یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴/کاهش نرخ سود شرکتهای لیزینگ خودرو
به گزارش دنیای اقتصاد ،در حالی دولت وعده داده در هفته جاری بسته خروج از رکود رونمایی میشود، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش نرخ سود بانکی شرکتهای لیزینگ خودرو در قالب این بسته خبر داده تا بتواند بازار تقاضا را تحریک کند.
این موضوع در شرایطی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان، راهکار رفع رکود بازار خودرو را افزایش توان خرید مشتریان از طریق فروش اقساطی و لیزینگی عنوان می کنند. با وجود تاکید کارشناسان بر فروش لیزینگی، اما با عمیق شدن رکود صنعت خودرو ظاهرا توجهی به این موضوع صورت نگرفته است. دستاندرکاران صنعت خودرو علت بیتوجهی درخصوص راهاندازی شیوههای مختلف فروش از جمله لیزینگ را بهدلیل نرخهای بالای سود شبکه بانکی و عدم جذابیت این موضوع برای مشتریان میدانند. با این حال، بهنظر میرسد که دولت قصد دارد با کاهش نرخ سود در شرکتهای لیزینگ، مشتریان را ترغیب به خرید خودروی داخل کند.
آنگونه که پیداست وضعیت صنعت خودرو به حدی بحرانی است که دولت در بسته خروج از رکود خود بار دیگر به تغییر نرخ سود بانکی برای فعال شدن شرکتهای لیزینگ پرداخته است.
در همین زمینه، یک منبع آگاه روز گذشته در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در بسته سیاستی جدید مقرر شده که با فراهم آوردن مقدمات کاهش نرخ سود بانکی، شرکتهای لیزینگ نیز با نرخهای پایینتر از نرخهای فعلی فعالیت کنند.
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ -/۵ شرکت فرانسوی وارد کشور شدند:بختآزمایی دوباره فرانسه در بازار قطعهسازی ایران
به گزارش صمت ،لغو کامل تحریمهای اقتصادی در ایران، در کنار تمام مزیتهایی که برای اقتصاد کشور دارد، فرصتی برای مشارکت خارجیها با قطعهسازان ایرانی است. در همین زمینه به تازگی چند شرکت قطعهسازی فرانسوی به ایران آمدهاند تا وضعیت بازار کشورمان را ارزیابی و درباره شیوه همکاری با قطعهسازان کشور تصمیمگیری کنند.
سابقه همکاریهای اقتصادی ایران و فرانسه به سالهای دور باز میشود اما پس از اعمال تحریمهای اقتصادی در ایران، از این ارتباطات کاسته شد، بهگونهای که شرکت پژو از ادامه همکاری با صنعت خودروی ایران سرباز زد و خودروسازان ایرانی خاطره خوبی از همکاریهای این شرکت در ذهن ندارند. حال با اجرای توافق هستهای شرکتهای فرانسوی تمایل دارند با بررسی موقعیتهای همکاری در ایران تعامل خود را با شرکتهای ایرانی آغاز کنند. با این حال علاوه بر اعلام آمادگی خودروسازان فرانسوی به منظور همکاری با ایران، شرکتهای قطعهسازی فرانسوی نیز پیشنهاداتی مبنی بر مشارکت با قطعهسازان داخلی مطرح کردهاند. به نظر میرسد با توجه به تجربیات قطعهسازان کشور در تولید قطعات خودرو تندر ال۹۰ و با در نظر گرفتن مهارت و توانمندی نیروی انسانی در این بخش، آغاز همکاریها با قطعهسازان فرانسوی فرصت مناسبی برای ورود آنها به بازارهای جهانی باشد. در روزهای گذشته ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعهسازان کشور از ورود ۳۵ شرکت معتبر قطعهساز فرانسوی در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی به کشور خبر داد. وی یادآوری کرد که شرکتهای خودروساز فرانسوی مانند رنو و پژو از گذشته وارد بازارخودرو ایران شدهاند و تعاملات شرکتهای قطعهسازی همواره بین ۲ کشور ایران و فرانسه مثبت بوده است. به گفته قربانی شرکت رنو از ابتدا در بخش قطعهسازی پیشقدم بوده و به احتمال زیاد در زمینه افزایش دانش فنی و فناوری در این سفر اتفاقات مثبتی از سوی این شرکت شاهد خواهیم بود. او پیشبینی میکند که همکاریهای بین ایران و فرانسه در بخش قطعهسازی خودرو درازمدت باشد. به اعتقاد وی اگر در این همکاریها، سرمایهگذاریهای «مطمئن و امن» انجام شود، طرفهای خارجی هم تعهد خواهند داشت و برای تداوم همکاریها با کشور پیشقدم میشوند.بنابر اظهارات دبیر انجمن قطعهسازان کشور شرط نخست در همکاری با قطعهسازان فرانسوی افزایش ساخت داخل است و فرانسویها باید بدانند همکاری ایران با آنها مانند گذشته نخواهد بود بلکه باید با رویکرد جدید اقدام به تنظیم قراردادهای مناسب کنند. به گفته او در این مشارکتها ایران تاکید زیادی بر سرمایهگذاری شرکتهای قطعهسازی در کشور ما خواهد داشت.قربانی معتقد است باید بازار خودرو و قطعات را برای شرکای خارجی جذابتر کرد تا بتوان همکاریهای گستردهای با این شرکتها برقرار کرد. دبیر انجمن قطعهسازان کشور به صمت گفت: برخی از این ۳۵ شرکت فرانسوی از گذشته دارای شرکای تجاری در ایران بودهاند و هماکنون به دنبال احیای دوباره همکاریهای خود هستند و برخی نیز تمایل دارند که شرکای جدیدی را برای آغاز همکاریهای خود انتخاب کنند. قربانی توضیح داد: با توجه به سوابق خوبی که شرکتهای فرانسوی از گذشته در ایران داشتهاند و به دلیل فراهم بودن بسترها و زمینههای مناسب همکاری صنعت خودرو ایران با کشور فرانسه، این شرکتها تمایل زیادی به همکاری با قطعهسازان ایرانی دارند بنابراین با لغو کامل تحریمهای اقتصادی در ایران، مشارکتهای خود را با قطعهسازان داخلی آغاز خواهند کرد.آنطور که قربانی میگوید، این ۳۵ شرکت فرانسوی خواهان سنجش شرایط همکاری با قطعهسازان داخلی بودند تا اطلاعات بیشتری را برای اعمال تصمیمگیریهای خود تا لغو کامل تحریمهای اقتصادی کسب کنند و درحالحاضر نتیجه این تصمیمگیریها مشخص نیست.
ارزیابی شرکتهای قطعهسازی فرانسوی از بازار ایران
شرکتهای قطعهسازی فرانسوی منتظر لغو کامل تحریمهای اقتصادی در ایران هستند تا تبادلات بانکی برقرار شود و همکاری قطعهسازان ایرانی با این شرکتها برقرار شود. شرکتهای قطعهسازی که تا پیش از این در ایران حضور داشتند، به دنبال توسعه همکاری و شرکتهایی که تا پیش از این با ایران همکاری نداشتند، خواستار حضور در بازار ایران و ارزیابی اولیه از این بازار هستند.این نظر محمدرضا نجفیمنش، از اعضای هیات مدیره انجمن قطعهسازان کشور است. وی در گفتوگو با صمت یادآوری میکند که در این شرایط، شرکتهای قطعهسازی ایرانی باید از این موقعیت استفاده کرده و شرکایی را انتخاب کنند که شرایط آنها با ایران همسو باشد.بر اساس این گزارش، شرکتهای قطعهسازی فرانسوی با لغو کامل تحریمهای اقتصادی در ایران مشتاق هستند تا همکاریهای خود را با قطعهسازان ایرانی آغاز کنند. در واقع ورود تعداد زیادی شرکت فرانسوی به ایران برای بررسیهای بیشتر به منظور آغاز همکاریهای جدید با قطعهسازان داخلی یا احیای روابط گذشته با شرکتهای قطعهسازی است و با ورود این هیات فرانسوی به ایران تاکنون نتیجه مشخصی از قراردادهای قطعی بین قطعهسازان فرانسوی و داخلی عنوان نشده است. با این حال آغاز این همکاریها و شروطی که در قراردادهای بین فرانسویها و قطعهسازان داخلی نوشته میشود، برای صنعت قطعهسازی کشورمان سرنوشتساز خواهد بود.