یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴/مدت زمانی که طول می کشد تا چرخ خودروی آمریکایی به ایران برسد
ارتباط صنعت خودروسازی ایران بعد از انقلاب با خودروسازان آمریکایی قطع شد و حتی شرکت هایی که بخش هایی از آن امریکایی بود هم با ما ارتباط نداشتند. شرایط امروز صنعت خودروسازی ایران بصورتی نیست که بخواهیم درهای آن را روی کسی ببندیم. ما ظرفیت های زیادی داریم. الان یک میلیون و صدهزار خودرو تولید کردیم و برای همکاری با شرکت های خودروسازی خارجی، فرانسوی، آلمانی، آسیای شرقی و آمریکایی آماده ایم. به اصطلاح برای همه کشورهای دنیا جا داریم.
برای همکاری با خودروسازان خارجی، چه اروپایی، چه آمریکایی شرط هایی داریم که التزام طرف مقابل به این شرط ها، یکی از دلایل مهم ما در همکاری با آن هاست. ما شرط کردیم که خودروسازی خارجی به ایران بیاید و ساخت محصول را در ایران انجام دهد و از طرف دیگر، برای محصول تولید شده اش در ایران، بازار صادراتی پیدا کند. برای آمریکایی ها هم چنین شرطی وجود دارد و در اعمال این مسئله استثنایی قائل نیستیم. هر شرکت خودروسازی آمریکایی که تمایل به ایران دارد باید با ارائه مدل جدید و عمق ساخت متناسب پای کار بیاید.
خودروسازان آمریکایی گفته بودند که اگر شرایط فراهم باشد، پای میز مذاکره خواهند آمد. همین الان درباره دیگر کشورها هم همه چیز در حد مذاکره است و هنوز کار به قرارداد منتهی نشده است. رسیدن به نگارش قراداد و امضای آن از جانب خودروسازان طرفین مستلزم گذشت زمان است. حتی اگر این زمان هم بگذرد و قراداد هم امضا شود، سه یا چهار سال طول می کشد تا چرخ خودروی آمریکایی یا هر کشور دیگری به خیابان های ایران برسد.
من در حال حاضر نمی توانم پیش بینی کنم که چگونه ارتباطی بین شرکت های خودروسازی ما و امریکایی ها برقرار خواهد شد. فقط می توانم در مورد شرط هایی که صنعت خودروسازی ایران برای همکاری با دیگر کشور ها از جمله ایالات متحده آمریکا دارد صحبت کنم. من می گویم که ما چنین شرط هایی داریم. از سوی دیگر اگر بخواهیم برمبنای شرایط حال حاضر که ممکن است تغییر کند، پیش بینی یا پیش گویی کنیم، دچار خیال پردازی شدیم به این دلیل که نیاز به زمان بیشتری برای ثبات شرایط داریم و برای پیش گویی کردن زود است. ما باید صبر کنیم و ببیینیم برجام به چه سرانجامی می رسد. چقدر راه برای صنایع ما باز خواهد شد. ما باید با در نظر گرفتن واقعیات پیش بینی کنیم.
چیزی که به آن معتقدم این است که ما در صنعت خودروسازی محدود به هیچ شرکت یا کشور خاص نخواهیم شد. هر شرکت خودروساز خارجی که برای همکاری با شرکت های ما اعلام آمادگی کند و شرایط ما را بپذیرد، و نفع مالی شرکت های خودروسازی ما و صنعت ما در آن باشد، ما برایش فرش قرمز پهن می کنیم. چه آمریکایی، چه اروپایی و چه کشورهای دیگر.
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴/طی 5 ماه گذشته انجام شد؛
به گزارش ایلنا،در پنجماهه نخست سال جاری درمجموع ۱۷,۵۴۰ دستگاه انواع خودروی سواری (شامل خودروهای SUV و کراس اوور) وارد ایران شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ افت ۵۵درصدی را نشان میدهد.
بر اساس این گزارش، در مردادماه مجموعه ۳,۴۳۴ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که افت اندکی را نسبت به ماه پیش از آن نشان میدهد اما در مقایسه با آمار واردات بیش از شش هزار دستگاه در خردادماه سال جاری، افت واردات در مردادماه بسیار شدید بوده است ضمن آنکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در میان ۱۰ برند نخست بازار ایران تنها سانگیانگ توانسته شاهد افزایش واردات باشد و سایرین با افت در واردات خودرو به ایران مواجه شدهاند.
همچون سالهای اخیر، بیشترین سهم از واردات خودرو به ایران در پنجماهه نخست سال جاری متعلق به برند هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبههای دوم و سوم ایستادهاند.
برترینهای بازار واردات در پنجماهه نخست سال
در دوره مورد بررسی مجموعا ۷,۲۴۳ دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است و به این ترتیب این برند توانسته بهتنهایی سهم ۴۱.۲۹درصدی از واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص دهد.
در میان مدلهای مختلف هیوندای، سانتافه با واردات ۲,۹۷۱ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به ۱۷درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است.
پس از این خودرو، هیوندای ix35 با واردات ۱,۵۰۵ دستگاه و با اختلاف تنها یک خودرو، i20 در رتبههای بعدی ایستادهاند. نکته قابل توجه در این میان، افت شدید واردات هیوندای سوناتا است که تا سال گذشته یکی از محبوبترین خودروهای بازار ایران بود اما در سال جاری با واردات تنها ۲۷۵ دستگاه، در رتبهای پایینتر از رقبایش در بازار جای گرفته است و در میان محصولات هیوندای نیز جایگاهی پایینتر از الانترا دارد.
در خانواده محصولات کیا، مدل اسپورتیج پیشتاز سایرین است و با واردات ۱,۳۷۴ دستگاه، بهتنهایی بیش از ۴۵درصد از واردات محصولات کیا به ایران را شامل میشود ضمن آنکه بیش از ۷درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است.
پس از این خودرو ، مدل سدان اپتیما در رتبه دوم ایستاده است و سراتو و پیکانتو جایگاههای بعدی را در اختیار دارند. در این میان بیش از هر چیز افت واردات اپتیما در مردادماه در قیاس با ماه پیش از آن چشمگیر است.
در مردادماه تنها ۴۶ دستگاه کیا اپتیما از گمرکات کشور ترخیص شده است و در این در حالی است ماه پیش از آن ۲۸۲کیا اپتیما وارد کشور شده بود.
شاسیبلند سورنتو که پس از مدتی غیبت، بار دیگر در لیست واردات کیا جای گرفته است از ابتدای سال تاکنون آمار چشمگیری نداشته و تنها ۱۰۲ دستگاه از این خودرو وارد کشور شده است هرچند پیشبینی میشود با گذشت زمان، شمار واردات این خودرو افزایش یابد، امری که میتواند بر روی واردات سانتافه تاثیر گذار باشد.
پس از این دو شرکت کرهای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در دوماهه نخست سال شروع قدرتمندی داشت و توانست جایگاه دوم کیا را از آن خود کند اما رفتهرفته محصولات کیا توانستند رتبه دوم را از تویوتا بازپس بگیرند.
تویوتا البته در مردادماه عملکرد موفقی داشت و توانست با واردات ۴۵۶ دستگاه خودرو، آمار وارداتی بیشتر از کیا داشته باشد هرچند درمجموع آمار واردات پنجماهه نتوانست کیا را مغلوب کند.
تویوتا RAV4 محبوبترین مدل تویوتا در این مدت بوده و با واردات ۱,۰۶۲ دستگاهی، بیش از ۴۰درصد مجموع تویوتاهای وارد شده به کشور را شامل میشود. پس از این خودرو مدلهای کرولا، یاریس و کمری در جایگاههای بعدی ایستادهاند.
در پنجماهه نخست سال جاری شاهد بازگشت جیلی به صحنه واردات بودیم و درمجموع ۹۲۸ دستگاه از خودروهای این شرکت از گمرکات کشور ترخیص شده است هرچند بر اساس اطلاعات به دست آمده این خودروها از محل واردات پیشین بوده که پس از مدتی انتظار از گمرک ترخیص شدهاند. در این میان بیشترین سهم با ۹۰۰ دستگاه به مدل X7 اختصاص داشته است.
بامو پیشتاز واردات برندهای لوکس به ایران
در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، خودروهای بامو با مجموع واردات ۹۰۰ دستگاه در پنجماهه نخست سال جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند و عملا سهم عمدهای از این بازار در اختیار محصولات بامو است بهگونهای که تعداد خودروهای وارد شده از این برند بیش از مجموع رقبا است.
بامو های وارد شده به کشور تنوع بالایی دارند اما در پنجماهه نخست سال، بیشترین سهم به مدل تازهوارد X4 اختصاص داشت که با واردات ۳۲۶ دستگاه، بهتنهایی ۳۶درصد از بامو های وارد شده به کشور را شامل میشود و پس از آن مدلهای X3، سری۵ و سری۴ در رتبههای بعدی ایستادهاند.
در مردادماه البته ورود X4 اندکی کاهش داشت انواع مدلهای سری۵ توانستند سهم بیشتری را از بازار به دست آوردند ضمن آنکه ورود کم شمار سری۳ در این میان قابل توجه است. در مدت مورد بررسی همچنین ۳۸ دستگاه i8 وارد کشور شده است.
۴۶۴ دستگاه مرسدس بنز وارد شد
پس از بامو با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع ۴۶۴ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در پنجماهه نخست سال جاری وارد کشور شدهاند که در این میان مدلهای Eکلاس نزدیک به ۸۵درصد از واردات مرسدس بنز به ایران را شامل میشود و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبههای بعدی جای دارند.
لکسس دیگر بازیگر این بخش از بازار است که البته همچون همیشه به رتبه سوم قناعت کرده است. در پنجماهه نخست سال درمجموع ۱۷۰ دستگاه انواع لکسس وارد کشور شده است که در این میان مدل ES بیشترین سهم را از آن خود کرده است.
واردات ۲۰ دستگاه پورشه
در پنجماهه نخست سال جاری همچنین ۲۰ دستگاه پورشه ماکان نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس وارداتی از آن خود کند.