تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۳-
یکهزارع در مجمع عمومی سالانه خبر داد:تاسیس شرکت مشترک ایران خودرو و پژو
به گزارش ایسنا، هاشم یکهزارع – مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو – در مجمع عمومی سالانه اظهار کرد: شرکت پژو قرار است با ایران خودرو، شرکت مشترکی به صورت ۵۰ – ۵۰ تشکیل دهد.
وی ادامه داد: براساس این توافق شرکت پژو ملزم به ارایه پلتفرم برای تولید محصول مشترک شده و علاوه برآن نسبت به صادرات محصولات در منطقه نیز از طریق ایران خودرو اقدام خواهد کرد.
یکهزارع با بیان اینکه ایجاد مرکز تحقیق و توسعه مشترک با شرکت پژو سیتروئن در این قرارداد پیشبینی شده، از تولید دو محصول جدید پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ در فاز اول همکاری مشترک خبر داد و افزود: قرارداد با پژو براساس تولید محصولات پژو و محصول مشترک با استفاده از توان قطعهسازان ایرانی و نه به صورت سی.کی.دی خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از توافق برای تولید محصول با شرکت رنو نیز خبر داد و گفت: در مرحله اول همکاری با شرکت رنو، دو محصول «کلیو ۴» و «کپچر» در نیمه دوم امسال به بازار عرضه میشود. یکی از این دو محصول در کلاس خودروی کوچک بوده و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر سوخت مصرف میکنند.
همکاری با سایر خودروسازان
یکهزارع همچنین با اشاره به راهبرد ایران خودرو در تولید مبنی بر عرضه ۱۰ تا ۱۵ محصول جدید تا سه سال آینده گفت: از این تعداد سه محصول با برند ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد.
وی از مذاکره با خودروسازان برتر چینی خبر داد و گفت: قبلا مذاکراتی با دو شرکت چینی انجام شده که هماکنون نیز با درنظر گرفتن مسایل کیفی مقرر شده محصولات جدید از این دو شرکت به بازار ایران عرضه شوند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: براساس راهبرد ایران خودرو حداکثر ۱۰ درصد از تولیدات ایران خودرو به محصولات چینی اختصاص خواهد یافت که دو محصول سدان و cross overبه زودی وارد بازار ایران خواهند شد که آغاز تولید آن با موتور تی.یو.۵ پژو و با ساخت داخل بالا خواهد بود.
صد پروژه بهبود کیفیت در سال ۹۳
یکهزارع ضمن اشاره به تعریف ۱۰۰ پروژه بهبود کیفیت در سال ۹۳ تصریح کرد: با اجرای این پروژهها ۸۰ درصد رضایت مشتریان در بخش کیفیت محصول برآورده خواهد شد. وی مشتریان را ذینفعان اصلی ایران خودرو دانست و گفت: رضایت مشتریان با زحمات کارکنان و حمایت سهامداران حاصل میشود.
یکهزارع از خروج محصولات قدیمی ایران خودرو از مدار تولید خبر داد و گفت: وانت پیکان با جایگزینی محصول جدید تا پایان امسال از چرخه تولید خارج خواهد شد. همچنین خط تولید پژو ۴۰۵ نیز در سال ۹۵ متوقف خواهد شد.
تولید ۶۰۰ هزار دستگاه
یکهزارع دربخش دیگری از سخنان خود به عملکرد ایران خودرو در بخش تولید در سال ۹۲ پرداخت و گفت: در نیمه اول سال ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که با همت کارکنان و قطعهسازان و برنامهریزیهای صورت گرفته موفق شدیم تیراژ تولید در نیمه دوم سال را بیش از دو برابر افزایش دهیم.
وی افزود: افزایش تولید منجر به کسب سهم ۵۴ درصدی محصولات ایران خوردو در بازار شد.
وی به صفر رساندن موجودی خودروهای ناقص را یکی دیگر از موفقیتهای ایران خودرو دانست و گفت: حدود ۷۹ هزار دستگاه خودروی ناقص تبدیل به سرمایه راکد شده بود که موفق شدیم در خرداد امسال این عدد را به صفر برسانیم ضمن این که از اول سال۹۳ دیگر خودروی ناقص و با کسری در ایران خودرو تولید نشده است.
یکهزارع بالاترین تیراژ تولید در ایران خودرو را دو هزار و ۷۰۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: در آن زمان حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ دستگاه به صورت CKD وارد و مونتاژ میشد اما درحال حاضر روزانه دو هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو با تکیه بر توان داخلی تولید میشود که با بالاترین حد تیراژ فقط ۴۰۰ دستگاه فاصله دارد.
یکهزارع با اشاره به احداث سلیقهای سایتهای استانی ایران خودرو گفت: ما خود را حافظ و امانتدار سهامداران میدانیم و هدف ما بهره برداری از ظرفیتهای فعلی تولید است و نیازی به هیچ سایت جدید نیست.
صادرات و خودکفایی ارزی
وی صادرات را مقوله مهمی دانست و گفت: موفق شدیم استانداردهای لازم برای ورود به بازار روسیه را کسب کنیم و در ۱۸ ماه آینده ۱۰ هزار خودرو به فدراسیون روسیه صادر خواهیم کرد.
یکهزارع از حضور محصولات ایران خودرو در بازار عراق خبر داد و گفت: طبق توافقات صورت گرفته تعداد ۲۰ هزار رانا و سمند به کشور عراق صادر خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو حضور در بازارهای جهانی را نشانی از کیفیت و قیمت رقابتی محصولات، استانداردها و ویژگیهای فنی مورد نیاز مشتریان بازار کشورهای هدف دانست و تصریح کرد: با موفقیت در این بخش دیگر از ارز دولتی بی نیاز خواهیم شد و به نقطه خودکفایی ارزی دست خواهیم یافت.
وی صادرات ۳۰ درصد از محصولات تا سال ۹۶ را هدف تعیین شده در حوزه صادرات اعلام کرد.
خدمات پس از فروش
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه اظهار کرد: در بخش خدمات پس از فروش اقدامات خوب و موثری انجام شده است.
وی پاسخگو بودن به مشتری را عامل مهمی در افزایش رضایتمندی مشتریان خواند و گفت: بخش اصلی شکایات مشتریان مربوط به عدم دریافت پاسخ از سوی مسوولان است که با طرحهای پیش بینی شده درصدد هستیم این میزان را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ابراز امیدواری کرد: تا پایان چهارمین سال دولت تدبیر و امید، گارانتی قوای محرکه محصولات ایران خودرو به پنج سال افزایش یابد.
مجمع عمومی صاحبان سهام ایران خودرو روز سه شنبه ۳۱ تیرماه ۹۳ با حضور اکثریت سهامداران در سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش دنیای خودرو مشکلات صنعت خودرو و عوامل گریبانگیر این صنعت عریض و طویل در ایران که هنوز پس از گذشت بیش از نیم قرن نتوانسته به جایگاه در خور سابقهای در بازارهای جهانی و حتی منطقهای برسد و کیفیت و قیمت را همزمان مدیریت کند، بسیار است و راهحلهای سادهانگارانه و عوامپسندانه برای آن نیز بسیار.
ازجمله وعده واهی کاهش قیمت خودرو و برحذر داشتن مردم از خرید محصولات داخلی این بازار که اخیرا نیز توسط یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده و برای نگارنده یادآور حکایتی از تاریخ معاصر ایران است.
چارلز کامر هارت، در اواخر سال ۱۹۲۹ میلادی، حدود ۱۳۰۹ شمسی بهعنوان سفیر آمریکا در تهران منصوب شد. یکسال بعد از آن و در کمتر از شش ماه، آمریکا ۲ میلیون و هفتصد هزار دلار کالا از ایران خرید. رضاشاه و وزیر دربارش، تیمورتاش در آن سالها متهم بودند به اینکه فضایی را بر اقتصاد ایران حاکم کردهاند تا بتوانند تمامی ارز کشور را به قیمت پایین خریداری کنند.
اما اتفاق مهم دیگر در آن دوران دستور رضاشاه بود، دستوری که براساس آن اتومبیل و کامیون را در شمار کالاهای تجملی قرار داده و واردات آن از کشورهای دیگر ازجمله آمریکا را ممنوع کرده بود. این دستور در حالی صادر میشد که ایران در حملونقل ریلی و هوایی هیچ زیرساخت و توانی نداشت و حملونقل مسافر و بار در ایران تنها از طریق اتومبیل و کامیون انجام میشد. هارت در توصیف آن شرایط و اقدامهایی که برای تغییر آن انجام داده مینویسد:
«به ایرانیان متذکر شدم که ایالات متحده تقریبا بهترین مشتری ایران است؛ زیرا حداقل دو برابر آن چیزی که به ایران میفروشیم، از این کشور جنس میخریم و غیرمستقیم به آنها فهماندم که اگر اقدامات تلافیجویانهای اتخاذ کنیم، تجارت ایران خیلی بیشتر از ما لطمه خواهد دید. گفتم که ایران اتومبیل و کامیون را که مسلما برای حملونقل در کشور ضرورت دارند جزو کالاهای تجملی به حساب آورده و آن را در فهرست کالاهای وارداتی ممنوعه قرار داده است. ولی آیا فرش ایرانی، که عملا کل واردات آمریکا از ایران را تشکیل میدهد، جزو تجملیترین کالاهای دنیا نیست؟»
رضاشاه با صدور دستور ممنوعیت واردات اتومبیل و کامیون ساخت آمریکا – و هر کشور دیگری- علاوه بر ایجاد تعادل در واردات و صادرات، جلوگیری از خروج ارز را نیز هدف قرار داده بود. در آن سال ها ایران نه تحریم بود و نه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار داشت. اتفاقا زمامدارانی داشت که در بسیاری از تصمیمگیریهای خود تنها به منافع شخصی فکر میکردند، بدون اینکه در نظر بگیرند چه بر سر کشور و منابع آن خواهد آمد؟
حال سوال اینجاست که چرا امروز نماینده یک شهر که پس از ورود به خانه ملت، نماینده تمام مردم ایران بهشمار میآید، بدون آنکه به مشکلات ریشهای و عوامل بازدارنده پیشرفت و روزآمدی صنعت خودرو بپردازد و راه حل کارشناسانهای برای آن بیابد، مردم را با وعده واهی کاهش قیمت دلخوش میکند و از آنان میخواهد که خودروهای تولید داخل را نخرند، آن هم در حالی که با توجه به مصرف غالب و سطح درآمدی مردم، جایگزینی جز خودروهای همقیمت چینی با کیفیت پایینتر و دوام کمتر برای آنها وجود ندارد؟
شایسته مردم ایران است آن است که رشد اقتصادی کشورشان و سطح درآمدیشان به حدی برسد که دستکم خانوارهای طبقه متوسط ما بتوانند مانند همتایان خود در بسیاری از کشورهای در حال توسعه حداقل ۱۵ هزار دلار برای خودور شخصی هزینه کنند و با این هزینه خودرو با فناوری روز و کیفیت و ایمنی بالا سوار شوند.
اما آنچه از یک نماینده – که ریاست کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو را هم بر عهده دارد و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز هست – حرفهای کارشناسی برای حل ریشهای موضوع است که البته نیازمند نگاه و تجربه کارشناسی است.
خبرگزاری فارس پنجم تیرماه سال ۹۱ جدول مدارک تحصیلی و سوابق اجرایی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم را منتشر کرد. در این جدول سوابق اجرایی اعضای کمیسیون صنایع و معادن دوره معاصر مجلس در برابر نام آنها نوشته شده است؛ برای محسن بیگلری ۲۰ سطر، برای کمالالدین پیرموذن ۹ سطر، برای نادر قاضیپور ۱۸سطر، برای بهروز نعمتی ۹ سطر و برای محمدرضا خانمحمدی هم ۱۲سطر سابقه اجرایی درج شده است. برای مجید منصوری در دوکلمه نوشته شده است: «سرپرست ذوب آهن» که البته قابل توجه و مرتبط با حوزه کاری کمیسیون صنایع و معادن است. در برابر نام علی علیلو نیز فقط یک کلمه نوشته شده است: «بازنشسته».
بنابراین بیدلیل نیست که در شرایطی که دولت نرخ تورم را بالای ۲۵ درصد اعلام میکند و این تورم گریبانگیر تمامی بخشها است، یک نماینده وعده واهی کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت یک کالای صنعتی را میدهد. بدیهی است که وقتی یک محصول از ۲۵۰۰ قطعه تولیدشده در بیش از ۶۰ رشته صنعتی تولید میشود و همه این ۲۵۰۰ قطعه بهصورت میانگین بیش از ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتهاند، نمیتوان آن را با ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت فروخت.
اما وعده واهی کاهش قیمت چه مقطع زمانی را نشانه رفته است؟ یکیدو هفته آینده و تعیین تکلیف جلسات تکراری خودروسازان و شورای رقابت و مجلس یا اسفندماه آینده و انتخابات دور دهم مجلس؟ آیا اقتصاد مقاومتی و تلاش برای کاهش وابستگی خارجی، با خروج سالانه میلیاردها دلار ارز برای واردات خودرو چینی تعبیر و تفسیر میشود؟
کاهش قیمت خودرو راهی جز بازتعریف درست صنعت خودرو، مدیریت صحیح و کاهش هزینههای سربار و قیمت مواد اولیهای همچون فولاد و پلیمر و قطعات آن ندارد و از برند ملی تا خودرو ملی با فناوری بومیشده روز و کیفیت و قیمت مناسب راه درازی در پیش است.
راهی اگر بهدرستی پیموده شود، حدود ۲۰ هزار نیروی انسانی مازاد خودروسازان، جذب کارخانههای قطعهسازی میشوند و صنعت خودروی کشور به چالاکی و چابکی میتواند خود را از اینهمه کندی در توسعه برهاند.
فراموش نکنیم بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی که امروز حرفی برای گفتن در بازار خودرو دارند، سابقه کمتری نسبت به کشور ما در این بازار دارند.
منبع : عصر ایران