یزدفردا :نتایج آخرین تحقیقات درباره پرواز سانحهدیده شرکت هواپیمایی «جرمنوینگز» آلمان حاکی از آن است که کمک خلبان با کم کردن «عمدی» ارتفاع باعث سقوط این هواپیمای «ایرباس ۳۲۰» شده است.
بازپرس فرانسوی این پرونده روز پنجشنبه در گفتگو با یورو نیوز، گفت کمکخلبان ظاهراً به عمد، قصد ساقط کردن هواپیما را داشته است.
کارشناسان شرکت هوایی «جرمنوینگز» ساعاتی پیشتر بر اساس بررسیهای بر روی جعبه سیاه هواپیما گزارش داده بودند در لحظات سقوط، مجادلهای بین دو خلبان در جریان بوده و یکی از آنها تلاشی ناکام برای ورود به کابین خلبان را داشته است.
یک مقام آگاه و بی نام، ماجرا را برای نیویورک تایمز اینگونه شرح داده بود: «خلبان دوم ابتدا آرام بر در میکوبد ولی صدایی نمیشنود، سپس محکمتر به در میکوبد و خواستار باز شدن در میشود و باز هم جوابی نمیشنود؛ دست آخر سعی میکند درب را بشکند که باز هم موفق نمیشود.»
کارشناسان «جرمنوینگز» به رغم این هنوز نتوانسته بودند مشخص کنند کدام خلبان (خلبان اصلی یا کمکخلبان) در کابین حضور داشته است. «برایس رابین» بازپرس فرانسوی پرونده، روز پنجشنبه با بیان نتایج تحقیقات، ابعاد جدیدی از ماجرا را روشن و تصریح کرد کمکخلبان، هدایت هواپیما را در لحظات سقوط در دست داشته است. کمکخلبان فردی به نام «آندراس لوبیتز» و تبعه کشور آلمان معرفی شده است.
رسانههای بینالمللی و کارشناسان پیش از این احتمالات مختلفی را درباره انگیزه احتمالی خلبان حاضر در کابین مطرح کرده بودند.
نشریه انگلیسی ایندپندنت به عنوان مثال به نقل از کارشناسان فرانسوی گفت که احتمال بیماری ناگهانی (سکته و یا بیهوشی) و یا خودکشی خلبان هواپیمای سانحهدیده وجود دارد.
آنها البته احتمال بیماری ناگهانی را دور از ذهن دانسته و گفتهاند که «برای کاستن ممتد از ارتفاع هواپیما و نگه داشتن این شیب کند شیرجه به سمت زمین، خلبان باید تصمیم و اقدامی هوشیارانه بگیرد» که این به معنای قویتر بودن احتمال سقوط عمدی هواپیمای خطوط هوایی جرمنوینگز است.
تحقیقات روز پنجشنبه از ابهامها در این باره هم میکاهد؛ بازپرس فرانسوی پرونده در کنفرانس خبری روز پنجشنبه تصریح کرد که کمکخلبان احتمالاً به عمد هواپیما را ساقط کرده است.
بُعد دیگر ماجرا که روز پنجشنبه آشکار شد، بیخبری مسافران از فاجعه در حال وقوع در ثانیههای پایانی بوده است. «برایس رابین» در این کنفرانس خبری به شرح ده دقیقه پایانی این تراژدی مرگبار پرداخت و گفت قربانیان تا لحظه مرگ از فاجعه در حال وقوع آگاهی نداشتهاند. به گفته وی، دستگاه ضبط صدا در کابین خلبان، صدای جیغ و فریاد مسافران را تنها در ثانیههای پایانی ثبت کرده است.
آقای «برایس رابین» گفت: «ما توانستهایم متن اظهارات ۳۰ دقیقه پایانی را به دست بیاوریم. در ۲۰ دقیقه پایانی خلبانها عادی صحبت میکنند و همانند دو خلبان در جریان پرواز رفتار موقرانهای با یکدیگر دارند.»
وی اضافه کرد: «سپس ما صدای اتاق فرمان را میشنیم که از کمکخلبان درخواست میکند که کنترل هواپیما را به دست بگیرد و صدای هل دادن یک صندلی میآید و بسته شدن در؛ بنابراین فرضیه ما این است که خلبان اصلی برای رفتن به دستشویی یا چیزی از این قبیل از کابین خارج شده بود.»
آقای رابین ادامه داد: «بنابراین او در این زمان به تنهایی کنترل هواپیما را به دست میگیرد... او در این لحظات از سیستم نظارتی پرواز استفاده کرده و ارتفاع هواپیما را کم میکند.
به گفته وی، این اقدام در این ارتفاع تنها میتواند به طور اختیاری و آگاهانه انجام شود.
او ادامه داد: «ما صدای فریادهای متعدد خلبان را میشنویم که خواستار ورود به کابین است. او خودش را معرفی میکند، اما جوابی از کمکخلبان شنیده نمیشود.»
گفتنی است روز چهارم فروردین یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس 320 متعلق به خطوط هواپیمایی آلمان در جنوب فرانسه سقوط کرد و همه 148 سرنشین ان کشته شدند.
منابع خبری از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰ متعلق به آلمان در جنوب فرانسه خبر دادند.
همدردی ژرمنها با خانواده قربانیان ژرمنوینگز
فدراسیون فوتبال آلمان با انتشار بیانیهای با خانوادههای ۱۵۰ قربانی سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی ژرمنوینگز ابراز همدردی کرد.
در پی سانحه سقوط هواپیمای ایرباس خطوط هوایی ژرمنوینگز آلمان که در آن تمامی 150 مسافر این هواپیما از جمله دو خبرنگار ورزشی ایرانی جان خود را از دست دادند، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان بیانیهای منتشر و با خانوادههای قربانیان این سانحه ابراز همدردی کرد.
در این بیانیه به نقل از ولفگانگ نیرشباخ، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان آمده است: همه ما به عنوان اعضایی از جامعه فوتبال از حادثهای که رخ داد متأثر شدیم و خود را در غم خانوادههای قربانیان این حادثه شریک میدانیم.
همچنین شب گذشته بازیکنان تیم ملی آلمان در مصاف دوستانه خود با تیم ملی استرالیا در شهر کایزرسلاترن (دیداری که با تساوی 2 بر2 خاتمه یافت) که با یک دقیقه سکوت جهت ادای احترام به قربانیان سانحه هوایی ژرمنوینگز آغاز شد، با بازوبندهای مشکی به میدان رفتند.
هواپیمای ایرباس A320 خطوط هوایی ژرمنوینگز صبح سهشنبه در جنوب فرانسه در فاصله 100 کیلومتر شهر نیس به دلیلی نامشخص سقوط کرد که تمامی خدمه و مسافران آن از جمله میلاد حجتالاسلامی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی، خبرنگار روزنامه وطنامروز که برای پوشش الکلاسیکو به کاتالونیا سفر کرده بودند، جان باختند.
تمرین روز گذشته تیم فوتبال بایرن مونیخ نیز برای ادای احترام به روح قربانیان سانحه سقوط هواپیمای ایرباس خطوط هوایی ژرمنوینگز آلمان با یک دقیقه سکوت آغاز شد.
وزارت امور خارجه ایران کشته شدن دو خبرنگار ورزشی ایرانی مسافر هواپیمای جرمن وینگز آلمان را که در جنوب فرانسه سقوط کرد، تایید کرد.
براساس آخرین آمارها، همه ساله ۳ میلیارد نفر در سراسر جهان با هواپیما پرواز میکنند، و سفر هوایی یکی از امنترین راههای سفر است. احتمال مرگ در یک سفر هوایی ۱ در ۹ میلیون است.
اما با این همه حادثه اتفاق میافتد، و در صورت چنین رویدادی، باید به بهترین وجه آماده باشیم تا احتمال زنده ماندن خود را افزایش دهیم. همچنین به خاطر داشته باشید که در ۹۵ درصد سانحههای هوایی، مسافران زنده میمانند، و گاهی شانس زنده ماندن آنها بستگی به آن چیزیهایی دارد که باید انجام دهند و یا نباید انجام دهند.
به گزارش العربیه، این چند نکته را برای زنده ماندن در یک سانحه هوایی بخاطر داشته باشید:
۱- شلوار، پیراهن آستین بلند و کفشهای محکم و راحت بپوشید
لباسهایی که حرکت را آسان کند، کفش بدون پاشنه و لباسهای نخی و یا پشمی ارجحیت دارند، و داشتن یک لباس گرم در مناطق سرد یک مزیت است.
۲- صندلی درست را انتخاب کنید
صندلیهای وسط و کنار درب خروجی ارجحیت دارند. سرنشینان ته هواپیما ۴۰ درصد شانس زنده ماندن بیشتری دارند.
۳- کتابچه ایمنی را بخوانید و به نکات ایمنی توجه کنید
حتی اگر میدانید که مهماندار چه میخواهد بگوید، باز به گفتار او گوش بدهید. درهای خروجی را پیدا کنید و طریقه باز کردن آنرا یاد بگیرید
۴- وحشت نکنید و نقشه بکشید
هواپیماها به یکباره سقوط نمیکنند. معمولا چندین دقیقه وقت برای برنامه ریزی دارید. درهای خروجی و راه رسیدن به آنها را در نظر بگیرید. سعی کنید متوجه شوید در کجا قرار است سقوط کنید (دریا یا خشکی)
۵- کمربند خود را در هرحالت بسته نگهدارید
کمربند خود را سفت ببندید، و مطمئن شوید که روی استخوان لگن و نه شکم بسته شده باشد
۶- آماده کوبیده شدن باشید
۷- در همه حالت آرامش خود را حفظ کنید. آرامش ده برابر شانس زنده ماندن شما را افزایش میدهد
۸- اول ماسک اکسیژن خود را ببندید. برای این کار حداکثر ۱۵ ثانیه فرصت دارید، و در غیراینصورت به سرعت از هوش میروید
۹- خود را از دود کنار بکشید
۱۰- هرچه سریعتر از لاشه هواپیما دور شوید
هرچه سریعتر از هواپیما خارج شوید، از دستورات پیروی کنید، آرام باشید، اثاثیه خود را فراموش کنید، و برای خروج از در امن استفاده کنید
۱۱- حداقل ۱۵۳ متر در خلاف جهت باد از هواپیما دور شوید