یزدفردا:
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۱ -
در هفتهای که گذشت عمده خبرهای حوزه خودرو در مدار «افزایش قیمت» دور میِزد. تقریبا روزی نبود و نیست که حرف و سخنی از افزایش قیمت خودرو و مخالفت و موافقت عدهای با این امر شنیده نشود. در عین حال اما افزایش قیمت و تلاطمات قیمتی تنها خبرهای حوزه خودرو نیستند، بلکه گاهی هم خبرهای کمیاب شدن و نایاب شدن یک یا چند خودرو شنیده میشود. همین خبرها بار دیگر به موج رفتوبرگشتی افزایش قیمت خودرو میافزاید و این چرخه ادامه پیدا میکند. البته در این میان برخی خودروها مثل تندر ۹۰ خوششانستر هستند و پس از افزایش قیمت باز در سرازیری کاهش قرار میگیرند.
به گزارش دنیای خودرو این احتمال شائبهای به وجود آورده مبنی بر اینکه خودروسازان برای جلوگیری از ضرر و زیان از تولید خودروهای پرهزینه خود کناره گرفتهاند تا مشکلات آنها با مجوز افزایش قیمت مجاز حل شود
در هفتهای که گذشت پژو ۲۰۶ بیشتر از پیش بدشانسی آورد. زیرا هم خبرهایی از افزایش قیمت تیپ ۲ پژو ۲۰۶ شنیده شد و هم زمزمه نایاب شدن این خودرو پرطرفدار بسیاری را دل نگران کرد. بر اساس گفته فعالان بازار هفته گذشته پژو ۲۰۶ برای چندمین بار ۵۰۰ هزار افزایش پیدا کرد و به قیمت ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. همچنین سادهترین مدل پژو ۲۰۶ که صندوقدار V20 است در حال حاضر در بازار به قیمت ۲۲ میلیون تومان به فروش میرسد. ۲۰۶ مدل V8 هم از قیمتی معادل ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برخوردار است و مدل V۹ نیز که خودرویی دنده اتومات به شمار میرود، در حال حاضر ۳۴ میلیون تومان به فروش میرسد. در این میان و در لابهلای مدلهای مختلف ۲۰۶ اما خبری از ۲۰۶ تیپ ۶ نیست. این تیپ ۲۰۶ به گفته فعالان کمیاب و حتی نایاب شده است و همین موضوع به قیمت ۲۰۶ تیپ ۶ را به ۳۴ میلیون تومان رساندهاست. حقیقتا اما دلایل کمیاب یا نایاب شدن ۲۰۶ چیست؟
شاید نتوان به این سوال پاسخی دقیق داد زیرا شرکت ایران خودرو همچنان کمیاب بودن و کاهش شدید عرضه ۲۰۶ را تکذیب میکند. به هر حال اما چند دلیل عمده برای نایاب شدن ۲۰۶، آن هم تیپ ۶ عنوان میشود که از دیگر دلایل حائز توجهتر است!
چرا ۲۰۶ کمیاب و سپس نایاب شد؟!
زمزمه کمیاب شدن و احتمال افزایش قیمت ۲۰۶ از زمانی آغاز شد که پژو فرانسه تحت شرایط خاصی مجبور به خروج از ایران شد. آنطور که عنوان میشود تامین برخی قطعات خاص ۲۰۶ و ۲۰۷ بر عهده پژوی فرانسه بود و با خروج این شرکت خودروسازی تامین این قطعات با دستانداز روبهرو شد. پس از این
پژو ۲۰۶ برای چندمین بار ۵۰۰ هزار افزایش پیدا کرد و به قیمت ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. همچنین سادهترین مدل پژو ۲۰۶ که صندوقدار V20 است در حال حاضر در بازار به قیمت ۲۲ میلیون تومان به فروش میرسد
موضوع گفته شد که چینیها و هندیها خلا به وجود آمده را پر خواهند کرد. با این وجود اما این امیدواریها همچنان به تحقق کامل نرسیدهاست.
در مقابل اما پس از این جریان برخی مسئولین و دستاندرکاران بازار خودرو عنوان کردند که قطعهسازان داخلی میتوانند دست به تولید قطعات مورد نیاز ۲۰۶ بزنند. غافل از اینکه قطعهسازان و تولیدکنندگان قطعات خودرو این روزها به شدت با مسائل و مشکلات ناشی از نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی تولیدی روبهرو هستند. جمیع این موارد به جایی رسید که هزینه تولید ۲۰۶ با افزایش مواجه شد. شرکتهای خودروسازی با وجود رفتوآمدهای بسیاری به کمیته قیمتگذاری ولی هنوز اجازه افزایش قیمت خودروهای خود را دریافت نکردهاند. در این میان باید به یک نکته توجه کرد. آن هم اینکه مسئولان کمیته قیمتگذاری به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را ندادهاند اما بر روی احتمال موافقت با افزایش قیمت خودرو در آینده هم خط بطلان نکشیدهاند. یعنی احتمال دارد که در آیندهای حتی نزدیک مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده شود.
این احتمال شائبهای به وجود آورده مبنی بر اینکه خودروسازان برای جلوگیری از ضرر و زیان از تولید خودروهای پرهزینه خود کناره گرفتهاند تا مشکلات آنها با مجوز افزایش قیمت مجاز حل شود!
این احتمالات موجود درخصوص نایاب شدن ۲۰۶ در بازار گرچه تایید قطعی نگرفتهاند اما نمیتوان دلایل محتمل دیگری برای آن ذکر کرد. مگر اینکه خودروسازان تصمیم به شفافسازی بگیرند و خود دلایل کاهش تولید برخی خودروها از جمله ۲۰۶ را افشا کنند!
منبع : اقتصاد ایران آنلاین
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۱
به گزارش دنیای خودرو ،تا همین پارسال با ۲۰ میلیون میشد روی بهترین خودروهای بازار دست گذاشت. اما امروز دستمان حتی به ۲۰۶ هم نمیرسد. گزینههای انتخابی مان بسیار محدود شدهاند. با این حال اگر ۲۰ میلیون داشتید چه میخریدید؟
این نکته را فراموش نکنید که قیمتهای درج شده در لیست زیر مربوط به نرخ خرید و فروش بازار هستند. طبیعی است قیمت کارخانهای به مراتب ارزانتر تمام میشود ولی مهم اینجاست که عرضه نمونه کارخانهای با تاخیر بسیاری همراه میشود.
وانت باردو، بین ۷ میلیون و ۶۰۰ تا ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
پیکان به خاطر مسایل ایمنی و آلایندگی بیش از حدش از خط تولید پایین کشیده شد. معلوم نیست باردو که همان وانت پیکان است چرا هنوز به کارش ادامه میدهد.
قیمت پایه باردو ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. قیمت نمونه COP آن با سپر جدید به ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان میرسد. باردو دوگانه سوز را با ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان میتوان خرید. بهترین باردو نیز مدلی است با سپر جدید و پیشرانه دو گانه سوز به قیمت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان. وانت باردو با یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۶۵ اسببخار نیرو تولید میکند.
روآ سال، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
RD یا Roa. همیشه بحثبرانگیز بوده است. پژو با موتور پیکان. یک همچین چیزی است این روآ. ایرانخودرو در مدلی موسوم به سال به سبک خودروسازان اروپایی، تغییرات ظاهری اندکی را در این خودرو اعمال کرده تا بلکه بتواند آن را در دل مشتری جا کند.
این خودرو با یک موتور ۱٫۷ لیتری میتواند ۸۸ اسببخار نیرو تولید کند. راستی فراموش نکنید مصرف میانگین روآ ۸٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
سمند SE، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
شما نمیدانید چرا باید بابت تعویض چراغ عقب، روکش صندلی و کفپوش خودرو پول بیشتری پرداخت کنید ولی ایرانخودرو میداند چرا این پول را از شما میگیرد.
سمند SE نسخه تغییر شکل یافتهای است که در مشخصات فنیاش بهبودی را نمیبینیم. این خودرو با همان پیشرانه ۱٫۸ لیتری میتواند ۱۰۰ اسببخار نیرو تولید کند. مصرف میانگینش هم ۸٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.
سمند LX، بین ۱۷ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
نگران نباشید بین سمند SE و LX تفاوت خاصی نیست. هرچه هست در تغییرات ظاهری مشاهده میشود. سمند ال ایکس آمد تا کمی اواضاع را برای خرید این عضو ایرانخودرو بهتر کند.
به نوشته بازار خبر، نسخه استاندارد این خودرو با یک ایربگ ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نسخه دوگانهسوز آن با همان یک ایربگ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میارزد.
این سمند با آن سمند از نظر فنی تفاوتی نمیکند. همان قدرت و همان میزان مصرف سوخت. در بین خانواده سمندهای LX یک عضو دیگر هم دیده میشود که خیلی با استقبال مواجه نشده است. مدل EF7 که با موتور پایه گازسوز عرضه میشود. قیمت این مدل نیز ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار آزاد است. سمند فوق با پیشرانه ۱٫۷ لیتریاش میتواند ۱۰۳ اسببخار نیرو فراهم کند.
پژو ۴۰۵، بین ۱۶ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
یادش بخیر. در روزهایی نه چندان دور قیمت این خودروی پرفروش حول و حوش ۱۲ میلیون تومان بود. در حال حاضر نسخه استاندارد این محصول استراتژیک ایرانخودرو ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت مدل دو گانهسوز آن ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. پژو ۴۰۵ با یک موتور ۱٫۸ لیتری میتواند ۹۸ اسببخار نیرو داشته باشد.
پژو ۴۰۵ SLX، بین ۱۷ میلیون تا ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
ایرانخودرو، این خودروساز بزرگ کشور تخصص عجیبی در تغییر چهره دارد. مهمتر از آن تخصص عجیبی در افزایش همین تغییر چهرهها پیدا کرده است. SLX مدل به اصطلاح اسپرتشده GLX است.
خریدار این خودرو میتواند با هزینهای به مراتب کمتر خودش تمام تغییرات ظاهری خودرو را از فروشگاههای لوازم جانبی تهیه کند. اسالایکس تکسوز با پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۱۰۰ اسببخاری ۱۷ میلیون تومان و نسخه TU5 آن با پیشرانه ۱٫۶ لیاری ۱۰۸ اسببخاری ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میارزد. موتورهای TU5 را روی ۲۰۶ نیز دیدهایم.
تندر ۹۰ E1، بین ۱۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
قبلاً تندر ۹۰ را در ۳ کلاس E0، E1 و E2 و در سه تیپ فول و نیمه فول میدیدیم. بعد از حذف E0 عضو پایه این خانواده E1 نام گرفت. خودرویی که در حال حاضر ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. افزایش قیمت این محصول نزدیک به ۷ میلیون تومان نسبت به روز اولش بوده است.
مدلی از تندر ۹۰ نیز در بازار دیده شده است که البته با اقبال چندانی مواجه نشده است. این مدل E1 دوگانهسوز است که قیمتش ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همه تندرها با یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری و به قدرت ۱۱۰ اسببخار عرضه میشوند.
پراید، بین ۱۰ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
و اما خانواده جنجالی پراید. ارزانترین و به اصطلاح خارجیاش، اقتصادیترین محصول بازار ایران.
در حاضر مدل ۱۴۱ LE این خودرو به دلیل استقبال کم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم پیدا میشود. بعد از آن هاچبک ۱۱۱ EX را میبینیم که ۱۱ میلیون تومان قیمت خورده است و دست آخر ۱۳۲ EX موجود است که ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میارزد. تمام پرایدها از ۲۰ قبل با یک پیشرانه ۱٫۳ لیتری ۶۳ اسببخاری تولید میشوند.
تیبا، بین ۱۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
خودرویی که گفته میشود ترکیبی است از ریو و پراید اکنون برای نسخه SL خود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای نسخه SX خود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول طلب میکند.
تفاوت بین این دو مدل باز هم فقط در ظاهر است. مثل صندلیها، پشت آمپر، رینگ و قالپاق و کنسول و داشبورد. تیبا که ابتدا نامش مینیاتور بود اکنون با پیشرانهای ۱٫۵ لیتری ۷۸ اسببخاری وارد بازار میشود.
ریو، ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
این خودرو دیگر تولید نمیشود. برای همین نمایشگاهدارانی که از قبل آن را خریدهاند اکنون پول خوبی از فروش آن به جیب میزنند. این تولیدی سایپا با فرمان هیدرولیک و ترمز ABS در بازار فروخته میشد. ریو مجهز به پیشرانهای ۱٫۵ لیتری ۹۷ اسببخاری است.
نیسان پیکاپ، بین ۱۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
وانتهای آبیرنگی که اغلب در جادههای شمالی کشور دیده میشوند، حالا تا مرز ۲۰ میلیون تومان بالا کشیدهاند. زامیاد نسخه دوگانهسوز این نیسان را ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نمونه دیزلی ABS با کولر آن را نیز ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان وارد بازار میکند. خودرویی گرانقیمت برای مشتریهایی که اغلب از قشر متوسط جامعه هستند. این محصول قدیمی با یک پیشرانه ۲٫۴ لیتری میتواند ۱۰۰ اسببخار نیرو داشته باشد.
لیفان ۵۲۰، ۱۸ میلیون تومان
بزرگترین چینی زیر ۲۰ میلیون تومان یکی از تولیدات کرمان خودرو است. محصول پایه لیفان که شرکت مادر به دلیل عدم استقبال سریعاً آن را با نمونه ۶۲۰ تعویض کرد. این خودروی نه چندان زیبا با آن کیفیت بحثبرانگیزش دارای یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۰ اسببخاری بود.
لوبو، ۱۳ میلیون تومان
اگرچه این خودرو در بازار یافت نمیشود ولی شک نکنید قیمتش میتواند از اینها هم بالاتر رود. لوبو این هاچبک سایز کوچک خودروسازان بم، با همان قلب کوچ ۱٫۱ لیتریاش میتواند هماندازه پراید نیرو تولید کند. یعنی ۶۵ اسببخار.
امویام ۱۱۰، بین ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۴ میلیون تومان
آن موقعی که آمد شعار ارزانترین و کممصرفترین خودروی بازار ایران را برای خودش انتخاب کرد. اکنون مدل پایه ۳ سیلندر این خودرو ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل چهار سیلندر دنده دستی آن ۱۲ میلیون و ۶۰۰ و در آخر مدل چهار سیلند دنده اتوماتیک آن ۱۴ میلیون تومان قیمت خورده است.
چری ویانا، ۱۷ میلیون تومان
قیمتش را با ۱۴ میلیون تومان شروع کرد. به سرعت هم از بازار جمع شد. رقبای هموطنش نای نفس کشیدن برایش باقی نگذاشتند. ویانا یا همان A15 با یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری میتوانست ۸۷ اسببخار نیرو تولید کند.
منبع : پرشین خودرو