تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳-رکورد شکنی هیوندای سانتافه در ایران
یزدفردا:نیم نگاهی به آمار واردات خودرو از گمرکات کشور نشان می دهد که در١٠ماهه نخست سال جاری دو هزار و ٨٩٠ دستگاه بی ام و، ٧١٩ دستگاه مرسدس بنز، ١۶ دستگاه پورشه و ١٢ دستگاه مازراتی وارد ایران شده است.
پس از هیوندای، خودروهای برند کیا با ١٣هزار و شش دستگاه رتبه دوم خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده است. پس از این دو برند کره ای، تویوتا ژاپن با هشت هزار و ٢٣۴ دستگاه در رتبه سوم خودرو های وارد شده به کشور در ١٠ ماهه نخست امسال جای دارد.
این گزارش نشان می دهد در این مدت در مجموع ١٠هزار و ٨۴۴ دستگاه خودروی هیوندای سانتافه وارد کشور شده است و به این ترتیب این خودرو توانست عنوان نخست در میان خودروهای وارد شده به کشور را از آن خود کند.
بر اساس این گزارش، در میان برندهای لوکس وارداتی به ایران، ب ام و آلمان با دو هزار و ٨٩٠ دستگاه خودرو بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، ضمن آنکه لکسوس توانسته با هزار و ٨۴ دستگاه خودرو رتبه دوم را از آن خود کند و از مرسدس بنز پیشی بگیرد. در١٠ ماهه نخست سال جاری در مجموع ٧١٩ دستگاه مرسدس بنز وارد ایران شده است.
در این مدت همچنین ١۶ دستگاه پورشه و ١٢ دستگاه مازراتی وارد ایران شده است. در میان برندهای چینی حاضر در بازار ایران، در ١٠ماهه نخست امسال جیلی در مجموع ۶٣٨۵ دستگاه خودرو وارد کشور کرد. با توجه به اینکه در سال ١٣٩٣، تعداد خودروهای وارداتی به کشور، ٧١ هزار و ۶٩٠ دستگاه است، به نظر می رسد که تا پایان سال، این آمار مشابه سال گذشته شود. در سال ١٣٩٢ و بر اساس آمار گمرک در سال ٩٢، ٧٨ هزارو ۶٧٣ خودرو سواری به ارزش سه میلیاردو ١٧ میلیون دلار به کشور وارد شد.
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳/امویام ۱۱۰، خودرویی که در چین هم خریدار ندارد!
به گزارش ایسنا، نگاهی به جدول ردهبندی کیفی خودروهای داخلی نشان میدهد که خودروی امویام ۱۱۰ در انتهای ردهبندی قرار داشته و عنوان بیکیفیتترین خودروی داخلی را از آن خود کرده است.
نکته قابل توجه در رابطه با این خودرو آن است که با وجود قرار داشتن در انتهای جدول ردهبندی کیفی، تولید آن در ۱۱ ماهه سال جاری معادل ۳۲۸ درصد افزایش داشته است. افزایش تولید و فروش این خودروی چینی در ایران در حالی است که به گفته معاون پلیس راهور، تولید امویام ۱۱۰ چند سالی است که حتی در خود کشور چین هم متوقف شده است.
سرهنگ رستمی – معاون فنی پلیس راهور ناجا – چند روز پیش در حاشیه مراسم توقف تولید وانت پیکان در پاسخ به پرسشی درباره میزان تصادفات خودروهای قرار گرفته در انتهای جدول ردهبندی کیفی مانند خودروی امویام ۱۱۰، اظهار کرد که “چند سالی است که تولید این خودرو در چین متوقف شده است”.
در این شرایط مشخص نیست که چرا خودرویی که عنوان بیکیفیتترین خودروی داخلی را از آن خود کرده و تولید آن در چین به عنوان کشور سازنده هم متوقف شده، باید در ایران همچنان تولید شود.
درست است که چینیها به دلیل حفظ اشتغال در شرکتهای قطعهساز چینی که علیرغم توقف تولید امویام ۱۱۰ در این کشور، قطعات این خودرو را همچنان تولید کرده و به ایران میفرستند، علاقهمند به ادامه حضور این خودرو در ایران هستند؛ اما چرا خودرویی که دیگر مردم چین نیز آنرا نمیخرند، باید در ایران تولید شود؟!