لاهوتي، تهيه گزارش مذکور در مراحل نهايي خود قرار داشته چرا که اين سقوط به دليل سهل انگاري آشکار رئيس سازمان هواپيمايي کشوري رخ داده است.
فتحی /سرپرستی یزد فردا در طبس : سخنگوي کميسيون عمران در مجلس با بيان اينکه موتور نصب شده هواپيماي سانحه ديده آنتونوف، موتور"هليکوپتر"بوده است گفت: رئيس سازمان هواپيمايي مقصر اصلي سانحه است و گزارش سانحه سقوط هواپيما در صحن مجلس قرائت ميشود.
سخنگوي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد که کارشناسان سازمان هواپيمايي کشوري درباره سقوط هواپيماي آنتونوف به مجلس، شفاهي بوده وهيچ علتي به عنوان دليل روشن سقوط در آن اعلام نشده است.
به گزارش خبرنگار «نسيم»، "هواپيماي آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپيمايي سپاهان بوده که با 48 سرنشين، 19 مردادماه سال جاري، تهران را به مقصد طبس ترک گفت هرچند که اندک مدتي پس از برخاستن ، در شهرک فرهنگيان آزادي سقوط کرده و طبق گزارش ها، 39 سرنشين آن در دم جان باختند.از همان ايام بازار گمانه زني پيرامون يافتن علل سقوط هواپيماي آنتونوف 140 به سوژه داغ رسانه مبدل گشته و دست اندرکاران امر نيز هريک به زعم خويش، علتي را عامل اصلي سقوط جلوه داده اند.
البته، از کارافتادن موتور هواپيما به دليل گرماي شديد، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دريا و عدم آگاهي خلبان از خاموش شدن ناگهاني موتور هواپيما از مهمترين ادله هايي بود که درصدر رسانه ها جاخوش کرد."
با اين اوصاف، مهرداد لاهوتي درگفتگو با نسيم، با استناد به بررسي اعضاي کميسيون عمران مجلس درباره علل سقوط هواپيماي آنتونوف، رئيس سازمان هواپيمايي کشوري را مقصر اصلي اين سانحه هوايي برشمرد.
وي، با بيان اينکه به طور معمول، سقوط هواپيما به دو دليل نقص فني و يا خطاي انساني صورت مي پذيرد با طرح اين پرسش که اگرهواپيما نقص فني داشت، چرا سازمان هواپيمايي کشوري اجازه پرواز بدان داده است به مدارک دراختيارخود اشاره داشت که براين اساس،کارشناسان ذيربط درصورتجلسه اي به شخص"جهانگيريان"هشدار داده اند که هواپيما به دلايل نقص فني صلاحيت پرواز را ندارد.
سخنگوي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي،گفت که درحين تنظيم صورتجلسه مذکور، نماينده شرکت هواپيمايي سپاهان به عنوان مالک هواپيما هم حضور داشته و آنها هم دلايل نقص فني را پذيرفته اند و افزود که تعدادي از کارشناسان نيز طي هشداري به رئيس سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرده اند که اين هواپيما به دليل نقص فني سقوط خواهد کرد.
به گفته وي، پيشتر نيز نزديک به چهار فروند از نوع هواپيماي آنتونوف سقوط کرده پس با اين سابقه، مي طلبيده که در استفاده از اين نوع هواپيما، دقت عمل بيشتري لحاظ مي شده است.
لاهوتي،با بيان اينکه هواپيماي آنتونوف سانحه ديده يک هواپيماي مسافربري نبوده و با اهداف ديگري وارد کشور شده است، تصريح کرد که موتور نصب شده بر روي اين هواپيما موتور "هلي کوپتر"بوده و آنها حق استفاده از اين هواپيما در ناوگان مسافري را نداشته اند.
وي، مقصر اصلي پرواز اين هواپيما را شخص رئيس سازمان هواپيمايي کشوري دانست و افزود که آقاي جهانگيريان، مي توانست به اين هواپيما اجازه بهره برداري مسافري ندهد.
اين عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي،با اشاره به عدم عذر خواهي از خانواده جانباختگان سانحه هواپيمايي آنتونوف، به دليل تخلف رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، به نسيم اظهارداشت که اين هواپيما صلاحيت پرواز مسافري را نداشته که حداقل بايد پس از سقوط اين هواپيما، رياست سازمان تغيير مي کرد.
وي، با اشاره تصميم مجلس شوراي اسلامي به اجراي ماده 49 ، درتشريح اين آيين نامه افزود که درصورت درخواست 10 نماينده مجلس، گزارش اين سانحه تهيه و سپس در صحن مجلس قرائت خواهد شد و اظهارداشت که اگر فرد متخلف باشد پرونده وي به قوه قضاييه ارجاع خواهد شد.
لاهوتي، خبرداد که درحال حاضر، تهيه گزارش مذکور در مراحل نهايي خود قرار داشته چرا که اين سقوط به دليل سهل انگاري آشکار رئيس سازمان هواپيمايي کشوري رخ داده است.