به گزارش تسنیم ، در حالی که چشم انداز لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران روشن تر شده است شرکت نیسان موتور و دیگر شرکت های خودروساز ژاپنی در تلاشند تا صادرات خود به ایران را از سر بگیرند.
شرکت نیسان موتور به قطعه سازان خبر داده است که ممکن است از بهار آینده ارسال محموله های تولیدی به مقصد ایران را از سربگیرد. این شرکت به جای صادرات خودروی ساخته شده به ایران قطعات سوار نشده را به این کشور ارسال می کند تا در داخل مونتاژ شود.
شرکت نیسان در نظر دارد سالانه چندین هزار خودرو به این ترتیب به ایران صادر کند.
شرکت سوزوکی موتور نیز خود را برای افزایش صدور قطعات خودرو به ایران برای مونتاژ در این کشور آماده می کند. این شرکت از سال ۲۰۰۵ به این سو سالانه ۴۰۰۰ خودرو در ایران تولید می کرد اما از سال ۲۰۱۲ و به دلیل تحریم ها این رقم کاهش قابل توجهی داشته است. سوزوکی در نظر دارد مدل های جدیدی به بازار ایران عرضه کند.
شرکت ایسوزو موتورز نیز برای صادرات کامیون های سبک و تولیدات دیگر خود به ایران برنامه ریزی می کند.
بر اساس این گزارش شرکت تویوتا موتور ازسرگیری صادرات به ایران در کمترین فاصله پس از لغو تحریم ها را مد نظر قرار داده است. این شرکت که بزرگترین خودروساز ژاپنی است در سال ۲۰۱۰ ارسال خودروهای سواری خود به ایران را متوقف کرد. این شرکت فقط چند صد دستگاه خودرو در سال به ایران فروخته است.
سال گذشته ۱.۱ میلیون خودرو نو در بازار ایران به فروش رفت و انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱.۶ میلیون دستگاه برسد.
شرکت مزدا موتور در پی کاهش تحریم ها آوریل گذشته برخی قطعات خودروی تولید خود را به ایران صادر کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ ارسال قطعات به ایران را متوقف کرده بود. این شرکت در حال حاضر قطعات مربوط به خودروی مزدا۳ و کامیون های کوچک را برای مونتاژ به ایران ارسال می کند. سال گذشته حدود هزار خودرو مزدا۳ در ایران به فروش رفت. این شرکت در نظر دارد صادرات خود به ایران را افزایش دهد.
مشاور انجمن خودروسازان عامل اصلی رکود در بازار خودرو و کاهش شدید تولید انواع خودرو سواری در شهریور ماه امسال را کمبود تقاضا دانست و گفت: پس از توافق وین مردم به امید آنکه کالاها با کاهش قیمت مواجه شوند از خرید دست نگه داشته اند که خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده است.
داوود میرخانیرشتی افزود: رکود سراسری در بازارهای داخلی و خارجی را می توان یکی دیگر از دلایل کاهش تولید خودرو دانست که اثر آن بر صنعت خودرو کشور پدیدار شده و باعث کاهش قابل توجه تولید خودرو در شش ماه نخست امسال نسبت به سال قبل شده است.
مدیر عامل شرکت ایرانخودرو در دهه ۶۰ گفت: رکود در بازار خودرو از سال ۹۱ آغاز شد، اما در سال ۹۳ با توجه به اینکه تقاضای انباشته ای وجود داشت بازار کمی روی رونق به خود دید و بعد از آن دوباره وارد رکود شد چون قدرت در خرید مردم تغییری به وجود نیامد. از این رو بعید است فعلا با رونق در بازار خودرو مواجه شویم مگر آنکه سیاست فروش خودروسازان تغییر یابد که در غیر این صورت رکود کماکان مهمان بازار خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: یکی از راههای خروج خودرو از رکود فعال کردن لیزینگهاست و اگر مشکل آنان در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برطرف شود و وزارت اقتصاد آنان را به عنوان موسسات مالی و اعتباری بپذیرد، می توان با فعال کردن لیزینگها تا حدی به بازار خودرو تحرک بخشید.
او با اشاره به انتظار برخی مشتریان برا یورود محصولات جدید به بازار خودرو گفت: خودروسازن پس از توافق وین نتوانستند انتظارات مردم را کنترل کنند و ورود هیاتهای مختلف خارجی را در بوق و کرنا کردند تا مردم گمان کنند که به زودی خودروهای جدید وارد کشور خواهد شد این در حالیست که تولید هر محصول جدید به مدت زمانی حداقل دو ساله نیاز دارد.
نجفیمنش: تا سال ۹۶ از خودرو جدید خبری نیست
در همین رابطه محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن خودروسازان کشور با اشاره انتظارات غیرمنطقی به وجود آمده در بازار خودرو برای کاهش قیمتها گفت: تولید خودرو جدید مستلزم طی مراحلی از مذاکره تا عقد قرار داد و پس از آن تجهیز خودروسازان و تامین قطعات است که چنین پروسهای حداقل به دو سال زمان نیاز دارد از این رو مردم تا سال ۹۶ بهتر است منتظر ورود محصول جدیدی از سوی خودروسازان داخلی نباشند.
او افزود: اگر به سرنوشت قراردادهای قبلی منعقد شده در صنعت خودرو ایران نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچکدام از این قراردادها زودتر از دوسال اجرایی نشدهاند که نمونه اخیر آن همین خودرو ال۹۰ است.