زمان : 05 Aban 1394 - 22:46
شناسه : 112991
بازدید : 10678
چرا سهامداران به صنعت خودرو پشت کردند؟/حضور غزال ایرانی ۳ در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵ اخبار بازار خوودرو - ایران و جهان چرا سهامداران به صنعت خودرو پشت کردند؟/حضور غزال ایرانی ۳ در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵

یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴/حضور غزال ایرانی ۳ در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵

 

تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران با خودرو غزال ایرانی (۳) در مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵ استرالیا حضور خواهد یافت.

به گزارش   ایرنا ، مدیر تیم طراحی و ساخت خودرو خورشیدی دانشگاه تهران روز دوشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی ایرنا گفت: پروژه طراحی و ساخت خودرو خورشیدی در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ در دانشکده مهندسی مکانیک آغاز شد که در نتیجه آن، اولین خودرو خورشیدی کشور به نام غزال ایرانی (۱) در سال ۱۳۸۴ با موفقیت طراحی و ساخته شد.
دکتر کارن ابری نیا افزود: غزال (۱) با سه چرخ و یک موتور و ظرفیت یک سرنشین ساخته شد که شرکت ایران خودرو حامی اصلی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و صندوق حمایت از پژوهشگران نیز از دیگر حامیان این پروژه بودند.
استاد مهندسی مکانیک پردیس فنی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خودرو خورشیدی غزال ایرانی (۲) نسل بعدی از این خودرو بود که در دانشگاه تهران و این بار با همکاری دانشکده های مهندسی مکانیک و برق و کامپیوتر پردیس دانشکده های فنی در سال ۱۳۸۷ به مرحله ساخت رسید.
وی درباره ویژگی های غزال (۲ ) نسبت به نسل قبلی خود گفت: مزیت این خودرو نسبت به خودرو قبلی سبکی وزن و مصرف انرژی کمتر و بدنه و شاسی یکپارچه بود که ساخت آن مورد حمایت شرکت های ایران خودرو، بهینه سازی مصرف سوخت، سایپا و گیتا باطری قرار گرفت.
به گفته ابری نیا ساخت خودرو خورشیدی غزال ( ۳) با طراحی جدید به منظور شرکت در مسابقات بین المللی استرالیا ۲۰۱۵ از سال گذشته آغاز شد و مورد حمایت مالی بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، بانک پاسارگاد، سازمان حفاظت محیط زیست، فدراسیون اتوموبیلرانی و بخش خصوصی قرار گرفت.
وی درباره مشخصات خودرو خورشیدی غزال ایرانی (۳) توضیح داد: این خودرو دارای چهار چرخ، دو موتور الکتریکی و دو سرنشین است و برای اولین بار در کشور، شاهد طراحی و ساخت خودرو خورشیدی با دو سرنشین هستیم.
ابری نیا اظهار داشت: در حال حاضر خودرو خورشیدی غزال ایرانی ( ۳) به مسابقات ارسال شده است و اعضای تیم نیز در شهر داروین محل شروع مسابقات اعزام شده اند و در حال آماده سازی و انجام تست های قبل از مسابقه برای کسب مجوز حضور در مسابقات هستند.
استاد پردیس فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسابقات بین المللی خودرو خورشیدی در استرالیا در سه دسته (class ) اصلی برگزار می شود، بیان داشت: در دسته Adventure class خودروهای سه چرخ تک سرنشین که قدیمی ترین طراحی است، قرار دارند، دسته دوم Challenger class به خودروهای چهارچرخ تک سرنشین اختصاص یافته و در دسته سوم (Cruiser class) خودروهای چهار چرخ دو سرنشین به بالا که جدیدترین طراحی ها را دارند شرکت می کنند که تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران در دسته سوم قرار گرفته است.
مسابقات جهانی خودرو خورشیدی ۲۰۱۵ از ۲۶ مهرماه تا ۴ آبان ماه به میزبانی استرالیا برگزار می شود و در جریان آن ۴۶ تیم از ۲۵ کشور جهان حضور دارند که آمریکا با ۶ تیم، انگلیس با ۳ تیم، استرالیا با ۵ تیم، ژاپن با ۵ تیم، هلند با ۳ تیم، ترکیه با ۳ تیم، آفریقای جنوبی با ۲ تیم و کشورهای ایران، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، آلمان، هنگ کنگ، مجارستان، هند، اندونزی، مالزی، لهستان، سنگاپور، سوئد، تایلند و امارات متحده عربی هر کدام با یک تیم در این رقابتها شرکت می کنند.

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴/چرا سهامداران به صنعت خودرو پشت کردند؟
صنعت خودرو که همانند سایر صنایع بورسی مدتها است گرفتار رکود شده و با افت قیمت‌ها دست و پنجه نرم می کند، چند هفته‌ای است که پا روی پدال نزول گذاشته و به مسیر کاهشی خود شدت داده و سرمایه سهامداران خود را آب کرده است.
چرا سهامداران به صنعت خودرو پشت کردند؟

به گزارش ایسنا ،صنعت خودرو که همانند سایر صنایع بورسی مدتها است گرفتار رکود شده و با افت قیمت‌ها دست و پنجه نرم می کند، چند هفته‌ای است که پا روی پدال نزول گذاشته و به مسیر کاهشی خود شدت داده و سرمایه سهامداران خود را آب کرده است.

صنعت خودروسازی که روزگاری لیدر بازار سرمایه بوده و قبل از انجام توافق هسته‌ای به گزینه اول سرمایه‌گذاری در بازار سهام تبدیل شده بود، مدتها است که حال و روز خوشی ندارد و متاثر از مشکلات متعدد و وضعیت نامطلوب شرکتهای خودروسازی، با بی اقبالی سهامداران و افت شدید قیمت ها مواجه شده است.

این صنعت که قبل از انجام توافق هسته‌ای به دلیل تاثیر مستقیم آن از لغو تحریم‌ها با افزایش قیمت و اقبال سهامداران مواجه شده بود، بعد از توافق هسته‌ای روند نزولی به خود گرفت و روز به روز به زیان سهامداران خود افزود تا جایی که سهامداران زیادی بعد از یکسال صبر کردن به امید بهبود وضعیت خودرویی‌ها در بورس با زیان سهم های خود را به فروش رسانند.

زیان سهامداران صنعت خودروسازی در حالی در سایه رکود حاکم در بازار سرمایه رقم می خورد که در هفته گذشته به یکباره روند نزولی خودرویی‌های حاضر در بورس شدت گرفت و سهام این شرکتها با افت چشمگیر قیمت و کاهش تقاضا مواجه شد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که صنعت خودروسازی با ثبت زیان ۴ درصدی در یک هفته بیشترین زیان را در بین سایر صنایع کسب کرد.

زیان ۳۶ درصدی صنعت خودرو در ۶ ماه

بررسی عملکرد این صنعت طی یکسال گذشته نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی و ساخت قطعات با در اختیار داشتن ۳۱ صنعت، در حالی در یک سال گذشته زیان ۱۹ درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است که وضعیت نامطلوب آن در ۶ ماه گذشته موجب شده است تا شرکتهای خودرویی در ۶ ماه گذشته زیان ۳۲ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کنند و در افزایش زیان از سایر صنایع پیشی بگیرند.

این روند در بازدهی ۳ ماه و یک ماهه صنعت نیز قابل مشاهده است به طوری که وضعیت نامطلوب این صنعت در ۳ ماه گذشته تشدید شده و زیان ۳۴ درصدی را به همراهان خود تحمیل کرده است. وضعیت یک ماه این صنعت هم نشان دهنده اوضاع نامطلوب شرکتهای خودروسازی نسبت به سایر شرکتها در بازار سرمایه است به طوری که در یکماه گذشته نیز این صنعت بیشترین زیان را نسبت به سایر صنایع به سهامداران وارد کرده و با کسب زیان ۲۱ درصدی تنها در یک ماه با اختلاف فاحشی نسبت به سایر صنایع قرار گرفته است.

تشدید روند نزولی این صنعت در حالی رخ می دهد که صنعت خودرو مدتها است از مشکلات متعددی همچون کاهش سودآوری و کمبود نقدینگی در سایه تحریم ها رنج می برد اما در کنار این مشکلات، تشکیل کمپین نخریدن خودرو در ماه‌های اخیر نیز به کاهش چشمگیر تقاضا و افزایش موجودی انبارها بر وضعیت نامطلوب آن دامن زده است.

ادامه وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد و همچنین پابرجا بودن مشکلات شرکتهای خودروسازی و کاهش شدید سودآوری آنها در کنار کاهش تقاضا برای خرید خودرو موجب شده است تا سهامداران به این یقین برسند که شرکتهای خودروسازی در گزارش های ۶ ماهه خود نیز وضعیت مناسبی ندارند و این صنعت کماکان روند نزولی خود را ادامه دهد. بنابراین ترس و ناامیدی سهامداران شرکتهای خودروسازی از آینده این صنعت و از بین رفتن سرمایه‌هایشان بعد از یکسال سرمایه‌گذاری، افزایش تب فروش و همچنین پشت کردن سهامداران به این صنعت را فراهم کرد.

علت ریزش قیمت سهام خودرو چیست؟

در همین رابطه عظیم ثابت از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص وضعیت صنعت خودروسازی و علت بی اقبالی سهامداران به این صنعت مهم گفت: صنعت خودرو می توانست از لحاظ کیفیت و استانداردهای جهانی جایگاه خوبی داشته باشد اما جایگاه خود را با تحریم‌ها و تعرفه های تعیین شده از دست داد به طوری که مصرف کنندگان با مقایسه خودروهای خارجی تفاوت های آشکاری را مشاهده کردند.

وی افزود:سرکارآمدن دولت جدید امید تازه ای در صنعت خودرو ایجاد کرد و خودروسازان به تولید بیشتر اقدام کردند از سوی دیگر چانه زنی برای افزایش قیمت ها موجب شد تا خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند.ماحصل این اقدام موجب شد تا مصرف کنندگان به این نتیجه برسند که کیفیت خودرو بر خلاف افزایش قیمت رشد پیدا نکرده است و شرکتهای خودروسازی استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند.

این کارشناس بورس تصریح کرد: این وضعیت در کنار رکود حاکم بر صنایع موجب شد تا افراد به سمت تشکیل کمپین نخریدن خودرو و پیوستن به آن سوق پیدا کنند اما خودروسازان به دلیل مشکلات ساختاری، افزایش هزینه و بهره های بالا و نیز کمبود نقدینگی نتوانستند قیمت محصولات خود را کاهش دهند در این میان افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قیمت های جهانی نیز موجب کاهش قیمت خودرو نشد و شرکتهای خودروسازی تنها اقدام به تسهیل شرایط کردند که این شرایط برای مردم جذاب نبود.

وی یادآور شد: علاوه بر این مطلوب نبودن گزارش های ۳ ماهه شرکتهای خودرویی و ادامه مشکلات این صنعت در کنار نهایی نشدن قراردادهای خارجی موجب شد تا چشم انداز صنعت خودروسازی با ابهام مواجه شود به طوری که پیش بینی مطلوب نبودن گزارش ۶ ماهه شرکتها و مشکلات عدم فروش باعث شد تا سهامداران از این سهم عقب نشینی کنند تا جایی که قیمت سهام شرکت سایپا بعد از ماه ها به زیر قیمت اسمی( ۱۰۰ تومان) رسید.

ثابت گفت: این عوامل دست به دست هم داد و موجب شد تا این صنعت در بازار سرمایه با بی اقبالی سهامداران مواجه شده و ریزش‌های شدیدی را تجربه کند به طوری که سهامداران در شرایط فعلی منتظر انتشار گزارش ۶ ماهه و برداشته شدن تحریم ها در این صنعت هستند لذا کسی در این شرایط علاقمند به خرید سهام خودروسازان نیست.

وی با بیان اینکه یکی از صنایعی که قرار است در شرایط پسا تحریم شرایط مناسبی پیدا کند، صنعت خودرو است، تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان نتوانستد مصرف کننده را راضی نگه دارند و وضعیت این صنعت، هم در بخش واقعی و هم در بازار سرمایه مناسب نیست.

وی با بیان اینکه نامه ۴ وزیر و اشاره آنها به انباشت خودرو در انبارها در کاهش قیمت و افت تقاضا تاثیر گذار بود، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو برای بهبود وضعیت باید در فضای رقابتی پوست اندازی محسوسی داشته باشد و بتواند خودروهای با کیفیت تولید کند زیرا این صنعت مشکلات ساختاری داشته و اگر بتواند از فرصت پساتحریم استفاده کند و از نظر کیفیت گام بلندی بردارد، می تواند به جایگاه واقعی خود برسد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سایر کشورهای دنیا در زمان رکود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند تا انگیزه برای خرید افزایش یابد، عنوان کرد: متاسفانه صنعت خودرو با تحریم از تکنولوژی روز دنیا عقب ماند و مجبور به وارد کردن خودروهای بی کیفیت چینی شد. لذا برای رشد این صنعت در کنار رفع شدن تحریم ها باید زیر ساخت‌های این صنعت بهبود پیدا کند و خودرو سازان برای این صنعت برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.