یزدفردا:تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
به گزارشاخبار خودرو ،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تقدیر از تلاش نمایندگی های گروه سایپا در زمان تحریم و وجود مشکلات متعدد گفت: اعتقاد دارم همانطور که در زمان تحریم توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم در این برهه نیز با همفکری، همیاری و برنامه ریزی در راستای اهداف سایپا می توانیم از مشکلات موجود عبور کنیم.
وی افزود: در مدتی که بنده در خدمت گروه سایپا هستم طرح های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و منابع مالی و بانکی متعددی آنالیز شد و تمام تیم مدیریتی در این مدت در تلاشند تا با بهره گیری از همه امکانات به سمت برون رفت از مشکلات و در راستای اهداف سایپا حرکت کنیم.
جمالی با اشاره به مشکلاتی که در صنعت خودرو ایجاد شده گفت: متاسفانه در چند سال گذشته با بی تدبیری برخی افراد در این صنعت به شرایطی رسیدیم که الان در آن قرار داریم ولی با همت، همدلی و پشتکار از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.
وی خاطر نشان کرد: در بخش کیفیت و تولید مشکلاتی وجود دارد که مجددا از تمامی مشتریان عزیز و نمایندگان محترم فروش گروه که پیش قراولان گروه سایپا هستند عذرخواهی می کنم و اعلام می کنم که تمام تلاش گروه خودروسازی سایپا در جهت ارتقای کیفی محصولات می باشد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: امیدوارم با تغییر نگاهی که در گروه سایپا ایجاد شده بتوانیم شرایط جدیدی ایجاد کنیم و با نگاه به منافع مشتریان و خدمت به آنها، به روزهای اوج برگردیم.
وی افزود: بنده به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا حافظ منافع مشتریان این گروه هستم و تمام تلاش خود را انجام خواهم داد تا منافع آنها تامین شود.
جمالی با اشاره به اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده، گفت: مبحث اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه باید به صورت عملی در درون هر سازمانی شکل بگیرد و قطعا در این برهه با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می توانیم بر مشکلات فائق آئیم.
وی با اشاره به انجام موفقیت آمیز طرح جهش تولید در سایپا گفت: در چند ماه گذشته طرح جهش تولید در دستور کار قرار گرفت که این موضوع باعث شد چرخه تولید به درستی پیش برود و قطعه سازان، مشتریان و نمایندگی های فروش به منافع خود دست یابند.
جمالی گفت: بر این اساس در این شرایط باید راهکارهایی پیدا کنیم تا علاوه بر تامین مالی گروه سایپا، منافع مشتریان و نمایندگان فروش نیز در نظر گرفته شود و لذا طرح جدیدی در این گروه مطرح شد.
وی خاطر نشان کرد: طرح”هزینه سفر” که در حال حاضر مطرح شده و قرار ا ست به زودی شروع شود انقلابی در صنعت فروش کشور است به نحوی که یک شرکت بزرگ تولیدی خطوط تولیدش را در اختیار مشتریان با هر سلیقه ای و شرایطی می گذارد تا در هر زمان، نوع و قرارداد را بنا بر سلیقه خود انتخاب کند و در این طرح علاوه بر منافع مشتریان، منافع نمایندگی ها و شرکت سایپا نیز لحاظ شود.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: شرکت سایپا نگاهش را به مشتری تغییر داده و نگاه منافع سایپا به سمت منافع مشتری تغییر جهت یافته و این به منزله تامین منفعت ملی است که علاوه بر منافع شرکت سایپا، منافع مشتری به نحو مطلوبی تامین شده است.
وی با اشاره به منحصر به فرد بودن این طرح در کشور افزود: علاوه بر توسعه فروش، منافع و خدمت رسانی به مشتریان در حد اعلا در این طرح منظور شده و بنده اعتقاد دارم که مشکلات خودروسازی و مشتریان حل خواهد شد و در این مسیر از هر طرح و پیشنهاد سازنده استقبال می کنم و دست تمام دلسوزان صنعت و نمایندگان فروش گروه را به گرمی می فشارم.
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
به گزارش اخبار خودرو ،از نخستین روزی که تدوین سند راهبردی توسعه صنعت خودرو به عنوان ضمانتی برای بقای این صنعت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آغاز شد، نزدیک به ۶ سال میگذرد.
در این مدت علاوه بر تصویب این سند، به دلیل نیاز به بازنگری، «راهنمای پیگیری اهداف، راهکارهای اجرای سیاستها و شاخصهای پایش سند توسعه صنعت خودرو» نیز تهیه و به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو رسید.در سند چشمانداز ۱۴۰۴ صنعت خودرو، سند راهبردی برای توسعه این صنعت تدوین شده که آذر سال گذشته بهوسیله وزیر صنعت، معدن و تجارت در «دومین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران» به صورت رسمی ابلاغ شد. براساس این سند، پیشبینی شده که صنعت خودرو کشور تا ۱۰ سال آینده جایگاه نخست منطقهای، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم صنعت خودروی جهان را بهدست آورد. در همین زمینه چندی پیش «راهنمای پیگیری اهداف، راهکارهای اجرای سیاستها و شاخصهای پایش سند توسعه صنعت خودرو» در شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تصویب و برای ابلاغ به اداره کل خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد.
سندی فراگیر در صنعت خودرو
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است، این سند بر اساس شرایط امروز نگاشته نشده بلکه به عنوان یک راهبرد و برمبنای مطالعاتی که در وضعیت موجود و ضعفهایی که در صنعت خودرو پیشبینی میشود، به رشته تحریر درآمده است، بهگونهای که با این برنامه بتوان به اهداف کیفی، تنوع محصول و نوع گسترش رسید.
بیوک علیمرادلو با تاکید بر اینکه این سند شامل تمام جنبهها و همه شرکتهای فعال در صنعت خودرو میشود و به ۲ خودروساز بزرگ داخلی اختصاص ندارد، به صمت گفت: مسئولان و صنعتگران کشور وظیفه دارند صنعت خودرو را با این سند منطبق کنند. اگر خودروسازی نتواند خود را با شرایط سند تطبیق دهد، حذف یا ضعیف خواهد شد اما در مجموع این سند باید در همه بخشها از جمله صنعت خودرو اجرا شود. بنابراین سند چشمانداز صنعت خودرو کشور برای تمام این صنعت نوشته شده است و به یک بنگاه خاص اختصاص ندارد.
نفع ذینفعان از سند راهبردی صنعت خودرو
نزدیک به ۶ سال از آغاز نگارش سند اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ایران ۱۴۰۴ در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میگذرد. به گفته مدیر صنایع حملونقل ایدرو، نگارش این سند درسال ۱۳۸۸ آغاز و در همان سال به تصویب شورای سیاستگذاری صنعت خودرو رسید اما بهطور رسمی به خودروسازان و سایر ذینفعان صنعت خودرو ابلاغ نشد.سیدرضا مفیدی در گفتوگو با صمت توضیح داد: در سال ۹۲ بازنگری سند در دستور کار قرار گرفت و در ماههای میانی سال ۹۳ این بازنگری با انجام تغییرات مختصری در سند به پایان رسید و پس از تصویب در شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، درنهایت در «دومین همایش بینالمللی صنعت خودرو» بهوسیله وزیر صنعت، معدن و تجارت بهطور رسمی ابلاغ شد. این در حالی است که بازنگری سند با حضور بیشتر دستاندرکاران و صاحبنظران صنعت خودرو و همچنین دانشگاهیان به نتیجه رسیده، به گونهای که کمیتهای متخصص وظیفه پژوهش هر بخش آن را به عهده داشته است. وی به این پرسش که «آیا امکان تحقق این سند تا ۱۰ سال آینده وجود دارد؟» اینگونه پاسخ داد: در متن سند این موضوع مورد پیشبینی قرار گرفته است که هر چند سال یکبار مورد بازبینی قرار بگیرد و مسئول بازنگری آن نیز مشخص شده است. همچنین برنامههای بلندمدت سالانه بهصورت غلتان بازنگری میشود و این ماموریت به عهده ایدرو گذاشته شده است تا اهداف سند و میزان پیشرفت آن موردپایش قرار گرفته و در صورت نیاز به اصلاحیه، تهیه شود. مفیدی با بیان اینکه سند راهبردی صنعت خودرو به نفع ذینفعان این صنعت است، بنابراین بحث تمکین خودروسازان در آن مطرح نشده و پیش از ابلاغ دستور به عنوان ضمانتی برای بقای این صنعت خواهد بود، بیان کرد: در این سند چشمانداز، اهداف و مهمترین سیاستها مشخص شده که برای اجرا کفایت نمیکند، بنابراین برای آنکه فاصله بین این سند و برنامههای اجرایی شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی تکمیل شود، لزوم تنظیم خطوط راهنما ضروری به نظر میرسد.به گفته مدیر صنایع حملونقل ایدرو، بعد از ابلاغ رسمی سند بهوسیله مهندس نعمتزاده، بیدرنگ برای کمیتهها برنامهای در نظر گرفته شد که برای تمام سیاستهای سند، راهکاری ارائه دهند. بنابراین راهکار به ازای هر سیاست در این سند پیشنهاد و برای ارزیابی میزان پیشرفت نیز شاخصهایی تعیین شد.وی اضافه کرد: برای مثال یکی از راههای تحقق اهداف در حوزه خودروها با فناوری جدید، کممصرف و هیبریدی، توسعه محصولات و قطعاتی نظیر باتری و موتور الکتریکی است. به همین منظور برای پایش آن باید با درصدی مشخص در زمینه ساخت و تامین قطعات، میزان پیشرفت بهدست آید. شرکتهای خودروساز و قطعهساز براساس این خطوط راهنما میتوانند برنامههای عملیاتی خود را تهیه کنند. به عبارت دیگر بعد از فاز تهیه سند ۱۴۰۴، امکان و روشهای تحقق اهداف را به عنوان خطوط راهنما معرفی کردیم. مفیدی با بیان اینکه خودروسازان برای خود برنامههای مدتداری تعریف کردهاند، گفت: امیدواریم در این مرحله با توجه به خطوط، راهنمایی تعیین و برنامههای خود را در زمینه تولید، کیفیت، استفاده از فناوریهای جدید و… معرفی کنند که این خطوط در شورای سیاستگذاری خودرو به تصویب رسیده و برای ابلاغ به اداره کل خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.مدیر صنایع حملونقل ایدرو با بیان اینکه از سند جدید و بازبینی شده صنعت خودرو با عنوانهای مختلفی نامبرده میشود، اظهار کرد: این سند، برنامه نیست زیرا برنامه از شرکتها دریافت میشود اما عنوان دقیق آن «راهنمای پیگیری اهداف، راهکارهای اجرای سیاستها و شاخصهای پایش سند توسعه صنعت خودرو» بوده که تهیه شده و به تصویب رسیده است.وی در ادامه به توضیح فعالیتهای انجام شده در گزارش «راهنمای پیگیری اهداف، راهکارهای اجرای سیاستها و شاخصهای پایش سند توسعه صنعت خودرو»پرداخت و اظهار کرد: در گزارش جدید ۳فعالیت انجام شده است. نخست آنکه پیگیری اهداف سند چگونه امکانپذیر بوده که برای این مهم راهنمایی مشخص شد. به عنوان نمونه برای تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴، چه اقداماتی باید انجام داد. در مرحله دوم در این زمینه راهکاری ارائه شد که یکی از راهکارهای پیشنهاد شده، مشخص شدن میزان تقاضای جدید و همچنین نیاز به جایگزینی خودروهای فرسوده برای این حجم تولید بود.مفیدی یادآور شد: مرحله سوم نیز به شاخص پایش اختصاص دارد. براین اساس مسائل بهطورماهانه، ۶ ماهه و یکساله با شاخصهای تعیین شده مورد پایش قرار خواهند گرفت که این گزارش، راهنمایی برای تنظیم برنامهها از سوی شرکتهای خودروسازی، قطعهسازی، تولیدکنندگان مواد اولیه و… به حساب میآید.مدیر صنایع حملونقل ایدرو اضافه کرد: برای پیشبرد اهداف این گزارش، مسئولان مختلفی تعیین شدهاند که مسئول بازنگری و پایش آن ایدرو بوده و مسئولیت تحقق اهداف سند در حوزه قوانین و مقررات به انجمنهای صنفی خودروسازان و قطعهسازان سپرده شده است. پیشبرد اهداف سند به فعالیتهای فرابنگاهی نیاز دارد که برای این حوزه، انجمنها مسئول بررسی شدهاند.
به گفته وی، سرمایهگذاری پیشبرد اهداف طرح، به شرکتهای خودروساز و قطعهساز داده شده اما از آنجایی که بخشهایی از آن سرمایهبر بوده و کمک و حمایتی دیگر را میطلبد، ایدرو وظیفه دارد در طرحهایی که در شرح وظایف آن وجود دارد، به کمک شرکتها بیاید. آخرین مسئولیت نیز در ارتباط با تنظیم برنامههای سالانه و عملیاتی مرتبط با سند است که شرکتها آن را انجام میدهند.
منبع:صمت