنجانی می داند که این پول کجاست.
 
موضوع بابک زنجانی و سند ارائه شده توسط بانک ملی تاجیکستان زمانی سرخط رسانه های تاجیکستان شد که رسانه های ایران از یک سند تقلبی این بانک که در اختیار میلیاردر ایرانی بود خبر دادند.
 
رسانه های تاجیکستان در روزهای اخیر به نقل از مطبوعات ایران در باره حضور یک هیات بلندپایه بانک ملی ایران در تاجیکستان برای بررسی موضوع دو میلیارد و 60 میلیون دلار در بانک ملی تاجیکستان خبر دادند.
 
سخنگوی بانک ملی تاجیکستان در این مورد به این رسانه ها گفت ˈما از هیات بانکی ایران بر اساس مقررات بین المللی بانکی استقبال کردیم و موضوع سند مورد ادعای بابک زنجانی نیز مورد بررسی دو طرف قرار گرفتˈ.
 
این رسانه ها تاکید کردند که قربانف بر جعلی بودن این سند تاکید کرد.
 
بر اساس نوشته های این رسانه ها، بابک زنجانی از طریق بانک سرمایه گذاری بانک کنت (Kont Investment Bank) که از سهامداران اصلی شرکت مادر ˈکنت گروپ تاجیکستانˈ محسوب می شود، بیش از 250 میلیون دلار سرمایه را وارد اقتصاد تاجیکستان کرده است.
 
رسانه های تاجیکستان نوشتند: بابک زنجانی طی 10 سال اخیر به یکی از سرمایه گذاران مطرح در تاجیکستان تبدیل شده است.
 
این رسانه ها زنجانی را از بزرگترین و مهمترین سهامداران شرکت کنت گروپ تاجکستان معرفی کردند که شرکت های بزرگی نظیر شرکت حمل و نقل بین المللی آسیا اکسپرسˈ، شرکت ˈکنت ترستˈ، شرکت هواپیمایی آسیا اکسپرس و شرکت ˈکنت ساختمانˈ را در زیرمجموعه های خود دارد.
 
شرکت آسیااکسپرس ایرلاین و بانک سرمایه گذاری کنت در تاجیکستان تحت تحریم های آمریکا و اروپا قرار گرفته اند.
کادوی کریسمس ایران به دولت اردوغان!
 
۲۱ دی ۱۳۹۲/بابک زنجانی بدترین تبریک سال نو میلادی ایرانی ها به دولت اردوغان بود.
گرچه نامی از زنجانی در پرونده ها نیست اما رسانه های ترکیه از ارتباط وی با ضراب می گفتند و بدین ترتیب به فاصله دو هفته و پس از رضا ضراب، عکس بابک زنجانی نیز در صفحه یک بسیاری از روزنامه های ترک دیده شد و منتقدین دولت از درستی تحلیل هایشان صحبت کردند. هم اینک نیز بسیاری از زوال حزب حاکم عدالت و توسعه مشهور به "آک پارتی" که با شعار مبارزه با فساد اقتصادی به صحنه آمد سخن می گویند اما شواهد دیگری هست که نشان می دهد حزب فوق با تسریع در پوست اندازی داخلی و جدایی از جماعت (پیروان گولن خطیب و واعظ ترک) می تواند حتی منتفع از حوادث فوق شود.
 
تغییر جمعیت از سنتی به شهری
ده سال رونق پس از آن روزهای سخت اقتصادی گرچه با فضای تبلیغات پس از دستگیری ها در غبار فرو رفته اما از محل همین رشد نه تنها صنعتگران و تجار بسیاری ایجاد شده که می توانند حامی مالی و معنوی حزب باشند، یک طبقه متوسط شهری نیز با جمعیت بسیار بوجود آمده که دست کم بخشی از آنها در اعتراضات پارک گزی نشان دادند باید دیده شوند.
 
دولت جدای از روابطش با ارتش، در واقع می داند با حضور «جماعت» در بدنه حزب رای قشر متوسط جامعه که خود در ایجاد آن نقش پررنگی داشت را هرگز نمی تواند جذب کند. فراموش نباید کرد عدم محبوبیت آقای اردوغان در شهری مانند استانبول از سوی این جمعیت جوان به معنی عدم درک وی یا عدم قبول زحمات حزب نیست.
 
با این حساب جدایی "جماعت" از "آک پارتی" خبر خوبی برای قشر متوسط شهری که جوان بوده و مطالبات فرهنگی و سیاسی بیشتری دارند است و دولت می تواند با ایجاد جذابیت برای کسب رای تلاش کند. همچنین در قشر سنتی پس از یازده سال آن قدر نفوذ ایجاد شده که دولت بدون حضور جماعت رای آنها را درو کند خاصه آنکه آلترناتیوی هم نیست.
 
غبار زیاد بر روی اقتصاد
اثر گاز ایران در ارتقای زندگی شهری ترک ها به حدی مشهود است که حتی بدبینان به مذاکرات صلح دولت با کردها سخنان نخست وزیر در رابطه با انتقال انرژی و نفت کردستان عراق به اروپا را به خوبی درک می کنند.
 
وقتی ارزش لیر ترک در خوادث اخیر کاهش یافت و دولت به دلیل اتکا به واردات انرژی از افزایش قیمت بنزین، گاز و برق در زندگی شهروندان خبر داد این طور برداشت شد که مردم شریک دولت در بحران فوق هستند. اعلام رسمی ضرر 105 میلیون لیری کشور در بحران فوق هم در همین مسیر ارزیابی می شود.
 
در این بین انتقادات تند رهبران "پ.ک.ک" از جماعت و اختلافات رسانه ای این دو گروه فضای تنفسی برای دولت ایجاد کرده که هفده دسامبر را واقعا سیاسی جلوه دهد. واقعیت آن است که گرچه شهروندان ترک از عیان شدن پرونده های فساد رضایت دارند و آن را عاملی برای عدم تجمیع قدرت در حزب حاکم می دانند اما درک صحیحی هم از ابعاد سیاسی پرونده دارند و همین نقطه قوت دولت است.
 
سیاست دولت در یک هفته گذشته نیز یادآوری دستاوردهای اقتصادی خود در یک دهه گذشته بود تا غبار سیاست از اقتصاد دور بماند. یادآوری رشد اقتصادی سه و شش دهم درصدی، پایان بدهی پنجاه و یک ساله ترکیه به صندوق بین المللی پول، افزایش سرمایه از 230 میلیون دلار به 822 میلیون دلار در طول یازده سالی که دولت در اختیار آک پارتی است و اشاره به برنامه 2023 ترکیه بخشی از یادآوری های دولت است که سعی دارد علاوه بر اعلام شراکت مردم در دولت، خدمات خود را هم از غبار بیرون بکشد.
 
آنها تا حدی هم موفق بوده اند چنانچه سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران به ترکیه نیز در رسانه های این کشور در اولین روزهای سال میلادی بیشتر از سوریه، به عراق و انتقال انرژی و همچنین پرونده اخیر ربط داده می شود. حمایت رهبران حزب از نخست وزیر هم نشان می دهد آنها از این پوست اندازی که سرعت گرفته زیاد ناراضی نیستند.