تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
فروشندههای اتومبیل در امریکا بسیار خوشحالاند که یخ موجود در بازار رفتهرفته آب شده است. همینطور این خوشحالی برای خریداران نیز هست؛ آنهایی که در اولین ماه بهاری ۱/۴۵ میلیون وسیله نقلیه را به خانه بردهاند. این آمار ۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته نشان میدهد. در ادامه میخواهیم آمار فروش خودروها در امریکا و بهویژه مدلهای لوکس را بررسی کنیم. انتخاب مدلهای لوکس بیشتر به این خاطر است که مدل جدید «ماکان» باعث شده که پورشه تبدیل به یک خودروساز تولید انبوه شود و کمپانیهای دیگری مانند جگوار به حاشیه بروند.
بهترین ماه تاریخ پورشه با کمک ماکان
در روزهای دوره قبل از «باکستر»، در اوایل دهه ۹۰ میلادی، پورشه از بابت فروش چند صد دستگاه ۹۱۱ در ماه راضی بهنظر میرسید. با این که رکورد فروش این کمپانی در سال ۲۰۱۴ به اندازه ۴۷۰۰۷ دستگاه چندان جای تعجب نداشت، ولی فروش ۵۲۱۷ دستگاهی در ماه آوریل سال جاری میلادی، بهترین ماه تاریخ پورشه محسوب میشود. تقریباً یکسوم خریداران پورشه با ماکان جدید به خانه رفتهاند. در مجموع ۱۵۳۷ دستگاه ماکان به فروش رفته که بهترین ماه پس از ورودش با بازار در ماه می سال گذشته است. البته این موضوع باعث میشود که کاین آینده با طراحی جدید در شرایط بغرنجی قرار گیرد. تنها ۲۳۶ مشتری شاسیبلند اورجینال پورشه را نسبت به ماکان ترجیح دادهاند و آمار فروش، حداقل نسبت به ۲۰۱۳ کاهش یافته است. یکی دیگر از آمار جالبتوجه در بهترین ماه پورشه این است که این کمپانی در ماه آوریل تعداد ۱۲۰۶ دستگاه خودروی کارکرده دارای گواهی را به فروش رسانده است؛ یعنی ۱۹ درصد از این لحاظ نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
حضور کمرنگتر ولووهای جدید نسبت به پورشهها
سیاست جدید بازاریابی ولوو در عبور از کنار نمایشگاههای اتومبیل و تبلیغات سنتی، اندکی با شک و تردید همراه است. ولوو تحت مدیریت چینیها، در حال حاضر آمار فروشی کمتر از پورشه داشته و به ۴۶۳۶ دستگاه رسیده است. اینکه چگونه ولوو به این نقطه رسیده است، سؤالی است که هاکان ساموئلسن (Håkan Samuelsson) مدیرعامل ولوو کارز باید پاسخگوی آن باشد. مدل جدید XC90 با این که خودروی پیشرفتهای است، با و بدون نشان مارس و نوار ولوو، هنوز یک استثنا در یک خط تولید تاریخگذشته محسوب میشود. هنوز تا یک مدل کراساور کامپکت از ولوو و مدل سطح بالای S90 حداقل ۲ سال فاصله داریم و در این میان، حرفی از بازنگری در طراحی XC60 و S60 هم نیست. با این حال، ولوو تمام تلاشش برای سرآمد بودن در زمینه ایمنی در صنعت خودرو کرده است. این کمپانی بهتازگی از کارخانه کارولینای جنوبی با ظرفیت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال خبر داده است؛ آماری که تقریباً دو برابر چیزی است که این خودروساز در سال ۲۰۱۴ در امریکا فروخته است. این کارخانه هیچ سودی نخواهد رساند، مگر آنکه تمام خط تولید ولوو سروسامانی به خود بگیرد. در همین حال، پولستر واگن و کانسپتهای لیموی ۳ سرنشینه، خودروهای جالبی به نظر میرسند که البته فروخته نمیشوند.
محبوبیت اندک مدلهای بامو i
مدل الکتریکی i3 عملکرد مناسبی در بین این خودروها در بازار داشته است. با این حال، بامو در ماه آوریل سال جاری میلادی تنها ۴۰۶ دستگاه از این مدل را تحویل داده است. برای این که مقایسهای داشته باشیم، باید گفت که این آمار به اندازه یکچهارم فروش نیسان لیف است. امّا این را نیز باید در نظر بگیریم که این بامو i3، مدلهایی چون فولکسواگن ای-گلف (۳۰۹ دستگاه)، فورد فوکوس الکتریکی (۱۲۴ دستگاه)، اسمارت فورتو الکتریک درایو (۱۲۴ دستگاه) و کیا سول EV (۷۳ دستگاه) را پشتسر گذاشته است. در حالی که تویوتا پریوس پلاگین تنها میتواند چند مشتری بیشتر برای خود پیدا کند، فضا i3 چندان مساعد نیست. در همین حال، در بازار اتومبیل امریکا، دیگر بامو i8 پیدا نمیشود. تولید این سوپرمدلهای ۱۴۸۲۵۰ دلاری بسیار محدود بوده است؛ تا جایی که نمایندگیها قیمتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار به روی آن اضافه کردهاند. هیچ نمایندگیای دوست ندارد به سراغ نسخههای ۳، ۵ و ۷ هیبریدی بنزین-الکتریکی از بامو برود؛ چرا که در تمام سال تنها ۲۲ دستگاه از آنها به فروش رفتهاند.
شرایط ناامیدکننده کادیلاک با حضور دو مدل برجسته
کادیلاک ATS و CTS از مدلهایی در صنعت خودرو هستند که شایسته توجه و دقت نظر بیشتری از طرف مشتریان هستند، ولی با این حال، کمتر کسی برای خرید به سراغ آنها میرود. آمار فروش این خودروها در ماه آوریل واقعاً ناامیدکننده است. فروش CTS به اندازه ۴۷ درصد کاهش داشته و به ۱۷۲۶ دستگاه رسیده و همینطور ATS نیز با کاهشی ۲۳ درصدی، به ۲۱۱۹ دستگاه رسیده است. این درسی است که از این شرایط کادیلاک باید گرفت. جان دی نیسچن (Johan de Nysschen) مدیرعامل کادیلاک دراینباره تصدیق میکند که انتظار ندارد این برند آلمانیها تا یک دهه آینده و بیشتر از آن، از صحنه خارج کند؛ حتی اگر دنیا به این اندازه زمان داشته باشد که به این درک برسد که هرکدام از مدلها در سطح جهانی قرار دارند. البته در سایر مدلهای کادیلاک، شرایط آنچنان بد نیست و این برند در مجموع رشد ۱۴ درصدی داشته است. پرفروشترین مدل، SRX است که با ۴۱ درصد رشد همراه بوده است. آمار فروش اسکالید نیز بیش از ۲ برابر شده و حتی مدل پلاگین ELR نیز روند صعودی خود را ادامه داده است.
نشانهای از این که «جگوار» هنوز بسیار کوچک است …
کسانی که در بازار به دنبال یک جگوار کوپه یا رودستر میگردند، مسلماً به دنبال جذابتر، کوچکتر و لوکس اف-تایپ میروند؛ موضوعی که از ۳ برابر شدن فروش آوریل این مدل و رسیدن به ۲۷۴ دستگاه پیداست. امّا در همین حال، شرایط برای XK مدل ۲۰۱۶ که در مدل جدید یک دیفرانسیل تمامچرخ متحرک و یک گیربکس دستی اضافه کرده است، چندان مطلوب نیست. این خودرو در ماه آوریل، تنها ۴۳ دستگاه فروش رفته است و افتی ۷۲ درصدی نشان میدهد. پس از ماههای تابستان میتوان انتظار داشت که قیمت XK حداقل ۱۰ هزار دلار پایین بیاید. این در حالی است که این تاکتیک شاید برای یک نمایندگی پورشه اندکی عجیب به نظر بیاید. البته جگوار یک بازیگر کوچک در بازار خودروهای لوکس است و در ماه گذشته تنها ۱۰۷۹ دستگاه خودرو فروخته است؛ آماری که حتی ۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
مرسدسبنز با کاهش فروش کلاس E و رشد کلاس C و CLA
مدل جهانی کلاس C آماری بالاتر از مدل بزرگتر کلاس E را در زمینه فروش از خود به جای گذاشته است. کلاس E که قبلاً پرفروشترین خودروی برند مرسدسبنز بوده، به اندازه یکسوم در یک سال با افت فروش مواجه بوده و در ماه آوریل نیز با کاهش ۴۳ درصدی همراه بوده است. بر این اساس، هماکنون کلاس E در زیر سایه کلاس C قرار گرفته است؛ مدلی که با افزایش ۳۰ درصدی آمار فروش به ۶۶۶۵ دستگاه در ماه رسیده است. این آمار در مقابل فروش ۳۴۶۶ دستگاه کلاس E قرار میگیرد. موقعیت کلاس E از جانب مدل سطح نخست CLA نیز تهدید میشود. کلاس CLA در ماه آوریل با رشد ۷۰ درصدی در آمار فروش همراه بوده و ۲۶۷۰ دستگاه از این مدل به دست مشتریان رسیده است. این موضوع، کاملاً تخفیف مرسدسبنز را برای مدلهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کلاس E که گاهی تا ۳۵۰۰ دلار نیز میرسد، توضیح میدهد. این در حالی است که حداقل تا اواخر سال ۲۰۱۶، خبری از کلاس E جدید نخواهد بود.
در سایر مدلهای مرسدسبنز، میتوان به آمار فروش کلاس M به اندازه ۴۹۴۵ دستگاه (رشد ۲۹ درصدی)، افت فروش CLS به ۵۳۹ دستگاه و ۲۰۵ مشتری خاص که AMG GT را به خانه بردهاند، اشاره کرد. در حالی که برند «اسمارت» به لغزشهای خود ادامه میدهد، مرسدسبنز به رشد ۱۱ درصدی در بازار امریکا رسیده است که آماری بهتر از بامو (۷ درصد) و آئودی (۸ درصد) است؛ ولی در عین حال، به لکسس (۱۲ درصد) یا لینکلن (۲۰ درصد) نمیرسد. لینکلن در فروش شاسیبلندهایش عملکردی خارقالعاده داشته و آمار فروش MKC بیش از دو برابر GLK در ماه آوریل است. مدل ناویگیتور نیز تقریباً دو برابر GL فروش داشته و حتی MKX نیز با چند صد دستگاه، ML را پشت سر گذاشته است.