تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۴--اولین واکنش خودروییها به توافق هستهای
دنیای خودرو -احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگویی درباره تاثیر نتیجه مذاکرات هستهای و توافق در صنعت خودرو ایران اظهار کرد: پس از اینکه صنعت خودرو در سالهای اخیر طعم بد تحریمها را چشید، توافق هستهای میتواند آغاز توسعه همکاریها با کشورهای صاحب تکنولوژی و بزرگ باشد. در واقع شاید این صنعت در آیندهای نه چندان دور علاوه بر حضور کشور چین که در این سالها تشدید شد، کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در کارنامه فعالیت و همکاریهای خود داشته باشد.
او با بیان اینکه مردم از تولید خودروهای داخلی قدیمی رضایت ندارند و ما به عنوان خودروساز این موضوع را قبول داریم، گفت: باید در کشور تولید خودروهای قدیمی هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتی بروز به بازار عرضه کنیم اما این در شرایطی است که پس از توافق هستهای صنعت خودرو را با همکاری کمپانیهای بزرگ آمریکایی و اروپایی پیش ببریم.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: در حال حاضر همکاریهای مشترکی با کمپانیهای چینی در حال انجام است، پس از توافق شریک تجاری ایران در تولید خودرو به چین ختم نمیشود و بستر همکاریهای بیشتر به جریان خواهد افتاد. توسعه محصولات و تنوع در بازار مطمئنا رضایت مردم را جلب خواهد کرد.
نعمتبخش با بیان اینکه متقابلا شرکتهای خودروساز معیارهایی برای همکاری با هم در نظر میگیرند، گفت: هر کمپانی خودروسازی با معیاری وارد مناقصه میشود و اصلیترین محور این معیارها فضای رقابتی این تولید و قیمت آن است که مورد توجه قرار میگیرد. در این شرایط مجموعه قطعهسازها هم میتوانند طرحهای مشترکی با شرکتهای خارجی داشته باشند و محصولاتشان را به بازارهای صادراتی و کمپانیهای بزرگ عرضه کنند.
این فعال صنعت خودرو افزود: صنعت خودرو و بازار این محصول پس از توافق هستهای و برداشتهشدن تحریمها میتواند ورود محصولات اروپایی و آمریکایی را در کارنامه خود داشته باشد. طراحی پلت فرم مشترک با کمپانیهای خارجی بزرگ شاید اصلیترین همکاری ایران با صنعتگران خارجی باشد اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که چنین طراحی مشترکی چندین پلت فرم جدید به وجود خواهد آورد که بازار را به کلی با محصولات خارجی بروز میکند.
او افزود: در صورت برداشت شدن تحریمها بسیاری از خارجیها به همکاری با ایران علاقمند هستند و این استقبال خود را بارها نشان دادهاند اما همه چیز پس از این بستگی به نوع قراردادها و معیارهای همکاری با کمپانیهای خارجی و بزرگ دارد.
فرصت طلایی که پیچیده است
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت هم از این شرایط به عنوان فرصتی طلایی یاد کرد که برای صنعت ایران هم میتواند فرصت محسوب شود و هم تهدید.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه جریان این صنعت پس از توافق هستهای و برداشته شدن تحریمها پیچیده است، گفت: اگر از منظر فرصت به این موضوع پرداخته شود، بازار خودرو بازاری وسوسهانگیزی برای بزرگان صنعت است، به همین دلیل میتواند آغاز همکاریهای مشترکی تلقی شود و ممکن است این امر مصرفکنندگان را از وضعیت بازار و کیفیت محصولات عرضه شده راضی کند اما چنین تعاملی با شرکتهای خارجی بستگی به تمهیدات اندیشیده شده دارد. زمانی همکاریها ایران را متضرر خواهد کرد که شرایط را خطرناک میکند که از این فرصت طلایی به نحو نامطلوبی استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: در سالهای اخیر برای صنعت خودرو داخل کشور زحمتهای فراوانی کشیده شد و نباید با تصمیمات غلط آنها را نابود کرد. در شرایطی همکاریهای گسترده با کشورهای خارجی سودمند است که در بهترین فرصتها بهترین تصمیمها گرفته شود. این وضعیت زمانی حاصل میشود که خودروسازان با شرکتهای بزرگ خارجی انتقال فناوری داشته باشند با وجود اینکه که تمامی این اقدامات زمانبر است اما آنها باید به روند فعالیتهای طراحی و تولیدی خود سرعت بدهند.
او با بیان اینکه باید به بهترین شکل از این فرصت پیشرو استفاده کرد، گفت: ترکیب تکنولوژی با تنوع در صنعت خودرو، باعث ارتقای صنعت کشور خواهد شد و مطمئنا پس از توافق و کلید خوردن رایزنیها و مذاکرات شریکهای تجاری ایران سرمایهگذاریهای بسیاری به خطوط تولید داخلی ورود پیدا خواهد کرد. اما زمانی سرمایهگذاری مسترک سودمند است که انتقال طرح تکنولوژی و همکاریها تعهد ایجاد کند و به صورت پایدار شکل بگیرد. همچنین این فرصت را باید به عنوان فرصتهای کوتاه ببینیم و کاملا واقعگرایانه در این پیچیدگی پیش رویم.
کاکایی افزود: اگر ایران برنامهریزی همهجانبه داشته باشد دیگر همکاریهای ناکامی که با رنو و پژو داشتیم تکرار نخواهد شد. صنعت خودرو ایران در سالهای اخیر ضربه ترک کردن ایران توسط کمپانیهای بزرگی را خورد که در زمانی اگر قراردادها و معیارهای همکاری محکمی منعقد میشد، این اتفاق نمیافتاد و همکاریها در سالهای بحرانی تحریمها ادامه مییافت.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده تحریمها پس از چند سال برای مردم کشور عادی میشود و صنایع ناچارند رو پای خود بایستند، گفت: صنعت خودروی ایران هم این ویژگی را داشته و دارد به همین دلیل باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.
او در ادامه افزود: در این شرایط اگر تصمیمات درست و به جایی نگرفته شود، ممکن است واردات در دورهای تشدید شود و وابستگیهایی به وجود بیاورد اما این امر میتواند با مدیریت پشت سر گذاشته شود و صنعت خودرو کشور را با توسعه تحقیقات و همکاریهای خارجی ارتقا داد.
دسترسی به قطعات خارجی قیمت تمام شده را کاهش میدهد
محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در همین زمینه به اقتصادنیوز گفت:توافق هستهای و برداشته شدن تحریمها میتواند بسیاری از قطعات مورد نیاز داخلی را به خطوط تولید ایران برگرداند و عواملی که بر قیمت تمام شده تولید در این سالها تاثیر گذاشته را بهبود دهد. این شرایط باعث میشود قیمت خودروهای داخلی در بازار تنظیم شوند و مردم از خرید در بازار داخلی رضایت داشته باشند.
او افزود: شرکتهای تولیدکننده خودرو باید در حین مشارکت نکات طلایی این همکاریها را دریابند و از صفر تا ۱۰۰ تولید را از قطعات اولیه تا انتها را در نظر بگیرند. زیرساختهای این همکاری در فرصت پیش رو باید منطقی باشد و بر اساس مشکلات موجود شک بگیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در همکاریهای خودرویی با کشورهای خارجی پس از توافق هستهای که تا کنون نتیجه مطلوبی حاصل شده، باید به نوع قراردادها و حقوق بینالملل توجه شود و این موارد یکجانبه نباشد، یادآور شد: اگر حق و حقوقهای دو طرف شفاف باشد و قراردادها محکم بسته شود، تجربه تلخی که با دو شریک خارجی داشتیم که ایران را تنها و یکه رها کردند، دیگر اتفاق نمیافتد و هر دو شریک تجاری از این فرصت همکاری منتفع میشوند.
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۴
۳۵۰ که سال ۲۰۱۰ به بازار های جهانی معرفی شد، پس از گذشت ۳ سال و چندین رونمایی بالاخره در پاییز ۹۲ پا به میدان گذاشت. حضور خوب و قدرتمند ظاهر شدن ۵۵۰ در بازار ایران تامی نیک از این گاراژبرای گذاشت و حالا این محصول که عدهای انرا شوالیه کوچک میخوانند به جنگ رقبای خود در بازار ایارن میرود. در این شماره ۳۵۰ را در شهر یزد مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم چه حرف هایی در برابر رقبا برای گفتن دارد.
طراحی و فضای داخلی
در صحبت با عاملیت فروش این خودرو در شهر یزد متوجه شدیم فروش ۳۵۰ در این شهر به حدود ۵۰ دستگاه رسیده که میتوان گفت هنوز راه زیادی تا به جایگاه دیگر رقبایش برسد. با توجه به تنوعی که در رده ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به وجود آمده، می توان گفت ۳۵۰ راه دشواری برای عرض اندام دارد. راستش این کوچولوی خوش پوش چینی با وجود اینکه شباهتی به دیگر اعضا خانوادهاش ندارد، مدرن به نظر میرسد، مدرن اما فاقد اصالت. شاید این نکته را بیراه بدانید، اما وقتی دم از اصالت ۸۰ ساله زده میشود ناخودآگاه این توقع هم ایجاد میشود که چیزی در ریشه این خاندان مشترک باشدو به عنوان DNA آن شناخته شود، آیا شما چنین چیزی را در ۳۵۰ پیدا می کنید؟
در هر حال آنچه در طراحی این خودرو ریشه دوانده را باید ناشی از دورگه بودن آن دانست. با این حال باید از این موضوع خشنود بود که ردی از کپی کاریهای ناشیانه در این خودرو به چشم نمی خورد، اما آن قدر ها هم متفاوت نیست که توجه عابران را به خود جلب کند. حجم های قدرتمند در کنار خطوط نرم با زوایای ملایم، ۳۵۰ را به چهره ای خنثی که میخواهد قلدر باشد شبیه کرده است. فکر میکنم این خلاصه ترین تعرفی باشد که میتوان از ۳۵۰ داشت؛ چه در ظاهر و چه در باطن.
با پا گذاشتن به فضای داخلی این خودرو اولین نکتهای که توجهاتان را جلب میکند بوی پلاستیک مورد استفاده در کابین است در حالی که خودرو مورد ازمایش مسافتی بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر را پیموده بود. استفاده از پلاستیک خش مشکی رنگ که البته کیفیت قابل قبولی دارد در کنار چرم مصنوعی و تزئینات کرومی و نقرهای فضای ۳۵۰ را اسپرت جلوه میدهد. در تزئینات داخلی این خودرو نوار نقره ای رنگ رو داشبورد قطعه مشابه در لیفان ۵۲۰ را تداعی میکند که در خودرو مذکور انعکاس شدید نور خورشید در طول روز را به همراه داشت که خوشبختانه در ۳۵۰ به لطف وجود نقوش لوزی شکل از شدت انعکاس و بازتاب آن در چشم راننده کاسته است.
منسوجات منقش به نماد امجی که به عنوان کف پوشهای ۳۵۰ مورد استفاده قرار گرفته به خوبی گویای این است که این شرکت برای کاهش هزینهها جذابیت های کیفی و بصری را نادیده نگرفته است.
فضای پا برای هر دو ردیف حتی برای افراد قد بلند مناسب به نظر میرسد. طراحان سعی کرده اند از فضاهای داخلی برای قرار دادن اشیا تا حد امکان استفاده کردهاند. میتوان گفت محفظه تودری ها بیشترین فضای ممکن را ارائه میدهند، جالیوانیها و حتی فضای زیر صندلی شاگرد در این استفاده بهینه از فضا تاثیر گذار بودهاند.فضای بار ۴۵۸ لیتری نیز ببه اندازه کافی بزرگ و جادار به نظر میرسد با این حال امکان خواباندن صندلیهای عقب برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
صندلی راننده
موتور ۱.۵ لیتری امجی ۲۵۰ به همان شیوه سنتی استارت میخورد.این پیشرانه که بیشینه توان به ۱۰۷ اسب بخار میرسد با در حالت کارکرد درجا با تولید صدای زیاد کمی ناامیدتان میکند. این صدا را نمیتوان نادیده گرفت اما شاید با ارفاق فراوان بتوان نامش را غرش گذاشت. این پیشرانه با یک جعبه دنده خودکار جفت و جور میشود که روی سه حالت قابل تنظیم است. یک حالت نرمال که مصرف اقتصادیتر دارد، یک حالت اسپرت که که تعویض دندهها را در دورهای بالاتر انجام می دهد و با حرف S مشخص میشود و حالت آخر که برای حرکت در مسیرهای زمستانی است و با حرف W مشخص شده است. تعویض دندهها در این حالت در دورهای پایینتر انجام شده و حرکت خودرو سنگین تر صورت می گیرد، البته این سنگین و کندی در همه حالتها احساس میشودو به نظر میرسد وجود یک جعبه دنده بهتر میتوانست ۳۵۰ را از این مخمصه نجات دهد. شاید بتوان صدای ۳۵۰ را در دورهای بالا غرش نامید و با شنیدن آن حسی خوشایند در شما ایجاد شود، اما اگر حقیقت را بخواهید ۳۵۰ به اندازه صدایی که تولید میکند قدرت در اختیارتان قرار نمیدهد و همواره احساس میکنید در این تجربه رانندگی چیزی کم دارید. این کمبود را میتوان تعویض به موقع دندهها و یا حتی امکان تعویض دستی دندهها دانست که برای ان خودرو در نظر گرفته نشده است، اما بگذارید اشارهای هم به این نکته داشته باشیم که MG این این خودرو را برای آن سته از افرادی ساخته است که حوصله نگهداری و مدارا با مدل ۶ را نداشته و بیشتر از آن برای مصارف روزمره و شهری استفاده میکنند. در واقع در این مدل دیگر نیازی نیست برای شروع حرکت صبر کنید تا بوسترهای ترمز پر شوند و یا برای خاموش کردن خودرو منتظر خالی شدن توربوشارژها بمانید.
اگر به ۳۵۰ به چشم یک خودرو شهری نگاه کنید آن را خودرویی مناسب خواهید یافت که فضای کافی برای ۵ سرنشین و بار آنها فراهم میکند، در دستاندازها ضربه زیادی به اتاق و سرنشینان منتقل نمیکند. از طرفی باید گفت این خودرو شتاب فوقالعادهای ارادئه نمیدهد و پس از چند بار آزمایش سرعت سنج دیجیتالی آن به حداقل ۱۴ ثانیه زمان نیاز داشت تا سرعت صد کیلومتر را نشان دهد.
یک نکته واقعا دوست داشتنی میتوان در ۳۵۰ پیدا کرد و آن پایداری بالای آن است که به لطف سیستم CBC (کنترل پایداری در پیچها) محقق شده است. پیشتر نیز در آزمایشهایی که در شهر یزد انجام داده بودیم برای آزمایش پایداری خودروها را به پیچ پژوهش که حوادث زیادی به سبب ناتوانی در کنترل سرعت بالا و انحراف از مسیر در آن رخ داده آوردهبودیم، این بار با ۳۵۰ توانستیم با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از این نقطه عبور کنیم بدون اینکه از منحرف شدن آن نگران شویم.
یک وبسایت عمانی در رابطه با کولر ۳۵۰ میگوید: صادقانه بگوییم کولر ۳۵۰ بهترین نیست و ما مجبور بودیم برای خنک شدن تمام مسیر آن را روشن نگه داریم. ولی تصور میکنیم این اتفاق به خاطر دریافت آفتاب از شیشه بزرگ جلو و سانروف در گرمای ۴۳ درجه سانتیگراد باشد.
مشخصات فنی
۳۵۰ با این پیشرانه توانسته استاندارد الایندگی یورو۵ را دریافت کند. جعبه دنده خودکار این خودرو به سیستم Over Drive مجهز است که که از آن جهت بهره گیری کامل از گشتاور تولید شده توسط موتور استفاده میشود. این نیرو تولید شده به چرخهای جلویی منتقل میشود. چرخهای ۱۶ اینچی این خودرو ترمزهای دیسکی خنکشونده را در خود جای دادهاند و به سیستم جدا کننده سریع لنتها نیز مجهز شده است. علاوه بر این سیتسمهای کمکی توزیع الکترونیکی نیرو، سامانه ضد قفل، ترمز کمکی و سیستم پایداری خودرو در پیچها نیز مجهز است. ۳۵۰ با استفاده از این سیستمهای اسمنی و بهره گیری از ۶ کیسه ایمنی هوا توانسته ۴ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف اروپا دریافت کند.
تجهیزات و امکانات رفاهی
امکاناتی که امجی برای این خودرو در نظر گرفته شامل آینههای برقی مجهز به گرمکن، سانروف دوحالته، سیستم پارک کمکی مجهز به دوربین عقب و سنسورهای صوتی، ایموبلایزر، سیستم صوتی XBM مجهز به ۸ بلندگوی Hi-Fi با قابلیت پخش WMA,Mp3 وDVD، بلوتوث، نمایشگر میزان باد تایر، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، امکان ذخیره موسیقی تا ۵۱۲ مگابایت و سیستم هشدار بستن کمربند سرنشین میشود.
۳۵۰ در بازار ایران
این خودرو با قرار گیری در کلاس C و بازه قیمتی ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان شرایط دشواری را پیش رو دارد. وجود خودروهایی نظیر جِی۵ اتوماتیک و همینطور امگرند۷ در ردههای قیمتی پایینتر کار را برای ۳۵۰ دشوار کردهاند. وجود امکاناتی مشابه و قدرت بیشتر نیز برگ برنده رقبای این خودرو است. با این حال به نظر می رسد هنوز نام انگلیسی MG امید موفقیت را برای این محصول زنده نگه میدارد. امجی در حال آماده سازی نسخه مجهز به توربوشارژر این خودرو است که توان بیشتری تولید میکند و با جعبه دنده دستی نیز عرضه میشود. به نظر میرسد حضور این گزینهها برای بازار ایران میتواند تا حد زیادی رقابت را برای ۳۵۰ تسهیل کند.در پایان از آقایان سید حسن ضیائی، سید سیامک خاتمی،
تعداد سیلندر ها | ۴سیلندر -خطی |
حجم موتور(L) | ۱.۵ |
حداکثر قدرت (hp/rpm) | ۶۰۰۰/۱۰۷ |
حداکثر گشتاور(nm/rpm) | ۴۵۰۰/۱۳۵ |
وزن خالص(Kg) | ۱۲۸۰ |
حداکثر سرعت (Km/h) | — |
نوع جعبه دنده | ۴ سرعته اتوماتیک مولتی مود |
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) | — |
حجم مخزن سوخت(L) | ۵۵ |
مشخصات چرخ | ۲۰۵/۵۵r16 |
طول×عرض×ارتفاع(mm) | ۱۴۹۲×۱۷۸۸×۴۵۲۱ |
فاصله بین دو محور(mm) | ۲۶۵۰ |
حدود قیمت(میلیون تومان) | ۸۵ |