یزدفردا: رئیس کل دادگستری استان یزد: عامل اصلی اطاله دادرسی مربوط به تأخیر در ارسال نظریه کارشناسی است.

به گزارش یزدفردا: حجت الاسلام حسین طهماسبی در نشست با نهاد‌های همکار با دادگستری گفت: اطاله دادرسی در دستگاه قضایی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما از آنجا که یکی از دلایل و عوامل اصلی شکل گیری اطاله دادرسی، بحث کارشناسی است، باید در سامان دهی این امر و نظارت بر وصول به موقع ودقیق گزارش کارشناسی اهتمام داشت.

وی تصریح کرد: صدور قرار ارجاع به کارشناسی از سوی قضات به صورت کلی و بدون مشخص کردن نقطه ابهام و سوال برای کارشناس باعث می‌شود تا نظرات کارشناسی نیز چندان گره گشا در رفع پیچیدگی‌های پرونده نباشد و از طرفی دست کارشناس نیز برای تأخیر انداختن اظهار نظر و عدم رعایت مهلت تعیین شده باز باشد.

این مقام قضایی بر استفاده از تأسیس اخذ توضیح از کارشناس تأکید کرد و افزود: محاکم می‌توانند برای جلوگیری از طولانی شدن روند پرونده با استفاده از تأسیس اخذ توضیح از کارشناس، تعیین تکلیف پرونده و صدور رأی را تسریع بخشند.

وی از برخورد دوگانه، سلیقه‌ای و مبتنی بر انتفاع زدگی برخی از کارشناسان در پذیرش قرار‌های کارشناسی انتقاد کرد و اظهار داشت: در برخی از پرونده‌ها کارشناس اگر هزینه کارشناسی را مناسب ارزیابی کند، آن را انجام می‌دهد، اما اگر در همان موضوع، قرار مرتبط با شهرستان بوده و ارائه نظر در قبال هزینه کارشناسی، مقرون به صرفه نباشد، با استناد به یک بخش نامه یا آیین نامه، از پذیرش قرار استنکاف می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان یزد، تأکید کرد: تحقق عدالت نیازمند همکاری، تعامل و همراهی همه ارکان و اجزاء دستگاه قضایی است، بنابراین اگر هر بخش از ابنای عدلیه با بخشی نگری در همکاری خود کوتاهی کرده و یا رسالت خویش را به نحو مطلوب انجام ندهد، قطعا در تحقق عدالت نقصان ایجاد می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا