یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-درسی به نام آموزش های ترافیکی در مدارس
یکی از دلایل حوادث رانندگی برای کودکان و نوجوانان، نبود اطلاعات و مهارت های لازم آنان در مورد مقابله با حوادث یاد شده است و از اینرو گنجاندن آموزش های ایمنی ترافیک به عنوان بخشی از برنامه های آموزشی مدارس، یکی از موثرترین راه های فراهم آوردن چنین دانشی برای دانش آموزان، محسوب می شود و براین اساس، آموزش نکات مربوط به ترافیک، یکی از مهم ترین اولویت ها به شمار می آید.
تحقیقات نشان داده است که آموزش ترافیکی دانش آموزان در صورت همراه بودن با تمرین قوانین و مقررات آن، بسیار موثرتر واقع می شود که البته برای دستیابی به نتایج بهتر، این برنامه باید با انجام سایر امورمربوط به ایمنی ترافیک نظیر آموزش رانندگان، ساخت محل های ویژه رفت و آمد عابران پیاده و نظارت وکنترل ورعایت رفتارهای ایمن در رانندگی، مورد توجه قرار گیرد. آموزش های ترافیکی در برگیرنده برنامه ای است که به کودکان می آموزد تا کاربرانی با رفتارهای ایمن تر باشند.
**آموزش با نمایش های عروسکی
سرهنگ عین الله جهانی ـ معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می گوید: اعتقاد داریم آموزش در سنین پایین براساس نظریه استادان و روان شناسان به مثابه حکاکی برروی سنگ است و نیز آموزش باید دائمی باشد.
درخصوص آموزش به کودکان هم باید گفت که به دلیل اینکه از ضمیری روشن و چشم و گوشی بینا وشنوا برخوردارند، مطلب را سریع تر می گیرند و در ذهن هایشان، ماندگاری همیشگی دارد. البته اگر خلاف آموزشی را ببینند، می تواند آنان را دچار تضاد کند. مثلا اگر به کودکان مان آموزش بدهیم که به هنگام رانندگی نباید با تلفن همراه صحبت کنند، چرا که موجب حواس پرتی می شود و تخلف است، اما بزرگترها در حال رانندگی با تلفن همراه صحبت کنند، این امر سبب می شود که کودکان هم نسبت به قوانین و مقررات رانندگی و ترافیک بی تفاوت و سهل انگار بار بیایند.
وی با تأکید بر این که باید نظم و انضباط ترافیکی و اجتماعی از 4 سالگی به کودکان آموزش داده شود، می افزاید: در همکاری که با سازمان بهزیستی کشور داریم، گروه های آموزشی در قالب تئاتر عروسکی به همراه افسر کارشناس درمهد کودک ها حضور می یابند که ابتدا مطالب و موضوع های نظم و انضباط ترافیکی به زبان ساده توسط افسر کارشناس بیان می شود و سپس گروه های نمایش با توجه به جذابیت های بصری و همخوانی کودکان با شخصیت های عروسکی، مفاهیم ترافیکی را در سطح ذهنی آنان به نمایش درمی آورند.
**بیان قوانین به زبان ساده
سرهنگ جهانی، هدف از آموزش های ترافیکی به شیوه نمایشی را نهادینه کردن نظم و انضباط اجتماعی در کودکان عنوان و اضافه می کند: یاد دادن قوانین به زبان ساده به کودکان، مثلا رفت و آمد در بین خطوط، گذر عابر پیاده، دلیل خط کشی خیابان ها، استفاده از پل های هوایی، بستن کمربند ایمنی، مفاهیم رنگ ها درچراغ راهنمایی و رانندگی، نحوه نشستن به داخل خودرو، نشستن در صندلی عقب برای کودکان زیر 12 سال و بستن کمربند ایمنی، بیرون نیاوردن سرو دست و پا از داخل پنجره خودرو، پرت نکردن آشغال از خودرو به بیرون و مقرراتی از این طیف به کودکان آموزش داده می شود.
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می افزاید: در مدارس ابتدایی، نکات ایمنی تردد آموزش داده می شود و در مقاطع بالاتر که شامل پلیس یاران جوان می شود، بحث های آموزشی، سطح بالاتری دارند. در این مقطع، کارشناسان پلیس مواردی درباره فاصله بین خودروها وتردد با موتورسیکلت و ضوابط آن، استفاده از کلاه ایمنی، و این که چه کسانی و درچه سنی اجازه رانندگی دارند، مسائل فنی و آلایندگی خودروها، معاینه فنی، کنترل خودرو در موقعیت های بحرانی، استفاده از چراغ های راهنما و بوق، گردش به راست و چپ و برخی از دیگر مقررات را آموزش می دهند.
وی تاکید می کند: همیاران جوان پلیس وظایفی را برعهده دارند، که از جمله به کنترل بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان صندلی های عقب و جلو خودروها می توان اشاره کرد که در صورت عدم نبستن کمربند، آنان موظف هستند محترمانه این موضوع را یاد آور شوند.
سرهنگ جهانی تذکر عدم استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگی با توجه به اینکه درصد زیادی از سوانح رانندگی در کشور به دلیل صحبت کردن و یا فرستادن پیامک به هنگام رانندگی روی می دهد، را دیگر وظیفه همیاران جوان پلیس می داند و می گوید: تذکر به رانندگان در مورد سرعت مجاز با مشاهده تابلوهای موجود در سطح معابر و جاده ها، می تواند عاملی برای کاهش حوادث رانندگی باشد.
**رفتار مؤدبانه همیاران جوان پلیس
معاون فرهنگ ترافیکی پلیس راهور ناجا اضافه می کند: همیاران جوان یاد می گیرند که خط ممتد در خیابان مانند دیوار است و سبقت غیر مجاز در آن ممنوع است و درخصوص مشاهده تخلفی این چنینی، می توانند آن را مؤدبانه به راننده تذکر دهند.
وی اظهار می دارد: در آموزش همیاران جوان پلیس، تاکید داریم که آنان در تذکرات خود حتماً رفتاری محترمانه داشته باشند، زیرا اثر گذاری موردی که در حال گوشزد کردن آن هستند، بیشتر خواهد بود.
سرهنگ جهانی رعایت حقوق عابران در گذرگاه های عابر پیاده را از دیگر موارد عنوان می کند که همیاران جوان پلیس می توانند درخصوص آن به شهروندان تذکر بدهند. سروصدا نکردن در خودرو توسط سرنشینان آن به دلیل اینکه ممکن است حواس راننده را پرت کنند، از موارد دیگری است که همیاران جوان پلیس، مکلف به تذکر آن هستند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیکی پلیس راهور ناجا همچنین می گوید: آموزش های ساده و تخصصی به دانش آموزان تا مقاطع بالا می تواند چشم اندازی از رانندگی بهتر در آینده پیش روی جامعه قرار دهد.
زیرا کودکان احترام گذاشتن و رعایت حقوق دیگران و قوانین را بهتر می آموزند که در این میان پلیس راهور ناجا انتظار دارد مسئولان آموزش و پرورش برنامه نظم و انضباط ترافیکی و آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان را پر اهمیت ببینند و آن را در کتاب های درسی بگنجانند. همان طور که مهارت های زندگی را به دانش آموز آموزش می دهند، مهارت های رانندگی را هم باید به آنان از زمانی که ضمیرشان آمادگی دارد، باید به آنان آموزش داده شود.
**سرمایه گذاری برای آینده
سرهنگ جهانی تاکید می کند: مهارت های رانندگی و قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله مهم ترین مهارت ها و قوانین اجتماعی در هر جامعه است و شاید به دلیل بی توجهی ما به آموزش این مهارت ها و یادگیری قوانین آن، نتیجه اش 17هزار کشته در سال باشد.
وی بابیان اینکه آموزش های ترافیکی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است، می افزاید: اگر از همین حالا با گنجاندن این آموزش ها در کتاب های درسی و دانشگاهی گامی به سوی کاستن از تلفات جاده ای برداریم، در چشم اندازی 10 تا 20 ساله ثمرات آن را خواهیم دید.
وی تاکید می کند: راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی این توان و آمادگی را دارد که در صورت گنجاندن دروسی درباره نظم وانضباط اجتماعی، کنترل ترافیک، آموزش و لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، کارشناسانی را دراختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا آموزش های مورد نظر را به دانش آموزان منتقل کنند.
**آموزش آئین نامه رانندگی در کلاس های درس
معاون اجتماعی پلیس راهور پیشنهادی دارد و می گوید: مسئولان وزارت آموزش و پرورش می توانند قوانین و آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به عنوان درس در کتاب ها قرار دهند این امر پایه ای برای دریافت گواهینامه های رانندگی باشد. یعنی دانش آموزانی که دراین دروس نمره قبولی بگیرند، می توانند بدون حضور درآموزشگاه های رانندگی ، در آزمون شهری شرکت و گواهینامه دریافت کنند.
به نظر می رسد آموزش کلاسی آئین نامه یاد شده به دانش آموزان، آن هم توسط کارشناسان پلیس راهور می تواند پایه گذار علمی تر شدن آموزش ها و یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی باشد.
**برگزاری مانورهای ترافیکی در مدارس
دکتر مهدی علی اکبرزاده ـ مدیر کل فرهنگی وهنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد گنجاندن قوانین راهنمایی ورانندگی در کتاب های درسی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می گوید: سازمان پژوهش و برنامه ریزی تالیف کتب درسی مطالبی به صورت مستقیم و غیر مستقیم درخصوص نظم و انضباط اجتماعی و ترافیکی و قوانین در کتاب ها گنجانده و حتی موضوع ایمنی حمل و نقل هم مورد توجه قرارگرفته است.
وی درباره آموزش ترافیکی به دانش آموزان می افزاید: دانش آموزان ابتدایی معمولاً علاقه مندند در کنار پلیس در ساماندهی های شهری دخالت کنند و به همین دلیل باهمکاری پلیس راهور درمدارس و مربیان پرورشی به عنوان فعالیت های پرورشی، دانش آموزان درگیر مسائل نظم و انضباط ترافیکی می شوند.
دکتر علی اکبرزاده اضافه می کند: هر سال شعاری در خصوص موضوع های ترافیکی و نظم بخشی به آن با همکاری پلیس راهور ناجا طرح می شود که این شعار پایه ای برای آموزش دانش آموزان در طول سال می شود و آنها نیز مطالبی را که یاد می گیرند، می توانند به والدین و یا سایر شهروندان و از جمله رانندگان منتقل کنند.
وی می افزاید: معمولاً دانش آموزان در طول سال در 2 مانور نظم و انضباط ترافیکی شرکت می کنند. یکی از آنها در مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی است که دانش آموزان در کنار پلیس، برای ساماندهی ترافیک شهر حاضر می شوند و دیگری در اسفند ماه و همزمان با سفرهای نوروزی است که از دانش آموزان می خواهیم در طول این سفرها مراقب رانندگی والدین خود باشند و به آنها تذکرات لازم را بدهند.
دکتر اکبرزاده به آموزش ترافیکی در اردوهای آموزشی در طول تابستان هم اشاره می کند و می گوید: در اردوها، جشنواره های فرهنگی و هنری و شورای دانش آموزی، کارشناسان پلیس راهور و حتی کارشناسانی از وزارت راه و وشهرسازی به آموزش مفاهیم ترافیکی و ایمنی به دانش آموزان می پردازند.
وی اضافه می کند: امسال اردوی ویژه ای در شهریورماه برای دانش آموزان برگزیده برگزار شده که مختص آموزش موضوع های ترافیکی بوده است. این دانش آموزان سفیرانی هستند که می توانند پیشاهنگان ایمنی در حمل و نقل باشند و آموزش های خود را به سایر دانش آموزان هم منتقل کنند. وی درباره اینکه چه تعداد همیار پلیس در آموزش و پرورش فعالیت دارند، می گوید: همه دانش آموزان همیار پلیس هستند و در طول سال نیز براساس تفاهم نامه با پلیس، کارشناسان راهنمایی و رانندگی در مدارس آموزش های ترافیکی را به دانش آموزان ارائه می دهند.
**کاهش رفتارهای پرخطر
حسین جانعلی پور ـ کارشناس ارشد روان شناسی هم معتقد است: آموزش های ترافیکی به کودکان چه درمحیط خانه و چه مدرسه، سبب ارتقای توانایی های آنان و کاهش آمار تصادفات می شود و رفتارهای پرخطرشان را کاهش می دهد.
این روان شناس کودک ادامه می دهد: هنگامی که آموزش ها در قالب بازی و به صورت نوعی مسئولیت پذیری به آن ها داده شود، نه فقط از این کار لذت می برند، بلکه به آسانی آن را می آموزند.
والدین می توانند آموزش قوانین را در منزل از حدود 4 سالگی کودکان شان شروع کنند. آموزش قوانین ترافیکی باید بیشتر از سوی خود والدین انجام شود، تا اینکه توقع داشته باشیم در مدرسه آموزش داده شود. به عنوان نمونه زمانی که بچه ها را به خیابان می برید، درباره چراغ راهنمایی، قوانین توقف، ایست و عابر پیاده با آن ها صحبت کنید. والدین باید از نظر رعایت قوانین از جمله چراغ راهنما، عابر پیاده و بستن کمربند ایمنی، خودشان الگوی فرزندان شان باشند.
آموزش های ایمنی ترافیک بایداز طریق برنامه های ملی که در سطح محلی به اجرا در می آیند، به بهترین شکل ارتقا یابند. اما اینکه این آموزش ها باید چگونه برنامه ریزی شود، باید گفت برای کودکان تا 4 سال به دلیل اینکه در این سن برای اینکه مسئول حفظ ایمنی خود باشند بسیار کوچک هستند، باید به آن ها موارد زیر آموزش داده شود:
– دست کودکان بزرگتر از خود یا افراد بزرگسال را در نزدیکی خیابان بگیرند.
- فقط در پیاده رو راه بروند.
- در مکان های ایمن (دور از خیابان) وجلوی چشم بزرگسالان بازی کنند.
- یک سری لغات واصطلاحات ساده مربوط به ایمنی ترافیک را یاد بگیرند.
- تشخیص دهند که خیابان قبل از هرچیز، محل ترافیک است و نه عبور رهگذران.
- تشخیص دهند که خیابان ها خطرناک هستند.
- بدانند قبل عبور از خیابان باید بایستند و به چپ و راست بنگرند.
- بدانند که کودکان توسط رانندگان، همیشه قابل دیده شدن نیستند.
- بدانند که ممکن است به طور غیر منتظره با خودروها مواجه شوند.
- قبل از هر موضوعی نحوه استفاده از خط کشی های عابر پیاده را یاد بگیرند.
- از ایمن ترین محل عبور از خیابان در نزدیکی خانه شان آگاه باشند.
آموزش کودکان 5 تا 7 ساله
به کودکان 5 تا 7 ساله معمولاً مسئولیت بیشتری برای حفظ ایمنی شان داده می شود. نکات زیر باید به آن ها آموزش داده شود:
– بهتر است کودکان در کنار خیابان های شلوغ تنها نباشند.
- دایره لغات ایمنی ترافیک آن ها وسعت داده شود.
- افرادی را در عبور از خیابان به آن ها کمک می کنند، تشخیص دهند و جستجو کنند.
- بدانند چگونه و کجا می توانند به طور ایمن بازی کنند.
- جهت ترافیک را با دیدن و شنیدن، تشخیص دهند.
- قبل از عبور از خیابان، کجا بایستند و گوش دهند و کوتاه ترین فاصله را برای رد شدن مستقیم از خیابان ها انتخاب کنند.
- در صورت امکان، از خط کشی های عابرپیاده علامت گذاری شده استفاده کنند.
- چگونه ازچراغ های راهنمایی (با یا بدون خط کشی های عابر پیاده علامتگذاری شده) استفاده کنند.
- شیوه رفت و آمد ایمن به مدرسه را بدانند.
- آگاهی از خطرات دیده نشدن یا ندیدن سایر عوامل ترافیکی، به دلیل وجود خودروهای عظیم الجثه.
- درک مشکلات ایجاد شده توسط سایرکاربران راه واهمیت دیده شدن در همه شرایط آب و هوایی.
- آگاهی از این موضوع که تصادف می تواند منجر به جرح و مرگ شود.
- آگاهی از این موضوع که گاهی در تصادفات، افراد پیاده مقصرند.
**کودکان 8 تا 12 ساله
از کودکان 8تا12 ساله انتظار می رود توانایی رویارویی با خطرهای ترافیک را به تنهایی داشته باشند. آنها باید نکات زیر را یاد بگیرند:
– مکان های ایمن برای بازی کردن را تشخیص دهند و آن ها را به کودکان کوچکتر توصیه کنند.
- نیاز به دیده شدن در نزدیکی و داخل ترافیک را درک کنند و در مورد خطرات خودروهای بزرگ و نحوه عبور از خیابان ها، آگاه باشند.
- مفهوم چراغ های راهنمایی، تابلوهای مسیر، خط کشی ها و علاماتی که رانندگان و پلیس می دهند، را درک کنند.
- مفهوم سرعت های متغیر را با مشاهده ترافیک، درک کنند.
- بدانند که چگونه و چه وقت در یک موقعیت ضروری درخواست کمک کنند.
- درک اینکه باید از کدامیک از تابلوهای مسیر پیروی کنند، کدامیک هشدار دهنده و کدامیک آگاهی دهنده هستند.
- مفاهیم قابلیت دیده شدن، وضوح، هوای متغیر،کنترل خودرو و ترمز گرفتن را درک کنند.
- از اینکه کاربران راه قوانین ترافیکی را همیشه رعایت نمی کنند، آگاه شوند.
- نیازهای گروه های خاص مانند افراد خردسال ، پیر و ناتوان را درک کنند.
– نتایج سریع و بلند مدت تصادفات را درک کنند.
- از اهمیت وجود خیابان های امن در نزدیکی مدرسه در زمان تغییر مدرسه شان، آگاه باشند.
- الگوی خوبی برای سایر بچه ها باشند.
**نوجوانان 12 تا 16 ساله
با نوجوانان 12 تا 16 ساله در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار، بیشتر به عنوان بزرگسالان کوچک رفتار می شود، آنان باید یاد بگیرند که:
– خودشان به خوبی و در ایمنی کامل، با وسایط حمل و نقل عمومی،سفرهای درون شهری راانجام دهند.
- چگونه در خیابان دوچرخه سواری کنند.
- با مقررات عبور ومرور در بزرگراه ها آشنا باشند.
- دلایل تصادفات و چگونگی ایفای نقش در کاهش خطرات را بدانند.
- با دیدن ترافیک، قادر به تشخیص سرعت ها و فواصل خودروها باشند.
- با قوانین و مقررات مهم و مسئولیت های یک کاربر راه در مقابل سایرین، آشنا باشند.
- اصول ساده کمک های اولیه را بدانند.
*منبع: روزنامه اطلاعات
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴
ایران خودرو |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
---|---|---|
وانت باردو | ناموجود | توقف فروش |
وانت باردو . دوگانه سوز | 15,500,000 | توقف فروش |
وانت آریسان دوگانه سوز . کد 16401 | 21,000,000 | 23,900,000 |
سمند SE . کد 57310 | 27,200,000 | 27,438,000 |
سمند LX . کد 29339 | 28,700,000 | 29,843,000 |
سمند LX . کد 29340 | 29,000,000 | 30,133,000 |
سمند EF7 . کد 29212 | 29,000,000 | 29,973,000 |
سمند EF7 ( مالتی پلکس ) . کد 29211 | 29,100,000 | 30,243,000 |
سمند EF7 . دوگانه سوز – دو ایربگ | 30,800,000 | 31,276,000 |
سمند EF7 . دوگانه سوز – دو ایربگ (مالتی پلکس) | 31,000,000 | 31,536,000 |
سمند سورن ELX . کد 57507 | 34,500,000 | 36,123,000 |
سمند سورن ELX سال . کد 57511 | 35,700,000 | 36,744,000 |
دنا با موتور EF7 | 40,300,000 | 42,392,000 |
پژو GLX 405 . کد 25634 | 27,500,000 | 28,881,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز . کد 27222 | 29,500,000 | 30,420,000 |
پژو SLX 405 . کد 22009 | 28,700,000 | 30,044,000 |
پژو پارس سال . کد 28228 | 33,600,000 | 35,327,000 |
پژو پارس سال . کد 28229 | 33,800,000 | 35,495,000 |
پژو پارس سال . دوگانه سوز . کد 28314 | 35,300,000 | 36,769,000 |
پژو پارس LX . کد 28512 | 36,200,000 | 37,311,000 |
پژو پارس ELX . کد 21002 | 37,500,000 | 38,937,000 |
پژو پارس اتوماتیک . 2 ایربگ . 1.8 | 42,000,000 | 45,330,000 |
پژو پارس اتوماتیک . 2 ایربگ . 2.0 | 43,000,000 | — |
پژو 206 . تیپ 2 . کد 26028 | 31,100,000 | 32,516,000 |
پژو 206 . تیپ 5 . کد 26814 | 33,000,000 | 34,452,000 |
پژو 206 . تیپ 5 . کد 26815 | 35,400,000 | 36,690,000 |
پژو 206 صندوقدار V8 . کد 27429 | 33,800,000 | 34,991,000 |
پژو 206 صندوقدار V8 . کد 27430 | 35,800,000 | 37,231,000 |
رانا LX | 30,900,000 | 33,232,000 |
رنو تندر پیکاپ . تک ایربگ کد 56402 | 33,200,000 | 34,300,000 |
رنو تندر پیکاپ . دو ایربگ کد 56403 | 34,500,000 | 35,282,000 |
رنو تندر E1 . دو ایربگ | 33,400,000 | 33,662,000 |
رنو تندر E2 . دو ایربگ | 36,900,000 | 37,291,000 |
رنو تندر اتوماتیک E2 . تک ایربگ | ناموجود | 45,971,000 |
رنو تندر اتوماتیک E2 . دو ایربگ | 46,000,000 | 47,500,000 |
رنو کپچر | 106,000,000 | 105,000,000 |
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 5 | 118,000,000 | 124,861,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 5 | 122,000,000 | 129,009,000 |
سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8 | 124,000,000 | 130,046,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8 | 128,000,000 | 135,231,000 |
اس 7 ( S7 ) . فول دندهای | — | به زودی |
اس 7 ( S7 ) . فول اتوماتیک | — | به زودی |
وانت فوتون . دیزلی | 89,000,000 | 91,000,000 |
وانت فوتون . بنزینی | 87,000,000 | 100,285,000 |
مینیبوس آرین | 114,000,000 | 115,900,000 |
ون وانا | 86,000,000 | 85,890,000 |
سایپا |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
سایپا 111 SE ( سفید ) | 19,600,000 | 20,140,000 |
سایپا 111 SE ( تنوع رنگ ) | 19,800,000 | 20,350,000 |
سایپا 111 EX | 19,800,000 | — |
سایپا SE 131 ( مشکی . سفید ) | 19,000,000 | 19,920,000 |
سایپا SE 131 ( تنوع رنگ ) | 19,200,000 | 20,180,000 |
سایپا SE 131 . پایه گازسوز ( سفید ) | 21,000,000 | 21,420,000 |
سایپا SE 131 . پایه گازسوز ( تنوع رنگ ) | 21,200,000 | 21,480,000 |
سایپا TL 131 | ناموجود | 19,230,000 |
سایپا TL 131 . پایه گازسوز ( رنگ سفید ) | ناموجود | 20,930,000 |
سایپا TL 131 . پایه گازسوز ( تنوع رنگ ) | ناموجود | 21,190,000 |
سایپا EX 131 | ناموجود | 20,300,000 |
سایپا EX 131 . پایه گازسوز | ناموجود | — |
سایپا 132 TL | ناموجود | 19,100,000 |
سایپا 132 TL . پایه گازسوز (سفید ) | ناموجود | 20,600,000 |
سایپا 132 TL . پایه گازسوز ( مشکی ) | ناموجود | 20,860,000 |
سایپا 132 SE | 19,400,000 | 19,800,000 |
سایپا 132 SE ( تنوع رنگ ) | 19,600,000 | 19,960,000 |
سایپا 132 SE . پایه گازسوز | 21,000,000 | 21,100,000 |
سایپا 141 SE ( تنوع رنگ ) | 17,600,000 | 19,680,000 |
سایپا 141 SE ( سفید ) | 17,400,000 | 19,520,000 |
سایپا 151 SL | 15,400,000 | ناموجود |
سایپا 151 LE | 16,100,000 | 16,920,000 |
سایپا 151 TL | 16,500,000 | 17,370,000 |
سایپا 151 EX | 16,600,000 | 17,420,000 |
سایپا 151 SE | 17,300,000 | 17,920,000 |
تیبا EX یورو 4 | 24,500,000 | 24,610,000 |
تیبا SX یورو 4 ( رنگ سفید ) | 23,300,000 | 23,950,000 |
تیبا SX یورو 4 ( تنوع رنگ ) | 23,500,000 | 24,210,000 |
تیبا SX یورو 4 . دوگانه سوز | 25,400,000 | 25,450,000 |
تیبا 2 – هاچ بک SX ( سفید ) | 25,800,000 | 27,170,000 |
تیبا 2 – هاچ بک SX ( تنوع رنگ ) | 26,100,000 | 27,360,000 |
تیبا 2 – هاچ بک EX | 26,900,000 | 28,070,000 |
ساینا | به زودی | 28,500,000 |
وانت زامیاد 24 | 25,900,000 | 29,220,000 |
وانت زامیاد 24 گازسوز | 28,900,000 | 30,715,000 |
وانت زامیاد 24 دیزل | 34,000,000 | 35,880,000 |
آریو 1500 ( دنده دستی ) | 46,500,000 | 46,340,000 |
آریو 1600 ( اتوماتیک ) | 54,500,000 | 54,460,000 |
زوتی – Z300 | 57,500,000 | 76,650,000 |
برلیانس – V5 | 85,000,000 | 99,900,000 |
چانگان CS35 | 72,800,000 | 88,400,000 |
چانگان ایدو | 64,000,000 | 84,400,000 |
کیا سراتو 1600 – دنده ای | 69,500,000 | 75,900,000 |
کیا سراتو 2000 – اتوماتیک | 82,500,000 | 90,790,000 |
پارس خودرو |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
برلیانس H230 دستی | 37,400,000 | 38,000,000 |
برلیانس H230 اتوماتیک | 42,600,000 | 43,500,000 |
برلیانس H320 دستی | 46,500,000 | 46,000,000 |
برلیانس H320 اتوماتیک | 51,000,000 | 51,000,000 |
برلیانس H330 دستی | 43,700,000 | 44,000,000 |
برلیانس H330 اتوماتیک | 51,800,000 | 54,000,000 |
کولیوس تیپ 1 مدل 2015 | 156,000,000 | 168,400,000 |
کولیوس تیپ 2 مدل 2015 | 164,000,000 | 178,470,000 |
نیسان تینا HIGH | — | 138,370,000 |
نیسان قشقایی HIGH | — | — |
مگان 2000 تیپ 1 | ناموجود | 76,779,000 |
مگان 2000 تیپ 2 | ناموجود | — |
مگان 1600 تیپ 2 | ناموجود | 64,966,000 |
رنو تندر E1 . دو ایربگ | 34,000,000 | 33,335,000 |
رنو تندر E2 . دو ایربگ | 37,500,000 | 37,290,000 |
رنو پارس تندر . دو ایربگ | 38,100,000 | 39,350,000 |
رنو ساندرو – دندهای | ناموجود | 43,700,000 |
رنو ساندرو – اتوماتیک | ناموجود | 47,700,000 |
پیکاپ تک کابین | — | 72,829,000 |
پیکاپ دو کابین DX یورو 4 | — | 86,662,000 |
پیکاپ ریچ دوکابین دو دف | 64,100,000 | 68,500,000 |
ون هایس | — | 121,200,000 |
کرمان خودرو |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
لیفان X50 – اتوماتیک | 54,000,000 | 52,900,000 |
لیفان X50 – دنده ای | 49,500,000 | 47,900,000 |
لیفان X60 | 55,000,000 | 61,100,000 |
لیفان 620 | 41,500,000 | 44,150,000 |
لیفان 720 | به زودی | به زودی |
لیفان 820 | به زودی | به زودی |
جک J5 | 47,500,000 | 49,200,000 |
جک J5 اتوماتیک | 56,800,000 | 58,900,000 |
جک S5 | 74,300,000 | 75,400,000 |
گروه بهمن |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
مزدا3 . تیپ 3 صندوق دار | 105,000,000 | — |
مزدا3 . تیپ 4 صندوق دار | 108,000,000 | 110,300,000 |
مزدا3 با موتور 1.6 دنده ای – تیپ 1 | 92,000,000 | 76,500,000 |
وانت کارو (چانگهه) | 27,500,000 | 28,000,000 |
وانت کارا 1700 – تک کابین | 25,700,000 | 25,900,000 |
وانت کارا 1700 – دوکابین | 28,600,000 | 28,700,000 |
وانت مزدا تک کابین | 36,500,000 | 36,360,000 |
وانت مزدا تک کابین گازسوز | 38,700,000 | 38,960,000 |
وانت مزدا 2 کابین | 39,400,000 | 39,160,000 |
وانت مزدا 2 کابین دوگانه سوز | 42,200,000 | 41,660,000 |
بسترون . آسا B50F موتور 1.8 | 74,000,000 | 76,710,000 |
وانت کاپرا تک کابین . تک دیفرانسیل | 51,500,000 | 57,980,000 |
وانت کاپرا دوکابین . تک دیفرانسیل | 65,500,000 | — |
وانت کاپرا دوکابین . دو دیفرانسیل | 68,000,000 | 71,990,000 |
آمبولانس کاپرا . دوکابین دو دیفرانسیل | — | 107,060,000 |
لندمارک . وی 7 | 76,000,000 | 80,630,000 |
وانت ايسوزو D-MAX | ناموجود | 117,900,000 |
مینی بوس ایسوزو مدل سحر | ناموجود | 153,530,000 |
مینی بوس مکسوس | 120,000,000 | 112,326,000 |
مدیران خودرو |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
MVM 110 چهار سیلندر | 19,500,000 | 22,410,000 |
MVM 530 | 36,600,000 | 44,510,000 |
MVM 550 دنده ای | 45,300,000 | 49,310,000 |
MVM 550 اتوماتیک | 54,300,000 | 57,560,000 |
MVM 315 هاچ بک | — | 39,210,000 |
MVM 315 هاچ بک جدید | 36,000,000 | 40,210,000 |
MVM 315 صندوقدار | — | 39,210,000 |
MVM 315 صندوقدار جدید | 36,000,000 | 40,210,000 |
تیگو _ X33 | ناموجود | 64,460,000 |
تیگو _ X33 جدید دندهای | 63,200,000 | 66,460,000 |
تیگو _ X33 جدید اتومات | 69,600,000 | 73,660,000 |
تیگو 5 | — | به زودی |
راین |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
راین V5 | — | 37,000,000 |
ولیکس C30 دنده ای | 47,700,000 | 51,000,000 |
ولیکس C30 اتوماتیک | 52,300,000 | 53,500,000 |
دیار خودرو |
||
نام خودرو | قیمت بازار ( تومان ) | قیمت کارخانه ( تومان ) |
سابرینا هاچ بک . تیپ 1 | — | 41,000,000 |
سابرینا هاچ بک . تیپ 2 | — | 47,200,000 |
سابرینا هاچ بک . تیپ 3 | 46,000,000 | 51,600,000 |
سابرینا هاچ بک . تیپ 4 | 51,000,000 | 59,200,000 |
سابرینا صندوقدار . تیپ 1 | — | 41,500,000 |
سابرینا صندوقدار . تیپ 2 | — | 47,800,000 |
سابرینا صندوقدار . تیپ 3 | — | 52,100,000 |
وینگل 5 . تک کابین تک دیفرانسیل | 49,500,000 | 52,800,000 |
وینگل 5 . تک کابین دو دیفرانسیل | 54,000,000 | 59,600,000 |
وینگل 5 . دو کابین تک دیفرانسیل | 57,200,000 | 61,100,000 |
وینگل 5 . دو کابین دو دیفرانسیل | 66,000,000 | 65,400,000 |
وینگل 6 . دوکابین دو دیفرانسیل دیزل | ناموجود | 84,000,000 |
هاوال M4 | 55,500,000 | 59,600,000 |
هاوال H6 | 97,000,000 | 94,300,000 |
بایک سنوا | 107,000,000 | 110,000,000 |
ون فوتون 13 نفره بنزینی | — | 95,000,000 |
ون فوتون 13 نفره دیزلی | — | 105,000,000 |