دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری یزد گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ با تشکیل ۳۴۷ پرونده ۴۰۰ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در استان کشف شد.

یزد فردا: محمدحسین امامی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: این میزان کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پرونده ۱۵ درصد و کشف کالا ۵۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد:  قاچاق موادغذایی به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال در رتبه نخست قرار دارد ، لوازم خانگی و فرآورده‌های نفتی در رتبه‌های بعدی است که با هوشیاری ماموران و همکاری مردم کشف شده است.

این مسوول به اهمیت پیشگیری از قاچاق کالا  اشاره کرد و یادآور شد: راه‌اندازی سامانه جامع انبارها جزو طرح‌های محوری برای پیشگیری در قاچاق کالا و اجناس خارجی است که  در این خصوص یزد در میان ۳۱  استان کشور از جایگاه خوبی برخوردار است.

امامی گفت: امید است با اجرای کامل طرح یادشده شاهد استانداردسازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبارها و محل‌های ذخیره و نگهداری کالا و ظرفیت آنها و اطلاعات مربوط به کالاهای ذخیره شده اعم از مقدار و صاحبان آنها و موارد دیگر باشیم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری یزد اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم در حوزه قاچاق کالا مربوط به سوخت با توجه به تفاوت قیمت داخل و خارج کشور است و امسال اقدام‌های خوبی با همکاری پلیس امنیت اقتصادی ناجا برای مبارزه با قاچاق فرآورده‌های سوختی انجام شده است .

امامی به لزوم اهمیت تغییر فرهنگ مردم در  استفاده از کالاهای خارجی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های گروهی و فضای مجازی باید برای کمک به مبارزه با قاچاق کالا از تولیدکنندگان داخلی نیز عرضه محصولات قابل رقابت با تولیدات خارجی را مطالبه کنند.

وی افزود: هم‌اکنون برخی از تولیدات داخلی در مقوله‌ طراحی و کیفیت، گارانتی و تامین قطعات و خدمات پس از فروش با مشکلاتی روبروست و همین امر باعث می‌شود تا مصرف ‌کننده به سمت کالاهای غیرداخلی که نیز کیفیتی پایین‌تری دارد و به صورت قاچاق وارد بازار ایران  می‌شود، سوق یابند. 

همچنین سرپرست پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی یزد ۲۵ شهریورماه  ۹۹ گفته بود:  ماموران در شبانه روز گذشته از یک انبار کالای قاچاق در مزکز استان ۴۷۸ عدد تجهیزات الکترونیکی نظیر کیس رایانه، مودم، لپ تاپ و سوئیچ خارجی به ارزش چهار میلیارد ریال کشف کردند.

سرهنگ محمد حسن کارگر افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی از وجود یک انبار در  شهر یزد که در آن کالای قاچاق به صورت غیرقانونی ذخیره شده بود، مطلع شدند و در این رابطه ۲ متهم دستگیر که پس از تشکیل پرونده مقدماتی به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

قاچاق کالا در هر اقتصادی سبب مختل شدن شاخص‌های رقابت، شفافیت، کیفیت، سلامت و بهداشت محصول  و افت اثربخشی سیاست‌گذاری‌ها و فقر کارآمدی مدیریت بازار می‌شود و فرایندی تمام برای اقتصاد سالم است.

یزد موقعیت ویژه‌ای در اتصال استان‌های جنوبی و شرقی ایران به مرکز، شمال و غرب کشور دارد و با توجه به موقعیت آن در مسیر کریدور شمال - جنوب، بعضا راه های آن برای انتقال کالای قاچاق مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا