یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ -/عکس: اولین «بی اِم وِ» تاریخ
اگرچه شهرت و آوازه بی ام دبلیو بیشتر به دلیل تولید اتومبیل های اسپرت با طراحی های خاص و زیباست که خصوصا در چند دهه اخیر وارد بازار شده اند اما این شرکت تاریخچه ای ۹۰ ساله دارد و نمونه های اولیه خودروهای آن هنوز هم از شاهکارهای صنعتی محسوب می شوند.
در واقع آنچه که امروز به عنوان شرکت بی ام دبلیو در جهان شناخته می شود سابقه ای طولانی در این زمینه دارد که فعالیتش را با تولید قطعات موتورهای هوایی در سال ۱۹۱۷ در آلمان آغاز کرد،اما اولین خودروی خود را در سال ۱۹۲۹ ساخت.
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴
به گزارش ایسنا ،شرکت خودروسازی Daimler Trucks در تلاش برای توسعه کامیونهای خودران، با سازگار کردن سیستم پایلوت بزرگراه در یک کامیون مرسدس بنز و راندن آن در بزرگراهی در نزدیکی اشتوتگارت، نخستین محصول نیمهخودکار خود را در جادههای عمومی آزمایش کرد.
به گفته سازندگان، در کنار سایر مزایای مفروض خودروهای خودکار، ارتقای ایمنی راننده یکی از دلایل قانعکننده برای دنبال کردن این فناوری در بخش حمل و نقل جادهای است.
گفته میشود با اجازه دادن به سیستمهای مستقل برای به عهده گرفتن بخشی از مسؤولیت در سفرهای طولانی، میتوان خستگی راننده و اشتباهات و حواس پرتی او را کاهش داد.
علاوه بر آن، وقتی سیستم شروع به عوض کردن دنده، گاز دادن و ترمز میکند، کارآمدتر بوده و در نتیجه، سوخت و میزان تولید گازهای گلخانهای کمتر میشود.
سیستم پایلوت بزرگراه دایملر اولین بار در سال گذشته بر روی خودروی Future Truck 2025 مرسدس بنز در جاده آزمایش شد؛ خودرویی مفهومی که برای نشان دادن این که کامیونهای خودکار در آینده به چه شکل خواهند بود، در نظر گرفته شده است.
در اوایل سال جاری یکی دیگر از خودروهای این شرکت به نام Freightliner Inspiration، مجوز رسمی را برای تردد در بزرگراههای عمومی در ایالت نوادا دریافت کرد.
تجربه سفر خودران اخیر برای نخستین بار به نمایش نصب سیستم پایلوت بزرگراه و آزمایش آن در چیزی غیر از یک وسیله نقلیه مفهومی پرداخته است.
دکتر ولفگانگ برنارد، از روسای شرکت دایملر و وینفرید کرچمان، فرماندار استان بادن-وورتمبرگ پشت خودروی اصلاح شده مرسدس بنز Actros قرار داشتند که در امتداد اتوبان ۸ بین دنکندرف و اشتوتگارت حرکت کرده و از سیستم پایلوت بزرگراه برای هدایت مسیر کمک گرفتند.
این سیستم از یک رادار با برد کوتاه برای ارزیابی محیط اطراف خودرو تا ۷۰ متر در یک قوس ۱۳۰ درجه رو بجلو و همچنین یک رادار دوربرد برای بررسی تا ۲۵۰ متر در قوس ۱۸ درجه استفاده میکند. این کار در کنار سیستمهای کنترل فعال سرعت و کمک ترمز فعال به همراه یک دوربین استریو انجام میشود که نشانهگذاریهای جاده را شناسایی کرده و فرمان را هدایت میکند.
اگرچه این کار، رانندگی خودکار نام دارد اما سیستم پایلوت بزرگراه به کسانی که پشت فرمان هستند، اجازه نمیدهد پای خود را بر روی داشبورد بگذارند یا در طول مسیر تا مقصد چرت بزنند. دایملر این سیستم را به خلبان خودکاری تشبیه کرده که در حمل و نقل هوایی مورد استفاده قرار میگیرد و خلبان طی مدت استفاده از آن باید در هر زمان آماده کنترل باشد. این سیستم نیز میتواند راننده را در صورت بروز هرگونه تغییر در آب و هوا یا شرایط جاده مجبور به این کار کند و اگر همان موقع واکنش نشان ندهد، خودرو متوقف خواهد شد.
برای انجام این کار، دایملر باید از سازمان تنظیم ترافیک جاده آلمان مجوز ویژهای برای راندن نیمهخودکار کامیون در بزرگراه با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت دریافت میکرد.
در حالی که استفاده گسترده از کامیون خودران هنوز تا واقعیت فاصله زیادی دارد، فرصت برای آزمایش این فناوری در دنیای واقعی به تسریع روند، کمک خواهد کرد.