معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاههای کشور در سالیان گذشته به طور غیرکارشناسی به شدت گسترش کمی پیدا کرده اند، گفت: این رشد بیرویه باعث شده همه مجموعهها دچار یک بحران شوند.
دکتر محمدحسین امید افزود: علاوه بر آمایش آموزش عالی، طرح ساماندهی دانشگاهها نیز در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است. آنچه که بدیهی است سیاست کلان بر تثبیت وضع موجود و ساماندهی این موارد بدون گسترش کمی و ارتقای کیفیت در بحث آموزش است و در بحث فناوری نیز تقویت پارکها، ارتباطات بین دانشگاهها و دستگاههای اجرایی برای پروژههای کاربردی است.
وی با بیان اینکه اولین مشکل پارکهای علم و فنآوری، فضای کالبدی و زیرساختی است، افزود: برقرار کردن ارتباط بین پارکها و دانشگاهها جزو مبانی ساماندهی آموزش عالی است و باید مجموعه امکانات آموزش عالی بتواند در همه بخشها به خدمت گرفته شود.
به گفته وی مجموعه دانشگاهها و مؤسسات علمی رقیب در استانها را میتوان در کنار هم قرار داد و یک رقابت جدید ایجاد کرد که مجموعه آموزش عالی استان بتواند به دلیل توانمندی، سابقه و تعداد بیشمار دانشآموختگان و نخبگانش، با سایر استانهای کشور رقابت کند با این هماهنگی به قطب علمی کشور تبدیل شود.
وی تصریح کرد: این هماهنگی ضرورتی ندارد که ببینید وزارت علوم چه میگوید و این کار میتواند منطقهای شکل گیرد. حتی به طور مثال دانشگاه پیام نور استان میتواند به عنوان یک پایلوت عمل کند و پیشنهادهایی داشته باشد که در مجموعه پیام نور جایگاه خود را ارتقا دهد و یک وضعیت شاخصی پیدا کند همچنین این کار در پارک علم و فناوری یزد و دانشگاه آزاد یزد هم میتواند اتفاق افتد. دکتر امید اظهار کرد: با به رسمیت شناختن رقابت بین مجموعهها و قرار گرفتن آنها در کنار هم با محوریت دانشگاه مادر و رقابتشان در سطح کلان کشوری، تک تک این مجموعهها سود میبرند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه دانشگاههای استان یزد در سالیان اخیر، کمترین توسعه کمی را داشته است، افزود: این دانشگاهها منطقیتر رشد کردهاند و کیفیتر هستند و این شورا میتواند کمک کند که این ساماندهی که در سطح کلان آموزش عالی بسیار سخت است در این استان، سادهتر انجام شود. وی افزود: در بعضی از شهرها که دانشگاههای زیادی ساخته شده، هم اکنون بسیاری از آنها در حال زوال هستند و با معضل جدی در پذیرش دانشجو مواجه شدند.
معاون اداری و مالی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه یزد رشد خوبی داشته است، افزود: در حال حاضر دانشگاه یزد جز ۲۰دانشگاه برتر و حتی ۱۵ دانشگاه برتر قرار دارد و اگر تلاش بیشتری داشته باشد قطعا تا دو سال دیگر جزو ده دانشگاه برتر خواهد بود و این دانشگاه نسبت به دانشگاههای قدیمیتر رشد خوبی داشته است.
دکتر امید تاکید کرد: اصلا ضرورتی ندارد که این دانشگاه ۳۰هزار دانشجو داشته باشد و با تعداد کمتر دانشجو حدود ۱۰هزار دانشجو و استاد خوب مجموعه این تیم میتواند کار کند و موفق شود و این استراتژی میتواند در این شورا تدوین شود. دانشگاه یزد نیز میتواند به مجموعههای دیگر استان کمک کند و این کمک رفت و برگشتی است و میتواند این اتفاق رخ دهد که همه دانشگاههای استان اعم از پیامنور، آزاد و غیرانتفاعی در کشور بهترین باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از سیاستهای دوسال اخیر کاهش تعداد دانشجو دانشگاههای روزانه و محدود کردن شبانه بود به این دلیل که دانشگاههای غیر انتفاعی وعلمیکاربردی به مشکل برنخورند.
وی تصریح کرد: وزارت علوم از بینالمللی کردن دانشگاهها و پذیرش دانشجوی خارجی از کشورهای اسلامی استقبال میکند که یکی از کارهای مجموعه دانشگاههای استان نیز میتواند همین موضوع باشد.
معاون وزیر علوم در خصوص ایجاد شرکتهای دانشبنیان گفت: طبق قانون تنها قشری که میتواند این شرکتها را تاسیس کند دانشگاهیان هستند و زمینه این امر درحال حاضر وجود دارد.
دکتر امید تصریح کرد: ما برای جدا کردن مجموعه فناوری و پژوهشی از آموزشی چند کار در دست اقدام داریم اول اینکه از سال گذشته مدل توزیع سرانه بودجه را مستقل کردیم و درحال تدوین آییننامهای هستیم برای فنی و حرفهایها و افرادی که در بحث پژوهشی پارکها در جایگاه خود رشد داشته باشند و ارتقا یابند.
در ادامه این نشست رییس دانشگاه یزد با اشاره به اینکه تا کنون این شورا چهار نشست برگزار کرده است، گفت: هدف اصلی از برگزاری این نشستها هماهنگی بین دانشگاههای استان است و در آن به بررسی مشکلات موجود دانشگاههای استان پرداخته میشود. دکتر محمدصالح اولیاء افزود: این نشستها خوشبختانه نتایج خوبی در بر داشته است و سعی داریم چالشها را در راستای سیاست کلان وزارت علوم برطرف کنیم. در این شورا کمیتههای فرعی آن نیز تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کردهاند.
دکتر اولیاء گفت: یکی از مهمترین دستاورد نشستهای شورای هماهنگی تبدیلکردن موازیکاریها به همافزایی است و همچنین استفاده از امکانات مشترک، رقابت نکردن در ایجاد رشتهها، خلق ظرفیتهای جدید در بحثهای کاربردی و ارتباط با صنعت، توسعه شرکتهای دانشبنیان و ایجاد مراکز رشد در دانشگاهها از دیگر دستاوردهای این نشستهاست.
رییس دانشگاه مادر استان افزود: استان یزد حدود ۹۰هزار دانشجو دارد و سهم ما در آموزش عالی کشور متاسفانه کاهش یافته و از دو و نیم درصد به دو درصد رسیده است و این دغدغه وجود دارد که جایگاه آموزش عالی استان یزد که زمانی یکی از استانهای خوب از لحاظ امنیت کیفیت برای مهاجرت و تحصیل دانشجویان به شمار میرفت، با چالش مواجه شود. وی توسعه دانشگاههای مختلف نظیر مؤسسات غیرانتفاعی در بعضی شهرهای کشور را از جمله دلایل احتمالی بروز این چالش عنوان کرد.
وی ادامه داد: در استان سه دانشگاه دولتی داریم که نسبت به جمعیت و وسعت استان کم است همچنین سه موسسه آموزش عالی غیراانتفاعی در استان یزد داریم که در بسیاری از استانهای دیگر تعداد آن بیشتر است و دانشگاه آزاد و پیامنور نیز به همین صورت است.
وی افزود: نگرانی ما در حال حاضر از دست دادن سهم آموزش عالی کشور است و سهم ما باید بیشتر باشد. در سند آمایشی که سالهای گذشته در دانشگاههای مختلف کار شد، پیشبینی این بود که حداقل سهم دانشگاه یزد به ۴درصد برسد البته با توجه به پتانسیل استان یزد، انتظار ما فراتر از این سهم است. جمعیت استان یکونیم درصد جمعیت کشور است و اعتقاد این است که استان یزد یک استان دانشگاهی است و فراتر از میانگین کشوری میتواند سهم آموزش عالی داشته باشد.
وی اظهار کرد: از لحاظ کیفی نیز این دیدگاه وجود دارد که اگر قرار است سهم خود را از لحاظ کمی افزایش ندهیم به لحاظ کیفی استان یزد بتواند از یک برند معتبری برخوردار شود. البته به نسبت استانهای دیگر شرایط ما خوب است اما این دغدغه کیفیت همچنان وجود دارد.
وی با اشاره به تعطیل شدن بعضی ازشعبات دانشگاهها در بعضی شهرستانهای استان افزود: این خطر وجود دارد که هم ظرفیتها خالی بماند و هم هدفی که به دنبال آن بودند محقق نشود که یکی از راهکارهای آن راهاندازی مراکز رشد در شهرستانهاست و از این طریق ظرفیتهایی که وجود دارد به فرصت تبدیل کنند.
در این نشست روسای دانشگاههای استان نیز دغدغهها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند که مهمترین آنها بحث آموزش مهارتی دانشگاهها و ضرورت برگزاری این دورهها، رفتن به سمت دانشگاههای کارآفرین و نسل سوم، ایجاد شرکتهای دانشبنیان، ایجاد شبکه علم و کار و آموزشهای مهارتی در برنامههای صدا و سیما، ایجاد همکاری بین پارکها و دانشگاهها و استفاده از امکانات یکدیگر و تربیت نیروهای فنی در صنعت بود.