یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴/طرح های الکترونیک خودروسازان حمایت می شود
به گزارش مهر، علی وحدت در نشست با مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با اشاره به فعالیت صحا زیر نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت الکترونیک صنعت مادر در بخش عمده ای از صنایع «های تک» کشور است که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با بیش از ۱۵ سال سابقه تلاش کرده است که این بخش از صنعت را مورد حمایت قرار دهد.
وی افزود: با توجه به تاکید مسئولان کشور بر استقرار اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی، بحث تقویت صنایع الکترونیک به عنوان بخش مهم صنایع دانش بنیان کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با بیان اینکه تاکنون هزار طرح صنایع الکترونیک مورد حمایت صندوق قرار گرفته است، افزود: از این تعداد بیش از ۸۰۰ طرح با موفقیت به اتمام رسیده است و بخش عمده فعالیت های صندوق نیز شامل اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت نامه بوده است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه معوقات بازپرداخت تسهیلات صندوق نزدیک ۵ درصد است و بسیار کمتر از معوقات سیستم بانکی است که نشان می دهد که چنانچه تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگر واقعی اعطا شود و سپس نظارت صورت گیرد، قطعا تسهیلات بازخواهد گشت.
وحدت با اشاره به نقش انکارناپذیر صنعت خودرو در اقتصاد کشور گفت: بر اساس آمار برای سال آینده برآورد می شود که سهم تولیدات صنعت الکترونیک در کشور حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان باشد. این درحالی است که از بین یکهزار طرحی که مورد حمایت صندوق قرار گرفته اند، سهم صنعت الکترونیک خودرو ۵۰ طرح بوده است بنابراین صندوق باید سهم سبد حمایتی خود را از طرح های حوزه الکترونیک این صنعت مهم کشور افزایش دهد.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تصریح کرد: با توجه به کیفیت مناسب بسیاری از محصولات الکترونیک خودرو توسط تولید کنندگان داخلی چنانچه شرکت های قطعه سازی مهارت حضور در بازارهای جهانی را پیدا کرده و بتوانند با شرکت های خارجی ارتباط برقرار کنند، فرصت خوبی برای آنها فراهم خواهد شد و از وابستگی مطلق به خودروسازان داخلی رها می شوند که صندوق هم در این زمینه می تواند حمایت های لازم را در حد توان خود انجام دهد.
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴
اخبار خودرو -از معدود اس یو ویهایی که در اقصی نقاط دنیا بسیار خوش درخشید، تویوتا اف جی کروز است. طراحی آن که از سبکی کلاسیک سود میبرد هم رضایت خاطر جوانان، ماجراجویان و بیاباننوردان و… را فراهم آورده و هم به مذاق آنانی خوش آمده که از رویه نسبتاً مشابه و تکراری دیگر رقبایش، سخت خسته و دلزدهاند. نکته مهم دیگری هم که این خودرو را بین هواداران و دوستدارانشان بهغایت دلپسند نموده خواص آفرودی آن است.
برخلاف بیشتر همتایان این خودرو که تنها نام یک شاسیبلند را یدک میکشند و نه رسمش را، اف جی کروز از شاسی و زیرساخت بسیار مستحکمی برخوردار است و فنربندی نرم آن بهراستی مسیرها را میکوبد و هموار میکند.
این خودرو در مدتزمان نهچندان درازی یعنی حدود هشت سال در مدار تولید بود ولی بیشک زمان حضورش در خیابانها و جادهها بیش از اینها خواهد بود. اف جی کروز خودرویی سخت متفاوت و سنتشکن است و برای آنانی ست که تفاوتها را دوست داشته و به آن میبالند.
تویوتا اف جی کروز، برای نخستین بار، به صورت نسخهای کانسپت در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی در معرض دید عموم نهاده شد. پس از بازخوردهای مثبتی که از ناحیه بازدیدکنندگان نسبت به آن صورت پذیرفت، تویوتا تصمیم به تولیدش گرفت. و در نهایت نیز در سال ۲۰۰۵ میلادی نسخه تولیدی و نهایی این خودرو را در همان نمایشگاه (آمریکای شمالی) رونمایی کرد.
طراحی این خودرو توسط شخصی به نام JIN WON KIM انجام شد و قطعاتی از بدنه و پلت فرم آن نیز با تویوتا ۴RUNNER مشترک است. خودروی مذکور علاوه بر ژاپن، در کشور چین و توسط شرکت GAC نیز عرضه شد. و در نهایت اینکه، آخرین نسخه تولیدی آن در سال ۲۰۱۴ میلادی و به نام ULTIMATE EDITION راهی بازارهای جهانی شد.
چندی پیش مطلب کوتاهی در باب نگهداری این خودرو درسایت «DRIVEARABIA» امارات انتشار یافت که در اینجا خلاصهای از آن را تقدیمتان میکنم.
یکی از دلایلی که آحاد مردم در امارات متحده عربی خودروهای ساخت تویوتا را جهت خرید ترجیح میدهند، جدا از بهایشان در هنگام فروش مجدد، هزینههای نگهداری پایین آن است. ازآنجاییکه ما قصد داشتیم که این تئوری را در عرصه عمل در معرض آزمون قرار دهیم لذا هنگامیکه کارکرد خودرویمان به ۱۰,۰۰۰ کیلومتر رسید آن را جهت سرویس به مرکز مربوطه روانه کردیم.
در راستای نیل به این هدف، پیشاپیش وقتی را در مرکز سرویس البادیه (AL BADIA) رزرو نمودیم. انتخاب این محل بدان دلیل صورت پذیرفت که تعمیرگاه فوق، مرکزی فوق مدرن بوده و نزدیکترین و سهلالوصولترین نقطه به محل اقامت ماست. این مرکز آنچنان پیشرفته است که حتی مراکز سرویس و نگهداری خودروهای لوکس هم در قیاس با آن فقیرانه به نظر میرسند.
در هر حال، سرویس موردنظرمان در بعدازظهر همان روز انجام گرفت و ما توانستیم پس از ساعاتی چند، خودروی خودمان را تحویل بگیریم. هنگامیکه در سال پیش این خودرو را خریداری نمودیم، فروشندهاش این وعده را به ما داد که در ازای تأخیر صورت گرفته در هنگام تحویل، میتوانیم از یک سرویس رایگان بهره گیریم و سوابق این سرویس هم در مرکز البادیه ثبت خواهد شد.
در نهایت این سرویس که از گرید لوکسی هم بهره میبرد انجام گرفت و در مجموع مبلغی معادل ۸۷۰ درهم (۲۳۷ دلار) جهت تعویض روغن، فیلتر روغن و نیز فیلتر هوا (تهویه مطبوع) و گریس کاری پرههای شفت، پرداخت گردید. اما با این تفاسیر آیا میتوان تویوتا اف جی کروز را خودرویی ارزان جهت نگهداری دانست؟ دراینباره باید به این نکته توجه داشت که مبلغ پرداختی توسط ما نصف جاهای دیگر بود و این روند هم در تمامی ۵ سال گارانتی (سخاوتمندانه) آن ادامه خواهد یافت؛ و کاملاً هم انتظار داریم که پس از خاتمه گارانتی ۵ ساله نیز، تویوتا اف جی کروز قابلیت اعتماد را خود را حفظ نماید.
در خاتمه میتوان گفت که تویوتا خودرویی واقعاً ارزان جهت نگهداری است.
مشخصات کلی تویوتا افجی کروزر
تعداد سیلندر: ۶ عدد
آرایش نصب سیلندرها: خورجینی V شکل
حجم موتور: ۳۹۵۶ سیسی
توان: ۲۶۸ اسببخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۸۰ نیوتنمتر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: ۸ ثانیه
سیستم فنربندی جلو: مستقل، جناغی دوبل با کمکفنرهای هیدرولیکی
سیستم فنربندی عقب: نیمهمستقل با کمکفنرهای هیدرولیکی
ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
وزن: ۱۹۴۶ کیلوگرم
بهای تقریبی انواع دست دوم (مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی): ۲۱۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان