تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲- یزدفردا:
۱۹۸۹ ورود خودروهای لوکس ژاپن: اولین سالی که نمایشگاه خودروی دیترویت بین المللی شد و تویوتا و نیسان کاملا مجهز در این نمایشگاه شرکت کردند و نبردی سهمگین برای تسخیر بازار خودروهای لوکس را آغاز کردند.
۱۹۹۰ پاک مقتصد و جهانی: برای اولین بار موضوع سوخت پاک و وزن سبک و موتورهای کم مصرف مورد توجه نمایشگاه قرار گرفت. نوعی گرایش به بین المللی شدن خودروسازان هم در این سال آغاز شد. دان پیترسن مدیر عامل فورد خبر از افزایش سرمایه گذاری های مشترک بین خودروسازان داخلی و خارجی داد.
۱۹۹۱ ناگهان ایمنی خودرو مشتری پیدا کرد: در این سال ایمنی خودرو به خبر اصلی تبدیل شد. کیسه هوا، انتقال قدرت به هر چهار چرخ، فرمان پذیر بالای خودرو، فناروی های پرهیز از تصادف و جذب ضربه قبل از انتقال آن به سرنشین باب شدند.
۱۹۹۲ کرایسلر چشم ها را به سمت خود خیره کرد: با دعوت از خبرنگاران دنیا کرایسلر از دوج اینترپید و وایپر و جیپ گراند چرکی رونمایی کرد.
۱۹۹۳ صحبت از کاهش هزینه و افزایش سود: کرایسلر با انداختن خودروی وانت رام از سقف کوبو نگاه ها را به خود خیره کرد و ب ام و نسل جدید موتورهای ۸ سیلندر قدرتمند خود را به دنیا معرفی کرد.
۱۹۹۴ جلب توجه کرایسلر باری سومین بار: کرایسلر برای سومین بار نگاه ها را به خود خیره کرد این بار این کار را با کمک سریال «بالاتر از خطر» Mission Impossible و رونمایی از «خودروی ابرها» و معرفی دوج استراتوس و کرایسلر سیروس انجام داد. سهام این شرکت در آن سال سیر صعودی به خود گرفت.
۱۹۹۵ حمله آبی خاکی: کرایسلر که در سال های گذشته از خیره ماندن چشم ها به وجد آمده در این سال هم ۱۵۰۰ خبرنگار و مدیر اجرایی را به یک سالن ۸۰۰ نفری دعوت کرد و در آن طراحی مجدد مینی ون خود را به نمایش گذاشت و در کلیپی پریدن این مین ون از یک پاتلاق را نشان داد و منظورش چیرگی بر مشکلات رقابت بود.
۱۹۹۶ گسترش مرزها: مرسدس بنز یک خودروی شاسی بلند عضلانی به نام AA Vision به نمایش گذاشت که شروع تولید کلاسM این خودروساز در آلابامای آمریکا بود.
۱۹۹۷ مکان یاب پرزرق و برق: این سال ها هنوز شعار این بود هر چه بزرگتر بهتر. فورد شاسی بلند جدید خود را به نمایش گذاشت. در خودروی لینکلن اولین سیستم مکان یاب (بعضی به آن ناوبری می گویند) ۲۰۴ اینچی به نمایش در آمد. شورولت مدل کوروت خود را طراحی مجدد کرد. تویوتا هم با سیینا به جنگ مینی ون های کرایسلر رفت.
۱۹۹۸ شیفتگان بیتل: در این سال ستاره نمایشگاه خودرو جدید فولکس غورباقه ای (بیتل) بود. ۴ سال قبل مفهومی (در حد طراحی) این خودرو به نمایش درآمده بود. در همین نمایشگاه لکسوس یک شاس بلند را به میدان رقابت فرستاد. در همین نمایشگاه زمینه های ادغام بین کرایسلر از آمریکا و دایملر بنز از آلمان فراهم آمد.
۱۹۹۹عشق به میراث: سال گذشته بیتل الهام بخش بازگشت به طراحی های گذشته شده بود. بعد از یک سال بقیه خودروسازان هم به این زنده کردن طرح های گذشته با استفاده از فناوری های روز روی آوردند. کرایسلر کروزر را از نو طراحی کرد، فورد تاندربرد را از نو به بازار داد و در این بین نیسان به خودروی اسپورت معروف Z چشم ها را به خود خیره کرد.
۲۰۰۰ محو شدن مرز بین سگمنت ها: طراحان برای شروع قرن بیستم تعاریف را به هم ریختند. نمونه آن شورولت SSR و پونتیاکAZtek هستند که موجبات تعجب مشتریان را فراهم کردند. چون طراحان مرز بین وانت، شاسی بلند و سدان را در هم شکستند. ب ام و برند مینی را که از انگلیس خریده بود به آمریکا آورد. جاگوار مدل T-Type را به نمایش گذاشت.
۲۰۰۱ لوازم خانگی عصبانی: ب ام و طرح شلعه روی سطح خودرو را در کوپه X به نمایش گذاشت. ژاپنی ها سوگیری جدید به سمت تکنو را در پیش گرفتند. وات آلفا T نیسان، شاسی بلند GBX ایسوزو، کراس اور مدل X نیسان نشان از این گرایش جدید داشتند. واکنش به این سوگیری هم متفاوت بود. باب لوتز که از کرایسلر به جنرال موتورز می رفت در کنفرانس خبری گفت: طراحی های امروز مثل خانواده ای از لوازم خانگی عصبانی هستند.
۲۰۰۲ این خودرو سواری است یا وانت است؟ این سال سال نمایش کراس اور ها بود. کرایسلر پاسیفیکا را معرفی کرد. مرسدس بنز ویژن GST را به نمایش گذاشت، فولکس واگن هم ماژلان را به دیترویت برد. طراحان در این سال مرز میان وانت ها و خودروهای شاسی بلند را تا حد ممکن از میان برداشتند.
۲۰۰۳ سال وانت های و کامیونت های امروزی: وانت های تمام قد با انواعی از ابزارهای مکانیکی روز به نمایشگاه دیترویت آمدند. فورد اف ۱۵۰ خود را از نو طراحی کرد، شورولت خودروی در حد طراحی چیین Cheyenne را به نمایش گذاشت و نیسان تایتن Titan را به رخ کشید. اتاق این وانت ها طراحی نوی بود که رو به جلو بود و به آن Cab-forward می گفتند. این روش طراحی باعث شد که فضای درون این کابین این وانت ها بسیار جادار شود. این طراحی جدید باعث شد که وانت ها در بین خانواده ها طرفدار پیدا کند.
۲۰۰۴ تویوتا هم وانت های تمام قد را تجربه کرد: تویوتا به FTX خود به جنگا سوپرکب فورد رفت. به این وسیله زمینه سازی لازم را انجام داد تا توندرا را از نو طراحی کرده و برای تولید انبوه در سان آنتونیوی آمریکا آماده کند. فورد برای این نمایشگاه موستانگ جدید طراحی کرد.
۲۰۰۵ فروش تویوتا در آمریکا از رقم ۲ میلیون گذشت: تویوتا در سال ۱۹۹۵ برنامه ای ریخت که ۶ سال زودتر به آن دست یافت. در ضمن این سال سالی بود که ۱۲ کراس اور جدید در نمایشگاه دیترویت عرض اندام کردند.
۲۰۰۶ شکل و شمایل جدید فورد: چند سالی بود که فورد تحت تأثیر فولکس و آئودی بود اما در این سال تصمیم گرفت چهره ای ساده تر اما آمریکایی از خود نشان دهد و این را با خودروی کراس اور ادج Edge به نمایش گذاشت. در این سال لکسوس برای اولین بار سیستم انتقال قدرت ۸سرعته عرضه کرد. چینی ها برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت حضور پیدا کردند.
۲۰۰۷ برق «ولت» شورولت همه را گرفت: برای اولین بار جنرال موتورز حرفی در عرصه در عرصه سوخت های جایگزین زد و با عرضه ولت پا به عرصه خودروهای برقی و هیبریدی گذاشت. ظاهرا از این سال قرار شده بود که این خودروها از آزمایشگاه ها به پارکینگ ها بیایند.
۲۰۰۸ خودنمایی کره ای ها: هیوندایی جنسیس فک بیوک و لینکلن را در نمایشگاه دیترویت پایین آورد. هنریک فیسکر هم از یک خودروی سدان هیبریدی ۱۰۰ هزار دلاری رونمایی کرد.
۲۰۰۹ کنترل خسارت: با ویرانی بازار مالی آمریکا، خودروسازان آمریکایی تا ورشکستگی پیش رفتند. در حالی که خودروسازان آمریکایی و آسیایی مجبور به کاهش هزینه شده بودند خودروسازان آلمانی جولان بیشتری دادند و مدل های جدید خود را یکی پس از دیگری به نمایش گذاشتند.
۲۰۱۰ کوچک اما بانمک: برای اولین بار جنرال موتورز و فورد فهمیدند که کوچک بودن خودرو به معنی ارزان یا بی ارزش بودن آن نیست. فورد فوکس مدل ۲۰۱۲ در تمام پرده های نمایش دیترویت آن سال به نمایش درآمد که انواعی از امکانات را در خود داشت و نگرانی عمیقی در هوندا سیویک به وجود آورد.
۲۰۱۱ نبرد کوچک ها تازه آغاز شد: شورولت سونیک و خودروهای کوچک فورد جنگی را با خودروهای هوندا سیویک و هیوندایی ولوستر به راه انداختند. تویوتا خط هیبریدی پیریوس را به خودروهای ون و خودروهای جمع و جور هم تعمیم داد.
۲۰۱۲ دوباره هیاهو شروع شد: با رفع شدن اثرات دوران ورشکستگی و آغاز بهبود وضعیت خودروسازان در آمریکا، دو باره هیاهو در باره طراحی های جدید شروع شد. کادیلاک با ATS جدید به جنگ ب ام و رفت، دوج از دارت رونمایی کرد که اولین همکاری با فیات بود. این سال همه خودروسازان دنیا توانایی های خود را در مرکز کوبو به رخ کشیدند.
۲۰۱۳ کوروت نگاه ها را به خود خیره کرد: کوروت استینگری از همه بیشتر جماعت بازدید کننده را به سمت خود کشاند در حالی که سیلورادوی شورولت استحقاق بیشتری برای جلب توجه داشت. فورد خیلی از بازدیدکنندگان جنرال موتورز را با نمایش اف ۱۵۰ جدید خود قاپید در حالی که هنوز هم این طرح جدید از راه نرسیده است. جنگ بین خودروسازان برای خودروهای لوکس با قیمت مناسب شدت گرفت و دلیل آن خودروسازان کره ای و ژاپنی است که امکانات بالا را به مبلغ پایین در اختیار گذاشتند.
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲
به گزارش دنیای خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، می گویند ۳۸ سال پیش، کره ای ها آرزو کرده بودند مانند ایران پیشرفته شوند. به دنبال مسافرت شهردار وقت تهران به سئول درجهت همکاری بین دو کشور سنگ بنای دو خیابان بزرگ در پایتخت دو کشور گذاشته می شود. خیابانی در تهران با نام سئول و خیابانی در سئول با نام تهران. در این قرار داد شهردار سئول آروز می کند این تفاهم باعث شود تا سئول نیز مانند تهران شهر پیشرفته ای شود. اکنون خیابان تهران تنها اسم خارجی در میان خیابان های سئول است و با گذشت ۳۳ سال مبدل به اصلی ترین، زیباترین و گرانقیمت ترین خیابان سئول شده است.
روزی سئول آرزو می کرد به پیشرفته شدن تهران برسد و حالا مردم ایران آرزو می کنند تعرفه های واردات خودرو کاهش یابد تا بتوانند سوار بر خودروهای ارزان قیمت و با تکنولوژی روز کره ای شوند. کره اکنون به یکی از قطب های اصلی خودرو در جهان تبدیل شده است اما ایران نه تنها در این زمینه پیشرفتی نکرد بلکه تبدیل به یکی از مشتریان اصلی کره ای ها شده است. معاملاتی که تنها جیب واردکنندگان را پر می کند. اما مسئولان به مردم می گویند نباید آنها را با خودمان مقایسه کنیم و با صبر و تحمل بیشتر باید زمینه را برای توسعه صنعت خودرو فراهم کنیم. نعمت زاده معتقد است باید با تحمل وضع کنونی قیمت های خودروهای داخلی و تعرفه های بالای واردات از خودروسازی حمایت کنیم .
هیوندای سوناتا سال ۲۰۰۰
سوناتا سال ۲۰۱۱
صنعت خودروی کره مصداق بارزی برای مسئولان و خودروسازان ما می تواند باشد. مرور تاریخچه صنعت خودروسازی چشم بادامی ها شاهدی منصف بر خواسته مردم ایران است. در کرهجنوبی با وجود تعرفه پایین واردات خودرو، تعداد بسیار پایینی خودروهای خارجی دیده میشود؛ چرا که در این کشور مصرفکننده کرهای از محصولات تولید داخل این کشور رضایت دارد و دیگر انگیزهای برای خرید محصول خارجی ندارد؛ این در حالی است که در ایران وضعیت کاملا برعکس است.
اکنون هیوندای، بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا در سود، چهارمین شرکت خودروسازی دنیا در تعداد فروش و نخستین خودروساز دنیا در سرعت رشد است. این شرکت در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد.دفتر اصلی این شرکت در شهر سئول کره جنوبی است؛ کارکنان این شرکت حدود ۷۵۰۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه آن در شهر اولسان،۱.۶ میلیون است.محصولات این شرکت از طریق ۶۰۰۰ نمایندگی و نمایشگاه به ۱۹۳ کشور دنیا صادر می شود.
دوچرخه سازی که برای ایران آرزو شد!
اولین بار نام کیا موتورز در ایران به واسطه تولید پراید شناخته شد. شاید بد نباشد بدانید، کیا موتورزی که اکنون محصولاتش در ایران حداقل ۸۰میلیون تومان قیمت دارند، کار خود را تولید دوچرخه آغاز کرده بود!
کارخانه دوچرخه سازی شرکت کیا سال۱۹۵۱ ( ۱۳۲۹ش )
اولین دوچرخه ساخته شده در شرکت کیا
تولید اولین کامیون کیا موتورز سال ۱۹۶۲م- ۱۳۴۰ش
کیا قدیمی ترین شرکت خودرو سازی کره جنوبی است که در ۹ ژوئن ۱۹۴۴ به عنوان یک تولید کننده لوله های فولادی و قطعات دست ساز دوچرخه در حومه شهر سئول تاسیس شد. در سال۱۹۵۱ ( ۱۳۲۹ش ) کیا شروع به ساخت دوچرخه کامل کرد. این شرکت کره ای در سال ۱۹۵۷ (۱۳۳۵ ش ) موتور سیکلت ، سپس در سال۱۹۶۲ (۱۳۴۰ ش ) کامیون و سال۱۹۷۴ ( ۱۳۵۲ ش ) اتومبیل . این شرکت اولین یکپارچه کارخانه مونتاژ خودرو خود را در سال ۱۹۷۳ ( ۱۳۵۱ ش ) افتتاح شد.
تولید یک کامیون ۴ چرخ باری با نام “تیتان” (۱۹۷۱م – ۱۳۴۹ ش)
کیا موتورز حالا سه سایت تولیدی در کره جنوبی و یک کارخانه در کشور اسلواکی،دو کارخانه در چین و یک شاخه آمریکایی به نام «کیا موتورز آمریکا» دارد که در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۶ به عنوان اولین کارخانه مونتاژ محصولات کیا در وست پوینت ایالت جورجیا با هزینهای بالغ بر یک میلیارد دلار افتتاح شد. از سال ۲۰۰۵، کیا تمرکز ویژهای بر بازار اروپا داشته و فروش محصولاتش از مرز یک میلیون دستگاه گذشتهاست و کیا موتورز هم اکنون رو به توسعه ترین خودروساز در آن قاره میباشد و این تنها یکی از موفقیتهای این شرکت با سابقه در بازار اروپا است.
کلمه»کیا از حروف چینی کی، به معنی «بوجود آمده و برخاسته از» وکلمه «ا» با اشاره به آسیا مشتق شدهاست و هنگامی که در کنار هم قرار میگیرند معنای «برخاسته از آسیا» را نمایان میسازد.
کارخانه ای که اروپایی ها مشتری اش شدند
سانگ یانگ چهارمین خودروی برتر در کره شناخته می شود. می توان گفت عمر سانگ یانگ نیز هم قد ایران خودروی خودمان است. شرکت سانگیانگ در اصل از ادغام دو شرکت ها دانگ-هاون (تاسیس ۱۹۵۴) و شرکت دانگ بنگ (تاسیس ۱۹۶۲) تشکیل شد.
در سال ۱۹۶۴، شرکت خودروسازی هادانگ هاون تولید انواع جیپ، اتوبوس و کامیون برای نیروی زمینی آمریکا را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۶ این شرکت تولید انواع خودروهای ویژه را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۷، نام این شرکت به دانگ-ای موتور تغییر یافت و در سال ۱۹۸۶ این شرکت توسط گروه تجاری سانگیانگ خریداری شد و سرانجام سانگ یانگ متولد شد!.
در سال ۱۹۹۱ این شرکت شراکت فنی خود را با شرکت دایملر-بنز آغاز کرد و در سال ۱۹۹۷ شرکت دوو موتورز کنترل این شرکت کره ای را از گروه تجاری سانگ یانگ گرفت. هم اکنون نیز شرکت سانگ یانگ موتور با شبکه ای متشکل از ۱۲۵۰ نماینده محصولات خود را در بیش از ۹۶ کشور می فروشد.