رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

یزدفردا: در بهمن ماه 1396 به دنبال لابی‌گری چند نفر و عدم شناخت کافی استاندار وقت به وضعیت آموزش و پرورش استان و حمایت بعضی از سیاسیون که معمولاً در پی مهره چینی در هر اداره‌ای به نفع گروه و دسته‌ای هستند و در یک کلام به علت اشتباه بعضی از مقامات وقت وزارت آموزش و پرورش کاملاً تحقیق نکرده فردی را به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش یزد انتخاب کردند که هنوز باور ندارد هر کارگزار و مسئول باید به عنوان خادم مردم پاسخگوی عملکرد خویش بوده و از درس‌های همیشه جاوید اسلام و قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران آموخته باشد که پایین‌‌ترین فرد ایرانی می‌تواند از بالاترین مقام اجرایی توضیح بخواهد و به نامه‌های ارسالی و پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهد.

اما همان‌گونه که مکرر در این هفته‌نامه پیرامون عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش یزد مطالبی درج و نشر گردیده متأسفانه به اثبات رسیده که مشارالیه گاه تهمت می‌زند، حیثیت و حرمت افراد را نگه نمی‌دارد، عنان قلم و زبان را حفظ نمی‌نماید، در بعضی مواقع عبارات و جملاتی می‌گوید که انسان از بازگو کردن آن نگران می‌گردد، شبهه‌افکنی می‌نماید، بارها و مکرر اتفاق افتاده که برای اثبات ادعاهای غیرواقعی خویش به اصطلاح تنها به قاضی می‌رود، پاسخگویی را وظیفه نمی‌داند، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب می‌کند، خود بزرگ‌بین است و دوره ریاست خود را عالمانه‌ترین دوره مدیریت می‌نامد، در برابر عده‌ای توان اجرای قانون را ندارد و توهم توطئه برای خود دارد، مدارک موجود در پرونده‌های بعضی از روسا و مدیران کل اسبق اداره آموزش و پرورش را در اختیار فرد یا افرادی قرار داده که گزینشی علیه این یا آن در فضای مجازی منتشر نمایند و به تعریف و تمجید از وی بپردازند و به تذکرات محترمانه و دوستانه عده‌ای از پیشکسوتان و آگاهان به مسائل آموزش و پرورش استان وقعی نمی‌گذارد.

اگر روزی هریک از نهادها و سازمان‌های نظارتی پرینت بعضی از تلفن‌های اداره کل و یا تلفن همراه چند نفر از کارمندان شاغل در آن اداره را بررسی و بازخوانی کنند در‌می‌یابند که چگونه عده‌ای از همراهان و همگامان وی علیه این یا آن اقدام نموده‌اند.

به عنوان نمونه درباره واگذاری زمین مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) که 27 سال پیش برابر با ضوابط قانونی واگذار گردیده و در سال 1374 سند ثبتی آن صادر شده مدیرکل علی‌رغم وجود مدارک متقن و مستدل شبهاتی منتشر و برخلاف واقعیت اظهارنظر نموده و درباره آن زمین گاه می‌نویسد: «نظری ندارم» یا اعلام می‌کند در آن باره «حرف و حدیث فراوان است» و روزی با اشاره به سفر ریاست قوه قضائیه به یزد که هیچ ربطی به این موضوع ندارد اظهار می‌کند: «الحمدلله کار به خیر و خوبی گذشت»!! و یا به دروغ می‌نویسد: نوشته‌های مدیرمسئول آیینه یزد علیه مدیران کل آموزش و پرورش یزد مسبوق به سابقه بوده و آن اداره کل را روزبه‌روز ضعیف‌تر کرده است!! آقای مدیرکل در این سه سال در واقع به یقین پی نبرده، در جایگاهی نشسته است که با گذشت و ایثارگری و فداکاری بسیاری از مردان و زنان این مرزوبوم پایه‌گذاری شده است.

طرح این پرسش مطرح است که چرا مسئولان امر در این مدت نتوانسته‌اند آموزش و پرورش استان یزد را که با آن سوابق روشن و دارای فرهنگ غنی با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است و برای سروسامان دادن به این وضع که نه تنها مانع پیشرفت امور اداری و آموزشی استان گردیده بلکه انجام کارهای روزمره آموزش و پرورش یزد را نیز مختل ساخته است اقدام مؤثری انجام دهند. در این شماره لازم می‌داند به موضوع حدود 800 نفر از معلمان خرید خدمات آموزشی یزد اشاره نماید.

در چند سال اخیر عده‌ای از معلمان خرید خدمات آموزشی و خدماتی یزد گاه در مقابل اداره کل آموزش و پرورش، دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان و ساختمان استانداری تجمع نموده و خواستار امنیت شغلی، حل مشکل بیمه در ماه 30روز، پرداخت چندین ماه حقوق معوقه و تعیین وضعیت استخدامی و افزایش حقوق ناچیزی که در سال 8 یا 9 ماه و هر ماه تا 22 روز به آنان پرداخت می‌گردد شده‌اند بعضی از نمایندگان مجلس و مسئولان استان و گاه عده‌ای از مقامات وزارت آموزش و پرورش هربار قول مساعد می‌دادند تا مشکلات آنان را حل کنند گرچه در تابستان امسال دستورالعملی از وزارت آموزش و پرورش صادر و نحوه تنظیم قرارداد با آنان را مشخص نموده اما عملکرد مسئولان آموزش و پرورش یزد نه تنها نتوانست مشکلات معلمان حمایتی یزد را حل کند بلکه باعث گردید آن عده از مؤسسانی که در سال‌های گذشته نیز با معلمان خرید خدمات آموزشی یزد قرارداد تنظیم نموده بودند به جز یک نفر بقیه از ادامه همکاری منصرف گردند و این امر می‌رساند که بعضی از مسئولان اداره کل آن‌گونه که باید اقدام سنجیده، به موقع و مناسب و کارشناسانه انجام نداده‌اند.

نگارنده این سطور در جلسه‌ای که چند سال پیش با چند نفر از معلمان زندانی عضو کانون صنفی که در دادستانی یزد تشکیل گردید یا در نشستی که با قاضی مرتضوی درباره وثیقه یکی از معلمان یزدی زندانی عضو کانون صنفی معلمان مذاکره نمود یا در همایشی که با حضور بیش از هزار و پانصد نفر از معلمان معترض در محیط یکی از دبیرستان‌های یزد برگزار شد یا در جلسات متعددی که با حضور استاندار اسبق یزد و معاونت وقت سیاسی امنیتی استان که در حال حاضر در سمت استاندار یزد انجام وظیفه می‌نماید و یا مطالبی که مکرراً در این ستون درباره وضعیت و خواسته معلمان درج و نشر گردیده همه جا از احقاق حق معلم و عدم برخورد امنیتی با آنان سخن به میان آورده و خواستار فراهم نمودن زمینه‌هایی بوده که معلم به حق قانونی خود دست یابد و حق اعتراض و انتقاد داشته باشد اما به صراحت اعلام گردیده که با تعطیل کلاس و مدرسه در روزهای رسمی مخالف می‌باشم.
مطالعه موارد زیر وضعیت فعلی آموزش و پرورش یزد بویژه درباره معلمان خرید خدمات در استان را مشخص می‌نماید:

الف- عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش مورخ 7/8/99 موضوع معلمان حمایتی یزد را تمام شده تلقی نموده و در گفت‌وگو با خبرنگار یزدرسا، درخصوص اعتراض معلمان حمایتی در استان یزد، می‌گوید: «شیوه‌نامه‌ای که از وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد دقیقا اجرایی و در این خصوص در استان هیچ‌گونه مشکلی نداریم. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد با بیان اینکه معلمان حمایتی در استان در دو زمینه مشکلاتی داشتند، اضافه کرد: بحث پرداخت مطالبات این افراد اولین مشکل معلمان حمایتی بوده که صددرصد پیگیر آن هستیم و در آینده نه‌چندان دور تا پایان خردادماه تسویه خواهد شد. دومین بحث این افراد مسئله بیمه است که تمام تلاشمان این بوده تا متناسب با بخشنامه وزارتی بیمه 30 روز معلمان حمایتی را انجام دهیم که این کار نیز ابلاغ‌شده و نمی‌دانیم چرا بازهم تجمع کرده و اعتراض دارند. دانافر با اشاره به اینکه طبق شیوه‌نامه ارسالی از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، فراخوان برای ورود شرکت‌ها داده‌ شده است افزود: در حال حاضر با یک شرکت که در این فراخوان حضور پیدا کرده قرار منعقد شده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست…»

ب- حدود 40 روز بعد که معلمان دیدند وعده و وعیدها تحقق نیافت طی نامه‌ای به بعضی از مقامات استان مواردی از جمله اظهار نمودند:
«به نام خدای مظلومان و مستضعفان- سه‌شنبه 25/9/1399
حضرت امام صادق(ع): «پشیمان‌ترین شخص در روز قیامت، کسی است که برای مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.»
جناب آقای دکتر دانافر و کارگروه خرید خدمات آموزشی استان یزد
…امروز فقط آمده‌ایم تا بگوییم اگر اهل تعامل طبق شعار همیشگی هستید بسم‌الله و اگر قرار به وعده و استعلام و کاغذبازیست، خداحافظ که از طریق اداره‌ی شما هیچ تعاملی صورت نخواهد گرفت. وارد ماه چهارم تدریس می‌شویم و هنوز نه قراردادی داریم و نه یک ریال حقوق دریافت کرده‌ایم. محتوای شیوه‌نامه و استعلام حضرات این بوده است یا قوانینی جدید در کارگروه به تصویب رسانده‌اید که مثل تمام مراجعات از نشان دادن سند ادعاهایتان واهمه دارید؟!…»

ج- روز شنبه 29 آذر ماه بعد از یک هفته تجمع مقابل اداره‌ کل آموزش و پرورش و حل نشدن مشکلات، جمعی از معلمان خرید خدمات آموزشی بار دیگر جلوی استانداری یزد تجمع اعتراضی برگزار کردند. این معلمان نسبت به مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سکوت مجلس و کمیسیون آموزش و عدم اجرای شیوه‌نامه‌ وزارتی معترض هستند. لازم به ذکر است که چند وقت پیش نیز این معلمان با برپایی تجمع مقابل استانداری، مشکلات خود را بیان کرده و قول حل این مشکلات را گرفته بودند که ظاهراً به این وعده‌ها عمل نشده است.

د- در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد مورخ 30/9/99 مصوب شد در حال حاضر برای پرداخت حقوق مطابق با اعتبار موجود و بر مبنای 24 ساعت کار و 30 روز بیمه قرارداد تنظیم شود و در قرارداد آورده شود هر زمان نظر وزارت برای 30 روز کار اعلام و تامین اعتبار گردید قرارداد 30 روزه لحاظ و تفاوت موجود پرداخت گردد. در این نشست مقرر شد پیگیری بخش کسری اعتبار اختصاص یافته برای این طرح از طرف وزارت آموزش و پرورش توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و استانداری صورت گیرد تا این کسری جبران و تامین شود.

مطالعه چهار مورد فوق‌الذکر نشان از بی‌تدبیری و تناقض‌گویی بعضی از مسئولان ذی‌ربط در آموزش و پرورش استان دارد بویژه که موضوع تنظیم قرارداد با آنان را در شورای آموزش و پرورش استان مطرح نموده و در واقع به نظر می‌رسد خواسته‌اند برخلاف عرف و دستورالعمل موضوع را حل نمایند!. بدان امید که مسئولان امر و معلمان حمایتی استان با تعامل و در نظر گرفتن امر تحصیل دانش‌آموزان مسائل و مشکلات موجود را حل و فصل نمایند و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم و مؤثر در این باره انجام دهند و هریک از مسئولان در حد توان زمینه‌هایی فراهم نمایند که این مسأله هرچه زودتر سروسامان یابد و حداقل ترتیبی داده شود که موضوع بیمه ماهیانه و پرداخت حقوق معوقه آنان و از همه مهم‌تر حضور معلمان حمایتی در مدرسه و کلاس و انجام وظیفه طبق برنامه مدون و تنظیم قرارداد مورد نیاز تا بیش از این با تأخیر روبه‌رو نگردد و دانش‌آموزان نیز به ادامه تحصیل بپردازند و اولیای دانش‌آموزان از نگرانی رهایی یابند ان‌شاء‌الله.

رضا سلطان زاده - مدیر مسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/VlO75
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا