یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴/سن ناوگان اتوبوسی شیراز نزدیک به بازنشستگی
به گزارش باشگاه خبرنگاران ،ناصری مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی شیراز ضمن بیان این مطلب که تا سال آینده خط ویژه و BRTدر شیراز راه اندازی می شود گفت:شیراز به دلیل شرایط جفرافیای ویژه ای که دارد بخش عمده ای فعالیت های ناوگان حمل و نقل به اتوبوس رانی سپرده شده است.
وی در ادامه بیان کرد : ناوگان اتوبوس شهری فرسوده است و بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شیراز بالای هشت سال عمر دارند این در حالی است که در جهان میانگین متوسط عمر اتوبوس تنها سه تا پنج سال است .
مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی شیراز و حومه اظهار کرد: دولت پارسال به هیچ یک از شهر های کشور اتوبوس نداده است و شهرداری شیراز امسال بیش از ۳۰ میلیارد تومان جهت خرید اتوبوس در شیراز هزینه کرده است و یکی از اولویت های سازمان اتوبوس رانی تعمیر و بازسازی اتوبوس های سطح شهر در جهت تسریع در حمل و نقل عمومی است .
این مقام استانی در مورد آلودگی های ناشی از خودرو های ناوگان حمل و نقل نیز بیان کرد: خودروهای ناوگان حمل و نقل اتوبوسی شیراز از لحاظ آلایندگی در سطح استاندارد و جهانی قرار دارند و با تامین اعتباری که در حوزه خرید ، تعمیر و بازسازی به اعتبار ۱۲۵ میلیادری انجام شده ۲۸۵ دستگاه اتوبوس نو بایستی از طریق شرکت ایران خودرو دیزل به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اضافه خواهند شد.
وی زمان ورود اتوبوس های جدید را ماه آینده عنوان و بیان کرد بیش از ۸۰۰ هزار کارت شهروندی در شیراز وجود دارد که ۵۰۰ هزار کارت آن تعویش شده است و ۳۰۰ هزار کارت نیز تا پایان مهر ماه تعویض خواهند شد و تا پایان مهر ماه اعتبار موجود در این کارت های علاوه بر قابل انتقال بودن قابلیت استفاده در تمام اتوبوس های شهری را دارا هستند.
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴/تردد کامیون بدون راننده در بزرگراه
برای نخستین بار در آلمان یک دستگاه کامیون بدون راننده در بزرگراهی پرتردد به حرکت درآمد.
به گزارش ایسنا، این کامیون محصول کمپانی «دایملر» است و توسط یک نرمافزار کامپیوتری هدایت میشود.
طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در آلمان، راندن خودرو بدون آنکه کسی پشت فرمان نشسته باشد، تخلف به شمار رفته و فرد خاطی مجبور به پرداخت جریمهای سنگین خواهد بود. برای همین نیز «ولفگانگ برنهارد»، یکی از مقامهای ارشد کمپانی خودروسازی دایملر مجبور بود تا پشت فرمان کامیونی بنشیند که در اصل نیازی به راننده نداشت. «وینفرید کرچمان»، از مقامات ایالت «بادن وورتمبرگ» نیز صندلی کمکراننده را اشغال کرد.
این کامیون که «Actros» نام دارد و توسط یک نرمافزار کامپیوتری هدایت میشود، روز جمعه (۲ اکتبر ۲۰۱۵) در بزرگراه شماره ۸ در نزدیکی شهر «اشتوتگارت» به حرکت در آمد.
کنترل این کامیون را یک نرم افزار کامپیوتری به نام «Highway Pilot» بر عهده دارد که توسط کمپانی خودروسازی دایملر طراحی شده است. این نرمافزار از نظر عملکرد مشابه سامانه «خلبان خودکار» است که سالهاست در هواپیما، قایق و فضاپیما به کار میرود.
به گفته شرکت دایملر، مقامات ایالت بادن وورتمبرگ برای این وسیله نقلیه منحصر به فرد استثنا قائل شده و اجازه دادهاند تا این کامیون به صورت آزمایشی با سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت در این ایالت تردد داشته باشد. با این همه همواره یک راننده پشت فرمان این کامیون حضور خواهد داشت تا در صورت بروز اختلال به سرعت واکنش نشان داده و هدایت خودرو را بر عهده بگیرد.
به گزارش دویچهوله، این کامیون آنگونه که کمپانی دایملر اعلام کرده در آمریکا نیز آزمایش شده است. به گفته کرچمان، یک منطقه آزمایشی برای خودروهای تماما خودکار یا نیمهخودکار در این ایالت در نظر گرفته شده تا تولیدکنندگان نه تنها در بزرگراهها بلکه در جادهها و خیابانها نیز قادر به آزمایش محصولات خود باشند.
ولفگانگ برنهارد فرصت ایجاد شده را برای آزمایش مطمئن این کامیون بدون راننده در شرایط واقعی امری بسیار مهم در جهت تکمیل تولید این خودروی استثنایی دانسته و گفت که کمپانی دایملر از مجوز صادر شده از سوی ایالت بادنوورتمبرگ کمال استفاده را خواهد برد.
به گفته مسئولان دایملر، نرمافزار Highway Pilot از سیستمهای کمکی مانند «کنترل خودکار کروز» (ACC) و اطلاعاتی که رادار جلو و دوربینهای ویژه نصبشده روی خودرو به دست میدهند، استفاده میکند. در صورت نامناسب شدن شرایط جوی (مثل بارش شدید باران) یا نامناسب بودن وضعیت جاده این نرمافزار از راننده میخواهد تا کنترل خودرو را در دست بگیرد. چنانچه راننده نسبت به پیامهای صوتی و تصویری مخابرهشده از سوی نرمافزار واکنشی نشان ندهد، کامیون به صورت خودکار از حرکت باز خواهد ایستاد.
به گفته ولفگانگ برنهارد، مسئولان وزارت حمل و نقل در آلمان، اتحادیه اروپا و نیز در سطح بینالمللی از هم اکنون باید دست به کار تدوین قوانین و مجوزهای حقوقی برای تردد کامیونهای بدون راننده شوند.
کمپانی دایملر در حالی از آزمایش موفقیتآمیز کامیون منحصر به فرد خود خرسند است که «ماتیاس مولر»، رئیس کمپانی خودروسازی پورشه با بدبینی به اشتیاق برای تولید خودروهای هوشمند بدون راننده مینگرد. وی ماه گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت در گفتگویی با یک مجله تخصصی اظهار داشت: رانندگی خودکار به نظر من یک جوگیری و اشتیاق کاملا غیرقابل توجیه است.
ماتیاس مولر نسبت به توانایی یک برنامهنویس برای تصمیمگیری در مورد جهت حرکت خودرو ابراز بدبینی کرده و گفت: من همیشه میپرسم چطور یک برنامهنویس میتواند در شرایط ویژه تصمیم بگیرد که ماشین خودکار بدون راننده، باید به سمت راست متمایل شود و با یک کامیون برخورد کند، یا به سمت چپ بچرخد و با یک خودروی کوچک تصادف کند.
رئیس کمپانی پورشه با این حال وجود سیستمهای کمکی در خودروها را که به طور فزاینده در مدلهای مختلف خودروهای پورشه نقش مهمی ایفا میکنند، مهم ارزیابی کرده و گفت: ما نمیتوانیم به طور کلی از حوزه تحرک هوشمند چشمپوشی کنیم.