یزدفردا:
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۲
این روزها در خیابانهای ایران شاهد یکی از زیباترین خودروهای دنیا به نام مازراتی هستیم که توسط شرکتآرتاتک به ایران وارد شدهاست، این خودرو برای مازراتی یک نمونه بسیار با اهمیت خواهد بود. یک کواتروپورته کاملاً جدید که نسل ششم از یک برند ایتالیایی است که به زبان ساده خودروی چهار درب نامیده میشود. این نسل ۵۰ سال پس از نسل اول این خودرو ارائه شده است و از هر نظر جدید است و دارای یک موتور متفاوت با توربوشارژر دوگانه و یک گیربکس ۸ سرعته جدید و ساختاری آلومینیومی و پیشرفته است. در سواری این خودرو موارد مثبت بسیار زیادی به چشم میخورد که دلیل آن طراحی استادانه مازراتی است. این مدلی است که نمونههای بعدی بر اساس آن ساخته خواهند شد.
مازراتی انتظار فروش ۵۰,۰۰۰ دستگاه از این نمونه را تا سال ۲۰۱۵ دارد. در سال ۲۰۱۱ از نسل گذشته کواتروپورته ۶,۲۰۰ دستگاه فروخته شده که بالاترین رقم فروش مازراتی بود. اکنون میتوانید تصور کنید که روی این سدان تا چه اندازه حساب شده است. همانطور که وزن انتظارات از این مدل سنگین و سنگینتر میشود، وزن فیزیکی آن کاهش یافته است.
این مدل نسبت به نسل گذشته بزرگتر بوده و ۱۰۵ میلیمتر فضای پاها در ردیف عقب بیشتر گردیده است ولی در عین حال سبکتر شده. بخشی از این کاهش وزن مدیون استفاده از ساختارهای آلومینیومی است که حدود ۱۰۰ کیلوگرم را کم کرده. در آینده موتور ۶ سیلندر خورچینی با توربوی دوگانه و توان ۴۰۷ اسب بخار نیز قابل سفارش بوده و همچنین مدلهای تمام چرخ متحرک AWD در بازارهای خارج از انگلستان ارائه میشوند.
این مازراتی با موتور ۸ سیلندر خورجینی، وزنی معادل ۱,۹۰۰ کیلوگرم داشته و با حجم ۳.۸ لیتر، ۵۲۳ اسببخار نیرو تولید میکند. با وجود اینکه این خودرو یک مدل لوکس است ولی با اندکی دقت در این ارقام متوجه میشوید که بسیار سریع است.
شتاب صفر تا صد این خودرو ۴.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۰۶ کیلومتر در ساعت است. کواتروپورته در اوایل دهه ۶۰ رکوردهای زیادی را ثبت نمود و این مدل نیز قرار است که سریعترین مدل سدان لوکس در دنیا باشد!
آیرودینامیک پیشرفته که در سرعتهای ۳۰۰ کیلومتر نیز به راحتی در باد رخنه میکند، پایداری قابل توجهای در سرعتهای بالا به خودرو میبخشد. در سرعت پایین خودرو بسیار آرام است ولی پتانسیل بالایی را در زیر پای خود حس میکنید و وقتی به محدوده حداکثر دور موتور میرسید، حس میکنید که واقعاً در حال پرواز هستید.
گیربکس ۸ سرعته حس خوبی دارد. تعویض دندهها نرم است و پدالهای تعویض دنده در زیر انگشتان دست حس خوبی ایجاد میکنند که البته در حالت اتوماتیک این لذت وجود نخواهد داشت. در تعویضهای معکوس دنده، یک غرش بلند از اگزوز شنیده میشود که حس هیجان انگیزی را در راننده ایجاد میکند.
نکته مهم در یک خودروی بزرگ با تواناییهای اسپرت این است که آن را طوری طراحی کنند که کوچک به نظر رسد و مازراتی این کار را استادانه انجام داده است. تقسیم ۵۰/۵۰ وزن در مدلهای دیفرانسیل عقب به این نکته کمک شایانی میکند. و همچنین فرمان دقیق که کاملاً در اختیار راننده میباشد.
این مشخصات به همراه ترمزهای برمبو به کواتروپورته حسی دوست داشتنی و چالاکی خاصی در جادههای باریک میبخشند. سیستم تعلیق نیز نقش بسزایی در حالت اسپرت این خودرو بازی میکند. تغییر مسیر به خوبی انجام میشود و جلوی خودرو در پیچها به خوبی تعادل را حفظ میکند. فقط در طول تغییر مسیرهای سریع و ناگهانی در بدنه ۵,۲ متری کواتروپورته کمی ناپایداری احساس میکنید.
از نقطه نظر راحتی، دلچسبی چندانی وجود ندارد. نرمی در سواری، در حد انتظاری که از برندهای لوکس برجسته دارید نیست. انتخاب حالت نرم کمک فنرها نیز تاثیر چندانی ندارد و خودرو در سطوح ناهموار، لرزش و تکانهای زیادی دارد.
خطوط بلند روی داشبورد کواتروپورته نمایی عالی دارند. سطح آن با چوب مرغوب پوشیده شده است که با توجه به شکل و اندازه آن گویی توسط تولید کننده چوبهای اسکی تولید شده است!
صفحه کیلومتر زیبا و ساده از پشت فرمان خودنمایی میکند و با قرار گرفتن بسیاری از دکمههای کنترل کننده فرعی در سیستم لمسی نمایشگر، کنسول بسیار خلوت شده است. استفاده زیاد از چوب ممکن است به ذائقه هر کسی خوش نیاید ولی به محیط داخلی گرما و زیبایی خاصی میبخشد و صد البته گزینههای زیادی برای سفارش و انتخاب به صورت دلخواه ارائه میشوند که خریدار در صورت تمایل میتواند محیط داخلی را به شکل دلخواه خود تغییر دهد.
با وجود طراحی تاثیر گذار داخلی، ضعفهایی وجود دارند که مازراتی میتوانست در مورد آنها بهتر عمل کند. فضای نگهداری وسایل محدود است و صندلیهای برقی به خوبی حرکت نمیکنند و ساعت صدای تیک تاک بلندی دارد که آزاردهنده است. البته اینها نکات ریزی هستند ولی همین نکات در رقابت ها بسیار تاثیر گذار میباشند.
از لحاظ کارایی خودرو واقعا تاثیر گذار است. صندلیها به همان راحتی هستند که به نظر میرسند. فضای پاها در عقب عالی است و فضای بالای سر در تمامی صندلیها بسیار زیاد است.
در این کواتروپورته عامل اصلی تمایل به استفاده از آلومینیوم سبک وزن و موتور کوچکتر با توربوی دوگانه، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمتر بوده است که در مقایسه با رقیبان و با در نظر گرفتن اندازه خودرو نتیجه نسبتاً خوبی در بر داشته است. همه مدلها دارای ۶ کیسه هوا و برنامه کنترل پایداری مازراتی هستند. خریداران میتوانند مجموعهای از تجهیزات کمکی راننده را روی این مدل سفارش دهند که در بسیاری از سدانهای لوکس دیده میشوند. ولی ترمزهای این خودرو استثنایی هستند. این روزها بازار خودروهای سدان لوکس مکانی سخت برای رقابت است که با تمایل بسیاری از خریداران به سوی شاسی بلندهای بزرگ و جادار و یا کوپههای چهار درب، این رقابت سختتر نیز شده است. مازراتی کواتروپورته میتواند یکی از خودروهایی باشد که میتواند برخی از این مشتریهای از دست رفته را بازگرداند.
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲
به گزارش دنیای خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، ثبت سفارش جدید برای واردات سراتو ۱۶۰۰ سیسی با اتاق جدید و سراتو ۲۰۰۰ سیسی با اتاق جدید از محصولات شرکت کیا و هایلوکس دو کابین دیزلی، هایلوکس تک کابین دیزلی و و هایس دیزل از محصولات شرکت تویوتا از امروز آزاد شد.
پیشتر نیز محصولات کُرهای (کیا، هیوندایی و سانگ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (آلفارومئو)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT، فولکس واگن، بنز و بیامو)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) مجوز ورود به ایران را دریافت کردند.
فعلاً مجوزی برای واردات جدید خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی صادر نشده است.
به همین دلیل، نام پورشه و مازراتی که محصولاتشان دارای حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی است، در این لیست دیده نمیشود.