یزدفردا:
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۱
به گزارش دنیای خودرو به نقل از کریستین ساینس مانیتور، فراخوان رفع نقص فنی خودروهای تویوتا بزرگترین فراخوان در ۱۶ سال گذشته به حساب می آید. شرکت فورد در سال ۱۹۹۶ حدود ۸ میلیون خودرو را برای رفع نقص فنی سویچ استارت خودرو فراخوانده بود. مخاطره آمیز بودن سویچ شیشه بالابر سمت راننده خودروهای یاریس و کورولای تویوتا به شدت به شهرت این خودروساز در میان هوادارانش لطمه وارد خواهد کرد، هر چند این لطمه به اندازه بار قبل نیست که باعث شده بود خیلی از آمریکایی ها از خرید خودروهای تویوتا خودداری کنند.
البته سخنگوی تویوتا می گوید رفع این نقص زمان زیادی نمی برد، در برخی از خودروها فقط در حد استفاده از گریس های مقاوم در برابر حرارت و در برخی موارد نیاز به تعویض کل قطعه است.
شرکت تویوتا از سال ۲۰۰۸ به بعد که برای تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز جهان خیز برداشته بود با مشکلات و موانع عدیده ای رو به رو شده است. در بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نیز به تدریج بیش از ۱۰ میلیون خودروی تویوتا برای رفع نقص فراخوانده شده اند و سونامی و توفان های چند سال اخیر لطمه شدیدی به زنجیره تأمین قطعات و مجموعه های خودروسازی تویوتا در کشور ژاپن و تایلند وارد آورده است.
فروش جهانی تویوتا نزدیک بود که امسال به ۱۰ میلیون برسد اما گویا رویدادهای غیرمنتظره دست از سر این خودروساز برنمی دارد. به تازگی نیز خشم چینی ها از اقدام دولت ژاپن برای خرید جزایر مورد مناقشه، باعث رویگردانی مردم چین از محصولات ژاپنی شده است. به عنوان نمونه خرید محصولات تویوتا در ماه سپتامبر امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته بیش از ۴۸ درصد کاهش داشته است.
رقبای تویوتا در آمریکا جنرال موتورز و فورد هستند، در چین فولکس و هیوندای و نیسان و در اروپا هیوندایی و نیسان. تویوتا از میزان خسارت صحبتی به میان نیاورده است.
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱
غلامرضا شافعی در حاشیه کنفرانس بنگاه اقتصادی پیشرو در افق ایران ۱۴۰۴ در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی به بهانه نوسان نرخ ارز با وجود اعدادی که تا حدود ۹۸ درصد بابت داخلی سازی این محصولات مطرح میشود، اظهار داشت: من این عدد را نمیدانم، ولی داخلیسازی هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است. یک بحث مربوط به خودروساز است و بحث دیگر مربوط به قطعهسازانی که به این خودروسازان قطعه میدهند.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: تولید برخی قطعات مانند ایربگ ارزبری دارد و تولیدکننده نمیتواند محصول خود را با نرخهای گذشته عرضه کند.
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود بومیسازی تولید پراید، دلیل افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو چیست؟ تصریح کرد: قیمت خودرو تابعی از عوامل تولید از جمله ارز است البته محصولات سایپا و قطعهسازان این شرکت ارزبری بالایی ندارد و پراید عمدتا بومیسازی شده است.
شافعی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمتهای فعلی خودروهای داخلی را در حد قابل قبولی میدانید، گفت: با فرض اینکه قیمتهای سال گذشته نرخهای حساب شدهای باشد، در اینکه باید در نرخهای جدید بازنگری شود تردیدی نیست.
وی در مورد بهرهوری شرکتهای خودروسازی گفت: متأسفانه امسال ایران خودرو و سایپا کاهش تولید داشتهاند که این مسئله باعث افزایش هزینههای سربار آنها میشود، در نتیجه هزینه سربار به ازای هر واحد خودرو نرخ بالایی خواهد بود که برای بهبود این وضعیت باید بهرهوری و میزان تولید خودروسازان افزایش یابد.
وی تأکید کرد: برای این کار باید امکانات لازم فراهم شود زیرا نیاز مالی خودروسازان افزایش یافته و گشایش اعتبارها با نرخهای بالاتری انجام میشود.
رئیس سازمان گسترش ادامه داد: این نیاز باید از طریق پیشفروش خودرو و نظام بانکی تأمین شود و دولت باید بخشی از نرخ بهره را تقبل کند تا امکان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه شما در دولتهای قبل در زمینه تولید حضور داشتهاید، آیا دورنمایی که آن زمان برای خودروسازان میدیدید عملی شده است؟ گفت: گرچه نسبت به خودروسازان بزرگ دنیا فاصله داریم ولی در سال ۷۵ کل تولید خودرو در کشور ۱۲۴ هزار دستگاه بود که این رقم در سال گذشته به ۱.۵ میلیون دستگاه رسید و به نظر میرسد سال گذشته اهداف ما محقق شده ولی امسال با توجه به کاهش تولید به اهداف تعیین شده نرسیدهایم.
شافعی در ادامه در خصوص پیشرفت فازهای پارس جنوبی نیز گفت: درست است که در اجرای طرحهای پارس جنوبی عقب هستیم، ولی زمانی که قرار بود اجرای این طرحها شروع شود کنسرسیومهای خارجی حاضر نبودند ما را حتی به اندازه ۵ درصد در کار خود مشارکت دهند اما طی ۱۰ سال گذشته تجربههای زیادی را کسب کردهایم و به پیشرفتهایی رسیدهایم.
وی ادامه داد: ما تمایل به استفاده از امکانات و دانش فنی شرکتهای خارجی داریم ولی آنها حاضر نیستند و در نتیجه ما نیز از امکانات و دانش خود استفاده میکنیم.
رئیس سازمان گسترش در مورد استفاده از تجهیزات چینی در فازهای پارس جنوبی گفت: چین کالاهای با کیفیت بالا نیز تولید میکند ولی اینکه چقدر از این امکانات در پارس جنوبی استفاده میشود مطلع نیستم.