یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : انقلاب ارتباطات و اطلاعات، اصطلاحي است که قدمتي کمتر از دو دهه داشته ليکن از نظر محققان و نظريه پردازان علوم ارتباطات، انقلاب ارتباطات و اطلاعات به گونه اي است که مباني قدرت را جابجا مي کند.
تا قبل از رنسانس در غرب مبناي قدرت، قهر و سلطه بود و هرکس زورش بيشتر، قدرتش بيشتر، پس از آن مبناي قدرت زمين شد و ما شاهد بروز فئوداليسم بوديم ولي در پي انقلاب صنعتي اول و دوم در قرون 18 و 19 مبناي قدرت از زمين به ابزار توليد و سرمايه منتقل شد و تا سال هاي پس از جنگ دوم ابزار توليد و جنگ افزارهاي نظامي مبناي قدرت را تشکيل مي دادند.
جنگ سرد آمريکا و شوروي نيز برسر اين دو موضوع بود اما از اواخر دهه 70 ميلادي و با ظهور اينترنت هاي اوليه و در قالب جنگ نرم و در مقوله اي به نام رسانه و در پي آن جنگ رسانه اي وارد معادلات قدرت شد.
صحنه گردانان اين نبرد را نظريه پردازان عمليات رواني و کارشناسان تبليغاتي و کارگزاران رسانه اي بين المللي و جهاني تشکيل مي دهند.
نويسندگان، خبرنگاران، مفسران، تصوير برداران، توليدکننندگان خبري و مطبوعاتي، کارگردانان، تهيه کنندگان و عکاسان رسانه ها هستند که در اين نبرد مانند يک سرباز اقدام نموده که اسلحه و مهمات آن ها راديو، تلويزيون ، اينترنت، ماهواره، خبرگزاري ها، دوربين ها، کاغذ، قلم و دستگاه هاي چاپ و نشر و ... مي باشد.
البته واقعيت آن است که در پشت صحنه عمليات رسانه اي، سياست رسانه اي قدرت ها و نظام سلطه در پوشش ديپلماسي عمومي به مثابه راهبرد اين حرکت قرار گرفته است که به صورت رسمي و سازمان يافته اما پنهان با اختصاص بودجه اي سري توسط سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي و سرويس هاي جاسوسي و تشکيلات ويژه نظامي هدايت مي شود.