پس از آنکه شرکت هواپیمایی ماهان با وجود تحریمهای گسترده توانست در اقدامی مهم 9 فروند هواپیمای مسافربری جدید وارد کشور کند و از این طریق بخشی از نیازهای بر زمین مانده ناوگان هوایی را تامین کند، کشورهای غربی با صحبتهایی قلدرمأبانه سعی کردند اثرات ورود این هواپیماها را خنثی کنند.
به گزارش ایسنا، هرچند ایران بارها اعلام کرده که بهدلیل نیاز به طی شدن مراحل متعدد برای دریافت مجوزهای نهایی پرواز هواپیماهای تازه وارد، هنوز چندماهی تا پرواز 9 ایرباس جدید باقی مانده، اما در صحبتهای مقامهای آمریکایی بارها نسبت به مصادره و یا ممنوع کردن پرواز آنها سخن گفته شده است.
در این راستا آمریکا حتی دو ایرلاین خارجی که در زمینهی خرید این هواپیماها به ایران کمک کردهاند را نیز در فهرست تحریمهای خود قرار داده و اعلام کرده است با توجه به اینکه ورود این هواپیماها نقض تحریمها علیه ایران به حساب میآید، اجازه پرواز را از آنها دریغ خواهد کرد.
باوجودی که هنوز پروازی اتفاق نیفتاده که بخواهد برای آن مشکل به وجود بیاید، اما مقامهای ایرانی از هماکنون خود را برای هرگونه واکنشی آماده کردهاند.
علیرضا جهانگیریان – معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری – در گفتوگو با خبرنگار ایسنا هرچند بار دیگر بر لزوم طی شدن مراحل قانونی کار از سوی ایرلاین مربوطه برای دریافت مجوزهای لازم تاکید میکند، اما در عین حال معتقد است ایران باید خود را برای دیگر احتمالات نیز آماده کند.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد تهدیدهای آمریکا مبنی بر مصادره هواپیماهای جدید ایران امکان عملیاتیشدن دارد؟ اظهار کرد: برمبنای حقوق بینالملل چنین امکانی وجود ندارد، اما باید به این موضوع توجه کنیم که تا چه حد حقوق بینالملل در صنعت هوایی جهان اجرا میشود و کدام کشورها تلاش دارند زور خود را به دیگران نشان دهند.
جهانگیریان دربارهی واکنش احتمالی ایران نسبت به اقدامات یک جانبه و غیرقانونی آمریکا نیز تصریح کرد: تا زمانی که مجوز پروازها صادر نشده و در این زمینه کارشکنی صورت نگرفته است، نمیتوان اظهارنظر قطعی کرد، ولی در صورت پیش آمدن چنین شرایطی ایران از طریق قوانین بینالمللی اقدام خواهد کرد.
این صحبتها در حالی از سوی جهانگیریان مطرح میشود که پیش از این نیز وزیر راه و شهرسازی رسما اعلام کرده بود تهدیدهای آمریکا تاثیری در طی شدن فرآیند دریافت مجوز و پروازکردن هواپیماهای جدید نخواهد داشت و ایران برای استفاده از آنها برنامهریزی میکند.
با وجود اینکه در طول روزهای گذشته مقامهای ایرانی بارها بر غیرقانونی بودن تهدیدهای اینچنینی بر ناوگان یک کشور تاکید کردند و البته بر این موضوع صحه گذاشتند که وقتی هواپیمایی به نام ناوگان یک کشور سند میخورد امکان جلوگیری از پرواز آن وجود ندارد، اما همچنان تهدیدها بر سر راه استفاده از ایرباسهای جدید وجود دارد.
باید دید در زمان نهایی شدن مجوزهای پرواز و اضافهشدن این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور برخورد ایران با تهدیدهای احتمالی کشورهای غربی چگونه خواهد بود به خصوص اینکه در این رابطه صحبت از استفاده از این هواپیماها در مسافرتهای بینالمللی به گوش میرسد.