آماده باش خودروسازان فرانسوی
به گزارشاخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته رویترز گزارش داد که یک مقام دولتی فرانسه از شرکتهای فعال در این کشور خواسته که خود را آماده بازگشت به ایران کنند. این اتفاق در حالی پیش از دستیابی به توافق احتمالی میان ایران و قدرتهای جهانی روی میدهد که خودروسازان فرانسوی قبل از این آماده ورود به بازار ایران بودند و لغو تحریمهای اقتصادی به آنها بهویژه پژو اجازه میدهد دوباره در ایران به فعالیت بپردازند.
آماده باش به شرکتهای فرانسوی در حالی است که خودروسازانی چون پژو و رنو بسیاری از قراردادهای خود برای ورود دوباره به بازار ایران را نهایی کردهاند.
با این وجود بسیاری احتمال عدم توافق هستهای و منع ورود این خودروسازان را مطرح میکنند و معتقدند که اگر ایران با کشورهای غربی به توافق نرسد با وجود موضع گیریهای تند و سخت وزیر امورخارجه فرانسه در برابر ایران این قراردادها لغو خواهد شد.
در همین راستا یکی از مسوولان ایران خودرو نیز ادامه همکاری شرکتهای فرانسوی با ایران را در صورت رسیدن به توافق هستهای و رفع تحریمها عنوان میکند و میگوید: در صورتی که تحریمها برداشته نشود و توافق حاصل نشود بخشی از برنامههایی که پژو در ایران دارد، اجرایی نخواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان برنامههایی که پژو دارد بحث سرمایهگذاری مشترک با ایران خودرو است که در صورت نرسیدن به توافق این برنامه ملغی میشود.
دبیر انجمن خودروسازان:
پژو ایرانی بازار هدف فرانسویان را قبضه میکند!
به گزارشاخبار خودرو به نقل از ایلنا، احمد نعمت بخش اظهار داشت: در صورتی که قرارداد نهایی در مذاکرات هسته ای بین مذاکرهکنندگان به امضا رسد مسلماً کمپانیهای خودروساز خارجی نظیر کرهایها، ژاپنیها و آمریکاییها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی خواهند کرد.
وی گفت: در گذشته نیز خط تولید شورولت و کادیلاک در ایران بود و در صورت توافق مجددا خطوط جدید آنها راه اندازی می شود.
نعمت بخش با بیان اینکه هماکنون ۲۰ میلیون ظرفیت مازاد برای تولید خودرو در منطقه وجود دارد گفت: خودروسازان ما با همه ظرفیت خود کار نمیکنند و باید به دنبال بازارهای جدیدتر باشند.
نعمتبخش خاطرنشان کرد: از این پس قراردادها را با کشورهای دیگر به راحتی نخواهیم بست و کلیه پروژه ها را به مناقصه خواهیم گذاشت و شرکتی که بیشترین امتیاز را در این مناقصه کسب کند میتواند با ما همکاری داشته باشد.
وی تصریح کرد: از مواردی که باید برای همکاری با خودروسازان در نظرگرفته شود رقابتی بودن ، قیمت مناسب و نیز بهره بردن از ۳۰ تا ۴۰ درصد از کارگران خودروساز داخلی و نیز صادرات ۳۰درصد از خودروهای تولیدی مشترک در بازار هدف آنهاست.
وی گفت: در کشورهای عراق و سوریه ما نمایندگی، تعمیرگاه و خدمات پس از فروش خودرو ایجاد کرده ایم.
دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: هماکنون نیز پژو محصولات خود را به آلمان صادر میکند و اگر قرارداد مشترکی بین خودروسازی ما و پژوی فرانسه بسته شود صادرات خودروهای مشترک باید به سمت بازار هدف صادراتی آنها و آلمان نیز صورت گیرد.
نعمتبخش در خصوص هزینههای سربار خودروسازان نیز گفت: زمانی که قانون بهبود فضای کسب و کار به کارفرما اجازه اخراج کارگران را نمیدهد و باید هزینههای این نیروی مازاد تامین شود و حق بیمه بیکاری نیز پرداخت شود چطور میتوان هزینههای سربار را کم کرد؟
وی گفت: به اعتقاد بنده بهترین راه برای کاهش هزینههای سربار، خروج خودروهای فرسوده از خیابانها و جایگزینی آن با خودروهای نو است که می تواند راهی برای کاهش آلایندگی محیط زیست نیز باشد.
تولید دوگانهسوزها افزایش یافت
تولید بیشتر خودروهای سواری دوگانهسوز در کشور افزایش یافته است.
به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، براساس جدیدترین آمارهای رسمی تولید بیشتر سواریهای دوگانهسوز در کشور در خرداد ماه امسال افزایش یافته است.
در این مدت تولید پژو ۴۰۵ دوگانهسوز ایران خودرو مرکزی با رشد ۷۸.۳ درصدی از ۱۵۵۵ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۲۷۷۳ دستگاه افزایش یافته است.
خرداد ماه امسال تولید پژو پارس دوگانهسوز ایران خودرو مرکزی با افزایش ۲۶۷ هزار و ۹۰۰ درصدی از یک دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۲۶۸۰ دستگاه افزایش یافته است.
در این مدت تولید سمند دوگانهسوز ایران خودرو مرکزی با رشد ۳۵.۶ درصدی از ۲۳۷۳ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۳۲۱۸ دستگاه افزایش یافته است.
تولید پژو پارس دوگانهسوز ایران خودرو خراسان اما با افت صد درصدی از ۲۱۲۱ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به صفر کاهش یافته است.
خرداد ماه امسال تولید پراید دوگانهسوز پارس خودرو با رشد ۵۱.۶ درصدی از ۱۲۵۸ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۱۹۰۷ دستگاه افزایش یافته است.
در این مدت تولید پراید دوگانهسوز سایپا مرکزی با کاهش ۸.۷ درصدی از ۱۹۳۹ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۱۷۷۰ دستگاه کاهش یافته است. همچنین تولید تیبا دوگانهسوز نیز از صفر دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۷۹۳ دستگاه افزایش یافته است.
وضعیت خطوط تولید در سواریسازان داخلی
تولید خودروهای سواری در بیشتر خودروسازان داخلی با رشد همراه بوده است.
به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، براساس جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو در خرداد ماه امسال با افزایش ۲۶.۴ درصدی از ۴۲ هزار و ۲۷۱ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۵۳ هزار و ۴۲۳ دستگاه افزایش یافته است.
در این مدت تولید انواع سواری در خودروسازی راین با افت ۹۵.۴ درصدی از ۶۰۴ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۲۸ دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران نیز با رشد ۴۸.۱ درصدی از ۲۴۰۴ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۳۵۶۱ دستگاه افزایش یافته است.
خردادماه امسال تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا با افزایش ۵.۶ درصدی از ۲۷ هزار و ۹۵۸ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۲۹ هزار و ۵۳۷ دستگاه افزایش یافته است.
در این مدت تولید انواع سواری در گروه بهمن با افزایش ۸۸.۸ درصدی از ۲۶۰ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۴۹۱ دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع سواری در کرمان موتور نیز با رشد ۲۵۱.۹ درصدی از ۱۵۵۴ دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به ۵۴۶۸ دستگاه افزایش یافته است.
خردادماه امسال تولید انواع سواری در شرکت مرتب با کاهش صددرصدی از یک دستگاه در خرداد ۱۳۹۳ به صفر رسیده است.
کدام خودروسازان با ایرانی ها مذاکره کردند؟
روایت است که می گویند یکی از بازارهایی که با برداشته شدن تحریم ها شاهد تحولات بزرگ خواهد بود، بازار خودرو است. این روایت مسئولان نیست؛ خودروسازان هم آن را تایید نمی کنند، هرچند تلویحا از مطرح شدن این بحث استقبال می کنند. این روایت افکار عمومی است، چون هنوز منتظرند کیفیت تولیدات داخلی بهبود یابد، امکان انتخاب بین نمونه های مشابه خارجی با محصولات داخلی فراهم شود و از همه مهمتر خدمات پس از فروش که بدیهی ترین حقوق مشتریان خودروست، فراهم شود.
طبیعی است که بین افکار عمومی از خواسته تا تایید و عمل مسوولان فاصله بسیار است. اما اگر برآیند عمومی تقاضای مردم را ملاک تصمیم مسئولان قرار دهیم، حالا همه منتظرند که ببینند در میان حجم عظیمی از اخباری که از تقاضای سرمایه گذاری در حوزه خودروسازی منتشر می شود، کدام یک به واقعیت نزدیک تر است و کدام شرکت ها برای مذاکره به جاده مخصوص می روند.
خبرهای قطعی از تقاضای ثبت شده خودروسازان کره جنوبی و ژاپن برای ورود به بازار ایران حکایت دارد. سوزوکی و نیسان در راس آنها قرار گرفته اند؛ ضمن آنکه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا بر افزایش همکاری با خودروسازان ژاپنی تاکید کرده و به خودروسازان ایرانی گفته است که بروند و با طراحی های جدید خودروسازان ژاپنی آشنا شوند و با بهره گیری از تجربیات آنان، زمینه پیشرفت و نفوذ مشترک در بازارهای خارجی را فراهم کنند.
به جز سواری های ژاپنی که منتظر ورود به بازار ایران هستند، کامیون و خودروهای نیمه سنگین هم متقاضای ورود به بازار ایران چه به صورت همکاری در قالب جوینت ونچر و چه واردات به صورت فول CKD است. شرکت ایسوزو همکاری اش را با گروه بهمن عمق بخشیده و تصمیم دارد دست به سرمایه گذاری مشترک بزند؛ اگرچه این خودروساز، اکنون تولید دو میلیون دستگاه سوزوکی در هند در قالب سرمایه گذاری مشترک با شرکت ماروتی در برنامه دارد، اما برای سوزوکی – ماروتی همکاری با خودروسازان ایرانی نیز جذاب است.
علاوه بر کره جنوبی و ژاپن، دو کشور مالزی و چین هم به دنبال سرمایه گذاری مشترک در ایران هستند.
اروپا در رقابت با چشم بادومی ها
در اروپا نیز متقاضی ها منتظر تصمیم های رسمی هتل کوبورگ هستند. خبرگزاری رویترز اخیرا از شرکتهای خودروساز فولکس واگن و دایملر به عنوان شرکت هایی نام برده که منتظر ورود به ایران هستند. در حالی که فولکس واگن اعلام کرده است هیچ گونه فعالیت تجاری در ایران را آغاز نکرده و دایملر اعلام کرده به دقت وضعیت را پیگیری میکند و هر گونه معامله این شرکت یا ورود آن به ایران به نتایج مذاکرات بستگی خواهد داشت اما یک منبع آگاه اظهار کرد که فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، مذاکراتی داشته با این همه این مذاکرات پشت پرده انجام گرفته است.
گفته می شود فولکس واگن مذاکراتی را با کرمان خودرو برای انتقال خط تولید یک محصول جدید و تولید یک خودرو به صورت فول CKD آغاز کرده و منتظر نتیجه مذاکرات است.
دیگر کشور اروپایی که مترصد ورود به بازار ایران است، فیات ایتالیاست. در نخستین سال تحریم ها صادرات ایتالیا به ایران ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد و سپس به ۲۵ درصد رسید. تحریم ها از سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۵ میلیارد یورو زیان به اقتصاد ایتالیا زد که ۶۰ درصد این میزان تنها در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بوده است. ایتالیا که درگیر بدهی های عمومی، رکود و بحران اقتصادی است، بی صبرانه در انتظار نهایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم ها برای ورود به بازار پرسود ایران و رسیدن به فرصت های جدید اقتصادی برای شرکت هایی است که ادامه حیات آنان درگرو صادرات است.
پژو فرانسه شریک قدیمی خودروسازان ایرانی هم از این رقابت جا نمانده، حتی گفته می شود مذاکره پژو با ایران خودرو برای تولید دو محصول جدید نهایی شده است. دولت فرانسه از شرکت هایش خواسته است خود را آماده بازگشت به ایران کنند. رنو – نیسان دیگر خودروساز فرانسوی هم که در سال های اخیر درگیر بحران مالی بوده، از این مذاکرات جا نمانده است، اما درباره جزییات این مذاکره خبری در دست نیست.
وقتی آمریکایی ها هم متقاضی اند
طرف اصلی مذاکره کننده در پرونده هسته ای ایران، آمریکاست. این کشور هم انگیزه های بسیاری برای ورود به بازار ایران دارد و می خواهد از این رقابت به اصطلاح جا نماند. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه خودروسازان آمریکایی از طریق برخی واسطهها به خودروسازان ایرانی پیام داده و خواستار سرمایهگذاری در صنعت خودروی ایران شدهاند.
خبرهای پشت پرده از مذاکره کرایسلر و جنرال موتورز با برخی خودروسازان ایرانی حکایت دارد.
اگرچه مسئولان ایرانی تاکید دارند که اگر این اتفاق بیفند نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما منافع ملی در این قراردادها لحاظ خواهد شد و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته باشد.
محمد نجفی منش یک عضو انجمن خودروسازان در این رابطه گفته است آمریکاییها برای حضور و سرمایهگذاری در بازار ایران ابراز علاقه کردهاند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافقنامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هماکنون رایزنیهایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزهکاریهای آن، در یک زمان مناسبتر اطلاعرسانی شود.
اسداله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم گفته است که خودروسازان آمریکایی برای شراکت با ایرانیها قرار است راه جاده مخصوص را در پیش گیرند،هرچند او گفته که نباید از دیدن غربیها و آمریکایی برای حضور در بازار پرمنفعت ایران، ذوقزده شد بلکه باید حواسمان باشد که منافع ملی را زیر پا نگذاریم.
جنرال موتورز در چین کمتر از آمریکا فروخت
به گزارش اخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد ،رشد فروش جنرال موتورز در چین در نیمه نخست امسال کندتر از فروش این شرکت در آمریکا بود، زیرا رشد اقتصادی چین کند شده است و خودروسازان بومی بازار را با مدلهای شاسیبلند ارزان قیمت پر کردهاند.
به گزاش بلومبرگ، جنرال موتورز و شریک چینی آن در ۶ ماه نخست امسال ۷۲/ ۱ میلیون خودرو به فروش رساندند که نسبت به سال گذشته ۴/ ۴ درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که فروش جنرال موتورز طی همین دوره در آمریکا با افزایش ۵/ ۴ درصدی روبهرو شده است. جنرال موتورز اعلام کرد در ماه ژوئن ۲۴۶ هزار و ۶۶ دستگاه خودرو در چین به فروش رسانده است. براساس اعلام این شرکت فروش برندهای بیوک و شورلت در ۶ ماه نخست امسال به ترتیب ۳/ ۴ و ۶/ ۰ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که جنرال موتورز طی چند ماه گذشته مجبور شده است برای ترغیب مشتریان چینی به خرید، قیمت خودروهای خود را کاهش دهد. این شرکت قیمت ۴۰ مدل از برندهای مختلف خود را کاهش داده است.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 30,نوامبر,2024