زمان : 02 Aban 1394 - 18:02
شناسه : 112446
بازدید : 8965
آرشیوخبر:همدستی آئودی با فولکس‌ واگن/پژو ۲۰۸ در راه بازار ایران اخبار مربوط به بازار و اقتصاد خودرو در ایران وجهان آرشیوخبر:همدستی آئودی با فولکس‌ واگن/پژو ۲۰۸ در راه بازار ایران

یزدفردا:تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴-پژو ۲۰۸ در راه بازار ایران

ایران‌ خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد.

 ایران‌ خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد. به گفته‌های مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، با توجه به سرمایه‌گذاری مشترکی که قرار است این شرکت انجام دهد، حداقل یک‌سوم تولیدات این گروه صنعتی به محصولات پژو اختصاص خواهد داشت.

pejo-khodro (1)

به گفته مدیران این شرکت در صورت سرمایه‌گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو در زمان تحریم‌ها نیز جبران خواهد شد.
پژو ۲۰۸ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲م در انگلیس و فرانسه عرضه شد. خودرویی که به اصطلاح سوپرمینی به شمار می‌رفت و در ۴ مدل یک لیتری، ۱/۲ لیتری، ۱/۴ لیتری و ۱/۶ لیتری ساخته شد و ازآنجاکه گفته می‌شود، قرار است جای پژو ۲۰۶ را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود مدل ۱/۶ لیتری آن روانه ایران خواهد شد.
به فاصله ۳ سال از عرضه جهانی ۲۰۶، پای این خودرو به بازار کشورمان باز شد تا کمی به بازار خودرو ایران و به خانواده شیرهای سالخورده جاده مخصوص تازگی و هیجان ببخشد اما تولید این خودرو در کشور نه با عرضه نسل جدید ۲۰۷ متوقف شد، نه با رسیدن پسوند کد ۲ پژو به ۸ و امروز که ۲۰۸ وارد سومین سال تولید خود شده، تداوم تولید ۲۰۶ در کشورمان و تعدادی از بازارهای رو به توسعه دیگر باعث شده تا فروش این سوپرمینی سالخورده اما همچنان محبوب فرانسوی، به مرز ۸میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه نزدیک شود. در واقع، ۲۰۶ با اختلاف زیادی، پرفروش‌ترین ساخته تاریخ پژو لقب می‌گیرد اما خبر خوش اینکه با از سرگیری همکاری ایران‌خودرو با شریک دیرینه خود، پرفروش‌ترین ساخته‌های این روزهای پژو یعنی هاچ‌بک ۲۰۸ و کراس‌اوور کوچک ۲۰۰۸ نیز برای عرضه در بازار کشورمان به صف شده‌اند تا بالاخره شاهد عرضه نسل جدید ۲۰۶ باشیم.
ایران‌ خودرو به احتمال زیاد از اواسط سال آینده عرضه ۲۰۸ را به‌صورت «سی‌بی‌یو» آغاز خواهد کرد. این خودرو جزو خودروهای کم مصرف پژو به‌شمار می‌رود و با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد.
رشد روزافزون تقاضای بازار برای شاسی‌بلندهای کوچک شهری، پژو را بر آن داشت تا کراس‌اووری برپایه ۲۰۸، در کلاس ساب‌کامپکت عرضه کند که این ۲۰۸ قد کشیده پژو در این بازار رقابتی نیز چه قدر هم موفق شد. پژو تنها در ۲سال، نزدیک به ۲۰۰هزار دستگاه ۲۰۰۸ در بازار اروپا عرضه کرده و این تازه آغاز کار است، چراکه محبوبیت این نیمچه شاسی‌بلند شهری هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و درحال‌حاضر هم پشت سر رنو کاپتور، پرفروش‌ترین کراس‌اوور ساب‌کامپکت بازار اروپا به حساب می‌آید.
همکاری‌های ایران با ۲ شرکت خودروسازی رنو و پژو در سال‌های گذشته در قالب «سی‌کی‌دی» بود که در سال‌های تحریم، این همکاری‌ها قطع یا کاهش یافت اما درحال حضور دوباره فرانسوی‌ها، زمزمه همکاری‌های خودرویی دوباره با رنو و پژو را قوت بخشیده است.
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به سابقه همکاری ۲۶ساله ایران با پژو اظهار کرد: این شرکت به‌دلیل فشارهای امریکا در زمان تحریم‌ها ناگزیر به ترک ایران شد، بنابراین برای جلوگیری از تکرار این روند باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که دیگر گرفتار چنین تله‌هایی نشویم.
نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که چطور باید آسیب‌ها را در همکاری با شرکت‌های خارجی به حداقل رساند، گفت: امروز روز دیگری است و ما باید به آینده نگاه کنیم. در ارتباط با شرکت‌های خارجی باید با سرلوحه قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی، کاری کنیم که کمتر آسیب ببینیم. برای این کار باید عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم. باید به جای خرید، مشارکت کنیم. «سی‌کی‌دی» باید جمع شود و به این سمت حرکت کنیم که با کمک شرکت‌های خارجی، بازارهای صادراتی جدیدی پیدا کنیم.
وی درباره جدیدترین مذاکرات خودرویی با شرکت‌های فرانسوی گفت: درحال‌حاضر رنو مشغول گسترش روابط است اما هنوز امکانات بانکی لازم ایجاد نشده، در حالی‌که قرادادهای پژو آماده است و دو طرف منتظر اجرایی شدن برجام هستند تا بتوانند از امکانات انتقال پول بین‌المللی استفاده کنند. نجفی‌منش با اشاره به اینکه دیگر سیستم «سی‌کی‌دی» را قبول نخواهیم کرد، گفت: این شرکت‌ها برای ساخت خودرو ۳ مدل درنظر گرفته‌اند که همه مدل‌های خوب و به روزی هستند و قرار است به زودی با قطعه‌سازهای ایرانی و این شرکت‌ها قرارداد همکاری ببندند تا همکاری‌ها بین انجمن قطعه‌سازان ایران و فرانسه توسعه یابد.
در همین حال یک مقام شرکت پژوی فرانسه اعلام کرد که این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکره با ایران‌خودرو برای ازسرگیری همکاری‌ها قرار دارد و در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرح‌ها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد. شرکت پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد، این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکرات با شرکت ایران‌خودرو در زمینه تولید خودرو در ایران است و انتظار دارد این مذاکرات پس از دستاورد دیپلماتیک اخیر در زمینه لغو تحریم‌ها، پیشرفت سریعی را شاهد باشد.
«ژان کریستوف کومارد»، مسئول بخش افریقا و خاورمیانه شرکت پژو گفت، توافق انجام‌شده بین ایران و قدرت‌های غربی «مسیر را برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات ما هموار خواهد کرد. »
به گفته کومارد، بر خلاف شراکت فعلی پژو و ایران‌خودرو که براساس آن خودروهای مدل قدیمی شرکت پژو در ایران مونتاژ می‌شوند، در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرح‌ها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد که این پروژه موجب ایجاد جهشی تولیدی خواهد شد.
پژو که تا قبل از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱م، یکی از بازیگران مهم خارجی در صنعت خودروسازی ایران بود، با توجه به ورود خودروسازان چینی به بازار ایران، اکنون با رقابت سرسختانه‌تری مواجه خواهد بود، به طوری که شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز قصد دارد تولید خودروی تندر در ایران را احیا کند.

منبع:صمت

 

 

 

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴-همدستی آئودی با فولکس‌ واگن

چندی پس از افشای تقلب فولکس‌ واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده، مشخص شد حدود ۱/ ۲ میلیون خودروی آئودی نیز مجهز به نرم‌افزار طراحی شده برای این تقلب هستند.

به گزارشدنیای اقتصاد ،چندی پس از افشای تقلب فولکس‌ واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده، مشخص شد حدود ۱/ ۲ میلیون خودروی آئودی نیز مجهز به نرم‌افزار طراحی شده برای این تقلب هستند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، هفته گذشته فاش شد شرکت فولکس‌واگن که مالک اکثریت سهام آئودی است، نرم‌افزاری را برای دستکاری نتایج آزمایش انتشار گازهای آلاینده روی حدود ۱۱ میلیون خودروی دیزلی نصب کرده است.

یورگن د گراو، سخنگوی آئودی، اعلام کرد مدل‌های آئودی هم جزو این ۱۱ میلیون خودرو هستند و احتمالا برای تعمیر فراخوان می‌شوند. بیش از ۲ میلیون از این خودروهای آئودی در اروپا و حدود ۱۳ هزار دستگاه در ایالات متحده و کانادا فروخته شده‌اند. به گفته سخنگوی آئودی هیچ‌یک از این خودروها در چین و ژاپن فروخته نشده‌اند. مدل‌هایی که این نرم‌افزار روی آنها نصب شده است عبارتند از: ای۱، ای۳، ای۴، ای۵، ای۶، تی‌تی، کیو۳ و کیو۵. این در شرایطی است که دیروز، سه‌شنبه، وزیر اقتصاد مجارستان در گفت و گو با تلویزیون این کشور گفت حدود ۲ میلیون از ۱۱ میلیون موتور دیزلی درگیر در رسوایی تقلب فولکس‌واگن در کارخانه آئودی در غرب مجارستان تولید شده‌اند. به گزارش رویترز، میهای وارگا، وزیر اقتصاد مجارستان گفت دولت مجارستان در حال گفت‌وگو با شرکت‌های آئودی و مرسدس بنز است تا تاثیر احتمالی این رسوایی را بر اقتصاد این کشور ارزیابی کند. او اضافه کرد: «اطمینان دارم این مساله تولید خودروی مجارستان و صنعت خودروی بومی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما امیدوارم این تاثیر کمتر از آن چیزی باشد که ابعاد این فاجعه نشان می‌دهد.» وزیر اقتصاد مجارستان پیش‌تر گفته بود درصورت کاهش فروش خودرو در اروپا به دلیل این رسوایی، اقتصاد مجارستان ۳/ ۰ تا ۶/ ۰ درصد از رشد خود را از دست می‌دهد. او در مصاحبه با تلویزیون مجارستان گفت تا این لحظه برنامه‌ای برای ممنوع کردن فروش خودروهای فولکس‌واگن نداریم. کارخانه آئودی در مجارستان یک تامین‌کننده اصلی برای گروه خودروسازی فولکس‌واگن به شمار می‌رود. سال گذشته این کارخانه ۹۷/ ۱ میلیون موتور و ۱۳۵ هزار و ۲۳۲ دستگاه خودرو تولید کرد. کارخانه شرکت مرسدس بنز نیز در مرکز مجارستان واقع است و ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو را دارد. این خودروساز اعلام کرده میزان انتشار گازهای آلاینده را دستکاری نکرده است. این در شرایطی است که دادستانی آلمان روز دوشنبه اعلام کرد تحقیقاتی را درباره مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس‌واگن آغاز کرده است. دفتر دادستانی آلمان اعلام کرد در مورد«ادعای تقلب در فروش خودروهایی که میزان انتشار گازهای آلاینده آنها دستکاری شده است» از وینترکورن تحقیقات به عمل خواهد آورد. وینترکورن درپی رسوایی شرکت فولکس ‌ استعفای خودرا اعلام و گفت که هیچ‌گونه اشتباهی از طرف او صورت نگرفته، اما به دلیل حفظ منافع شرکت تصمیم به استعفا گرفته است.