فردادیر است:زمینهای کشاورزی فعال داخل شهر یزد را دریابیم (قابل توجه مسئولین استان و شهر یزد)!!!

یزدفردا :شاید بسیاری از شهروندان یزدی در طول روز با فضاهای بکر و دست نخورده شهر یزد ربرو شده باشند و خیلی از کارشناسان و نخبگان استان بارها در مورد وجود این فضا های بکر و دست نخورده و دور مانده از هجوم بساز و بفروش ها و ساخت و سازهای شهری  فکر نموده و ایده هایی را مطرح کرده اند .این فضاها فضاهای ارزشمند کشاورزی است که با همت کشاورزانی که اکثرا پیرمردان سالخورده ای هستند که حاضر نشده اند کشت و کار و کشاورزی را با میلیاردها اسکناس عوض نمایند و چشم امیدشان به حاصل زحمات خود و محصولاتی بوده است از این زمینهای میلیاردی برداشت می نموده اند ،بوده است و هر چند که هیچ دولت مردی از آنها به دلیل عشقشان به زراعت و کشاورزی تقدیر نکرده است اما به نظر می رسد اگر امروز به فکر راه کار مناسب برای حفظ این سرمایه های ارزشمند نباشیم فردا خیلی دیر باشد . یادداشتی که در پی می آید  توسط آقای   اکبر همدانیان یکی از کارشناسان  محیط زیست یزدی است که به این نکته مهم توجه نموده و طی نامه ای به مدیرکل کشاورزی استان و شهرداری منطقه دو و همچنین مدیر عامل سازمان پارک های شهرداری یزد پیشنهادات راهکار های خود را را منتقل نموده اند . و ناگفته پیداست که علاوه بر محدوده بکر قاسم آباد (ابتدای شهر دانشگاه ) ،زمین های کشاورزی انتهای بلوار دهه فجر ،قسمتی از غول آباد ،زمین های کشاورزی مجاور بلوار کوثر و ...... نیز وضعیتی مشابه دارند .از اینکه مقدمه یزدفردا طولانی تر از متن شد عذرخواهی نموده و امیدواریم که  با توجه متولیان امر با توجه به موضوع و اقدام مناسب در این زمینه یزدیان فردا را به تحسین خود وادارند. 

شاید فردا دیر باشد :پیشنهادی به مسئولین استان و شهر یزد :زمینهای کشاورزی فعال داخل شهر یزد را دریابیم 

اکبر همدانیان

کارشناس محیط زیست

 

یاد و خاطره گذشتگانمان بخیر. صداقت گفتار و کردار، ابتکار و خلاقیت، دور اندیشی و آینده نگری، قناعت و صرفه جوئی، تلاش و جدیت خستگی ناپذیر، توجه همه جانبه به جنبه های مختلف اجتماع از منظر دینی، فرهنگی، آموزشی، هنری و غیره همگی از خصایل نیک انسانهای اصیل و فهیم در گذشته بوده که نسل امروز باید ادامه دهنده راهشان باشد.

علیرغم نبود امکانات رسانه ای گوناگونی که ما امروزه در اختیار داریم و از آن بهره مندیم پیشینیان ما به گونه ای عمل کرده اند که امروزه ما بدان فرهنگ، آداب، سنن و باورها مباهات می کنیم و مجموعه آنها هویت تاریخی ما را تشکیل داده است. از جمله کارهای نیک گذشتگان موقوفات است که در دین مقدس اسلام به آن تأکید شده که همواره انسانها را تشویق به وقف نموده تا مردم بتوانند از موقوفه ها در تمام طول زندگی از آن بهره مند گردند. موقوف می تواند از یک پارچه گلدوزی برای علم هیئت یا یک ساعت دیواری و یا پنکه سقفی باشد تا بزرگترین مزارع و آبادیها و یا مراکز آموزشی، پزشکی و غیره ....

و حال اصل ماجرا پس از این

مقدمه:

قاسم آباد را همه یزدیها می شناسند جائیکه محصولات کشاورزی آن جایگاه خاصی داشت و اینک گسترش افسار گسیخته شهر و انبوه جمعیت همراه با بورس بازیهای زمین خواران در دو دهه اخیر قاسم آباد را به منطقه مسکونی تبدیل نموده و دیگر اثری از پیاز، گوجه، بادمجان، خربزه، هندوانه و محصولات باغی ممتاز قاسم آباد نیست.

شهروندان یزدی حتماً از بلوار دشتی واقع در قاسم آباد را می شناسند همانجائیکه ساختمان هنرستان هنرهای تجسمی و مجتمع جهاد دانشگاهی در آن از شاخص ترین است.

تکه زمینی که از تغییر کاربری مصون مانده و همچون گذشته کشت صیفی جات علیرغم همه مشکلات توسط کشاورزان از رونق باز نمانده و شهروندان نیز با علاقه و اشتیاق وصف ناپذیر خریدار این محصولاتند، خدا قوتشان دهد و برکت به مزارعشان جداً عجب محصولات مرغوبی است. بعضی وقتها خیلی شلوغ می شود و مشتریان ازدحام می کنند.

 البته آنانکه جنون سرعت دارند و اجل بدنبالشان است هم گاهی اوقات حادثه می آفرینند و شاید تصادفی رخ دهد و همین

 مسئله بهانه مناسبی است که مأموران سد معابر شهرداری بساط آنان را بهم بریزند و تارو مارشان کنند و گاهی هم به این بسنده نمی کنند و شاید جریمه ای هم در کار باشد.

شهردار منطقه 3 میداند که این زمینهای کشاورزی مصون مانده از حرص و آز و طمع انسانهای زیاد خواه امروزی موقوفات مرحوم ابوالقاسم رشتی است برای کشاورزی و درآمد آن برای بارگاه ملکوتی حضرت علی(ع) همان امام همامی که کشاورزی و آبیاری و تولید محصول از افتخارات کار روزانه اش بود و برای کشاورزان چه اجر و قربی قائل بود.

مهمترین قشر هر جامعه ای کشاورزان آنند و دست تمام انسانها نیازمند آنان، هم جایگاه اجتماعی والائی دارند و هم به نزد پروردگار و اولیاء دین دارای عزت و آبروی وصف ناشدنی هستند.

 آنان تخم را می کارند و نگاهشان به آسمان و خیر و برکت خدادادی است.

حال که قادر به تغییر کاربری نیستیم بیائیم خوش سلیقه عمل کنیم. تا هم به زیبائی شهرمان کمک کنیم و هم از کشاورزان زحمت کش حمایت کنیم و هم محصول خوب منطقه را برای مصرف عموم مهیا کنیم.

کار مشکلی نیست اگر به چند مورد زیر توجه کنیم قصه آزار کشاورزان زحمت کش بارگاه امیرمومنان منتفی و شهرمان زیبا و کشاورزان دلشاد و مردم شهر راضی و واقف از دعای خیر برخوردار خواهند شد.

راه کار:

1ـ سازمان جهاد کشاورزی این منطقه را که از نظر وسعت چندان وسیع نیست را با نقطه نظرات کارشناسی و حمایت مالی خود متناسب با سیستم کشاورزی مکانیزه با اعمال سلیقه، تسطیح، کرت بندی، سیستم آبیاری مناسب، کود مناسب، بذر و بوته مناسب (عمدتاً ارقام بومی) با کشاورزان همکاری نماید و نظارت بر عملکرد آنان را در قالب تشویق به آنان گوشزد نماید.

2ـ سازمان پارکها و فضای سبز نیز بر روی بندها و یا حاشیه جویها و کناره کرتها با دقت و عملکرد خوبی که در جای جای شهر به یادگار گذاشته از گل ها  و بوته های تزئینی مناسب استفاده نموده و منظره زیبائی را برای همشهریان و کشاورزان ایجاد نماید.

مسلماً کار سخت و غیر قابل توجیهی نیست چرا که هدف سازمان پارکها افزایش سرانه فضای سبز و ارتقاء سطح کیفی آن است تا مردم از مناظر زیبای آن لذت ببرند.

3ـ شهرداری نیز بجای گیردادن به این عزیزان به جرم سد معبر بهتر است در مکانهای مناسب و در محدوده کاری هر خانواده کشاورز نسبت به ایجاد آلاچیق ها و یا سایه بانهای کم هزینه و عمدتاً همگون با طبیعت منطقه اقدام نموده تا از ایجاد ترافیک در کنار بلوار جلوگیری نماید و بدینوسیله منطقه از هر نظر زیبا و ساماندهی شود.

4ـ تهیه و نصب تابلوهای زیبا عمدتاً از چوب و رنگ آمیزی شاد با مطالب و شعارهای زیبا در امر کشاورزی، فضای سبز، بهداشت، نظافت، زیبائی. 

5ـ تشویق کشاورزان در امر استفاده از ارقام و بذور بومی منطقه و عدم استفاده از سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی.

6ـ در صورت ساماندهی این منطقه و نصب تابلوهای راهنما به داخل کوچه باغهای قاسم آباد که هنوز خیلی از زردشتیان محترم در آن ساکن هستند و وجود آب انبارها، مساجد، و خانه باغهای قدیمی می تواند یکی از مراکز جلب توریست در شناخت هر چه بیشتر شهر یزد باشد.

بدیهی است با وجود کارشناسان مجرب، صاحب سلیقه و طراح می توان در این قسمت از شهر که مکان پر رفت و آمدی هم هست بخصوص که در مسیر راه دانشگاه های یزد هم قرار گرفته طرح ساده ای را بمرحله اجرا گذارد تا آنچه مد نظر است بدان دست یافت به امید توجه خادمان مخلص و تشویق واقفان در امور خیریه و شادی روح مرحوم ابوالقاسم رشتی که اگر متن وقف نامه جز این بود این منطقه زیر انبوهی از آجر و سیمان و آهن توسط بورس بازان و بنگاه های املاک مدفون شده بود و این مختصر فعالیت کشاورزی قاسم آباد هم محو گردیده بود.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا