زمان : 24 Tir 1394 - 00:59
شناسه : 107466
بازدید : 1607
برگزاري شانزدهمين جلسه ي حلقه ي صالحين دانشگاه علم وهنر برگزاري شانزدهمين جلسه ي حلقه ي صالحين دانشگاه علم وهنر شانزدهمين جلسه حلقه ي صالحين دانشگاه علم وهنر روز يكشنبه مورخ 14 تير ماه ساعت 9 الي 10 در سالن آمفي تاتر دانشگاه علم و هنر با سخنراني استاد شايق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علم و هنر، شانزدهمين جلسه ي حلقه ي صالحين دانشگاه و چهارمين جلسه تفسير قرآن، روز يكشنبه مورخ 21 تير ماه ساعت 9 الي 10  در سالن آمفي تاتر دانشگاه با موضوع ادامه ي بحث اثرات تقوا و پرهيزكاري در آيات قرآن كريم و با سخنراني استاد شايق برگزار شد.

در اين جلسه استاد شايق گفت: بيش از 100 روايت در تطابق با آيات قرآن كريم مبني براينكه هرچه از خوبي و بدي به ما مي رسد از اعمال خود انسانها است، وجود دارد. و در جواب اينكه چرا جوامع بي بند و بار غربي در رفاه و آسايش به سر مي برند گفت: خداوند در قرآن كريم مي فرمايد : در مقابل اعمال نيكتان پاداش دريافت مي كنيد و حتي كافران نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. ولي با اين تفاوت كه انسانهاي مومن ثواب اعمال نيكشان ذخيره شده و در عالم برزخ و بهشت به آنها هديه مي شود و خداوند به آنها اجر خود را مي دهد ولي كافران براي اينكه نزد خداوند بهانه اي در مقابل انجام اعمال نيك خود نداشته باشند لذا خداوند در همين دنيا با آنها تسويه كرده و مقدمات آسايش و رفاه آنان را فراهم مي كند كه آيه ي 20 سوره احقاف اين مطلب را بيان مي دارد:

 

وَ یَوْمَ یُعْرَضُ الَّذینَ کَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَیِّباتِکُمْ فی‏ حَیاتِکُمُ الدُّنْیا  وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها فَالْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ بِما کُنْتُمْ تَفْسُقُونَ

ترجمه آیه: و روزی که کافران بر آتش عرضه می شوند (به آنها گفته می شود شما همه خوشی ها و لذت هایتان را در زندگی دنیایتان (به وسیله ارتکاب گناهان) بردید و در آنجا برخوردار شدید  پس امروز به خاطر آنکه در روی زمین به ناحق تکبر می ورزیدید  و به کیفر آنکه نافرمانی می کردید با عذاب خوارکننده ای مجازات می شوید .

 

استاد شايق در ادامه اذعان كرد: معني كلمه استدراج در اصطلاح به معنای نزدیک شدن تدریجی به سوی هلاکت و نابودی در دنیا و یا آخرت است  که به صورت خفا و ناپیداست. به عبارت دیگر استدراج تجدید نعمتی است بعد از نعمت دیگر بگونه‌ای که شخص و یا اشخاص و یا جامعه‌ای مورد عذاب غرق در مظاهر مادی و سرمست از نعمت های که یکی بعد از دیگری در اختیار شان قرار گرفته، به زیاده روی در معصیت و کفر و عناد می پردازد و به تدریج و بدون توجه به سوی  هلاکت و نابودی نزدیک می شود و از خدا و نتایج کارهای خود غافل می گردد.همین معنا برای استدراج، از احادیث و روایاتی که در این موضوع از معصومین علیهم السلام نقل گردیده است نیز استفاده می گردد که از میان آنان روایاتی به عنوان نمونه نقل می گردد: از امام علي علیه السلام آمده: همانا خداي سبحان متعال خطاب به فرزند آدم مي فرمايد :اي پسر آدم هرگاه نعمت خدا پشت سرهم به تو داده شد و در آسايش بودي و به گناه كردن خود ادامه دادي بدان خداوند در كمين توست و روزي گرفتار بازتاب گناهانت خواهي شد.

شايق افزود: همه ي گرفتاري هاي انسان به خاط گناه و معصيت نيست بلكه برخي از گرفتاري هاي مومن براي ارتقاي رتبه ي معنوي اوست و همه مورد امتحان خداوند قرار مي گيرند منتها گروه ي با پول و ثروت امتحان شده و گروه ي با بلا و مصيبت مثلا اگر كسي صلحه ي رحم و احترام به پدر و مادر را انجام دهد با مال زياد مورد آزمون خداوند رحمان و رحيم قرار مي گيرد. امام علي عليه السلام نيز ميفرمايند: از گناهي كه توانستم بعد از آن دو ركعت نماز بخوانم نترسيدم و اين روايت به اين دليل است كه نماز گناهان را از بين مي برد.

شايق در پايان گفت: حتي بعضي از گرفتارها و بيماري هاي كه براي كودكان پيش مي آيد به علت اين است كه پدر و مادر هايشان از گناهانشان پاك گردند و يا اينكه اين بيمارها سبب كاهش مجازات او در آخرت به واسطه ي گناهاني كه در بزرگسالي كرده مي شود.