زمان : 02 Aban 1394 - 21:49
شناسه : 112465
بازدید : 11056
آرشیوخبر:حتما بخوانید تا سرتان کلاه نرود/هرآنچه باید درباره تایر خودرو بدانید/ایستگاه مترو نعمت‌آباد به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود اخبار مربوط به بازار و اقتصاد خودرو در ایران وجهان آرشیوخبر:حتما بخوانید تا سرتان کلاه نرود/هرآنچه باید درباره تایر خودرو بدانید/ایستگاه مترو نعمت‌آباد به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود

یزدفردا:تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴-حتما بخوانید تا سرتان کلاه نرود

هرآنچه باید درباره تایر خودرو بدانید

بر روی هر تایر از یک سری اعداد و حروف اختصاری استفاده شده که هرکدام از آنها بیانگر مشحصه‌ای خاص و مهم از آن تایر بوده و دانستن آنها برای خرید تایر مناسب حیاتی است.

به گزارش اخبار خودرو ، تایر یکی از اصلی‌ترین اجزای مصرفی یک اتومبیل است که نقش به سزایی در کیفیت سواری خودرو، هندلینگ و فرمانپذیری آن و همچنین امنیت و حفظ جان سرنشینان ایفا می‌کند.
استفاده از یک تایر مرغوب که علاوه بر تناسب ابعاد و اندازه آن با خودرو، از کیفیت ساخت بالایی نیز برخوردار باشد همانند یک کفش مناسب می‌تواند بر قابلیت‌های حرکتی خودرو بیفزاید. اگر اهمیت تایر از سایر اجزای خودرو بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از آشنایی با اجزای فنی خودرو به سراغ آشنایی با تایر خودرو ودانستنی‌های مهم آن برویم…

507053_530

اعداد و حروف حک شده بر روی تایر چه می‌گویند؟

بر روی هر تایر از یک سری اعداد و حروف اختصاری استفاده شده که هرکدام از آنها بیانگر مشحصه‌ای خاص و مهم از آن تایر بوده و دانستن آنها برای خرید تایر مناسب حیاتی است.

تصویر ۲
۱-    تایر خودروی سواری
۲-    پهنای تایر بر حسب میلی‌متر
۳-    نشانه دهنده ارتفاع دیواره، در اینجا منظور از ۶۵ این است که ارتفاع دیواره تایر ۶۵ درصد پهنای آن است
۴-    رادیال ( نشان دهنده نوع چیدمان و اتصال تارهای بدنه است)
۵-    نشان دهنده قطر رینگ بر حسب اینچ
۶-    رده بار
۷-    رده سرعت ( در اینجا حرف H نشان دهنده حداکثر سرعت مجاز ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است)
۸-    شرایط سخت برفی
۹-    میزان حداکثر بار مجاز
۱۰-میرزان حداکثر فشار هوای مجاز داخل تایر

507050_210

ساختار تشکیل دهنده یک تایر

تایر‌ها را میتوان در دو نوع طبیعی و مصنوعی دسته بندی کرد.
همانطور که از نام آنها پیداست تایر‌های طبیعی عموما از شیره و صمغ درختان و ساقه و الیاف گیاهان و درختان ساخته می‌شدند که دارای محاسن و معیاب خود بودند. امروزه تایر‌های تولیدی در دسته تایر‌های مصنوعی قرار داردند و از ترکیبات فراوان و فرمول‌‌های بسیار پیچیده و خاصی نظیر ترکیبات پلیمری، گوگرد، تسریع کننده‌ها، مواد مستحکم کننده در برابر سایش، مواد مقاوم به دما، مواد ضد اکسنده و… بدست می‌آیند. در این بخش به ساختار تشکیل دهنده یک تایر می پردازیم.

تصویر۳
۱-آج تایر: این قسمت از تایر بخشی است که مستقیما با سطح مسیر حرکت در تماس است.
بنابراین باید مقاومت بالایی در برابر سایش زودهنگام داشته باشد.

این بخش، از ترکیبات لاستیکی مصنوعی و طبیعی تشکیل شده است. طرح آج تایر به گونه‌ای طراحی می‌شود که ضریب اصطکاک مناسب برای حرکت را ایجاد کرده و در عین حال دارای هندسه‌ای است که آب بتواند به راحتی از میان آن عبور کرده و تخلیه شود. از جمله طرح‌های مربوط به آج میتوان به رگه‌ای، عرضی، بلوکی و ترکیبی اشاره کرد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال طرح رگه‌ای مناسب برای حرکت با سرعت‌های بالا بوده و صدای کمی در حین حرکت تولید می‌کند.

۲- شانه تایر: شانه تایر قسمتی است که میان دیواره و آج ها قرار می‌گیرد.

۳-دیواره کناری: دیواره کناری یا side wall همان بخش کناری و عمودی تایر است که میزان ارتفاع آن برای روی تایر به صورت نسبی درج شده است. هرچه این ارتفاع کمتی باشد حرکات عرضی تایر کمتر بوده و خودرو هندلینگ بهتری خواهد داشت اما در عین حال کوتاه شدن این قسمت سبب انتقال بیشتر ضربات به کابین شده و سواری خودرو را خشک‌تر می‌کند.

۴-پوشش‌ لبه‌ها: این پوشش به استحکام محل انحنای تایر کمک می‌کند.

۵-رشته‌های زهوار: ابن رشته‌ها از جنس فولاد بوده و به صورت حلقه‌ای در لبه تایر و محل تماس تایر با رینگ در درون یک پوشش لاستیکی قرار گرفته اند که وظیفه آنها جلوگیری از خروج تایر از رینگ است.

۶-لایه های تشکیل دهنده بدنه

۷- لایه داخلی (منجید)

۸-تسمه‌های فلزی محافظ: این تسمه‌ها که از رشته‌های الیاف فلزی و یا بعضا پلی‌استر تشکیل می‌شوند در بین لایه خارجی و داخلی برای استحکام بیشتر، اتصال این دو بخش و جذب ضربات تعبیه شده اند.

۹-لایه سرپوش (خارجی): اولین لایه بعد از آج است و  معمولا از پلی‌استر ساخته می‌شود.

507051_461

تایر‌های ران‌فلت (پنچر رو) چیست؟

این تایرها که امروزه در بسیاری از خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند در هنگام پنچری وزن خودرو را برای مسافت و سرعت محدودی تحمل کرده تا راننده بتواند خودرو را به نزدیکترین مرکز خدمات فنی برساند. این تایرها دارای انواع مختلفی بوده و متداول‌ترین نوع آن نوعی موسم به Self-Supporting است. در این نوع  با تقویت جداره و دیواره‌ها، تایر این قابلیت را پیدا خواهد کرد که وزن خودرو را بدون وجود هوا در داخل تایر حفظ کند. از جمله مزیت این تایرها می‌توان به پایداری و فرمانپذیری خودرو پس از پنچری و امکان ادامه رانندگی اشاره کرد. در مقابل، این تایر ها معایبی نظیر استهلاک بیشتر، عدم امکان تشخیص راحت کم بود میزان باد تایر، قیمت گران و … را نیز دارا هستند.

در نوع دیگری از این تایرها ، یک حلقه مقاوم در درون تایر بر روی رینگ قرار میگیرد که سبب پر شدن بخش زیادی از فضای میان جداره داخلی تایر و رینگ می‌گردد درنتیجه با خالی شدن باد تایر ، تایر با این حلقه تماس پیدا کرده و به صورت کامل دچار لهیدگی و تماس مستقیم رینگ با دیواره تایر و زمین نمی‌شود.

507052_814

تصویر ۴
۱-تایر ران‌فلت run-Flat))
۲-تایر معمولی
۳-وجود دیواره تقویت شده برای تحمل وزن خودرو در هنگام پنچری
۴-در زمان پنچری
۵-در زمان پنچری

شکل۵- نمونه از تایر ران فلت به همراه حلقه داخلی
507054_994
منبع:عصر ایران

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴-ایستگاه مترو نعمت‌آباد به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود

 

ایستگاه مترو نعمت‌آباد در بخش جنوبی خط سه مترو تهران به زودی آماده بهره‌برداری رسمی می‌شود.
ایستگاه مترو نعمت‌آباد به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود

به گزارش  فارس ، ایستگاه مترو نعمت آباد در نیمه جنوبی خط سه و حدفاصل ایستگاه های آزادگان – عبدل آباد و در محدوده محلات پاسگاه نعمت آباد، جوانه، خلازیل، سهیل و شهید کاظمی واقع شده است.

ایستگاه عبوری نعمت آباد در حال حاضر مراحل نصب پله های برقی را طی می کند.

برای تردد شهروندان از طریق این ایستگاه مترو، دو ورودی با ۸ دستگاه پله برقی در ضلع شمالی- جنوبی بزرگراه آیت اله سعیدی طراحی و ساخته شده است.

برای ساخت ایستگاه مترو نعمت آباد با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع ۸۵ هزار مترمربع خاکبرداری ۵ هزار تن میلگرد ۳۰ هزار مترمکعب بتن و ۲۷ هزار مترمربع قالب بندی به کار رفته است.

ایستگاه عبوری مترو میرزای شیرازی در نیمه میانی خط سه و حدفاصل ایستگاه های مترو جهاد- شهید بهشتی و در محدوده خیابان شهید بهشتی هم در اولویت بعدی افتتاح شرکت مترو تهران و حومه است.

 خط سه مترو تهران به طول ۳۷ کیلومتر از ایستگاه آزادگان در جنوب غرب تا ایستگاه قائم(عج) در شمال شرقی تهران در حال سرویس دهی است که با تکمیل ایستگاه های عبوری باقی مانده و ورود واگن های جدید به ظرفیت نهایی جابجایی روزانه یک میلیون سفر خواهد رسید.