یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴/نحوه ارزشگذاری خودروهای کیا مدل ۲۰۱۶ اعلام شد
گمرک طی بخشنامهای نحوه ارزشگذاری خودروهای کیا مدل ۲۰۱۶ را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، گمرک با انتشار بخشنامهای ارزش انواع سواری کیا مدل سال ۲۱۰۶ ساخت کره جنوبی را به تفکیک ارزشها بدون در نظر گرفتن قیمت حمل و نقل، قیمت حمل با کشتی و ارزش نهایی گمرکی آن اعلام کرد.
در این بخشنامه آمده است که در اجرای تبصره ۶ قانون خودرو و بر اساس مفاد صورتجلسه شماره ۵۸۲ کمیته مشترک گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش انواع سواریهای kia سال ۲۰۱۶ ساخت کره جنوبی به نمایندگی شرکت مربوطه به شرح جدول ذیل ارسال میشود.
مقتضی است دستور فرمایند ارزشگذاری خودروهای سواری وارداتی مربوطه با توجه به ارزشهای اعلام شده و با در نظر گرفتن بیمه انجام گیرد.
لازم به ذکر است که تمامی این ارزشها بدون در نظر گرفتن شمارهگذاری، مالیات بر ارزش افزوده، نوسازی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان آمبولانس کشور و … محاسبه شده است.
قیمتهای این جدول به دلار امریکا است.
مدل | بدون هزینه حمل و نقل روی ساحل کره | هزینه حمل ونقل اقیانوسی | شورای روابط خارجی بندر عباس |
Picanto 1200cc A/T | ۱۰۵۷۵ | ۴۷۵ | ۱۱۰۵۰ |
Rio 4DR 1400cc A/T | ۱۳۵۰۵ | ۶۱۰ | ۱۴۱۱۵ |
Rio 5DR 1400cc A/T | ۱۳۶۱۰ | ۵۶۵ | ۱۴۱۷۵ |
Soul 1600cc A/T | ۱۶۷۸۵ | ۶۶۵ | ۱۷۴۵۰ |
Cerato Koup 2000cc A/T | ۱۷۵۵۰ | ۶۵۰ | ۱۸۲۰۰ |
Cerato YD 2000cc A/T | ۱۸۰۵۰ | ۶۵۰ | ۱۸۷۰۰ |
Carens Station-2000cc A/T | ۲۰۳۷۰ | ۷۳۰ | ۲۱۱۰۰ |
Sportage SL 2400cc A/T | ۲۰۴۰۰ | ۷۵۰ | ۲۱۱۵۰ |
Optima 2400cc A/T | ۲۰۸۴۰ | ۷۱۵ | ۲۱۵۵۵ |
Sorento Station-2400cc A/T | ۲۶۶۵۰ | ۸۵۰ | ۲۷۵۰۰ |
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴
در حالیکه مسئله واردات خودرو در کشاکش تغییر تعرفه، باز تعریف لوکسها و البته تغییر دستورالعمل وارداتی قرار گرفته، در ششمین ماه سال نیز واردات هنوز روی سراشیبی کاهش سر میخورد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نحوه واردات خودرو در حال حاضر متلاطم است از طرفی شورای رقابت که در فرصت تشکیل دوره جدید به خواب زمستانی فرو رفته است تا آخرین روزهای تشکیل جلسه، اصرارش بر لزوم تغییر دستورالعمل واردات خودرو و رفع انحصار بود، گمرک پیشنهاداتی برای باز تعریف خودروهای لوکس دارد، مجلس در آستانه تصمیمگیری برای ۱۰ برابر کردن تعرفه قرار گرفته و در طرف دیگر وزارت صنعت است که در این مورد سکوت کرده و دستورالعمل خود را تغییر نمیدهد.
چرخهای واردات خودرو که از ماه ابتدایی امسال روی ریل کاهش قرار گرفت هنوز از این ریل خارج نشده است، به طوریکه آمارهای گمرکی نشان میدهد که در نیمه نخست امسال باز هم واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعدادی ۵۷ درصد و به لحاظ ارزشی نزدیک به ۴۹ درصد کاهش پیدا کرده است.
به این ترتیب با نصف شدن واردات، در ۶ ماهه نخست امسال ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی سواری با ارزش کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل میزان واردات ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و با ارزش بیش از ۹۷۰ میلیون دلار بود.
در شهریور ماه نیز با کاهش ۷۰ درصدی واردات خودرو به لحاظ تعداد نسبت به همین ماه در سال گذشته بیش از ۳ هزار دستگاه اتومبیل سواری با ارزش کمتر از ۷۵ میلیون دلار وارد کشور شده است.
از ابتدای سال و با کاهش چشمگیر واردات خودرو گمانه زنیهای مختلفی در مورد علت این نرخ نزولی مطرح شد، از رییس کل گمرک که معتقد است انتظار بازار برای کاهش قیمت خودرو میتواند دلیل کاهش تقاضا و واردات باشد تا فرود عسگری مدیرکل سابق مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک، که در توضیح علت کاهش واردات خودرو به دستورالعمل وزارت صنعت اشاره دارد و میگوید بر اساس این دستور العمل صرفا نمایندگان، مجاز به واردات خودرو هستند و عملا بازرگانانی که در این زمینه فعالیت داشتند از گردونه واردات خودرو حذف شدهاند.
اگر چه کرباسیان از امید بازار به کاهش قیمت میگوید، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰۰ درصد خبر داد، که به نظر میرسد در صورت تصویب آن امیدها برای کاهش قیمت خودروی وارداتی در اثر گشایش اقتصادی در پساتحریم نا امید میشود.
از سوی دیگر شورای رقابت نیز که بر لزوم تغییر دستورالعمل واردات خودرو از سوی وزارت صنعت و رفع انحصار در این زمینه تاکید داشت در حال حاضر منتظر انتخاب اعضا برای آغاز دور جدید است.