تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳-
یزدفردا" متاسفانه با گذشت زمان شاهد نشانه هایی مشهود از فشار بر دولت از جانب لابی های قدرت و مافیای اقتصادی در جهت حمایت از واردکنندگان خودروهای خارجی هستیم که این امر نیز زنگ خطری جدی است برای صنعت خودرو سازی داخلی و ادامه این روند احتمال بروز ورشکستگی و ظهور پدیده نامیمون بیکاری ده ها هزار نفر نیروهای مرتبط با این صنعت تاثیر گذار را افزایش می دهد.
اما در این میان می توان به آمارهای تایید شده از طریق منابع معتبر اشاره کرد که چگونه تلاش لابی های قدرت در ابتدای امسال سود سرشاری را نصیب کسانی نموده است که غم نان بیگانگان را سرلوحه خود قرار داده اند.
طبق آخرین آمار گمرک در چهار ماه اول امسال ۳۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۶۸۳ میلیون دلار وارد کشور شده که از این تعداد آمار بیش از ۱۰ هزار خودرو فقط در تیرماه گذشته به ثبت رسیده است. با یک حساب ساده و سرانگشتی می توان دریافت که قیمت هر خودرو حداقل ۲۰ هزار دلار بوده که از این بابت با سهم بیست درصد سود وارد کنندگان چیزی در حدود ۱۳۶ میلیون دلار سود این خودروها بوده است. به عبارتی حدود ۴۱۰۰میلیارد ریال سود ۴ ماه نخست سال ۹۳ وارد کنندگان خودرو بوده است. که در تیرماه برای این واردکنندگان ۱۲۰۰ میلیارد ریال سود داشته است.
به هر حال بخش عمده ای از این جریان واردات و تشدید آن حاصل تلاش انجام شده در راکد شدن بازار خودروهای داخلی بوده و نشانه های موجود حداقل بر این باور است که کیفیت خودروهای وارداتی که در سطح ۲۰ هزار دلار در کشور فروخته شده کمتر از خودروهای داخلی است.
اما در این موضوع سهم کمیسیون صنایع مجلس را نیز در راکد کردن فروش خودروهای داخلی باید در نظر گرفت که با مصاحبه های متفاوت به مردم گفته اند خودرو نخرید! که حاصل توصیه خودرو داخلی نخرید افزایش فروش ۷۵% خودروهای خارجی نسبت به ماه مشابه در سال ۹۲ بوده است.
البته باید توجه داشت که خودروهای وارداتی موجود نه از شبکه خدمات پس از فروش مناسبی برخوردارند و نه از کیفیت مناسب. در این کنکاش دو موضوع دیگر را هم باید در نظر گرفت،
اول آنکه حاصل تلاش عده ای برای راکد کردن خرید و فروش خودروهای داخلی هرچند یک حرکت سیاسی و یا سهم خواهی در نظر گرفته نشود ولی سود حاصل برای وارد کنندگان که لابی های رسانه ای و بعضا سیاسی دارند قابل توجه است.
دوم اینکه روند افزایش واردات امسال پیش بینی می گردد در صورتی که وضعیت خودروسازان داخلی به همین گونه نگه داشته شود و با سرکوب قیمتی اجازه افزایش تولید به آنها داده نشود روند واردات تا پایان سال حداقل به ۱۶۰ هزار خودرو خواهد رسید و سود آن در حدود ۶۴۰ میلیون دلار برابر ۱۹ هزار میلیارد ریال است.
در نتیجه تلاش انجام شده برای وارد کنندگان در سال ۹۳ باید پر ثمر و مناسب باشد. نکته دیگر اینکه در فرآیند تولید هر خودرو اشتغال دو نفر را سبب می شود و این اشتغال از زمانی که مواد اولیه تهیه می شود شروع و در تولید قطعه و تولید خودرو، حمل و نقل و خدمات پس از فروش آن ادامه دارد. البته بگذریم که هرکدام از این بنگاههای مرتبط با تولید یک خودرو نیاز به تهیه غذا ،حمل و نقل، البسه و مواد مصرفی پرسنل دارند که آن به طور غیر مستقیم در داخل کشور تولید می گردد نیز خود یک اشتغالزایی به همراه دارد.
ولی با همین آمار غیر رسمی می توان اینگونه برداشت کرد که در چهار ماه اول امسال با واردات این تعداد خودرو بیش از ۱۵ هزار شغل مستقیم و به همین میزان هم شغل غیر مستقیم در کشور از بین رفته است. جای تامل دارد که توجه به این موضوع در کشورهای دیگر حتی چین که جزء اصلی ترین کشورهای صادر کننده خودرو است در نظر گرفته می شود برای وارد کردن یک خودرو شش ماه باید در انتظار باشی در حالی که برای واردات قطعات و سرمایه گذاری تولید بهشتی ساخته شده که کارگردانان آن بانکهای چینی، ضمانت دولتی، همراهی قانون گذاری و مردم چین هستند.
توجه این چشم بادامی ها برای کسب اشتغال تا آنجا پیش می رود که هنگام عرضه خودرو حتی حاضر نیستند تبلیغات محصولات خود را به یک شرکت ایرانی بدهند و سعی می کنند تمام اشتغال بدست آمده از این موضوع را در کشور خود انجام دهند که با این تفاسیر و نگاهی گذرا به عملکرد واردکنندگان و حمایت مجلس نشینان از زمین گیر شدن صنعت خودرو سازی داخلی است.
به هر حال در این چهار ماهه اخیر اگر در نظر بگیریم خودروهای داخلی ۳۰% ارز بری دارد حداقل ۴۷۸ میلیون دلار ارز از دست داده و اگر بگوییم تولید خودرو در فرآیند داخلی ۵۰% نرم جهانی اشتغال ایجاد می کند.
حداقل ۷۰ هزار شغل از دست داده ایم. شاید این موضع مهمی نباشد و مهم صرفا لابی های واردات باشد که توانسته اند از این حرکت ۴۰ میلیارد تومان سود نصیب خود کنند و اینجاست که باید بگوییم با بازار داخلی چه میکنیم؟
منبع : بازار خبر
به گزارش صبحانه، لازم به ذکر است که ارائه خودروهای مذکور همگی از سوی مدیران شرکتهای سازنده تائید شده است. خودروهایی که اغلب آنها را محصولات چینی تشکیل میدهند اینطور که پیداست چین بازار ایران را به تصرف خود درآورده است.
دنا با قیمت ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان
از ایرانخودرو شروع میکنیم یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی در ایران که این روزها میخواهد خودروی ملی دیگری را با نام دنا روانه بازار کند. خودرویی که با موتورهای ۱٫۷ و ۲ لیتر به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو از چهرهای زیبا برخوردار است و طراحی آن به روز بوده و میتواند در بازار ایران موفق باشد.
این در حالی است که این خودرو دو سال پیش توسط ایرانخودرو رونمایی شد و هنوز راهی بازار و حتی خط تولید نشده است. مدیرعامل ایرانخودرو از حضور این خود رو در بازار تا پایان سال جاری سخن به میان میآورد. دنا با موتورEF7 معمولی و جعبهدنده دستی عرضه میشود؛ همچنین عرضه این خودرو با گیربکس اتوماتیک و همچنین موتور EF7 توربوشارژ و XUM نیز در برنامه توسعه محصول قرار دارد. پیشبینی میشود این خودرو با قیمتی در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان روانه بازار شود.
ساینا یا تیبای فیسلیفت شده؟
قطب دوم خودروسازی ایران نیز نمایندگان زیادی را در بازار دارد. خودروی ملی دیگری در راه است. سایپا۲۳۲ یا همان ساینا که تا پایان سال به بازار خواهد آمد. در حقیقت همان تیبای فیسلیفت شده است.
این خودرو که نام دومین خودروی ملی سایپا را یدک میکشد از موتوری ۱٫۵ لیتری با ۸۰ اسببخار قدرت بهره میبرد. خودرویی که چهره زیبایی دارد و به گفته مدیرعامل سایپا جایگزین پراید خواهد شد. این خودرو در حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان قیمت خواهد داشت و همانند تیبا با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه میشود و ظاهراً فعلاً خبری از گیربکس اتوماتیک در تولیدات ملی نیست.
آریو؛ محصول لوکس سایپا
سایپا خودرویی را در چرخه تولید خواهد داشت که چینی است اما نامش ایرانی است که با همکاری یک شرکت چینی به نام زوتای تولید میشود. این خودرو که محصول لوکس سایپا لقب گرفته است از امکانات زیادی برخوردار خواهد بود و البته این نکته را باید یادآور شویم که قیمت آن نیز ۷۰ میلیون تومان به بالاست که این شیوه قیمتگذاری کار را برای آن محصول جدید سخت خواهد کرد. s300 از موتور ۱٫۶ لیتری با ۱۲۰ اسببخار قدرت بهره میبرد. گشتاور این موتور ۱۵۱ نیوتنمتر بوده و ۱۲۷۵ کیلوگرم وزن دارد که برای خودرویی در این کلاس و برای چنین موتوری زیاد به نظر میرسد.
کیا سراتو ۷۰ میلیون تومانی
سایپا قصد دارد تا دوباره تولید محصولات با کیفیت را از سر بگیرد از اینرو به سراغ برند محبوب کیا رفته و اقدام به تولید خودروی سراتو کرده است. سراتو نامی آشنا برای ایرانیان است چرا که سه نسل از حضور خود در بازار ایران را تجربه کرده و اتفاقاً موفق هم بوده است. این خودرو در نمونههای وارداتی با موتور ۲ لیتری روانه بازار میشود حال اینکه سایپا تولید نمونه ۱٫۶ لیتری و ۲ لیتری آن را در دستور کار خود قرار داده است.
سراتو با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی در دسترس خواهد بود. نکتهای که در مورد این خودرو وجود دارد این است که خودروی مذکور نسل قبل کیا سراتو است این در حالی است که در حال حاضر نمونههای جدید آن در بازار ایران حضور دارند. قدرت موتور این خودرو با موتور ۲ لیتری ۱۵۶ اسببخار بوده و در نمونه ۱٫۶ لیتری ۱۲۴ اسببخار قدرت دارد. به گفته مسئولین سایپا این خودرو با قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.
B90 یا تندر هاچبک
B90 یا همان رنو ساندرو محصول جدید شرکت پارسخودرو است که بر روی پلتفرم L90 طراحی شده است. ساندرو به واقع همان نمونه هاچبک تندر۹۰ است خودرویی که با موتور ۱٫۶ لیتری مشترک با تندر عرضه خواهد شد همچنین بر روی این خودرو یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نصب میشود گیربکسی که هماکنون بر روی تندر۹۰های اتوماتیک ایرانخودرو نیز قابل سفارش است به هر طریق این خودرو میتواند گزینه مناسبی باشد برای افرادی که چهره تندر۹۰ را دوست ندارند اما خودرویی با کیفیت میخواهند این خودروی هاچبک میتواند رقیبی جدی برای پژو ۲۰۶ باشد. ساندرو با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان روانه بازار ایران خواهد شد.
JAC S5 با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان
بعد از موفقیت برند جک در بازار ایران کرمانموتور درصدد تولید خودرویی دیگر از این برند در کرمان است اما این بار خودروی مذکور یک شاسیبلند زیبا است که اتفاقاً شباهتهای فراوانی به هیوندای توسان دارد.
این خودرو که توسط شرکت ایتالیایی پینینفارینا طراحی شده است مطمئناً سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد چرا که طراحی آن منحصربهفرد بوده و با موتور ۲ لیتری توربو راهی بازار ایران میشود موتوری که قادر به تولید ۱۷۴ اسببخار قدرت خواهد بود و با توجه به داشتن گیربکس شش سرعته دستی از شتاب و سرعت خوبی بهره میبرد. این خودرو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در بالاترین سطح قرار داشته و با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان راهی بازار خواهد شد.
لیفان ۷۲۰ ؛ سدان لوکس ۶۰ میلیونی
خودروی دیگری که کرمانموتور به بازار عرضه خواهد کرد لیفان ۷۲۰ است که در کلاس سدانهای بزرگ قرار دارد. این خودرو از موتوری ۱٫۸ لیتری با ۱۳۴ اسببخار قدرت برخوردار است گیربکس در نظر گرفته شده برای آن پنج سرعته دستی بوده و قیمت آن نیز کمتر از محصولات جیلی خواهد بود که در حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارند. این خودرو را میتوان یک سدان لوکس و بزرگ دانست که برای خانوادههای پر جمعیت مناسب است.
ولیکس c30 با گیربکس اتوماتیک
ولیکس C30 را همه با برنج محسن میشناسند. این خودرو یکی از با کیفیتترین چینیها در بازار ایران است. خودرویی که نمونه دندهای آن را میتوان با قیمتی در حدود ۴۵ میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو از موتوری به حجم ۱۵۰۰ سیسی برخوردار بوده و قادر است ۱۰۴ اسببخار قدرت تولید کند.
خودروسازان راین از تولید این خودرو با گیربکس اتوماتیک تا پایان سال خبر میدهند. خودرویی که در حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت و میتواند رقیب خوبی برای دیگر خودروهای حاضر در این کلاس باشد.
امویام X33 جدید ۷۲ میلیونی
یکی از پرفروشترین چینیهای بازار ایران MVM X33 است که توانست به دلیل چهره زیبا و قد بلندش در بازار موفق ظاهر شود حال شرکت مدیرانخودرو درصدد است تا نمونه اتوماتیک آن را روانه بازار ایران کند. X33 همانند گذشته در بازار ایران با همان موتور ۲ لیتری به بازار عرضه خواهد شد با این تفاوت که گیربکس نصب شده بر روی آن اتوماتیک است. گیربکس cvt که تا حد زیادی مصرف سوخت را نیز کاهش میدهد.
گیربکس این خودرو این امکان را برای راننده فراهم میکند تا به صورت دستی اقدام به تعویض دندهها کند و همچنین برای عبور از مسیرهای لغزنده و برفی حالت برف یخ نیز بر روی آن قرار گرفته است که میتوان از آن بهره جست. حجم موتور دقیق آن ۱۹۷۱ سیسی است. قدرت موتور MVM- X33، ۱۳۹ اسببخار بوده و گشتاور آن نیز ۱۸۲ نیوتنمتر است. این خودرو با قیمت در حدود ۷۲ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.
MVM E5؛ ۴۵ میلیون تومان
محصولی دیگری از شرکت چری است که توسط مدیران خودرو در سه ماهه سوم سال جاری روانه بازار خواهد شد. خودرویی که شباهتهای فراوانی با MVM530 دارد و در ایران با نام MVM550 معرفی میشود. این خودرو با موتور دو لیتری ۱۳۹ اسببخاری روانه بازار خواهد شد و البته گیربکس CVT هم در این خودرو وظیفه انتقال قدرت را به عهده خواهد داشت. ۵۵۰ با قیمتی در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان روانه بازار ایران میشود.
درون کابین این خودرو شباهت فراوانی به خودروهای کرهای دارد و همانند کرهایها زیباست. موفقیت آن در بازار نیز دور از ذهن به نظر نمیرسد چرا که مؤلفههایی چون زیبایی، جادار بودن و هر آنچه خانوادههای پر جمعیت به آن نیاز دارند را در خود گنجانده است.
JAC A30؛ سدان خانوادگی ارزان
کرمان موتور برند جک را با خودروی توجوی یا همان J3 روانه بازار ایران کرد خودرویی که در نوع خود موفق بود. پس از آن به سراغ مدل J5 رفت و حالا نیز میخواهد خودروی A30 را که یک سدان خانوادگی کوچک بوده و در کلاس خودروهای جمعوجور قرار دارد را در چرخه تولید قرار دهد. A30 از موتوری ۱٫۵ لیتری بهره میبرد. موتوری که قادر به تولید ۱۱۱ اسببخار قدرت و ۱۴۶ نیوتنمتر گشتاور است. این خودروی کوچک که البته بیشباهت به برادر بزرگتر خود J5 نیست. میتواند در کلاس خودروهای کوچک موفق باشد به گفته مدیران این شرکت تا پایان سال جاری در چرخه تولید قرار خواهد گرفت و با قیمتی در حدود ۳۵ تا ۳۷ میلیون تومان روانه بازار خواهد شد.
سنوا؛ چینی ۱۴۵ میلیون تومانی
این خودرو محصول شرکت BAIC چین است. سدانی بزرگ که در حدود ۱۴۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. لابد شما هم از خود میپرسید که ۱۴۵ میلیون تومان برای یک خودرو چینی؟ آیا واقعاً میارزد؟ اما مسئولین دیارخودرو بر این عقیدهاند که این خودرو حتی میتواند با بنز sکلاس هم رقابت کند. سنوا از موتوری به حجم ۲٫۳ لیتری مجهز به توربو شارژ بهره میبرد و موتور آن قادر است تا ۲۵۰ اسببخار قدرت تولید کند.
شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۸٫۲ ثانیه اعلام شده است و امکانات زیادی را نیز ارائه میدهد. گفته میشود این خودرو تا پایان سال ۹۳ راهی بازار خواهد شد هر چند که خیلی هم نمیتوان به وعدههای مسئولین دیارخودرو خوشبین بود. حالا خودتان انتخاب کنید ۱۴۵ میلیون تومان این خودرو را میخرید یا خودروهای کرهای را؟