مسئول کتابخانه فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج): دانشآموزان میتوانند با بالا بردن سطح آگاهی خود از طریق مطالعه، زمینهساز تشکیل تمدن نوین اسلامی باشند.
به گزارش واحد دریافت خبر یزدردا: مسئول کتابخانه فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) در جلسه هفتگی هیأت دانشآموزی مهدی فاطمه(س) وابسته به این مجموعه به بررسی بحث «تمدن نوین اسلامی» و نقش دانشآموزان در شکلگیری آن پرداخت. وی بر این نکته تأکید کرد که دانشآموزان میتوانند با بالا بردن سطح آگاهی خود از طریق مطالعه، زمینهساز تشکیل تمدن نوین اسلامی که به نوعی به معنای پیشرفت همهجانبه است، باشند.
مسئول تنها کتابخانه تخصصی مهدویت استان یزد ضمن اشاره به به تاریخچه تمدن و چگونگی شکلگیری تمدن اسلامی گفت: زمانی این تمدن اوج گرفت و تا اروپا، شمال آفریقا، ماوراءالنهر و... رفت ولی به خاطر اهمال و سستی مسلمانها از هم پاشیده شد. وی افزود: الان با شکلگیری بیداری اسلامی مقام معظم رهبری(مدظله) دوباره بحث «تمدنسازی نوین اسلامی» را مطرح نمودهاند. تمدن نوین دو بخش دارد: بخش ابزارى و بخش متنى و اصلى است.
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری(مدظله) سیری را برای تمدن اسلامی ترسیم کردهاند و 5 مرحله برای رسیدن به تمدن بیان نمودهاند که عبارتند از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، امت اسلامی و تمدن اسلامی. ما در مرحله دولت اسلامی ماندهایم. اگر دولت اسلامی تشکیل میشد امت اسلامی شکل میگرفت و برای کشورهای دیگر الگو میشد. نظام اسلامی هم تشکیل شده ولی هنوز تمدن اسلامی شکل نگرفته است برای همین است که ما در بعضی از مراحل دولت اسلامی ماندهایم، مثلا اگر دولت ما اسلامی بود بقیه کشورها میتوانستند از ما الگوبرداری کنند و باهم متحد شده و امت اسلامی را تشکیل داده تا به تمدن اسلامی برسند.
سخنران جلسه ادامه داد: رهبری برای تمدن اسلامی دو بخش ابزاری (سختافزاری) و نرمافزاری را مطرح نمودهاند. بخش سختافزاری شامل پیشرفتهای علمی، سیاسی و... میشود. بخش نرمافزاری نیز مربوط به سبک زندگی اسلامی میشود. وی اضافه کرد: رهبری تحقق هر دو بخش تمدن نوین اسلامی را ضروری خوانده و فرمودهاند: بخش ابزاری یا سختافزاری این تمدن، موضوعاتی است که در فضای امروز، به عنوان نمودهای پیشرفت مطرح میشود از قبیل علم، اختراع، اقتصاد، سیاست، اعتبار بین المللی و نظائر آن. وی اضافه کرد: ما در بخش ابزاری به پیشرفتهایی نائل آمدهایم ولی در بخش نرمافزاری و حقیقی که قرار است زمینهساز ظهور باشد میلنگیم. وی در ادامه به بخشی از کلام رهبری اشاره کرد که فرمودند: اما بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد که همان سبک زندگى است. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى، تفریحات، مسئلهى خط، مسئله زبان، کسب و کار، رفتار ما در محل کار، دانشگاه، مدرسه، در فعالیت سیاسى، در ورزش، رسانهاى که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان است.
مسئول کتابخانه فرهنگسرای امام مهدی(عج) در ادامه با اشاره به برخی سبکها و روشهای غلط در سبک زندگی اسلامی در خوردن، خوابیدن، طرز پوشش و.... گفت این رفتارها به این دلیل است که تمدن اسلامی هنوز شکل نگرفته است. وی بر مطالعه به ویژه مطالعه آزاد تأکید کرد و افزود: شما دانشآموزان باید کارهایی که در مدرسه انجام میدهید به گونهای باشد که دیگر دانشآموزان را روشن کند، یعنی افکار سایر دوستانتان را روشن کنید و این در صورتی است که مطالعه داشته باشید. برای شکلگیری تمدن اسلامی شما دانشآموزان باید با تهذیب نفس، تحصیل علم و ورزش (تقویت نیروی جسمانی) گامی در این مسیر بردارید. وی در پایان به مشکلات و آسیبهای موجود در سبک زندگی از قبیل تغذیه ناسالم، خواب نامنظم، جدا کردن دین از زندگی و... اشاره کرد و توضیحاتی پیرامون آنها داد.
گفتنی است مسئول کتابخانه فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) در بخش معرفی کتاب به معرفی دو کتاب«نامیرا» اثر صادق کرمیار و «آفتاب در حجاب» اثر سید مهدی شجاعی برای مهدییاوران پرداخت.«نامیرا» اشارهای به داستان کربلا و امام حسین(ع) قبل از شروع قیام عاشورا دارد. داستان کوفیان که چگونه به فکر دعوت امام میافتند و بعد پا پس میکشند...
روابط عمومی فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج)