زمان : 12 Mehr 1394 - 14:46
شناسه : 111537
بازدید : 7542
تعريض خيابان ساحلي تفت راه حلي براي بزرگترين مشكل ترافيكي شهري تفت تعريض خيابان ساحلي تفت محسن اختياري

محسن  اختياري  كارشناس عمران:افزايش روزافزون ترافيك شهرها ، مسئولان و برنامه ريزان شهري را با چالشهاي اساسي مواجه نموده است كه مقابله با اين چالشها وحل مسائل مختلفي كه به دنبال دارد نيازمند تجربه و تخصص و يافتن راهكارها و راه حلهاي مناسبي است كه ضمن مرتفع ساختن مشكلات كمترين هزينه ها را درپي داشته باشد ، و چه بسا با اندكي دقت و توجه مشكلات اساسي تبديل به فرصتهايي بزرگ شود .

شهر تفت با گسترش طولي در حاشيه مسيل و رودخانه اي كه از وسط شهر مي گذر از اين مسئله مستثني نمي باشد . قرار گرفتن اصليترين خيابان شهر در حاشيه رودخانه ، از يكسو فرصتهايي را در اختيار مسئولين وشهروندان قرار مي دهد ولي از سوي ديگر مشكلات اساسي بويژه در زمينه ترافيك شهري ايجاد نموده است . وجود رودخانه در مسير مركزي شهر از جهتي مي تواند بعنوان پاركينگ و يا محلي براي برگزاري مناسبتها و مراسمات مختلف مورد استفاده قرار بگيرد ؛ ولي از جهتي هم مانعي بر سر راه اجراي طرحهاي شهري بخصوص در زمينه حل مشكلات ترافيكي شهر است .

مهندسان و طراحان شهري معمولا براي حوادث طبيعي محتمل در هر منطقه ، دوره هاي بازگشتي را در نظر گرفته و برمبناي آن طرحهاي خود را ارائه مي نمايند . مشكلي كه در شهر تفت وجود دارد ، احتمال بروز سيلابهاي شديدي است كه ممكن است در دوره هاي بازگشت طولاني مثلا سي ساله و يا پنجاه ساله و حتي بيشتر اتفاق بيفتد و شهر را دچار مشكل نمايد .

با توجه به مقدمه كوتاه ذكر شده ، وجود رودخانه و مسيل امري ضروري و اجتناب ناپذير است و بهيچ عنوان نمي توان آنرا حذف نمود ، اما از طرفي افزايش تصاعدي ترافيك روز بروز مشكلات بزرگتري را براي شهر وشهروندان بهمراه داردكه افزايش روز افزون حوادث و خسارات وتلفات ناشي ازآن از تبعات آن مي باشد .قطعا براي حل مشكلات ترافيكي شهر تفت راه حلهاي گوناگوني ارائه شده است ؛ بعنوان مثال پيشنهاد يكطرفه كردن مسيرهاي دو طرف رودخانه ، وليكن هركدام از اين پيشنهادات تبعات و مخالفتهايي بهمراه دارد .

واما راه حلي كه براساس تجربيات بسيار به نظر مي رسد مي تواند جوانب مختلف موضوع را در بربگيرد ، طرح تعريض خيابان ساحلي بخصوص در مسير اصلي آن در سمت چپ رودخانه مي باشد كه بيشترين مراكز خدمات شهري و بالطبع بالاترين ترافيك و عبور و مرور و درنتيجه بيشترين حوادث و مشكلات را درپي دارد .

با افزايش عرض خيابان از سمت رودخانه در حد مناسب مثلا چيزي در حدود  5  متر ، ضمن اينكه تاثير بسيار عمده اي در حل معضلات ترافيكي مسير و شهر بهمراه خواهد داشت ، مشكلات چنداني براي عبور سيلاب هم ايجاد نخواهد نمود ؛ و البته براي خنثي نمودن اثر كاهش عرض رودخانه ، در صورت لزوم مي توان عمق رودخانه را در حد مناسبي مثلا حدود يك متر افزايش داد تا مشكلي براي دبي عبوري سيلاب ايجاد نشود .

البته پرداختن به جزييات اين طرح نيازمند بررسيهاي مفصلتر و بيشتر مي باشد وليكن اين طرح بعنوان يك پيشنهاد كلي مي تواند راهكاري براي حل يكي از اصليترين مشكلات ترافيكي شهر تفت باشد .

بعنوان پيشنهادات تكميلي طرح ، براي پيشگيري از قطع درختان حاشيه مسير در سمت رودخانه مي توان با ايجاد يك بلوار كم عرض درختان را نيز حفظ نمود ، بعلاوه اينكه جهت كاهش هزينه هاي اجرايي ، مجريان طرح مي توانند مصالح لازم را از بستر رودخانه كه بسيار هم مناسب مي باشد بردارند كه اين كار ضمن تامين مصالح مناسب مي تواند با افزايش عمق رودخانه حجم لازم براي دبي عبوري سيلاب را افزايش دهد .

و بعنوان يك پيشنهاد تكميلي ديگر مي توان با ايجاد دسترسيهاي كافي و مناسب از اين مكان بلااستفاده ، بعنوان يك پاركينگ مناسب و بزرگ استفاده نمود .

البته همانگونه كه ذكر شد اين طرح  يك پيشنهاد كلي مي باشد كه نيازمند مطالعه و بررسيهاي بيشتر است ، و ليكن در صورت اجرايي شدن يك مشكل شهري تبديل به فرصتي مناسب خواهد شد كه اميدواريم با توجه مسئولين محترم گام مهمي در راستاي حل اصليترين مشكل ترافيكي شهر و بويژه كاهش حوادث و تلفات برداشته شود .