یزدفردا:
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳
به گزارش ایسنا، تسخیر بازار خودروهای سواری شاسی بلند در ایران از سوی چشم بادامیها در حالی است که در سالهای اخیر استقبال مصرفکنندگان ایرانی از این خودروها افزایش یافته است.
به نظر میرسد خودروسازان چینی زودتر و بهتر از خودروسازان بزرگ داخلی این تغییر ذائقه بخشی از مصرفکنندگان ایرانی را متوجه شدهاند و از طریق شرکای ایرانی خود (مدیران خودرو و کرمان خودرو) دو خودروی شاسی بلند (X60 و X33) را در سالهای اخیر روانه بازار ایران کرده و معادل ۸۰.۳ درصد سهم بازار این کلاس خودرو در کشور را از آن خود کردهاند.
وجه تمایز دو خودروی شاسی بلند چینی عرضه شده در بازار ایران، پایین بودن قیمت این محصولات در مقایسه با نمونههای وارداتی دیگر است بهگونهای که قیمت خودروهای شاسی بلند چینی حدودا ۳۰ درصد ارزانتر از ارزانترین خودروی شاسی بلند غیرچینی عرضه شده در بازار ایران است.
به عنوان مثال دو خودروی امویام X33 و لیفان X60 به قیمت حدود ۶۳ میلیون تومان در بازار ایران به فروش میرسند در حالیکه قیمت شاسی بلند رنو داستر نیز حدود ۹۰ میلیون تومان است. قیمت باقی خودروهای شاسی بلند موجود در ایران نیز بیش از صد میلیون تومان است.
همین تفاوت قیمت باعث شده که بخشی از مصرفکنندگان ایرانی که تمایل به سواری با خودروهای شاسی بلند را دارند اما به هر دلیلی نمیتوانند و نمیخواهند از نمونههای گرانتر استفاده کنند به نمونههای چینی این خودروها روی بیاورند.
نمونههای چینی که البته در حوزه کیفیت عملکرد قابل قبولی ندارند و رتبههای پایین جدول ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در کشور را به اختصاص دادهاند با این حال به دلیل قیمت کمتر نسبت به دیگر خودروهای شاسی بلند موجود در ایران توانستهاند جای پای خود را در این بازار محکم کنند.
در این شرایط این سوال وجود دارد که آیا دو غول خودروسازی کشور که ادعای پیشرو بودن در بازار خودروی ایران را دارند در سالهای گذشته نمیتوانستند با پیشبینی تغییر ذائقه برخی از مصرفکنندگان ایرانی، به طراحی و تولید یک خودروی شاسی بلند ارزان قیمت پرداخته و این بازار مهم و رو به رشد را به رقبای چشم بادامی واگذار نکنند؟
نکته مهمتر و اساسیتر این است که چرا چینیها توانستند این کار را بکنند و ۸۰ درصد بازار خودروهای شاسی بلند ایران را به خود اختصاص دهند اما غولهای خودروسازی کشور نتوانستند. چه کسی میتواند و باید به این پرسش پاسخ دهد؟.
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳
مشخصات برلیانس H320 و تجربه رانندگی در پیست
به گزارش دنیای خودرو،برلیانس اچ ۳۲۰ از نظر طراحی بدنه تا حدی به نسل اول ب ام و سری یک شباهت دارد،اما به جای پلت فرم دیفرانسیل عقب ب ام و از ساختار دیفرانسیل جلو با یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره می گیرد.طراحی ظاهری به خوبی محصولات چانگان نیست،اما جذابیت های خاص خود را دارد و در برخی زوایا تازه و مدرن به نظر می رسد.در فضای داخلی هم استفاده هوشمندانه از پلاستیک و پارچه با تریم داخلی کِرم به چشم می خورد که در مجموع از نظر زیبایی و کیفیت نمره قبولی می گیرد.رانندگی با اچ ۳۲۰ چطور است؟
موتور ۱.۵ لیتری کمی بیش از ۱۰۰ اسب قدرت تولید می کند که برای جثه سبک وزن این هاچ بک چینی کافی است.گیربکس عملکرد نسبتا مناسبی دارد و در مجموع باید گفت که برلیانس H320 تنها خودرو حضار در این تست با نسبت نیرو به وزن قابل قبول است.ترمزها همچون سایر خودروها رضایت بخش به نظر می رسند و فرمان پذیری هیجان انگیز،لذت بخش با چاشنی کم فرمانی فراوان است.با H320 بعد از یکی دو دور به مرحله ای می رسید که در تمامی پیچ ها از شنیدن جیغ تایر لذت ببرید و در تلاشی هیجان انگیز برای غلبه بر کم فرمانی و سبکی محور عقب غرق شوید.به نظر من رانندگی با این ماشین از پژو ۲۰۶ لذت بخش تر است و اگر سایپا بتواند این مدل را با قیمت رقابتی راهی بازار کند،به حاشیه امن فروش انواع پژو ۲۰۶ های بی کیفیت راه خواهد یافت. H320 یک مدل صندوق دار (سدان) هم دارد که در حاشیه تست حضور داشت اما اجازه رانندگی با آن برای ما صادر نشده بود.این مدل هم از طراحی خوب، کیفیت قابل قبول و فضای داخلی نسبتا کافی برای چهار یا پنج سرنشین برخوردار بود و در صورت عرضه می تواند به خودرویی موفق در بازار فروش بدل شود.
از هفته آینده پیش فروش خودروهای جدید برلیانس توسط گروه خودروسازی سایپا آغاز خواهد شد .