زمان : 14 Mehr 1394 - 12:09
شناسه : 111707
بازدید : 6544
وام خودرو در برخی بانک‌ها به ۲۰ میلیون تومان رسید/از کدام بانک‌ها و با چه شرایطی وام خودرو بگیریم؟ وام خودرو در برخی بانک‌ها به ۲۰ میلیون تومان رسید/از کدام بانک‌ها و با چه شرایطی وام خودرو بگیریم؟

وام خودرو در برخی بانک‌ها به ۲۰ میلیون تومان رسید

با گذشت بیش از سه ماه از مصوبه افزایش وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان، این تسهیلات در عمده بانکهای خصوصی که یافت نمی‌شود، ولی در مواردی تا ۲۰ میلیون و با شرایطی نسبتا سخت به متقاضیان قابل پرداخت است.
با گذشت بیش از سه ماه از مصوبه افزایش وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان، این تسهیلات در عمده بانکهای خصوصی که یافت نمی‌شود، ولی در مواردی تا ۲۰ میلیون و با شرایطی نسبتا سخت به متقاضیان قابل پرداخت است.

به گزارش ا ایسنا، در اواخر بهار امسال و بعد از چند سال عدم افزایش سقف وام خودرو با وجود افزایش تورم و رشد قیمت خودرو، سرانجام شورای پول و اعتبار پیشنهاد بانک مرکزی برای افزایش این وام تا سقف ۱۵ میلیون تومان را پذیرفت و به تصویب رساند.

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی به تمامی بانکها و موسسات اعتباری مجاز قرار شد تا تسهیلات خودرو معادل ۶۰درصد خودروی ایرانی خریداری شده توسط متقاضی و تا سقف ۱۵ میلیون تومان، بدون نیاز به سپرده گذاری و با سود ۲۱ درصد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

در کنار اینکه در ماههای اول از این مصوبه بانکها تمایلی به پرداخت چنین تسهیلاتی نداشتند، اکنون هم که کمابیش به آن ورود کرده‌اند خبری از عمل به مصوبه نیست.این در حالی است که بانکهای خصوصی تقریبا هیچ کدام گزینه‌ای به نام وام خودرو در سبد تسهیلاتی خود ندارند و برخی از بانکهای نیمه خصوصی بزرگ و یا دولتی هم که در این رابطه اقدام می‌کنند شرایط سختی پیش روی مشتریان قرار می دهند. به طوری که در برخی از این بانکها سقف وام خودرو همان ۱۵ میلیون مصوب شورای پول و اعتبار است، ولی با این تفاوت که سود آن ۲۱ به علاوه شش درصد کارمزد تعیین شده بوده و به ۲۷ درصد می رسد. در عین حال که باید متقاضی نزد شعبه مربوطه – وام در همه شعب ارائه نمی شود-حساب سپرده داشته و سپرده ای را قرار دهد تا به وی وام تعلق گیرد.

اما در یکی از بانکها وام خودرو تا سقف ۲۰ میلیون تومان یعنی پنج میلیون بیش از میزان مصوب و با سود ۲۴ درصد پرداخت می شود که البته مشتری باید با ۵ میلیون تومان افتتاح حساب کرده و اقساط را طی سه سال به بانک برگرداند. در عین حال که وجود دو ضامن رسمی، درآمد حداقل یک میلیون تومان در ماه و قیمت بالای ۲۵ میلیون تومان خودرو الزامی است.

وام خودرو به عنوان یکی از تسهیلات خرد بانکها در شرایطی پس از چند سال انتظار متقاضیان تصویب شد که ضمن اجرای ناقص در بانکها، دارای حداقل انطباق با دستورالعمل اجرایی است؛ شرایطی که به اذعان کارمندان برخی از بانکها چندان برای خرید خودرویی که قیمت آن تا چند برابر وام تعیین شده است به صرفه نیست.

قبلا در خبر ها داشتیم

 

 

 ۴ خرداد ۱۳۹۴ -


 
 
 

دریافت وام خودرو از اول خرداد‌ماه

وام ۱۵ میلیون تومانی خودرو در حال حاضر در بانک‌های سراسر کشور به مشتریان خرید خودرو ارائه می‌شود، اما شیوه‌نامه‌ای که بتواند با تعیین شرایط سختگیرانه مانع از وام‌های صوری شود، ارائه نشده است

به گزارش  دنیای اقتصاد، برهمین اساس مقرر شد که تدوین شیوه‌نامه‌ توسط کارگروهی از بانک مرکزی با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت بگیرد. علت این موضوع نیز آن بود که برخی متقاضیان با دریافت پیش فاکتورهای صوری از نمایندگی‌های خودروسازان وام خودرو دریافت می‌کردند، این در شرایطی است که خودرویی خریداری نمی‌کردند. بنا به نظر کارشناسان جلوگیری از وام‌های صوری یکی از راه‌های اصولی ایجاد رونق در بازار خودرو است. برهمین اساس ارائه شیوه‌نامه‌ای مدون که بتواند ضمن پرداخت تسهیلات به مشتریان رکود موجود در بازار خودرو را از بین ببرد، گزینه بسیار مهمی در نظم بخشی ارائه تسهیلات خودرویی است. با این حال، افزایش وام خودرو از ۷ میلیون به ۱۵ میلیون تومان به‌منظور بالا بردن قدرت خرید مشتریان انجام شد تا ضمن افزایش توان خرید بتواند رونقی به بخش تقاضای موجود در کشور دهد. بر این اساس با وجود آنکه تهیه و تدوین دستورالعمل مانع از ورود تسهیلات خودرو به دیگر بازارها می‌شود و بسیاری آن را موجب رونق بازار خودرو عنوان می‌کنند، اما کارشناسان بازار معتقدند که تهیه شیوه‌نامه برای وام جدید خودرو باعث افزایش فروش خودروسازان خواهد شد. در واقع هدف اعضای شورای پول و اعتبار و تدوین‌کنندگان این شیوه‌نامه سوق دادن مشتریان به افزایش خرید از شرکت‌های خودروساز بوده است که این موضوع با توجه به افزایش عرضه صنعت خودرو در سال‌جاری موجب رونق و افزایش فروش خودروسازان می‌شود. با تمام این اوصاف وام ۱۵ میلیون تومانی خودرو در حال حاضر در بانک‌های سراسر کشور به مشتریان خرید خودرو ارائه می‌شود، اما شیوه‌نامه‌ای که بتواند با تعیین شرایط سختگیرانه مانع از وام‌های صوری شود، ارائه نشده است و همین موضوع ممکن است، همانند گذشته موجب به انحراف کشیده شدن وام‌ خودرو ۱۵ میلیون تومانی به سایر بازارها شود.

 

 ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ -


 
 
 

از کدام بانک‌ها و با چه شرایطی وام خودرو بگیریم؟

متقاضیان دریافت وام خودرو که مدتها بود منتظر افزایش میزان این تسهیلات بودند، ظاهرا اکنون می توانند با مراجعه به تمامی بانکها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی درخواست خود برای دریافت وام خودرو را با شرایط مناسبی مطرح کنند

متقاضیان دریافت وام خودرو که مدتها بود منتظر افزایش میزان این تسهیلات بودند، ظاهرا اکنون می توانند با مراجعه به تمامی بانکها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی درخواست خود برای دریافت وام خودرو را با شرایط مناسبی مطرح کنند؛ اما مهم اینجاست که آیا بانکهای خاطی بنابر مصوبه شورای پول واعتبار و شیوه نامه تدوین شده متقاضیان را همراهی می کنند یا خیر؟

به گزارش  ایسنا، در نیمه اردیبهشت ماه امسال شورای پول و اعتباری بعد از حدود ۴ سالی که مبلغ تسهیلات خودرو در بانکها ثابت مانده بود با توجه به رشد تورم و افزایش قیمت خودرو، بنابر پیشنهاد بانک مرکزی نسبت به افزایش آن تا سقف ۱۵ میلیون تومان اقدام کرد.

در حالی که پیش تر کلیه بانک‌ها تمایلی برای ارائه تسهیلات خرد از جمله خودرو نداشته و در صورت پرداخت، سود بالایی در حدود ۲۶ تا ۲۸ درصد را برای بازپرداخت به مشتری اعلام می کردند در مصوبه جدید و طبق آنچه که به بانکها ابلاغ شده باید سود دریافتی طبق سود عقود مبادله ای یعنی ۲۱ درصد باشد. اگر چه هنوز مدت چندانی از ابلاغ شیوه نامه تسهیلات خودرو به بانکها نگذشته و بررسی عملکرد آنها تا تعیین سازوکار پرداخت زود به نظر می رسد، اما شواهد نشان می‌دهد که بانکها فعلا خود را کاملا با شرایط تعیین شده منطبق نکرده اند.

در سویی دیگر با توجه به بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی متقاضی باید از قدرت انتخاب بانک دریافت کننده وام برخوردار بوده و کلیه بانکهای دولتی، غیر دولتی، قرض الحسنه مهر ایران و رسالت، موسسات اعتباری توسعه، عسکریه، کوثر و شرکت دولتی پست بانک به تقاضای دریافت تسهیلات خودرو پاسخ دهند.

دریافت کننده تسهیلات خودرو باید بین یک دوره سه تا پنج ساله و با اقساط مساوی وام دریافتی که حداکثر ۶۰ درصد هزینه خرید خودرو آن هم خودروی داخلی است را به بانک پرداخت کننده برگرداند.

گیرندگان تسهیلات باید توجه داشته باشند که باید پیش فاکتور خرید خودرو با توجه به فهرست انواع خودروهای تولید داخل اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به بانک خاطی ارائه کنند تا پس از آن چکی به میزان مبلغ پیش فاکتور در وجه شرکت تولیدکننده صادر شود. البته مبلغ واریزی شامل مبلغ پیش‌پرداخت که از سوی متقاضی بابت بهای خودرو نزد بانک تودیع می شود بعلاوه مبلغ تسهیلات به میزان ۶۰ درصد قیمت تمام شده خودرو ‌و حداکثر تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

متقاضی می تواند با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز خودروسازان تولید داخل نسبت به گرفتن پیش‌فاکتور و ارائه آن به بانک عامل اقدام کند.

اما برای پرداخت وام خودرو وثیقه به تشخیص بانک عامل تعیین شده و باید نسبت به توان مالی متقاضی تسهیلات در بازپرداخت اقساط اطمینان داشته باشند.

آنطور که پیش تر میرمحمد صادقی -مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی- اعلام کرده است برای دریافت وام خودرو و سایر وامهای خرد به هیچ وجه نیازی به سپرده گذاری متقاضی در بانک عامل نیست و نباید بانکها در این مورد پافشاری داشته باشند که در این صورت عملی خلاف دستورالعمل بانک مرکزی خواهد بود.

باید توجه داشت که بعد از طی کلیه مراحل قانونی تعیین شده، کل مبلغ بهای خودرو تنها به حساب خودروساز واریز ‌می‌شود و سپس رسید پرداخت به متقاضی ارائه تا به نمایندگی‌های مجاز تحویل داده و بعد از انجام اقدامات لازم خودروی خریداری شده را تحویل بگیرد.

چرا وام خودرو محرک بازار خودرو نشد؟

بازی برد و باخت مشتریان و بانک‌ها

برخی اخبار حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری خودروسازان مشغول برنامه ریزی برای خروج بازار از بحران تقاضا در شرایط کنونی است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد ،برخی اخبار حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری خودروسازان مشغول برنامه ریزی برای خروج بازار از بحران تقاضا در شرایط کنونی است.هر چند راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد شده اما تحریک بازار با وام خودرو از جمله پیشنهاد مسوولان صنعتی کشور است که هم اکنون با چالش‌های جدی همراه شده است.

در این بین به نظر می‌رسد که چالش اصلی به دو طرف وام دهنده و وام گیرنده مربوط باشد چرا که ازیک طرف بانک‌ها به دلیل مشکلات نقدینگی و همچنین نرخ سود این وام، تمایلی به پرداخت آن ندارند و از سوی دیگر ظاهرا شرایط انتظاری بازار، خود مانعی برای مراجعه مشتریان به بانک‌ها شده است.هر چند که قضاوت در مورد میزان تاثیر وام خودرو بر تحرک بازار هنوز زود است اما برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کنند که افزایش وام خودرو هنوز نتوانسته محرکی برای بازار بحران زده خودرو باشد. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار از ابتدای خردادماه سال جاری پرداخت وام خودرو به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال در حالی به بانک‌های عامل ابلاغ شد که بررسی‌ میدانی «دنیای اقتصاد» نشان‌دهنده آن است که نه تنها بانک‌ها (به‌خصوص بانک‌های دولتی) چندان تمایلی به پرداخت وام خودرو ندارند بلکه متقاضیان این تسهیلات نیز با توجه به رکود بازار و شرایط انتظاری برای بهبود محصولات خودروسازان، رغبتی به دریافت این وام از خود نشان نمی‌دهند. شورای پول و اعتبار از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری وام ۷ میلیونی خودرو را پس از ۴ سال مورد بازبینی قرار داد، بر اساس مصوبه این شورا بانک‌های عامل باید تا ۶۰ درصد قیمت خودروهای داخلی را در قالب عقود مبادله‌ای (با سود ۲۱ درصد) به متقاضیان وام خرید خودرو اختصاص دهند.

این اقدام شورای پول و اعتبار از یک‌سو به منظور افزایش قدرت خرید مشتریان صورت گرفت و از سوی دیگر تحریک تقاضا در بازار خودرو را مدنظر داشت. بازاری که از اواسط سال گذشته در رکود به سر می‌برد و از ابتدای سال جاری با توافق هسته‌ای ایران و غرب، رکود سخت‌تری را تجربه کرد. اما مسوولان با توجه به همین موضوع تلاش کردند تا رکود موجود در بازار را بشکنند حال آنکه مشتریان خودرو بر نظر خود پافشاری کردند. بانک‌ها رغبتی به پرداخت وام خودرو ندارند و علت آن همچون سال‌های گذشته کمبود منابع عنوان شده است. مشکلی که نظام بانکی به‌عنوان عرضه‌کننده تسهیلات خرد، چند سالی به آن دچار است و آن‌گونه که پیداست با بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور نیز این محدودیت منابع همچنان وجود دارد. بانک‌ها مشکل کمبود منابع در پرداخت تسهیلات خرد را تشنه بودن بازار و بنگاه‌های اقتصادی برای نقدینگی می‌دانند. در این میان اما نظام بانکی به مشکل دیگر خود یعنی سود ۲۱ درصدی وام خودرو تاکید می‌کند. به عقیده کارشناسان، از آنجا که نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها به‌صورت اسمی ۲۰ درصد است و نرخ سود تسهیلات خرید خودرو در بانک‌ها براساس عقود مبادله‌ای ۲۱ درصد تعیین شده است، بنابراین پرداخت وام به متقاضیان برای بانک‌ها جذابیت چندانی ندارد. در همین زمینه، آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: محدودیت منابع بانک‌ها به دلیل آن است که بانک‌ها بیش از منابع و سپرده‌ای که جذب می‌کنند، باید تسهیلات پرداخت کنند بنابراین علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات خرد ندارند. وی می‌افزاید: ایجاد جاذبه برای سیستم بانکی در صورتی است که میان نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده‌ها تفاوت عمده‌ای وجود داشته باشد حال آنکه چنین موضوعی برای آنها به دلیل مصوبات تعیین شده وجود ندارد. بنابراین در شرایطی که بانک‌ها حاضر به پرداخت وام خودرو نیستند، چون سودآوری خاصی از آن ندارند، پس خودروسازان باید شرایط فروش ویژه برای محصولات خود در نظر بگیرند. به اعتقاد وی، خودروسازان باید از طریق فروش لیزینگی و اعتباری با سود کم شرایط را برای خرید خودرو فراهم کنند تا در تقاضا تحرکی ایجاد کنند چون مشکل اصلی امروز بازار خودرو انتظارات مشتریان است.

رکود حاکم بر اقتصاد کشور از ۵ سال گذشته، موجب افت تقاضا در شرایط کنونی شده است. به عقیده کارشناسان در این میان اوضاع نامناسب خودروسازان و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها نیز در عدم ارائه تسهیلات به‌منظور کنترل تورم مزید بر علت شده است و صنعت خودرو را با مشکل مواجه کرده است. این در شرایطی است که مشتریان نیز میل و رغبت خود را به دلیل کیفیت و قیمت خودروی داخلی از دست داده‌اند. وجود کمپین نخریدن خودرو صفر و افزایش انتظار مشتریان درخصوص کاهش قیمت خودرو نیز بر مشکلات بازار خودرو افزوده است. بنابراین این روزها نه تنها مشکل محدودیت سیستم بانکی در ارائه تسهیلات خرد عامل تاثیرگذاری در بخش خودرو است بلکه مشتریان نیز تمایل و رغبت به دریافت وام خودرو از خود نشان نمی‌دهند. یکی از مدیران ارشد خودروسازی در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره می‌گوید: وقتی قیمت خودرو در بازار کمتر از کارخانه باشد، خودرو نه تنها کالایی سرمایه ای نیست بلکه به دلیل تصور عمومی مشتریان از کاهش قیمت‌ها یک کالای ضررده محسوب می‌شود، بنابراین رغبتی به خرید آن وجود ندارد. وی اضافه می‌کند: حتی اگر خرید خودرو با وام باشد، چون این وام با بهره است و بهره آن بیشتر از سود سپرده‌گذاری در بانک است بنابراین مشتری احساس می‌کند، سودی را برای کالایی پرداخت می‌کند که در بازار ارزان‌تر است بنابراین معامله خود در شرایط حاضر را زیانبار می‌داند و انجام نمی‌دهد.

به اعتقاد وی در شرایط کنونی تنها کسانی به خرید خودرو می‌پردازند که پول کافی ندارند اما به این کالا نیاز فوری دارند و احیانا می خواهند با خودرو کار کنند. در این میان اما برخی کارشناسان در نظر گرفتن سقف ۱۵ میلیون تومان برای خرید وام خودرو را کم می‌دانند و معتقدند که این میزان نمی‌تواند مشتری خودرو را مجاب به خرید خودرو کند. آلبرت بغزیان معتقد است که نه تنها میزان وام خودرو کم است بلکه مشتری نیز حاضر به پرداخت هزینه بالای سود وام خودرو نیست. از سوی دیگر مشتریان به این موضوع امید دارند که در سال‌های آینده خودروهای ارزان‌تر و به روزتر در کشور تولید می‌شود بنابراین خرید در حال حاضر را به صرفه نمی‌دانند.

یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو نیز درخصوص اینکه آیا میزان وام خودرو کم است، می‌گوید: ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات خودرو در شرایط عادی کفاف مشتری را نمی‌دهد ولی هم اکنون مشکل اصلی نیست.


۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ -


 
 
 

ابلاغ شیوه نامه پرداخت وام خودرو بعد از تأیید نهایی سیف و نعمت‌زاده

معاون امور صنایع وزیر صنعت با بیان اینکه تدوین شیوه نامه وام خودرو با همکاری بانک مرکزی نهایی شده است،گفت: این شیوه نامه بعد از امضای رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود.

به گزارش  تسنیم ،محسن صالحی نیا به تفاهم بانک مرکزی و وزارت صنعت در تعیین شیوه نامه پرداخت وام خودرو اشاره کرد و اظهارداشت: تدوین این شیوه نامه نهایی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ابلاغ این شیوه نامه منتظر امضای رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش تسنیم، شورای پول و اعتبار طی هفته های گذشته مصوب کرد تا وام خودرو و خرید کالا به ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان شود اما در همان مصوبه تأکید کرد که پرداخت این تسهیلات در راستای شیوه‌نامه ای خواهد بود که توسط بانک مرکزی به نظام بانکی ابلاغ می شود.

برهمین اساس پرداخت تسهیلات خرد بانکی در شعب بانک های دولتی و خصوصی فعلاً متوقف شده و علت آنهم عدم دریافت شیوه نامه پرداخت این تسهیلات می باشد هرچند بانک مرکزی هفته قبل بخشنامه افزایش وام های خرد را به بانک ها ابلاغ کرد ولی هنوز شیوه نامه‌ای به دست بانکی ها نرسیده است.

 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ -


 
 
 

وام خودرو ۱۵، بازپرداخت ۳۰.۷ میلیون تومان

این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای قرار است با نرخ سود ۲۱ درصد به متقاضیان پرداخت شود. سودی که اغلب تا پیش از این بالای ۲۸ درصد در نظر گرفته می‌شد و در گنجانده شدن این عقود در قالب مشارکت، سودهایی بالای نرخ تعریف شده مبادله‌ای از مشتریان اخذ می‌شد.

به گزارش  روزنامه اعتماد، این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای قرار است با نرخ سود ۲۱ درصد به متقاضیان پرداخت شود. سودی که اغلب تا پیش از این بالای ۲۸ درصد در نظر گرفته می‌شد و در گنجانده شدن این عقود در قالب مشارکت، سودهایی بالای نرخ تعریف شده مبادله‌ای از مشتریان اخذ می‌شد. محاسبه اولیه نرخ سود ۲۱ درصد ابلاغ شده، نشان می‌دهد دریافت‌کننده تسهیلات خودرو برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی در طول پنج سال باید ماهانه ۵۱۲ هزار تومان پرداختی داشته باشد. این به مفهوم آن است که در طول پنج سال مشتری ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان سود علاوه بر اصل پول به بانک عامل پرداخت خواهد کرد.

فرمول‌هایی برای دور زدن قوانین

حال با وجود نرخ سودی که در طول پنج سال دو برابر اصل وام اعطا شده را نصیب بانک خواهد کرد، باز هم بانک‌ها زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند. مسوول اعتبارات یکی از بانک‌هایی که مدتی است به جرگه بانک‌های خصوصی کشور پیوسته است، می‌گوید: هنوز که از طرف بانک‌ها دستور جدید پرداخت تسهیلات خرد به شعب ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ نیز گمان نکنید تسهیلات با نرخ ۲۱ درصد پرداخت می‌شود. بانک‌ها همیشه فرمول‌ها، بند و تبصره‌هایی دارند که نرخ سود را اگرچه اسمی روی ۲۱ درصد می‌بندند اما در عمل نرخ عقود مشارکتی را از مشتریان دریافت می‌کنند. او همچنین با بیان اینکه سال گذشته وام خودرو ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود گفت که بیش از ۲۸ درصد سود از این نوع تسهیلات دریافت می‌شد.

خبری از تسهیلات خرد نیست

در یک بررسی میدانی مشخص شد که هیچ یک از شعب بانک‌های کشور در جریان ابلاغیه جدید بانک مرکزی قرار نگرفته اند. فردی که در پشت باجه تسهیلات بانکی خصوصی نشسته است، اظهار می‌کند: بعد از آنکه بانک مرکزی دستورالعملی را ابلاغ می‌کند دو هفته بعد از سوی بانک‌ها به شعب اعلام می‌شود. پس اگر روز گذشته بانک مرکزی دستور پرداخت تسهیلات جدید را ابلاغ کرده است، ابتدای خرداد منتظر ابلاغ آن به شعب بانک‌ها باشید.

در بین ۳۱ بانک و موسسه اعتباری کشور تنها چند بانک دولتی و تازه خصوصی شده، تسهیلات خرد را در لیست پرداختی‌های شان داشتند. در مراجعه به اغلب بانک‌های خصوصی مشاهده می‌شد که نه امسال بلکه سال‌های گذشته نیز پرداخت این تسهیلات در دستور کار این بانک‌ها نبوده است. علت هم همان قید مبادله‌ای بودن این تسهیلات است که دست بانک را برای دریافت سودهای بالاتر می‌بندد.

وعده بانک مرکزی برای اولویت اول شدن تسهیلات خرد

امسال اما مسوولان بانک مرکزی تاکید می‌کنند که پرداخت تسهیلات خرد در اولویت نخست بانک‌ها قرار خواهد گرفت. این را سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید. او در زمینه روش صحیح اعطای تسهیلات خرد اذعان می‌کند: ابتدا باید متقاضیان واقعی شناسایی شوند و اهتمام داریم تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه برسد چون در گذشته گزارش‌هایی از اعطای تسهیلات صوری در زمینه تسهیلات خرید خودرو و کالا وجود داشت. میرمحمد صادقی با اشاره به جلسه‌ای که با نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان برگزار شده، تصریح کرد: شیوه نامه  اجرای صحیح مصوبات، تدوین و حداکثر طی هفته آتی به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به هماهنگی‌های ایجاد شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: مکانیزم طراحی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای است که تسهیلات به کالاها و خودروهای تولید داخلی و مصرف کنندگان واقعی تعلق بگیرد. وی با بیان اینکه سقف تسهیلات پرداختی برای وام خودرو ۱۵۰ میلیون ریال و ۶۰ درصد کل مبلغ خودرو است عنوان می‌کند: عملکرد بانک‌ها برای تحقق این اهداف براساس گزارش‌های ماهانه آنها، رصد شده و با بانک‌هایی که عملکرد مناسبی نداشته باشند، برخورد خواهد شد. به طور کلی، بانک‌ها باید در حل مشکلات متقاضیان واقعی عمل کنند. میرمحمد صادقی مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را سه تا پنج ساله عنوان کرد و افزود: سود این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار ۲۱ درصد تعیین شده است.

قواعد عجیب در پرداخت تسهیلات

اگرچه بانک‌ها موظف هستند تسهیلات خرد را پس از ابلاغ شیوه نامه بانک مرکزی اجرایی کنند اما برخی بانک‌ها به طور کل پرداخت این تسهیلات را در دستور کار ندارند. آنهایی هم که پرداخت این تسهیلات را پس از رسیدن شیوه نامه ابلاغی به دست شعب خواهند داشت از قواعد عجیب و غریبی صحبت می‌کنند که در هیچ قسمت از ابلاغیه بانک مرکزی دیده نمی‌شود. یکی از بانک‌های دولتی به خبرنگار ما که به عنوان درخواست کننده تسهیلات به این بانک مراجعه کرده بود؛ اعلام کرد باید برای دریافت تسهیلات خودرو سپرده‌ای بالای ۱۰ میلیون تومان را به مدت ۹ ماه نزد بانک بگذارد. در صورتی که این تسهیلات را به صورت فوری نیازمند است باید ۳۰ درصد از تسهیلات به عنوان تضمین نزد بانک نگه داشته شود. به گفته متصدی اعتبارات این بانک، پس از ۹ ماه سپرده گذاری حدود ۲۰ میلیون تومان تسهیلات خودرو به متقاضی داده می‌شود و در صورت نداشتن سپرده، شش میلیون تومان از تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی تا پایان پرداخت تسهیلات نزد بانک نگه داشته می‌شود.

نرخ‌هایی که از هیچ رویه‌ای پیروی نمی‌کند

یکی از بانک‌های تخصصی اما پرداخت تسهیلات فوق را امکان پذیر و در دستور کار بانک دانست اما تفاوت آنجا بود که برای پرداخت این تسهیلات خرد سودی بالغ بر ۳۰ درصد در این بانک تعریف شده است. این نرخ نه تنها از نرخ تعریف شده برای سال جاری بسیار بالاتر است بلکه حتی از نرخ سود عقود مشارکتی در سال گذشته نیز بیشتر است. این درحالی است که بانک مزبور یکی از بانک‌های تخصصی دارای مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی است. لذا مشخص نیست اگر بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌های مجوز دار نظارت دارد این بی ضابطه‌ای‌ها از کجا نشات گرفته و چگونه در روز روشن اجرایی می‌شود. در این بین مشتریان سردرگم، نمی‌دانند چرا از سوی بانک مرکزی بارها از سپرده گذاری و تسهیلات گیری در موسسات و بانک‌های فاقد مجوز منع شده اند، در حالی که بانک‌های دارای مجوز نیز از هیچ یک از قواعد تعیین شده بانک مرکزی تبعیت  نمی‌کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد:شرایط اعطای وام خودرو

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام شرایط اعطای وام خودرو و اجرایی شدن آن در هفته آینده در بانک‌ها از بررسی افزایش وام مسکن در جلسه پیش‌روی شورای پول و اعتبار خبر داد.

 

به گزارش   ایسنا، علی‌ اصغر میرصادقی در نشست خبری به ارائه‌ی توضیحاتی در رابطه با مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تغییر تسهیلات خرد پرداخت.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی برای تغییرات تسهیلات خرد به بانک‌ها در رابطه با وام خودرو و خرید کالا نیز توضیح داد: با توجه به این‌که پرداخت وام خودرو نیازمند تعیین شیوه‌ی ارائه آن بود روز گذشته – سه‌شنبه – جلسه‌ای با نمایندگان وزارت صنعت داشته و توافقات خوبی انجام شد که براین اساس شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات خودرو تهیه و حداکثر تا هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی همچنین با اشاره به شرایط تعیین شده برای دریافت وام خودرو گفت: خودروی خریداری شده باید تولید داخلی باشد از این‌رو قرار شد تا وزارت صنعت و خودروسازان لیستی از خودروهای داخلی را به بانک مرکزی اعلام و ما آن را در اختیار بانک‌ها قرار دهیم بنابراین به هیچ خودروی خارجی تسهیلات این بخش تعلق نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: همانطور که در جلسه شورای پول و اعتبار مصوب شد میزان مشارکت ۶۰ درصدی برای وام خودرو تعیین شده و حداکثر آن ۱۵ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین اگر خودرویی ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد ۶۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ میلیون تومان از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود که البته حداکثر به ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.

میرصادقی در مورد زمان بازپرداخت و سود وام خودرو نیز گفت: حداکثر بازپرداخت در یک دوره سه تا پنج ساله و نرخ سود آن برمبنای عقود مبادله‌ای که اخیرا به ۲۱ درصد کاهش یافته خواهد بود.

وی تاکید کرد: در مورد وام جعاله، خرید خودرو وجایگزینی خودروهای فرسوده حداکثر مشارکت پنج ساله و به عبارتی ۶۰ ماهه خواهد بود که حتما باید نرخ عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار در رابطه با آن اجرایی شده و از هفته آینده نیز لازم‌الاجراست.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در مورد این‌که مبنای ۶۰ درصدی تعیین شده برای اعطای وام کالا با توجه به نرخ روز خودروهای داخلی تناسبی با ۱۵ میلیون تومان سقف وام ندارد، توضیح داد: این ۶۰ درصد مبنای مشارکت بین خریدار و بانک است. این در حالی است که ما در نظر داشتیم نسبت به مشارکت بین ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد باشد و این ارقام در مورد خرید‌های مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود به عنوان مثال برای یک خودروی ۲۰میلیونی ۶۰ به ۴۰ و یا ۳۰ میلیونی ۵۰ به ۵۰ می‌رسد.