رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

یکی از احکام و شرایط نمازجمعه خواندن دو خطبه قبل از نماز می‌باشد که توسط امام‌جمعه خوانده می‌شود و برخی از احادیث و کتاب‌های فقهی علت دورکعتی بودن نمازجمعه را وجود همین دو خطبه در ابتدای آن ذکر کرده‌اند. امام‌جمعه در خطبه‌های نماز، خود و مردم را به تقوی دعوت می‌کند. تقوی دارای شاخه‌ها و شعبه‌هایی از قبیل تقوای مالی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و از جمله تقوای زبان است معیارهایی که قرآن کریم برای تقوای زبان تعیین فرموده عبارت است از سخن نیکو گفتن: (با سخنان نیکو با مردم سخن بگویید. آیه 83 سوره بقره).

در احادیث اسلامی آمده است به مردم بهترین سخنی را که دوست دارید مردم به شما بگویند، بگویید. دستورالعمل دیگری که به مسلمانان داده شده سخن نرم گفتن است. خداوند به پیامبرش حضرت موسی می‌فرماید: وقتی با برادرت هارون به سراغ فرعون رفتی (با او به نرمی سخن بگویید شاید متذکر شود یا از خدا بترسد. آیه 44 سوره طه).

نکته‌ای که مناسب است دارندگان تریبون‌های رسمی در سخن گفتن رعایت کنند سخن استوار گفتن است که به آن قول سدید گویند یعنی حرفی که به صواب و صلاح نزدیک باشد و دروغ و لغو در آن نباشد. مولای متقیان حضرت علی(ع) می‌فرماید: «ای بندگان خدا بدانید که تقوی قلعه‌ای محکم و غیرقابل نفوذ است در احادیث اسلامی و همچنین کلمات دانشمندان تشبیهات فراوانی برای تجسّم حالت تقوی بیان شده است مثلاً بعضی تقوا را به حالت کسی تشبیه کرده‌اند که از یک سرزمین پر از خار عبور می‌کند سعی دارد دامن خود را کاملاً برچیند و با احتیاط گام بردارد مبادا نوک خاری در پایش بنشیند و یا دامنش را بگیرد.»(1)

بنابراین امام‌جمعه‌ که مطالب خطبه‌هایش به جای دو رکعت نماز می‌باشد باید عامل وحدت باشد، هنگام خطبه خواندن از بی‌احترامی به دیگران خودداری ‌کند، در جایگاه نمازجمعه برای مخالفان سیاسی خود حکم قضایی صادر نکند، در انتخابات ریاست جمهوری یا نمایندگان مجلس از طریق تریبون نماز علیه یا له هیچ‌یک از کاندیداهایی که مورد تأیید مقامات نظارتی قرار گرفته و نامشان اعلام گردیده تا طرفدارانشان به آنها رأی بدهند سخن نگوید و هیچ‌یک از آنان را شایسته‌تر، دیندارتر و یا اصلح معرفی ننماید و انتخاب را به عهده رأی‌دهندگان بگذارد و صرفاً مردم را به شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رأی دعوت ‌نماید. امام جمعه باید از نظام اسلامی دفاع ‌کند بویژه از مظلوم و محروم و آنان که حقشان در جامعه تضییع شده سخن ‌گوید، از تبعیضات و اختلافات طبقاتی موجود شدیداً انتقاد کند، خود را در حصار عده‌ای محافظ و مشاور قرار ندهد و در جهت تنویر افکار عمومی و ایجاد انگیزه در مردم بویژه جوانان به منظور شرکت در نماز جمعه گام بردارد در همه امور که به نفع جامعه می‌باشد روشنگری و در نهایت رعایت ساده‌زیستی نماید و زی‌طلبگی را حفظ کند و آن‌گونه رفتار نماید که عموم مردم بتوانند مسائل و مشکلات خود را با وی در میان بگذارند و در حد توان از حق تضییع شده شهروندان دفاع نماید.

در این شماره به چند بخش از سخنان آیت‌ا… سیداحمد علم‌الهدی امام ‌جمعه مشهد مقدس اشاره و توضیحاتی درباره آن ارائه و به نکاتی اشاره می‌گردد.

الف- امام جمعه مشهد روز جمعه 21 آبان‌ماه سال جاری در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «…باید زندگی مردم و جریان معیشت مردم متحول شود اما متاسفانه این تحول عملیاتی در این 100روز انجام نشده و معیشت‌ها با تلخی اداره می‌شود و با این گرانی روزافزون مردم شب و روزشان با تلخ‌کامی می‌گذرد و حلاوت و شیرینی تسهیلات مدیریت جدید را نچشیده‌اند… تیم اقتصادی دولت تحت یک سرپرستی فعالانه در حال حرکت است؛ مشکلات مملکت احتیاج به اصلاحات اقتصادی دارد و مردم و اقتصاددانان این را می‌دانند و این اقتصاد بیمار برای درمان نیاز به جراحی دارد و باید جراحی شود. اصلاحات اقتصادی یک سلسله جراحی‌هایی نیاز دارد اما یک بدن نحیف را جراحی نمی‌کنند و ابتدا بدن را قوی می‌کنند…»

مهم آن‌که مردم روز‌به‌روز گرانی و تورم کمرشکن را احساس می‌کنند پی در پی سفره مردم کوچک و کوچک‌تر می‌شود گوشت، لبنیات، حبوبات، میوه و دیگر مایحتاج زندگی در چند ماه اخیر سرسام‌آور افزایش قیمت داشته است عده‌ای از اقتصاددانان تیم اقتصادی دولت را ضعیف می‌دانند، تعدادی از فقیهان، علما، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی اصحاب رسانه و دیگران درباره عدم نظارت دولت و گران شدن اجناس نکاتی را به مسئولان اجرایی یادآور شده‌اند. چه بسا بعضی از فروشندگان روز‌به‌روز اجناس مغازه خود را گران می‌کنند که هیچ ارتباطی با تغییر قیمت ارز و دلار ندارد و در واقع عموم مردم بویژه میلیون‌ها نفری که زیر خط فقر زندگی می‌کنند هنوز نه تنها حلاوت و شیرینی مدیریت جدید را نچشیده‌اند بلکه روز‌به‌روز با سختی و نگرانی بیشتر روزگار می‌گذرانند و از امام جمعه و دارندگان تریبون‌های عمومی می‌خواهند نگرانی‌ها و نحوه زندگی رقت‌بار آنان را به مسئولان و مقامات مملکت بازگو نمایند، از تعریف و تمجید خودداری کنند و حقایق و واقعیت‌های جامعه را از طریق میز خطابه‌ای که در اختیار دارند به سمع و نظر حاکمان و کارگزاران برسانند.

ب- سیداحمد علم‌الهدی روز جمعه تیرماه سال جاری درباره شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه گفت: «…این حضور مشارکت حداکثری مطلوب نبوده است و علت داشت، با احساسی که شما عزیزان پای صندوق رفتید، همین احساس اقتضا می‌کرد حضور در عرصه انتخابات بیش از این‌ها باشد اما همین حضور با همین مقدار هم یک حماسه‌آفرینی بود… نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: با تمام این مشکلات مردم بالای 50درصد مشارکت کردند و رأی دادند؛ نکته بعدی که از شما مردم باید متشکر باشیم، رأی بیش از 70درصد شما مردم به رییس‌جمهور منتخب بود، کسی که از یک کارنامه قابل قبول در قوه قضائیه دارا بود و کارخانه‌هایی را بدون سمت اجرایی راه‌اندازی کرد… به این رییس‌جمهور منتخب جسارت‌های زیادی حتی در مناظرات تلویزیونی شد اما مردم با بصیرتی که داشتند، فهمیدند این فرد از خودشان است و برخی تا 80درصد به این رییس‌جمهور منتخب رأی دادند…»(2)

واقعیت امر این است که شورای نگهبان قبل از ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری شرایط و ضوابط خاصی را اعلام نمود و به همین دلیل بسیاری از افراد نتوانستند ثبت‌نام نمایند تعدادی از فعالان سیاسی، احزاب، گروه‌ها به این امر اعتراض نمودند، 220نفر از نمایندگان مجلس از سیدابراهیم رئیسی درخواست کردند به عنوان کاندیدا ثبت‌نام نماید، چند روز بعد 210نفر از نمایندگان از کاندیداهای اصولگرا تقاضا کردند به نفع سیدابراهیم رئیسی استعفا دهند، صلاحیت تعدادی از مقامات و مسئولان ازجمله محمود احمدی‌نژاد، مسعود پزشکیان، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و… احراز نگردید، تمام شبکه‌های صدا و سیما و سازمان‌های تبلیغاتی و فرهنگی و ائمه‌جمعه و جماعات مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب و تشویق می‌نمودند زمینه‌هایی آماده شد تا شرکت‌کنندگان در انتخابات بتوانند تا ساعت 24 روز جمعه 28 خردادماه و ساعاتی از صبح روز 29 خرداد به محل صندوق‌های آراء مراجعه و رأی خود را به صندوق بریزند با این وجود بعد از انقلاب اسلامی انتخابات دوره سیزدهم با کمترین درصد مشارکت یعنی 8/48 درصد رقم خورد و سیدابراهیم رئیسی توانست با کمتر از هیجده میلیون رأی یعنی کمتر از ثلث آرای حائزین شرکت در انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور قانونی کشور انتخاب و پس از تنفیذ حکم ایشان از طرف مقام رهبری و ادای سوگند وزیران خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید و تمام این موارد مغایر اظهارنظرهای سیداحمد علم‌الهدی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می‌باشد.

ج- سیداحمد علم‌الهدی روز جمعه هفدهم دی‌ماه در نماز جمعه مشهد گفت: «…برخی می‌گویند یک روزی آمریکا مملکت ما را گرفته بود و دلار هم هفت تومان بود؛ آمریکا را بیرون کردیم و امروز دلار به 20 و چند هزار تومان رسیده است. آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ درحالی که امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد. اگر شما اهل شکم و معیشت هستید و قیمت دلار را ملاک ارزیابی وضعیت نظام قرار می‌دهید و اقتدار جهانی و توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی به طوری که دنیای استکبار از موشک آن می‌ترسد را ملاک ارزیابی قرار نمی‌دهید، حداقل شکم آن روز را با شکم امروز مردم مقایسه کنید. علم‌الهدی با تاکید بر اینکه اگر دشمنان خدا بر ما مسلط شوند، دین ما را می‌گیرند و اگر دین نداشته باشیم، هیچ نداریم…»(3)

جهت اطلاع خوانندگان آیینه اعلام می‌گردد رحمت‌ا… ‌پورموسی رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی خراسان رضوی در سال 1390 با تاکید بر غیرواقعی بودن نرخ دستمزد گفت: «…در دهه‌های گذشته نیز هیچ‌گاه مزد براساس نرخ واقعی تورم افزایش نیافته است و با مقایسه نرخ طلا و ارز با دستمزد ماهانه کارگران از سال 57 تا سال 90 اظهار داشت: در سال 57 با یک ماه حقوق، کارگر می‌توانست دو سکه تمام و یک نیم‌سکه خریداری کند و در سال 84 نیز با همین مقدار حقوق می‌شد یک سکه تمام و یک نیم‌سکه خرید اما با افزایش نرخ ارز و طلا در سال 90 فقط می‌شود یک نیم‌سکه خریداری کرد. در سال 57 با یک ماه حقوق می‌شد 160 کیلو گوشت گوسفند خریداری کرد…»(4)

پرسش دیگر این‌که آیا در سال 1400 با حداقل مزد کارگری می‌توان یک نیم‌سکه هم خریداری نمود و تمام مزد ماهیانه بهای چند کیلو گوشت می‌باشد؟ بنابراین مردم از سیداحمد علم‌الهدی انتظار دارند حقایق و واقعیت‌ها را آن‌گونه که هست بازگو نماید و از همه مهم‌تر عملکرد دولت را به مقدسات گره نزند و نگوید «…دشمن دارد در فضای مجازی به دولت پیغمبر(ص) و اسلام سنگ می‌زند…»(5)

چون این شیوه سخن گفتن مردم را نسبت به روحانیت بدبین می‌کند و سخنان آنان را در میان عامه مردم بی‌اعتبار می‌سازد، مردم بویژه نسل جوان امروز حقایق را به خوبی درک و قضاوت می‌کنند.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- «شرح و تفسیر لغات قرآن»، جعفر شریعتمداری، جلد چهارم، صفحه 714 و 715، چاپ آستان قدس رضوی، سال 1387.
2- روزنامه دنیای اقتصاد، 4/4/1400
3- عصرایران، 17/10/1400
4- انتخاب، 21/12/1390
5- آفتاب‌نیوز، 24/10/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/kJDVM
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا