زمان : 03 Aban 1394 - 19:38
شناسه : 112882
بازدید : 12415
حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی/همراهی صندوق توسعه ملی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید اخبار بازار خوودرو در ایران و جهان حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی/همراهی صندوق توسعه ملی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید

یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴

همراهی صندوق توسعه ملی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید

 

راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید خودرو درحالی در مدار توقف قرار گرفته که طراحی و ایجاد پلتفرم‌های جدید به عنوان یکی از اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به شمار می‌رود که با توجه به این شرایط و نیازی که در مشتریان برای استفاده از خودروهای متنوع به وجود آمده،
همراهی صندوق توسعه ملی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید

به گزارش  صمت ،راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید خودرو درحالی در مدار توقف قرار گرفته که طراحی و ایجاد پلتفرم‌های جدید به عنوان یکی از اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به شمار می‌رود که با توجه به این شرایط و نیازی که در مشتریان برای استفاده از خودروهای متنوع به وجود آمده،

به نظر می‌رسد خودروسازان باید با عزمی جدی در این عرصه وارد شوند.بازار خودرو داخل در شرایط فعلی نیازمند تنوع محصولات است؛ انتظاری که در صورت راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید در شرکت‌های خودروسازی کشور برآورده خواهد شد. به گفته کارشناسان، درحال‌حاضر ۳پلتفرم خودرو «اس ۸۱»، «ایکس ۹۰» و «سمند» در ۲ شرکت خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که با توجه به درخواست مشتریان برای ورود خودروهای جدید به بازار لازم است نسبت به افزایش این تعداد پلتفرم اقدام شود.از آنجایی که هزینه‌های راه‌اندازی پلفترم برای خودروسازان بسیار بالاست، مدیرعامل سابق شرکت پارس‌خودرو و دیگر کارشناسان این حوزه، سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در این زمینه را بهترین راهکار برای سرعت بخشیدن به این مهم می‌دانند و معتقدند که کمک صندوق توسعه ملی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.
تاثیر محدودیت‌های بین‌المللی در راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید
مدیرعامل سابق پارس خودرو معتقد است که راه‌اندازی پلتفرم جدید با توجه به نوع پلتفرم و شرکت همکار خارجی به زمانی بین ۳ تا ۵ سال نیاز دارد در حالی‌که این زمان در بخش تغییر ظاهر (فیس لیفت) خودرو تغییر کرده و کوتاه‌تر خواهد شد. مهدی نیکدل در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: اگر حمایت‌های ملی از خودروسازان به‌عمل آید، این ظرفیت در صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان داخلی هرچند سال یک‌بار نسبت به ایجاد خط تولید خودرویی جدید اقدام کنند.وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی درحال‌حاضر در بخش سخت‌افزاری در شرایط خوبی به سر می‌برند و مشکل آنها تنها در زمینه نرم‌افزاری است که با حمایت رفع خواهد شد، گفت: چند سالی است که امکان راه‌اندازی پلتفرم جدید برای خودروسازان داخلی وجود نداشته است که اصلی‌ترین دلیل آن به محدودشدن ارتباط‌های خارجی برمی‌گردد زیرا در سال‌های گذشته سایه تحریم بر این روابط گسترده شده بود و امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت برای خودروسازان وجود نداشت. نیکدل امیدوار است که در دوران پس از تحریم این مشکلات مرتفع شده و خودروسازان به سمت راه‌اندازی پلتفرم جدید با همکاری شرکت‌های خودروساز خارجی گام بردارند. راه‌اندازی پلتفرم جدید علاوه‌بر زمان‌بر بودن، به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد و بر همین اساس به گفته مدیرعامل سابق پارس خودرو، خودروسازان داخلی به تنهایی قادر به راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید نخواهند بود بلکه این موضوع در صورت سرمایه‌گذاری خارجی یا با کمک صندوق توسعه ملی میسر خواهد شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مشتریان داخلی خواهان خودروهایی جدید و محصولاتی متنوع هستند و در این زمینه راه‌اندازی پلتفرم‌هایی جدید ضروری به نظر می‌رسد. نیکدل معتقد است هم‌اکنون واردات به بخشی از نیاز مشتریان برای خرید خودروهای جدید پاسخ می‌دهد اما پاسخگویی در زمینه تنوع بازار از طریق واردات خودرو عملی خواهد شد. وی توضیح داد: هنگامی‌که تیراژ تولید خودرویی پایین باشد، ساخت آن در داخل به صرفه نیست بنابراین در تعامل با شرکت‌های خودروساز خارجی باید چندین محصول با تیراژ بالا در کشور ساخته شود و در مبادلات تجاری با آنها محصولاتی که تیراژ پایین‌تری دارند، وارد شود.مدیرعامل سابق پارس خودرو تصریح کرد: سبد بازار با ترکیب واردات تکمیل خواهد شد، البته در بخش واردات باید توازن ارزی و تجاری به وجود آید. اگر سمت‌وسوی خودروسازان در انتخاب و طراحی محصول، خودرویی به روز و استاندارد باشد و همچنین امکان صادرات بخشی از تولید آن فراهم شود، با ارز به‌دست‌آمده از این صادرات می‌توان محصولاتی که تیراژ پایینی دارند و به اصطلاح در حاشیه بازار قرار می‌گیرند را وارد کشور کرد.
پلفترم‌های جدید با همکاری خودروسازان خارجی
سال‌هاست در ایران پلتفرم جدیدی راه‌اندازی نشده و خودروهای جدید روی پلتفرم‌هایی که مورد استفاده خودروسازان بوده، به تولید رسیده‌اند و بیشتر در بخش تغییر ظاهر (فیس لیفت) خودروها وارد شده‌اند.به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، برای طراحی یک پلتفرم از نقطه صفر تا پایان به حداقل ۲۴ تا ۳۶ ماه زمان فشرده نیاز است چراکه انجام این فعالیت بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود و اگر خودروسازان تمایل ورود به این عرصه را دارند باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند. همچنین طراحی پلتفرم جدای از قالب، نیازمند سرمایه‌ای ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورویی است. این فعال صنعت خودرو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: زمان‌بندی برای تغییر ظاهر (فیس لیفت) خودرو نیز متفاوت خواهد بود و اگر تغییر ظاهر به صورت کامل نباشد در زمان کوتاهی به اجرا در می‌آید اما اگر تغییرات اصلی باشد، زمان ساخت یک قالب را خواهد داشت و به حداقل یک سال تا یک‌سال و نیم زمان نیاز خواهد بود. وی با اشاره به این نکته که در حال‌حاضر با توجه به حرکت خودروسازان به سمت تولید محصولات جدید با هدف تنوع بازار، به نظر می‌رسد راه‌ندازی پلتفرم جدید، بحثی جدی باشد، گفت: هنگامی‌که در سال ۱۳۷۹ پروژه «سمند» به نتیجه رسید، قرار بود تا حداکثر هر ۲ سال یک‌بار، پلتفرمی جدید راه‌اندازی شود اما این امر محقق نشد. در حال‌حاضر زمانی طولانی از آن دوران گذشته و راه‌اندازی پلتفرم جدید، به هزینه‌های پرسنلی و سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد. این کارشناس در شرایط فعلی ورود خودروسازان خارجی و سرمایه‌گذاری در این زمینه را بهترین گزینه می‌داند و معتقد است خودروسازان بزرگ باید به گونه‌ای با این شرکت‌ها قرارداد منعقد کنند که خودروسازان خارجی تنها فروشنده محصولات خود در ایران نباشند بلکه در تولید محصول نیز منفعتی به‌دست آورند. این خودروسازان باید بخش‌هایی از هزینه‌های ارزی، ریالی و زمانی طراحی پلتفرم را پذیرفته و برعهده بگیرند به همین منظور خودروسازان باید بخش‌هایی از طراحی پلتفرم که آماده است را با ورود به این عرصه سرعت بخشند. وی در ادامه به توضیح یکی از استانداردهای تولید خودرو در کشور پرداخت و توضیح داد: درحال‌حاضر در بخش موتور، استاندارد یورو۴ برای خودروهای سواری با سوخت بنزین و استاندارد یورو ۳ تا پایان سال برای خودروهای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه استاندارد فعلی اروپا یورو ۶ است اما از آنجایی که زیرساخت‌های فنی رسیدن به این استاندارد آلایندگی در کشور وجود ندارد، تبدیل موتورهای خودرو به یورو۶ تا سال آینده امکانپذیر نخواهد بود. براساس این گزارش، خودروسازان داخلی باید به برنامه‌ریزی جدی در بخش راه‌اندازی پلتفرم خودروهای جدید و مطابق با سلیقه و نیاز مصرف‌کنندگان بپردازند. از آنجایی که طراحی هر پلتفرم به هزینه‌های بالایی نیاز دارد، ترغیب خودروسازان بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، راهکاری اساسی از سوی کارشناسان معرفی می‌شود.


 

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴-حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی

فروشندگان لوازم یدکی خودرو این روزها رکود واقعی را تجربه می‌کنند، به‌طور تقریبی یک سالی است رکود بر بازار لوازم یدکی سایه افکنده و تمامی فروشندگان این صنف نگران از این وضعیت در تردید برای ادامه فعالیت در این حوزه هستند.
حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی

به گزارش صمت ،فروشندگان لوازم یدکی خودرو این روزها رکود واقعی را تجربه می‌کنند، به‌طور تقریبی یک سالی است رکود بر بازار لوازم یدکی سایه افکنده و تمامی فروشندگان این صنف نگران از این وضعیت در تردید برای ادامه فعالیت در این حوزه هستند.

به گفته یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو حدود ۲ یا ۳درصد فروشندگان لوازم یدکی به‌طور کامل تعطیل شده‌اند و برخی دیگر از فروشندگان نیز روبه تعطیلی هستند که در شرایط کنونی به‌منظور جلوگیری از ادامه رکود بر بازار لوازم یدکی خودرو، به نظر می‌رسد لازم است حمایت‌های دولتی از این صنف ضروری باشد، حمایت‌هایی که فعالان این صنف در گفت‌وگوی خود با صمت خواستار آن هستند.
افت ۵۰ درصدی فروش لوازم یدکی
یک عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو به تعطیلی ۲ یا ۳ درصدی فروشندگان لوازم یدکی اشاره می‌کند. مرتضی مجرب ادامه می‌دهد: رکودی که درحال‌حاضر در بازار لوازم یدکی خودرو دیده می‌شود از آذر سال ۹۳ شروع شده و تاکنون ادامه دارد و نتیجه این وضعیت کاهش ۴۰ یا ۵۰درصدی خرید و فروش در این بازار بوده است، به گونه‌ای که برخی از فروشنده‌ها نیز روبه تعطیلی هستند. آنطور که مدیرعامل شرکت دیناوین اظهار می‌کند: فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم در فروش تولیدات خود به صورت عمده و هم در فروش آنها به صورت جزئی دچار مشکل شده‌اند. عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکید می‌کند: برای خروج از این وضعیت باید اقتصاد کشور رونق پیدا کند تا فروشندگان این صنف از این وضعیت نجات پیدا کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.
افزایش نرخ ارز عامل رکود بازار لوازم یدکی
نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات می‌گوید با وجود توافق‌های انجام‌شده هنوز تغییری در بازار عرضه و تقاضای لوازم یدکی خودرو به وجود نیامده و رکود بازار همچنان ادامه دارد اما ناامنی و اضطرابی که بر شرایط قالب شده بود از میان رفته است. سیدمهدی کاظمی به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر نرخ لوازم یدکی خودرو اشاره می‌کند. به اعتقاد او، با نرخ ارز کنونی کاهش قیمتی در بازار به وجود نمی‌آید و نرخ متغیر ارز با بی‌ثباتی قیمت‌ها رابطه مستقیم دارد، در این شرایط پیشنهاد می‌شود دولت و مراجع ذی‌ربط در بازه زمانی معین، نرخ واحدی را برای ارز در نظر بگیرند تا بی‌ثباتی نرخ‌های خرید و فروش در آن بازه زمانی از بین برود و پس از آن به‌تدریج از نرخ ارز کاسته شود. کاظمی با بیان اینکه در چنین شرایطی تکلیف صنوف مختلف روشن می‌شود، عنوان می‌کند درحال‌حاضر نیز بانک مرکزی نرخ ارز را تا حدودی به ثبات رسانده است که اقدامی تحسین‌برانگیز به حساب می‌آید و می‌تواند تاثیر بسزایی در مراودات مالی اصناف و صنایع کشور داشته باشد. نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه واردات محصولات چند ماه به طول می‌انجامد در صورتی که نرخ ارز به یکباره کاهش پیدا کند ضرر قابل توجهی متوجه واردکنندگان لوازم یدکی خودرو خواهد شد و این مسئله منطقی به نظر نمی‌رسد. وی همچنین می‌گوید: در این شرایط انتظار می‌رود در صورتی که برنامه‌ریزی درباره کاهش نرخ ارز انجام شود، بر پایه کاهش تدریجی نرخ باشد تا صنوف مختلف از این جریان ضرر نکنند. نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات اظهار می‌کند: اگر دولت و بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی با فراهم کردن بستر مناسب و سرمایه‌گذاری‌های مطلوب اقدام کنند، جریان توسعه به مویرگ‌های صنعت کشور نیز وارد خواهد شد.
حمایت‌های دولتی راهگشای خروج رکود از بازار لوازم یدکی
در همین حال یک فعال بازار لوازم یدکی درباره وضعیت این بازار به صمت می‌گوید: درحال‌حاضر فروشندگان این صنف در وضعیت خوبی قرار ندارند این درحالی است که به اعتقاد بنده، لوازم یدکی جزو شغل‌های درجه یک به‌شمار می‌رود و باید به آن اهمیت داد. این فروشنده لوازم یدکی ادامه می‌دهد: بیشتر از یک سال و نیم است که بازار لوازم یدکی در وضعیت مناسبی نیست به گونه‌ای که هم‌اکنون به میزان۵۰درصد خرید و فروش در بازار لوازم یدکی کاهش پیدا کرده است که در صورت ادامه این روند به مرور زمان به مشکلات فروشنده‌های این بازار افزوده می‌شود بنابراین اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نیمی از فروشندگان لوازم یدکی تعطیل می‌شوند. این فعال بازار لوازم یدکی به راهکار خروج بازار لوازم یدکی از این وضعیت اشاره کرده و اظهار می‌کند: به طور قطع حمایت‌های دولتی از صنف لوازم یدکی راهگشای رفع مشکلات این صنف است. براساس این گزارش، آنگونه که از شواهد و اظهارات برمی‌آید، بازار لوازم یدکی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تمامی فعالان این صنف بر درستی این امر توافق نظر دارند. وضعیتی که تداوم آن، باعث تعطیلی بسیاری از یدکی‌فروش‌ها خواهد شد و مشکلات این صنف را دوچندان می‌کند. در این بین به نظر می‌رسد پشتیبانی دولت راهکاری است که می‌تواند مشکلات فروشندگان این صنف را کاهش دهد و از ادامه تعطیلی فروشندگان لوازم یدکی جلوگیری کند.