معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون موردی از ورود تورهای گردشگری بدون مجوز از دیگر مناطق کشور به این استان گزارش نشده است.

یزدفردا: هما خورشیدی افزود:در حال حاضر با توجه به اعمال محدودیت ها و قرمز بودن شرایط استان از لحاظ شیوع کرونا از ورود تورها به مکان های گردشگردی و طبیعت گردی استان جلوگیری و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود. 

وی اظهار کرد: در سال‌ ۱۳۹۹ با ۲۰ تور گردشگردی که در داخل استان اقدام به برگزاری تورهای طبیعت گردی کرده بودند ، برخورد شد. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه ۳۰ درصد دفاتر مسافرتی استان به دلیل شیوع کرونا تعطیل است، افزود: به دلیل شیوع این ویروس  فعالیت های تورگردانی به طور چشمگیری کاهش یافته و یا عملا تعطیل شد.

به گفته خورشیدی آموزش های لازم برای مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی حین اجرای تور در نیمه اول سال جاری برگزار شد و دوره های آموزشی دیگری در دست اقدام است.

خورشیدی اضافه کرد: مجری برگزاری گشت‌های گروهی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور است  که دارای مجوز از اداره کل استانهاست و نظارت بر فعالیت دفاتر از طریق معاونت گردشگری و تشکل‌ صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری  انجام می شود. 

وی تصریح کرد :معمولا افرادی هستند در حوزه اقامت گردشگری و برگزاری گشت به طور غیرمجاز فعالیت دارند و این مساله در بسیاری از استان ها وجود دارد و معمولا هم در حوزه فعالیت های طبیعت گردی این تخلفات صورت می گیرد.

خورشیدی اضافه کرد:در یزد افرادی در فضای مجازی تورهای طبیعت گردی را تبلیغ می کردند که از طریق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری یا انجمن راهنمایان گردشگری شناسایی شدند و از طریق معاونت گردشگری و حراست اداره کل فعالیت آنها رصد و پیگیری شد.

وی خاطرنشان کرد : نحوه برخورد ابتدا تذکر و اخطار کتبی  است و در صورت بی توجهی، افراد خاطی به اداره نظارت بر اماکن عمومی برای برخورد قانونی معرفی می شوند و در برخی موارد از طریق معرفی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) پیگیری لازم انجام می شود.

خورشیدی اظهار کرد: اعضای تورهای گردشگری که از سایر استان ها به یزد وارد می شوند بیشتر سازمان یافته هستند و از طریق دفاتر مجری استان مبدأ و با اعزام راهنمای گردشگری دارای کارت هستند.

معاون گردشگردی اداره کل میراث فرهنگی یزد تاکید کرد: حضور راهنمای گردشگری دوره دیده و دارای مجوز موضوع مهمی است که از بسیاری مشکلات حین اجرای تور جلوگیری می کند و متاسفانه افرادی بدون صلاحیت هم هستند که بعضاً به خود اجازه می دهند عده ای را جمع کرده و تحت عنوان تور به مناطق مختلف سفر کنند.

وی اضافه کرد: این امر در خیلی از موارد برای شرکت کنندگان در گشت دردسرساز می شود و به لیل نبود آگاهی فرد برگزارکننده و آشنا نبودن با موضوع گردشگری و نداشتن تسلط به تورگردانی و تبحر کافی و بسیاری از مسایل دیگر موجب نارضایتی و شاکی شدن مسافران می شود. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا