زمان : 26 Mehr 1394 - 22:09
شناسه : 112353
بازدید : 11063
آرشیوخبر:قیمت روز خودروها -چهارشنبه 1 مهر 94/درسی به نام آموزش های ترافیکی در مدارس اخبار مربوط به بازار و اقتصاد خودرو در ایران وجهان آرشیوخبر:قیمت روز خودروها -چهارشنبه 1 مهر 94/درسی به نام آموزش های ترافیکی در مدارس

یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-درسی به نام آموزش های ترافیکی در مدارس

به گزارش اخبار خودرو: روزنامه اطلاعات در صفحه گزارش به ضرورت آموزش های ترافیکی به دانش آموزان از نخستین روزهای سال جدید تحصیلی می پردازد.
درسی به نام آموزش های ترافیکی در مدارس

یکی از دلایل حوادث رانندگی برای کودکان و نوجوانان، نبود اطلاعات و مهارت های لازم آنان در مورد مقابله با حوادث یاد شده است و از اینرو گنجاندن آموزش های ایمنی ترافیک به عنوان بخشی از برنامه های آموزشی مدارس، یکی از موثرترین راه های فراهم آوردن چنین دانشی برای دانش آموزان، محسوب می شود و براین اساس، آموزش نکات مربوط به ترافیک، یکی از مهم ترین اولویت ها به شمار می آید.
تحقیقات نشان داده است که آموزش ترافیکی دانش آموزان در صورت همراه بودن با تمرین قوانین و مقررات آن، بسیار موثرتر واقع می شود که البته برای دستیابی به نتایج بهتر، این برنامه باید با انجام سایر امورمربوط به ایمنی ترافیک نظیر آموزش رانندگان، ساخت محل های ویژه رفت و آمد عابران پیاده و نظارت وکنترل ورعایت رفتارهای ایمن در رانندگی، مورد توجه قرار گیرد. آموزش های ترافیکی در برگیرنده برنامه ای است که به کودکان می آموزد تا کاربرانی با رفتارهای ایمن تر باشند.‏
**آموزش با نمایش های عروسکی
سرهنگ عین الله جهانی ـ معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می گوید: اعتقاد داریم آموزش در سنین پایین براساس نظریه استادان و روان شناسان به مثابه حکاکی برروی سنگ است و نیز آموزش باید دائمی باشد.
درخصوص آموزش به کودکان هم باید گفت که به دلیل اینکه از ضمیری روشن و چشم و گوشی بینا وشنوا برخوردارند، مطلب را سریع تر می گیرند و در ذهن هایشان، ماندگاری همیشگی دارد. البته اگر خلاف آموزشی را ببینند، می تواند آنان را دچار تضاد کند. مثلا اگر به کودکان مان آموزش بدهیم که به هنگام رانندگی نباید با تلفن همراه صحبت کنند، چرا که موجب حواس پرتی می شود و تخلف است، اما بزرگترها در حال رانندگی با تلفن همراه صحبت کنند، این امر سبب می شود که کودکان هم نسبت به قوانین و مقررات رانندگی و ترافیک بی تفاوت و سهل انگار بار بیایند.‏
وی با تأکید بر این که باید نظم و انضباط ترافیکی و اجتماعی از 4 سالگی به کودکان آموزش داده شود، می افزاید: در همکاری که با سازمان بهزیستی کشور داریم، گروه های آموزشی در قالب تئاتر عروسکی به همراه افسر کارشناس درمهد کودک ها حضور می یابند که ابتدا مطالب و موضوع های نظم و انضباط ترافیکی به زبان ساده توسط افسر کارشناس بیان می شود و سپس گروه های نمایش با توجه به جذابیت های بصری و همخوانی کودکان با شخصیت های عروسکی، مفاهیم ترافیکی را در سطح ذهنی آنان به نمایش درمی آورند. ‏
**بیان قوانین به زبان ساده
سرهنگ جهانی، هدف از آموزش های ترافیکی به شیوه نمایشی را نهادینه کردن نظم و انضباط اجتماعی در کودکان عنوان و اضافه می کند: یاد دادن قوانین به زبان ساده به کودکان، مثلا رفت و آمد در بین خطوط، گذر عابر پیاده، دلیل خط کشی خیابان ها، استفاده از پل های هوایی، بستن کمربند ایمنی، مفاهیم رنگ ها درچراغ راهنمایی و رانندگی، نحوه نشستن به داخل خودرو، نشستن در صندلی عقب برای کودکان زیر 12 سال و بستن کمربند ایمنی، بیرون نیاوردن سرو دست و پا از داخل پنجره خودرو، پرت نکردن آشغال از خودرو به بیرون و مقرراتی از این طیف به کودکان آموزش داده می شود.
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می افزاید: در مدارس ابتدایی، نکات ایمنی تردد آموزش داده می شود و در مقاطع بالاتر که شامل پلیس یاران جوان می شود، بحث های آموزشی، سطح بالاتری دارند. در این مقطع، کارشناسان پلیس مواردی درباره فاصله بین خودروها وتردد با موتورسیکلت و ضوابط آن، استفاده از کلاه ایمنی، و این که چه کسانی و درچه سنی اجازه رانندگی دارند، مسائل فنی و آلایندگی خودروها، معاینه فنی، کنترل خودرو در موقعیت های بحرانی، استفاده از چراغ های راهنما و بوق، گردش به راست و چپ و برخی از دیگر مقررات را آموزش می دهند. ‏
وی تاکید می کند: همیاران جوان پلیس وظایفی را برعهده دارند، که از جمله به کنترل بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان صندلی های عقب و جلو خودروها می توان اشاره کرد که در صورت عدم نبستن کمربند، آنان موظف هستند محترمانه این موضوع را یاد آور شوند.
سرهنگ جهانی تذکر عدم استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگی با توجه به اینکه درصد زیادی از سوانح رانندگی در کشور به دلیل صحبت کردن و یا فرستادن پیامک به هنگام رانندگی روی می دهد، را دیگر وظیفه همیاران جوان پلیس می داند و می گوید: تذکر به رانندگان در مورد سرعت مجاز با مشاهده تابلوهای موجود در سطح معابر و جاده ها، می تواند عاملی برای کاهش حوادث رانندگی باشد. ‏
**رفتار مؤدبانه همیاران جوان پلیس
معاون فرهنگ ترافیکی پلیس راهور ناجا اضافه می کند: همیاران جوان یاد می گیرند که خط ممتد در خیابان مانند دیوار است و سبقت غیر مجاز در آن ممنوع است و درخصوص مشاهده تخلفی این چنینی، می توانند آن را مؤدبانه به راننده تذکر دهند.
وی اظهار می دارد: در آموزش همیاران جوان پلیس، تاکید داریم که آنان در تذکرات خود حتماً رفتاری محترمانه داشته باشند، زیرا اثر گذاری موردی که در حال گوشزد کردن آن هستند، بیشتر خواهد بود.‏
سرهنگ جهانی رعایت حقوق عابران در گذرگاه های عابر پیاده را از دیگر موارد عنوان می کند که همیاران جوان پلیس می توانند درخصوص آن به شهروندان تذکر بدهند. سروصدا نکردن در خودرو توسط سرنشینان آن به دلیل اینکه ممکن است حواس راننده را پرت کنند، از موارد دیگری است که همیاران جوان پلیس، مکلف به تذکر آن هستند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیکی پلیس راهور ناجا همچنین می گوید: آموزش های ساده و تخصصی به دانش آموزان تا مقاطع بالا می تواند چشم اندازی از رانندگی بهتر در آینده پیش روی جامعه قرار دهد.
زیرا کودکان احترام گذاشتن و رعایت حقوق دیگران و قوانین را بهتر می آموزند که در این میان پلیس راهور ناجا انتظار دارد مسئولان آموزش و پرورش برنامه نظم و انضباط ترافیکی و آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان را پر اهمیت ببینند و آن را در کتاب های درسی بگنجانند. همان طور که مهارت های زندگی را به دانش آموز آموزش می دهند، مهارت های رانندگی را هم باید به آنان از زمانی که ضمیرشان آمادگی دارد، باید به آنان آموزش داده شود.
**سرمایه گذاری برای آینده
سرهنگ جهانی تاکید می کند: مهارت های رانندگی و قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله مهم ترین مهارت ها و قوانین اجتماعی در هر جامعه است و شاید به دلیل بی توجهی ما به آموزش این مهارت ها و یادگیری قوانین آن، نتیجه اش 17هزار کشته در سال باشد.
وی بابیان اینکه آموزش های ترافیکی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است، می افزاید: اگر از همین حالا با گنجاندن این آموزش ها در کتاب های درسی و دانشگاهی گامی به سوی کاستن از تلفات جاده ای برداریم، در چشم اندازی 10 تا 20 ساله ثمرات آن را خواهیم دید. ‏
وی تاکید می کند: راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی این توان و آمادگی را دارد که در صورت گنجاندن دروسی درباره نظم وانضباط اجتماعی، کنترل ترافیک، آموزش و لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، کارشناسانی را دراختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا آموزش های مورد نظر را به دانش آموزان منتقل کنند. ‏
**آموزش آئین نامه رانندگی در کلاس های درس
معاون اجتماعی پلیس راهور پیشنهادی دارد و می گوید: مسئولان وزارت آموزش و پرورش می توانند قوانین و آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به عنوان درس در کتاب ها قرار دهند این امر پایه ای برای دریافت گواهینامه های رانندگی باشد. یعنی دانش آموزانی که دراین دروس نمره قبولی بگیرند، می توانند بدون حضور درآموزشگاه های رانندگی ، در آزمون شهری شرکت و گواهینامه دریافت کنند.
به نظر می رسد آموزش کلاسی آئین نامه یاد شده به دانش آموزان، آن هم توسط کارشناسان پلیس راهور می تواند پایه گذار علمی تر شدن آموزش ها و یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی باشد.‏
**برگزاری مانورهای ترافیکی در مدارس
دکتر مهدی علی اکبرزاده ـ مدیر کل فرهنگی وهنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد گنجاندن قوانین راهنمایی ورانندگی در کتاب های درسی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می گوید: سازمان پژوهش و برنامه ریزی تالیف کتب درسی مطالبی به صورت مستقیم و غیر مستقیم درخصوص نظم و انضباط اجتماعی و ترافیکی و قوانین در کتاب ها گنجانده و حتی موضوع ایمنی حمل و نقل هم مورد توجه قرارگرفته است.‏
وی درباره آموزش ترافیکی به دانش آموزان می افزاید: دانش آموزان ابتدایی معمولاً علاقه مندند در کنار پلیس در ساماندهی های شهری دخالت کنند و به همین دلیل باهمکاری پلیس راهور درمدارس و مربیان پرورشی به عنوان فعالیت های پرورشی، دانش آموزان درگیر مسائل نظم و انضباط ترافیکی می شوند.
دکتر علی اکبرزاده اضافه می کند: هر سال شعاری در خصوص موضوع های ترافیکی و نظم بخشی به آن با همکاری پلیس راهور ناجا طرح می شود که این شعار پایه ای برای آموزش دانش آموزان در طول سال می شود و آنها نیز مطالبی را که یاد می گیرند، می توانند به والدین و یا سایر شهروندان و از جمله رانندگان منتقل کنند. ‏
وی می افزاید: معمولاً دانش آموزان در طول سال در 2 مانور نظم و انضباط ترافیکی شرکت می کنند. یکی از آنها در مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی است که دانش آموزان در کنار پلیس، برای ساماندهی ترافیک شهر حاضر می شوند و دیگری در اسفند ماه و همزمان با سفرهای نوروزی است که از دانش آموزان می خواهیم در طول این سفرها مراقب رانندگی والدین خود باشند و به آنها تذکرات لازم را بدهند.
دکتر اکبرزاده به آموزش ترافیکی در اردوهای آموزشی در طول تابستان هم اشاره می کند و می گوید: در اردوها، جشنواره های فرهنگی و هنری و شورای دانش آموزی، کارشناسان پلیس راهور و حتی کارشناسانی از وزارت راه و وشهرسازی به آموزش مفاهیم ترافیکی و ایمنی به دانش آموزان می پردازند.
وی اضافه می کند: امسال اردوی ویژه ای در شهریورماه برای دانش آموزان برگزیده برگزار شده که مختص آموزش موضوع های ترافیکی بوده است. این دانش آموزان سفیرانی هستند که می توانند پیشاهنگان ایمنی در حمل و نقل باشند و آموزش های خود را به سایر دانش آموزان هم منتقل کنند. ‏وی درباره اینکه چه تعداد همیار پلیس در آموزش و پرورش فعالیت دارند، می گوید: همه دانش آموزان همیار پلیس هستند و در طول سال نیز براساس تفاهم نامه با پلیس، کارشناسان راهنمایی و رانندگی در مدارس آموزش های ترافیکی را به دانش آموزان ارائه می دهند. ‏
**کاهش رفتارهای پرخطر
حسین جانعلی پور ـ کارشناس ارشد روان شناسی هم معتقد است: آموزش های ترافیکی به کودکان چه درمحیط خانه و چه مدرسه، سبب ارتقای توانایی های آنان و کاهش آمار تصادفات می شود و رفتارهای پرخطرشان را کاهش می دهد.‏
این روان شناس کودک ادامه می دهد: هنگامی که آموزش ها در قالب بازی و به صورت نوعی مسئولیت پذیری به آن ها داده شود، نه فقط از این کار لذت می برند، بلکه به آسانی آن را می آموزند.
والدین می توانند آموزش قوانین را در منزل از حدود 4 سالگی کودکان شان شروع کنند. آموزش قوانین ترافیکی باید بیشتر از سوی خود والدین انجام شود، تا اینکه توقع داشته باشیم در مدرسه آموزش داده شود. به عنوان نمونه زمانی که بچه ها را به خیابان می برید، درباره چراغ راهنمایی، قوانین توقف، ایست و عابر پیاده با آن ها صحبت کنید. والدین باید از نظر رعایت قوانین از جمله چراغ راهنما، عابر پیاده و بستن کمربند ایمنی، خودشان الگوی فرزندان شان باشند.‏
‏ آموزش های ایمنی ترافیک بایداز طریق برنامه های ملی که در سطح محلی به اجرا در می آیند، به بهترین شکل ارتقا یابند. اما اینکه این آموزش ها باید چگونه برنامه ریزی شود، باید گفت برای کودکان تا 4 سال به دلیل اینکه در این سن برای اینکه مسئول حفظ ایمنی خود باشند بسیار کوچک هستند، باید به آن ها موارد زیر آموزش داده شود:
– دست کودکان بزرگتر از خود یا افراد بزرگسال را در نزدیکی خیابان بگیرند.‏
‏- فقط در پیاده رو راه بروند.‏
‏- در مکان های ایمن (دور از خیابان) وجلوی چشم بزرگسالان بازی کنند.‏
‏- یک سری لغات واصطلاحات ساده مربوط به ایمنی ترافیک را یاد بگیرند.‏
‏- تشخیص دهند که خیابان قبل از هرچیز، محل ترافیک است و نه عبور رهگذران.‏
‏- تشخیص دهند که خیابان ها خطرناک هستند.‏
‏- بدانند قبل عبور از خیابان باید بایستند و به چپ و راست بنگرند.‏
‏- بدانند که کودکان توسط رانندگان، همیشه قابل دیده شدن نیستند.‏
‏- بدانند که ممکن است به طور غیر منتظره با خودروها مواجه شوند.‏
‏- قبل از هر موضوعی نحوه استفاده از خط کشی های عابر پیاده را یاد بگیرند.‏
‏- از ایمن ترین محل عبور از خیابان در نزدیکی خانه شان آگاه باشند.‏
آموزش کودکان 5 تا 7 ساله
به کودکان 5 تا 7 ساله معمولاً مسئولیت بیشتری برای حفظ ایمنی شان داده می شود. نکات زیر باید به آن ها آموزش داده شود:
– بهتر است کودکان در کنار خیابان های شلوغ تنها نباشند.‏
‏- دایره لغات ایمنی ترافیک آن ها وسعت داده شود.‏
‏- افرادی را در عبور از خیابان به آن ها کمک می کنند، تشخیص دهند و جستجو کنند.‏
‏- بدانند چگونه و کجا می توانند به طور ایمن بازی کنند.‏
‏- جهت ترافیک را با دیدن و شنیدن، تشخیص دهند.‏
‏- قبل از عبور از خیابان، کجا بایستند و گوش دهند و کوتاه ترین فاصله را برای رد شدن مستقیم از خیابان ها انتخاب کنند.‏
‏- در صورت امکان، از خط کشی های عابرپیاده علامت گذاری شده استفاده کنند.‏
‏- چگونه ازچراغ های راهنمایی (با یا بدون خط کشی های عابر پیاده علامتگذاری شده) استفاده کنند.‏
‏- شیوه رفت و آمد ایمن به مدرسه را بدانند.‏
‏- آگاهی از خطرات دیده نشدن یا ندیدن سایر عوامل ترافیکی، به دلیل وجود خودروهای عظیم الجثه.‏
‏- درک مشکلات ایجاد شده توسط سایرکاربران راه واهمیت دیده شدن در همه شرایط آب و هوایی.‏
‏- آگاهی از این موضوع که تصادف می تواند منجر به جرح و مرگ شود.‏
‏- آگاهی از این موضوع که گاهی در تصادفات، افراد پیاده مقصرند.‏
**کودکان 8 تا 12 ساله
از کودکان 8تا12 ساله انتظار می رود توانایی رویارویی با خطرهای ترافیک را به تنهایی داشته باشند. آنها باید نکات زیر را یاد بگیرند:
– مکان های ایمن برای بازی کردن را تشخیص دهند و آن ها را به کودکان کوچکتر توصیه کنند.‏
‏- نیاز به دیده شدن در نزدیکی و داخل ترافیک را درک کنند و در مورد خطرات خودروهای بزرگ و نحوه عبور از خیابان ها، آگاه باشند.‏
‏- مفهوم چراغ های راهنمایی، تابلوهای مسیر، خط کشی ها و علاماتی که رانندگان و پلیس می دهند، را درک کنند.‏
‏- مفهوم سرعت های متغیر را با مشاهده ترافیک، درک کنند.‏
‏- بدانند که چگونه و چه وقت در یک موقعیت ضروری درخواست کمک کنند.‏
‏- درک اینکه باید از کدامیک از تابلوهای مسیر پیروی کنند، کدامیک هشدار دهنده و کدامیک آگاهی دهنده هستند.‏
‏- مفاهیم قابلیت دیده شدن، وضوح، هوای متغیر،کنترل خودرو و ترمز گرفتن را درک کنند.‏
‏- از اینکه کاربران راه قوانین ترافیکی را همیشه رعایت نمی کنند، آگاه شوند.‏
‏- نیازهای گروه های خاص مانند افراد خردسال ، پیر و ناتوان را درک کنند.‏
‏ – نتایج سریع و بلند مدت تصادفات را درک کنند.‏
‏- از اهمیت وجود خیابان های امن در نزدیکی مدرسه در زمان تغییر مدرسه شان، آگاه باشند.‏
‏- الگوی خوبی برای سایر بچه ها باشند.‏
**نوجوانان 12 تا 16 ساله
با نوجوانان 12 تا 16 ساله در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار، بیشتر به عنوان بزرگسالان کوچک رفتار می شود، آنان باید یاد بگیرند که:
– خودشان به خوبی و در ایمنی کامل، با وسایط حمل و نقل عمومی،سفرهای درون شهری راانجام دهند.‏
‏- چگونه در خیابان دوچرخه سواری کنند.‏
‏- با مقررات عبور ومرور در بزرگراه ها آشنا باشند.‏
‏- دلایل تصادفات و چگونگی ایفای نقش در کاهش خطرات را بدانند.‏
‏- با دیدن ترافیک، قادر به تشخیص سرعت ها و فواصل خودروها باشند.‏
‏- با قوانین و مقررات مهم و مسئولیت های یک کاربر راه در مقابل سایرین، آشنا باشند.‏
‏- اصول ساده کمک های اولیه را بدانند.‏
*منبع: روزنامه اطلاعات

 

 


 

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴

 


 

 
 

 

قیمت روز خودروها -چهارشنبه 1 مهر 94

 

 

 

ایران خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
وانت باردو ناموجود توقف فروش
وانت باردو . دوگانه سوز 15,500,000 توقف فروش
وانت آریسان دوگانه‌ سوز . کد 16401 21,000,000 23,900,000
سمند SE . کد 57310 27,200,000 27,438,000
سمند LX . کد 29339 28,700,000 29,843,000
سمند LX . کد 29340 29,000,000 30,133,000
سمند EF7 . کد 29212 29,000,000 29,973,000
سمند EF7 ( مالتی پلکس ) . کد 29211 29,100,000 30,243,000
سمند EF7 . دوگانه سوز – دو ایربگ 30,800,000 31,276,000
سمند EF7 . دوگانه سوز – دو ایربگ (مالتی پلکس) 31,000,000 31,536,000
سمند سورن ELX . کد 57507 34,500,000 36,123,000
سمند سورن ELX سال . کد 57511 35,700,000 36,744,000
دنا با موتور EF7 40,300,000 42,392,000
پژو GLX 405 . کد 25634 27,500,000 28,881,000
پژو GLX 405 دوگانه سوز . کد 27222 29,500,000 30,420,000
پژو SLX 405 . کد 22009 28,700,000 30,044,000
پژو پارس سال . کد 28228 33,600,000 35,327,000
پژو پارس سال . کد 28229 33,800,000 35,495,000
پژو پارس سال . دوگانه سوز . کد 28314 35,300,000 36,769,000
پژو پارس LX . کد 28512 36,200,000 37,311,000
پژو پارس ELX . کد 21002 37,500,000 38,937,000
پژو پارس اتوماتیک . 2 ایربگ . 1.8 42,000,000 45,330,000
پژو پارس اتوماتیک . 2 ایربگ . 2.0 43,000,000
پژو 206 . تیپ 2 . کد 26028 31,100,000 32,516,000
پژو 206 . تیپ 5 . کد 26814 33,000,000 34,452,000
پژو 206 . تیپ 5 . کد 26815 35,400,000 36,690,000
پژو 206 صندوقدار V8 . کد 27429 33,800,000 34,991,000
پژو 206 صندوقدار V8 . کد 27430 35,800,000 37,231,000
رانا LX 30,900,000 33,232,000
رنو تندر پیکاپ . تک ایربگ کد 56402 33,200,000 34,300,000
رنو تندر پیکاپ . دو ایربگ کد 56403 34,500,000 35,282,000
رنو تندر E1 . دو ایربگ 33,400,000 33,662,000
رنو تندر E2 . دو ایربگ 36,900,000 37,291,000
رنو تندر اتوماتیک E2 . تک ایربگ ناموجود 45,971,000
رنو تندر اتوماتیک E2 . دو ایربگ 46,000,000 47,500,000
رنو کپچر 106,000,000 105,000,000
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 5 118,000,000 124,861,000
سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 5 122,000,000 129,009,000
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8 124,000,000 130,046,000
سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8 128,000,000 135,231,000
اس 7 ( S7 ) . فول دنده‌ای به زودی
اس 7 ( S7 ) . فول اتوماتیک به زودی
وانت فوتون . دیزلی 89,000,000 91,000,000
وانت فوتون . بنزینی 87,000,000 100,285,000
مینی‌بوس آرین 114,000,000 115,900,000
ون وانا 86,000,000 85,890,000
 

سایپا

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
سایپا 111 SE ( سفید ) 19,600,000 20,140,000
سایپا 111 SE ( تنوع رنگ ) 19,800,000 20,350,000
سایپا 111 EX 19,800,000
سایپا SE 131 ( مشکی . سفید ) 19,000,000 19,920,000
سایپا SE 131 ( تنوع رنگ ) 19,200,000 20,180,000
سایپا SE 131 . پایه گازسوز ( سفید ) 21,000,000 21,420,000
سایپا SE 131 . پایه گازسوز ( تنوع رنگ ) 21,200,000 21,480,000
سایپا TL 131 ناموجود 19,230,000
سایپا TL 131 . پایه گازسوز ( رنگ سفید ) ناموجود 20,930,000
سایپا TL 131 . پایه گازسوز ( تنوع رنگ ) ناموجود 21,190,000
سایپا EX 131 ناموجود 20,300,000
سایپا EX 131 . پایه گازسوز ناموجود
سایپا 132 TL ناموجود 19,100,000
سایپا 132 TL . پایه گازسوز (سفید ) ناموجود 20,600,000
سایپا 132 TL . پایه گازسوز ( مشکی ) ناموجود 20,860,000
سایپا 132 SE 19,400,000 19,800,000
سایپا 132 SE ( تنوع رنگ ) 19,600,000 19,960,000
سایپا 132 SE . پایه گازسوز 21,000,000 21,100,000
سایپا 141 SE ( تنوع رنگ ) 17,600,000 19,680,000
سایپا 141 SE ( سفید ) 17,400,000 19,520,000
سایپا 151 SL 15,400,000 ناموجود
سایپا 151 LE 16,100,000 16,920,000
سایپا 151 TL 16,500,000 17,370,000
سایپا 151 EX 16,600,000 17,420,000
سایپا 151 SE 17,300,000 17,920,000
تیبا EX یورو 4 24,500,000 24,610,000
تیبا SX یورو 4 ( رنگ سفید ) 23,300,000 23,950,000
تیبا SX یورو 4 ( تنوع رنگ ) 23,500,000 24,210,000
تیبا SX یورو 4 . دوگانه سوز 25,400,000 25,450,000
تیبا 2 – هاچ بک SX ( سفید ) 25,800,000 27,170,000
تیبا 2 – هاچ بک SX ( تنوع رنگ ) 26,100,000 27,360,000
تیبا 2 – هاچ بک EX 26,900,000 28,070,000
ساینا به زودی 28,500,000
وانت زامیاد 24 25,900,000 29,220,000
وانت زامیاد 24 گازسوز 28,900,000 30,715,000
وانت زامیاد 24 دیزل 34,000,000 35,880,000
آریو 1500 ( دنده دستی ) 46,500,000 46,340,000
آریو 1600 ( اتوماتیک ) 54,500,000 54,460,000
زوتی – Z300 57,500,000 76,650,000
برلیانس – V5 85,000,000 99,900,000
چانگان CS35 72,800,000 88,400,000
چانگان ایدو 64,000,000 84,400,000
کیا سراتو 1600 – دنده ای 69,500,000 75,900,000
کیا سراتو 2000 – اتوماتیک 82,500,000 90,790,000
 

پارس خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
برلیانس H230 دستی 37,400,000 38,000,000
برلیانس H230 اتوماتیک 42,600,000 43,500,000
برلیانس H320 دستی 46,500,000 46,000,000
برلیانس H320 اتوماتیک 51,000,000 51,000,000
برلیانس H330 دستی 43,700,000 44,000,000
برلیانس H330 اتوماتیک 51,800,000 54,000,000
کولیوس تیپ 1 مدل 2015 156,000,000 168,400,000
کولیوس تیپ 2 مدل 2015 164,000,000 178,470,000
نیسان تینا HIGH 138,370,000
نیسان قشقایی HIGH
مگان 2000 تیپ 1 ناموجود 76,779,000
مگان 2000 تیپ 2 ناموجود
مگان 1600 تیپ 2 ناموجود 64,966,000
رنو تندر E1 . دو ایربگ 34,000,000 33,335,000
رنو تندر E2 . دو ایربگ 37,500,000 37,290,000
رنو پارس تندر . دو ایربگ 38,100,000 39,350,000
رنو ساندرو – دنده‌ای ناموجود 43,700,000
رنو ساندرو – اتوماتیک ناموجود 47,700,000
پیکاپ تک کابین 72,829,000
پیکاپ دو کابین DX یورو 4 86,662,000
پیکاپ ریچ دوکابین دو دف 64,100,000 68,500,000
ون هایس 121,200,000
 

کرمان خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
لیفان X50 – اتوماتیک 54,000,000 52,900,000
لیفان X50 – دنده ای 49,500,000 47,900,000
لیفان X60 55,000,000 61,100,000
لیفان 620 41,500,000 44,150,000
لیفان 720 به زودی به زودی
لیفان 820 به زودی به زودی
جک J5 47,500,000 49,200,000
جک J5 اتوماتیک 56,800,000 58,900,000
جک S5 74,300,000 75,400,000
 

گروه بهمن

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
مزدا3 . تیپ 3 صندوق دار 105,000,000
مزدا3 . تیپ 4 صندوق دار 108,000,000 110,300,000
مزدا3 با موتور 1.6 دنده ای – تیپ 1 92,000,000 76,500,000
وانت کارو (چانگهه) 27,500,000 28,000,000
وانت کارا 1700 – تک کابین 25,700,000 25,900,000
وانت کارا 1700 – دوکابین 28,600,000 28,700,000
وانت مزدا تک کابین 36,500,000 36,360,000
وانت مزدا تک کابین گازسوز 38,700,000 38,960,000
وانت مزدا 2 کابین 39,400,000 39,160,000
وانت مزدا 2 کابین دوگانه سوز 42,200,000 41,660,000
بسترون . آسا B50F موتور 1.8 74,000,000 76,710,000
وانت کاپرا تک کابین . تک دیفرانسیل 51,500,000 57,980,000
وانت کاپرا دوکابین . تک دیفرانسیل 65,500,000
وانت کاپرا دوکابین . دو دیفرانسیل 68,000,000 71,990,000
آمبولانس کاپرا . دوکابین دو دیفرانسیل 107,060,000
لندمارک . وی 7 76,000,000 80,630,000
وانت ايسوزو D-MAX ناموجود 117,900,000
مینی بوس ایسوزو مدل سحر ناموجود 153,530,000
مینی بوس مکسوس 120,000,000 112,326,000

مدیران خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
MVM 110 چهار سیلندر 19,500,000 22,410,000
MVM 530 36,600,000 44,510,000
MVM 550 دنده ای 45,300,000 49,310,000
MVM 550 اتوماتیک 54,300,000 57,560,000
MVM 315 هاچ بک 39,210,000
MVM 315 هاچ بک جدید 36,000,000 40,210,000
MVM 315 صندوقدار 39,210,000
MVM 315 صندوقدار جدید 36,000,000 40,210,000
تیگو _ X33 ناموجود 64,460,000
تیگو _ X33 جدید دنده‌ای 63,200,000 66,460,000
تیگو _ X33 جدید اتومات 69,600,000 73,660,000
تیگو 5 به زودی

راین

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
راین V5 37,000,000
ولیکس C30 دنده ای 47,700,000 51,000,000
ولیکس C30 اتوماتیک 52,300,000 53,500,000

دیار خودرو

نام خودروقیمت بازار ( تومان )قیمت کارخانه ( تومان )
سابرینا هاچ بک . تیپ 1 41,000,000
سابرینا هاچ بک . تیپ 2 47,200,000
سابرینا هاچ بک . تیپ 3 46,000,000 51,600,000
سابرینا هاچ بک . تیپ 4 51,000,000 59,200,000
سابرینا صندوقدار . تیپ 1 41,500,000
سابرینا صندوقدار . تیپ 2 47,800,000
سابرینا صندوقدار . تیپ 3 52,100,000
وینگل 5 . تک کابین تک دیفرانسیل 49,500,000 52,800,000
وینگل 5 . تک کابین دو دیفرانسیل 54,000,000 59,600,000
وینگل 5 . دو کابین تک دیفرانسیل 57,200,000 61,100,000
وینگل 5 . دو کابین دو دیفرانسیل 66,000,000 65,400,000
وینگل 6 . دوکابین دو دیفرانسیل دیزل ناموجود 84,000,000
هاوال M4 55,500,000 59,600,000
هاوال H6 97,000,000 94,300,000
بایک سنوا 107,000,000 110,000,000
ون فوتون 13 نفره بنزینی 95,000,000
ون فوتون 13 نفره دیزلی 105,000,000